Docela nedávno jsme tady psali o tom, jak se původně videoherní studia a vydavatelé stále více zaměřují na výrazněji rostoucí trh deskových her. Minule to byl velký vydavatelský dům Rebellion a nyní je to zase malé a nezávislé studio Draw Distance z polského Krakova. Opět ho ze Zingu dávno znáte, protože mu za chvíli vyjde Vampire: The Masquerade – Coteries of New York a nedávno jsme představovali jeho minulou rubačku Ritual: Crown of Horns.
Tito vývojáři to již jednou zkusili se svojí hororovou deskovou hrou Halls of Horor na Kickstarteru. Jedná se o stolní adaptaci původní videohry stejného názvu vydanou pro streamovací platformu Microsoft Mixer. Z herní zápletky je hodně cítit filmová a herní série Resident Evil či SAW, protože v této kooperativce pro 1-4 hráče se ocitnete lapeni v hrůzném domě, který ovládá šílený trýznitel. A vaším úkolem je samozřejmě se dostat co nejdříve pryč.
Co je ale hodně zajímavé, tak oproti předpokladům se deskovce na Kickstarteru nezadařilo (přitom v poslední době se tam prodá prakticky jakákoli dobře prezentovaná deskovka, která se pak na normálním trhu dost často nechytí). Autoři v polovině tohoto roku v kampani požadovali 45 tisíc dolarů (lehce nad milion korun), ale dostali jen 16 tisíc. Pravda, že na deskovce nevidím nic revolučního a její grafická podoba také moc nezaujme, ale tvůrci to na Kickstarteru chtějí zkusit znovu.
Přitom o peníze studio vyloženě žadonit nemusí, protože mají za rohem vydání upírů a firma dostala od EU několik dotací, takže určitě neživoří. Je z toho ale vidět, jak tvůrci trhu deskových her věří a nevzdávají se, aby si něco z velkého koláče také ukousli. On ten milionek by totiž malou sérii klidně jen pro podporovatele zaplatil a ještě by něco jistě zbylo. Ale na druhou stranu jsem rád, že se crowdfunding začíná trochu vyčišťovat, protože zvláště velká deskoherní vydavatelství jej zneužívají k obrovským ziskům.
Svoji hru by totiž byli schopni bez potíží vydat i bez komunitního financování. Jenže díky němu se jim kompletně zaplatí vývoj i výroba a po hození na trh už jen prakticky kasírují v čistém. A tak není divu, že to Poláci zkusí i podruhé a prý s lepším marketingem, prezentací a komunikací.
Je vidět, pane Jonáši, že jste na Kickstarteru vydal hodně deskových her. Jste hotový expert na tuto obchodní platformu.
Příště, než vypustíte podobný článek, projděte si statistiky alespoň padesáti projektů. Po té posuzujte.