Cyberpunk 2077 je nejočekávanějším titulem tohoto roku. Vydání FPS RPG s kyberpunkovou tématikou bylo už několikrát vývojářskou společností CD PRojekt Red odloženo. To bylo způsobeno jak technickými komplikacemi, tak slibem vedení, které se zapřísahalo, že do projektu nebude vnucovat přesčasy. Samotný výkonný ředitel Marcin Iwinski a vedoucí studia CD Projekt Red Adam Badowski minulý rok sdělili, že chtějí ze společnosti CD Projekt Red udělat „humánnější“ místo pro práci.
„Jsme známí tím, že s hráči zacházíme s respektem. Vlastně bych chtěl, abychom také byli známí tím, že s vývojáři zacházíme s respektem,“ řekl Iwinski. Jenže pravda je nakonec docela jiná. Podle známého videoherního novináře Jasona Schreiera, který o této problematice publikoval článek na Bloomberg, přišla společnost CD Projekt Red s oznámením pro zaměstnance o tom, že šestidenní pracovní týdny budou povinné.
Zaměstnanec společnosti, který novináře Schreiera požádal, aby nebyl jmenován, uvedl, že někteří zaměstnanci pracují na projektu přes víkendy a noci déle než rok. Údajný zaměstnanec rovněž doložil i e-mail, ve kterém vedení sděluje zaměstnancům skutečnost o přesčasech.
V tomto e-mailu píše Adam Badowski o tom, že hru Cyberpunk 2077 právě poslali společnostem Sony Corp. a Microsoft Corp., aby byla certifikována k vydání na platformy PlayStation a Xbox. Rovněž napsal, že je čas opravit mnoho přetrvávajících chyb a závad ve hře. „Počínaje dneškem je celé vývojové studio v rychlém tempu,“ napsal Badowski. To podle něj znamená typické množství práce pro každého zaměstnance, přičemž jeden den o víkendu bude pracovní. Nutno ovšem podotknout, že tyto přesčasy budou placeny, což samo o sobě vyžadují polské zákony.
Marcin Iwinski minulý rok sdělil webu Kotaku, že je společnost odhodlána umožnit zaměstnancům pracovat bez přesčasů. Co je důvodem toho, proč společnost CD Projekt Red rozhodla zavést přesčasy, není zatím jisté. K této situaci se zatím vývojářská společnost nevyjádřila.
Na Twitteru se k nově vzniklé situaci v CD Projekt Red vyjádřili i někteří fanoušci:
As a developer
Is common at least for me to have increase workload before deployment of a product .
I really don't know why news nowdays make such a huge thing about it .
It's pretty much like a doctor who have to do one extra surgery or a chef who needs to cook on mother's day— Dant3 (@Dantecb2077) September 29, 2020
„Mnoho vývojářů na Cyberpunku 2077, jedné z nejočekávanějších her roku 2020, pracuje přesčasy celé měsíce, ne-li roky. Ale tato výzva k šestidenním pracovním týdnům, se přímo zříká toho, co mi šéfové CDPR řekli loni.“
„Jako vývojář: Alespoň pro mě je běžné mít před vydáním produktu větší pracovní zátěž.
Opravdu nevím, proč je to dnes díky zprávám tak obrovská věc.
Je to skoro jako třeba u lékaře, který musí udělat jednu operaci navíc, nebo kuchaře, který musí vařit v den matek.“
Really, really disappointed to see this. Our fun is not worth the sacrifices developers make to their health or to time spent with loved ones. @CDPROJEKTRED, delay your game. We can wait. Treating your people right is just as important as treating your customers right. https://t.co/hcXFUkR8Qq
— Skill Up (@SkillUpYT) September 29, 2020
„Jsem opravdu, opravdu zklamaný z toho, co vidím. Naše zábava nestojí za oběti, které vývojáři přinášejí svému zdraví nebo času strávenému s blízkými.
@CDPROJEKTRED, odložte tu hru. My můžeme počkat. Správné zacházení se svými lidmi je stejně důležité jako správné zacházení se zákazníky.“
Už dříve jsme vás informovali o tom, že vývojáři odebrali ze Cyberpunku 2077 několik herních mechanik a část obsahu. Podle všeho zbývající extra práce souvisí s vychytáváním potenciálně obřího množství chyb, které mohou v takto velké, nelineární a propracované hře nastávat díky obřímu množství proměnných.
