Ys X: Nordics je dalším dílem výrazné série akčních adventur Ys, která si dokázala získat už srdce nejednoho fanouška divočejších akcí, v jejichž rámci kosíte nepřátele po desítkách za pomoci pestré škály kontaktních zbraní. Tentokrát to vypadá tak, že na nás opět čeká koridorový svět plný zajímavých protivníků. Hrdinové při jeho průchodu budou pracovat s různými nástroji, které jim dá hra do ruky. Nabídnuta má být hráčům třeba větší práce s prostředím disponujícím řadou „přirozených“ prvků, na něž se půjde třeba zaháknout nebo s nimi jinak fungovat.
Ys X: Nordics nemá aktuálně pevně stanovené datum vydání. Hra však zamíří na PS4, PS5 a Nintendo Switch ještě letos. Další platformy prozatím nebyly uvedeny.
Trochu doplním pár informací:
Ys X má být první hrou v sérii, která pojede na nové verzi in-house enginu, který už byl designovaný pro PS4 a Switch (ne, PS5 to asi ještě nebude – to si budeme muset počkat dalších 10 let…). Předcházející hry od Falcomu používaly renderer ještě z doby PS3. I proto u hodně jejich her ještě existovaly verze i pro Vitu. Asi to na obrázcích tak nevypadá, ale pro fanoušky je to velká věc, na kterou jsou zvědaví.
V desítce má být Adol Cristin velmi mladý – je to myslím chronologicky zasazené hned za děj v prvním a druhém dílu.
Novinkou v desítce má být plachtění a souboje na lodích a navštěvování různých ostrovů. Asi pokus o větší open-world. No co se dá dělat – i Falcom nakonec musí jít „s dobou“.
Samozřejmě nikdo netuší, kdy se hra dostane na Západ. Ys série je z her od Falcomu na Západě asi nejvýdělečnější, takže možná dostane přednost před lokalizací dvou existujících dílů Kuro no Kiseki (myslím, že ještě neexistuje oficiální anglický název, ale asi to bude něco jako Trails in the Dark?).
Ys série má na Západě velké množství oddaných fanoušků. První hry vznikly už v osmdesátých letech na japonských osobních počítačích. U nás jsou nejlépe k sehnání poslední dva díly (PS4, Switch): Ys VIII a Ys IX, a porty starších dílů Ys Memories of Celceta a Ys Origin (ty jsou i na Vitě). Starší díly jsou na PC nebo PS2 a starších konzolích a handheldech a špatně k sehnání (a velmi drahé). Hry se nemusí hrát postupně. Každá obsahuje samostatný příběh – dobrodružství Adola Cristina. Je to jediná postava, která celou sérii spojuje (s výjimkou prequelu Origin, kde nevystupuje). Občas se ve hrách objeví nějaký odkaz na minulá dobrodružství, ale je to jen takové pomrknutí od autorů k fanouškům. Hráčům stačí vědět, že Adol je nechvalně proslulý tím, že se s ním potopí každá loď, na které pluje, a že lidé kolem něho s ním dřív nebo později skončí na nějakém zdánlivě opuštěném ostrově, kde jsou obří příšery.
Ale předpokládám, že většina hráčů u nás si řekne, že se tam nestřílí, nejsou tam elfově a orkové a je to celé nějaké moc kreslené, tak je to blbost.