Nicméně je prozatím vydání Cyberpunku 2077 naplánováno na 19. listopadu pro platformy Xbox One, PlayStation 4, PC a Google Stadia.
Verze ze současných konzolí půjde hrát i na těch nových, ale plně optimalizovaná/vylepšená „next-gen“ verze hry pro Xbox Series X|S a PlayStation 5 možná dorazí až později.
Předobjednat si hru můžete skrze obchod Xzone.cz.
Pane bože. Dělám ve stavařině. Opravuje se hotel. Je nutné chodit víkendy, aby se stihnul termín. Honem, kde je nějakej novinář který bych mu to nabonzoval a postěžoval si.
Přesně tak. Mají za to 100% královsky zaplaceno, udělají si nesmazatelné jméno v dané profesi/herním průmyslu a pořád je tu ten podotek, že 1) NEMUSEJÍ to dělat (je to stejný případ jako vyhořelý/přetěžovaný lidi v jiných profesích. Řešení? TAK AŤ NESEDÍ SLEČNA ZA KASOU A JDE DĚLAT NĚCO JINÉHO. Nemáme diktauru, každý si může vybrat nebo jít dostudovat… jít na kurz) a 2) přesčasy jsou naprosto, ale naprosto běžná věc. Jsou téměř ve všech profesích a já velice pochybuji, že zrovna CDP by jim to nějakým způsobem nevynahradil. Ať už financemi, naprosto parádním prostředím, odpočinkovými zónami, kulturou, jídlem až pod nos, extra bonusy a benefity a já nevím kde to končí. Rozhodně si zrovna v multimilionovém CDP žijou dost nad poměry. Stačí se podívat na jakoukoliv jinou profesi, nedej bože v takové řiti jako jsou Čechy, kde je zaplacený přesčas absolutní unikum, nevybraná dovolená na denním pořádku, nulové benefity a ještě je člověk doslova stalkován na fcb (vše vlastní zkušenost ze zdravotnictví, kde jsem pracoval a než bych to trpěl, tak jsem odešel). A pokud se ti to nelíbí – tu máš po držce, stažené prachy a výhružky výpovědí. Vývojáři v kostce pořád „jen“ sedí ve vyhřátém kanclu v ergonomickém křesle s nekonečnou zásobou kafe a absolutně se jejich práce nedá srovnávat například se zmíněnou stavařinou nebo jakoukoliv jinou, naprosto podstatnou a mnohdy životně důležitou činností (pořád jde jen o hry, to je potřeba mít stále na paměti). Takže všechny ty „šílenosti v herním průmyslu“ chce brát trochu s nadhledem. Howgh!
PS: A ten TLAK, který je v herním průmyslu je JEN proto, že jde ve finále o prachy. Oni potřebují dodat produkt v co nejlepší formě, aby se prodával. Ale jiné profese mají úplně jiný tlak. Třeba aby člověk/pacient přežil. A to je jasný ukazatel, co je důležitější. Takže se nějakým přesčasům v herním průmyslu, kolem kterých se v posledních letech rozehrává drama, můžu leda tak jen smutně pousmát.
Corvus – Typický borec, co nikdy nedělal v oboru, ale má plnou hubu keců. Nechceš zkusit politiku? Tam bys zapadnul raz dva.
On ten život vývojáře her asi nebude tak lehký jak se tobě může zdát. Mě tohle téma dost zajímá, často ho sleduju a z toho co čtu či poslouchám to není žádná prdel. Teď to tu nesrovnávám se zdravotnictvím a operací pacienta, tam je to jiný extrém, ale představa, že člověk sedí jen za počítačem, pije si kávu a kliká na myši… to pak vidíš jen ty hezké věci. V této profesi je dost velká konkurence a ikdyž jsi sebelepší, tak pokud se člověk nerozvijí, tak do pár let tě může někdo nahradit, jenže když pracuješ na nějakém projektu, tak si nemůžeš dovolit experimenovat a doufat, že to vyjde. Tudíž i ve volném čase se musí makat, aby člověk nevypadl. Dále, když vemu např. 3D modelování, tak vím kolik errorů může nastat. Nebo doděláš nějakou věc -> pošleš ji dalšímu týmu a pokračuješ v nečem jiném -> tým ji pošle zpět protože je tam chyba se kterou nemůžou pracovat, tak to oprav, ale ještě dneska. A bylo by toho víc. Tenhle koment není odpovědí na to, že je tam někdo nutí být nebo, že by je potom brali na hůl, to vůbec, ale to, že chlapci a dívky tam mají přehršel práce a říct na to „Ať konečně zamakají“, to mi zní jako věta, kterou by řekli ti kraváťáci nahoře.
Čili ať koukají konečně zamakat a dodat aspoň na popáté hru, kterou už slíbili za ŽÁDNÝCH okolností neposunout. Dělají na hře 6 let a holt se jedou ve finále přesčasy. Myslím, že za to úsilí dostanou slušně na každé sběratelské krabici za 7500 Kč zaplaceno.
Dlouhodobé přesčasy jsou hnus (kdo je zažil, určitě potvrdí), ale ještě větší hnus jsou přesčasy bez motivace. Dle vyjádření CDPR to vypadá, že zaměstnanci pracující na CP77 mají veškeré důvody k tomu, aby byli dostatečně motivováni – ať už finančně, nebo i jinými způsoby. Vždyť jestli CP77 dopadne podobně (ne-li lépe) jak třetí Zaklínač, tak je to nejen macatý zářez do životopisu, ale i určitý pocit vnitřního uspokojení z dobře odvedené práce a určitě i hrdost z podílení se na takovém projektu.
Doufám, že vedle finanční odměny se zaměstnancům, kteří jeli přesčasy po delší dobu, dostane i extra odpočinku, jakmile to bude po vydání možné.
menší response od CDPR hlavně ta část s 10% zní zajímavě
https://twitter.com/AdamBadowski/status/1311245204356304896/photo/1
No nekecej. Cože? Oni se dělají přesčasy když se blíží deadline?
Crunch je špatnej, ničí to herní průmysl, to že vy máte taky přesčasy, na to sere pes, když odejdete, svět se nijak nezmění, ale když budou odcházet z herního průmyslu kvalitní vývojáři kvůli crunchi, tak to pak na budoucích produktech znát bude. Snad aspoň ten režim nebudou mít tak drsnej, aby lidi nekončili u psychologa nebo v nemocnici, viď Druckmanne?
Ježíš to je blábol
Co to meleš za exkrementy? Jako že herní vývojáři jsou důležitější než například doktoři nebo lidi v sociálních službách? Když se nedokončí hra, kvalitní vývojáři opustí vývoj nebo přestanou dělat hry, tak se rozhodně nestane naprosto vůbec nic oproti tomu, když odejde kdokoliv prakticky z libovolné jiné profese. Takovou píčo*inu jsi mohl vypotit jen ty. Už vidím jak se přestane točit zeměkoule, protože vývojáři se vykašlali na vývoj hry kvůli crunchi. Měl by sis drobátko vyjasnit priority a co je v reálu skutečně důležité za profese. Až nebudeš mít co žrát, až tě nebude mít kdo operovat a kdo učit tvý děti nebo vývážet tvoje hov*a ze septiku, můžeme se spolu pobavit o tom, co je za profesi důležitější.
Že mají povinné přesčasy a že ten slib porušili víme od začátku roku, kdy došlo k prvnímu odkladu. 😀
Crunchujou už od ledna.
Vzali si velké sousto.
Je pravda, že přesčasy jsou vcelku běžné v herním průmyslu a člověk s tím musí počítat, ale zlehčovat to ve stylu „No a, to mám taky“ není úplně fér protože si nemyslím, že většina tady má přesčas několik měsíců za sebou. Teď nemluvím o CDP, ale obecně. Někde to je mírnější, ale věřím, že někde to je k posrání.
Článek je spíš o tom, že poněkud nestíhají než o tom, že mají práci navíc. Snad to stihnou včas v dobrém stavu.
Já mám volnej jen jeden vejkend v měsíci. Jinak jedu 6x 10 hodin týdně … A brečím snad ?
To je skoro nelegální. Na to si musel přistoupit svévolně. Nedokážu si představit, že by nějaká běžná smlouva takto obstála.
Nedovedeš si to představit? Pojď pracovat jako já do domova seniorů kamaráde. Pak uvidíš, co to znamená mít 5 dvanáctek za sebou a volný jeden víkend v měsíci. Vynucená dovolená, žádná dovolená v období kolem prosince, neplacené přesčasy atd. Realita. Ať koukají na popáté dodržet slib a hru vydat. I kdyby měli být v práci i v neděli. Přesčasy mají zaplacené, takže nemůžou říct nic (a to je velký luxus, který v ČR jen tak někdo nemá). Případně mohou odejít jinam. V každém případě chci za své peníze konečně hru, kterou minimálně 5x odložili. A to se pokaždé dušovali, že neexistuje možnost, že by hru ještě posunuli. Takže je čas na tom opravdu pořádně zamakat a místo aby vynakládali energii na Nigt Wire City apod. pořádně kopli do vrtule. Jo, je to blbý, ale prostě to někdy dokončit musí. Mám zaplacenou sběratelku, četl jsem hromady keců, že už se to v žádném případě neodloží a „skutek utek“. Pokud nebudu mít krabici 19. listopadu doma, budu už vážně nas*anej.
To s tebou zaměstnavatel pěkně vyjebává, ale když se někdo nechá…
a? co jakože že maj přesčasy to josu vývojáří nějaky nádlidi oproti jiným profesím? třeba kamarád je lékař a ten jede ted poslední dobou přesčasy neustále a na internetu o tom taky nepíšou jací jsouchudáci že musí přesčasovat
Cyberpunk fakt není „akční FPS s cyberpunkovou tématikou“. Jinak jejich postoj chápu, odložit už potřetí nelze když hru odeslali k schválení, a potřebují mít co nejčistší, nejodbugovanější launch co je lidsky možné mít, takže holt placenej přesčas než to vyjde. Kritiku si za to zasloužej, ale takhle velký a složitý projekty je nemožný efektivně a přesně plánovat.
Opraveno, děkujeme za upozornění
No a?? Chápu, že to asi nemusí být úplně příjemné, ale proč o tom psát?? Já mám taky v práci přesčas klidně i dva dny po sobě a nikdo se mě na nic neptá 😀 Nechcete o tom taky napsat další zbytečný článek?
Spíš bych se zaměřil na to, že tu hru odložili o víc jak půl roku právě proto, aby měli dost času opravit chyby a podobně. A stejně vývojářům 2 měsíce před vydáním vnucují přesčasy. Upřímně se začínám bát, jak Cyberpunk 2077 dopadne.
Pokud by opravdu některé prvky byly odebrány ne kvůli hratelnosti,ale kvůli nedostatku času ,tak je to dost velká škoda a klidně bych i ještě měsíce vydržel ,jen aby to bylo přesně tak ,jak vývojáři zprvu zamýšleli.
Ale taky chápu ,že tu hru už prostě musí vydat ,protože musí z něčeho žít + mají naplánované další projekty.
Ve skutečnosti odebrali pouze spider-bota a wall-running. To první protože měl skoro stejné schopnosti které používal Netrunner a to druhé kvůli „designer“ důvodům..
Ale z nějakého důvodu prostě pořad je tu článek že byl kvůli času odebrán obsah.. Protože logika alá v traileru ukázali hlavní postavu v metru a dle vývojářů do metra nelze vstoupit tak se došlo k závěru že to je mechanika která ve hře byla a je pryč a co by za tím mohlo být.. že by nedostatek času? Protože takhle asi novinařina funguje..
Neodebrali ještě dual weapon wielding?
Ten nikdy nebyl představen, takže těžko mohl být odebrán.
Myslím, že ve hře měl určitě být, už jen proto že soška u sběratelky zachycuje hlavní postavu s dual wieldingem, a byla by hloupost mít sošku výrazně zachycující něco, co ve hře nejde.
Tak soška ti ukazuje, jak přejedeš borce, ty z té motorky vyletíš a začneš ve vzduchu střílet. Pokud tohle pujde ve hře, budu potěšen, ale… :D. Pokud vím, tak dual wielding ukázaný nebyl, to jen ta soška budila dojem, že tam bude.
Právě, kdyby jsi byl na jejich místě, chtěl by jsi aby soška k tvému produktu budila dojem který tam ve výsledku není? To je jako kdyby jsi dal sošce do ruky katanu a pak tam nebyla. Jasně, nic ofiko ale já osobně si myslím, že tam měl být a využili právě toho, že ho nepotvrdili a tak to vyhodili.
Oni defakto mohli odebrat během vývoje vše o čem se psalo.. protože to je normální proces u vývoje her ale nic z toho nebylo oficiálně představeno jako součást hry. Jak už psal Geralt ukazuje to že i s motorkou nabouráš do cápka a skočíš z ní a taky si nemyslím že to půjde.. nebo to taky může být nějaká cutscéna ze hry kdo ví.. (v NCW3 ukázali jak V nese dva panáky něčeho takže tam pořad dual wielding svým způsobem je.. )
Ale oficiálně odebrali pouze ty dvě mechaniky co jsem napsal nahoře.