Nedávno přišel výkonný ředitel společnosti Ubisoft s tím, že hráči se „musí“ smířit s tím, že nebudou hry vlastnit. Na tento kontroverzní výrok se rozhodl reagovat autor jedné z nejvýraznějších her minulého roku. Swen Vincke stojící za Baldur’s Gate 3 se proti této teorii ohradil.: „Ať už bude budoucnost her vypadat jakkoli, obsah bude vždy na prvním místě. Ale bude mnohem těžší získat dobrý obsah, pokud se dominantním modelem stane předplatné a vybraná skupina bude rozhodovat o tom, co půjde na trh a co ne. Přímý přístup vývojářů k hráčům je správná cesta.“
Jeho myšlenka tímto samozřejmě neskončila a dále ji ve svém příspěvku na síti X rozpracoval. V samotném závěru pak ještě zmínil, že Baldur’s Gate 3 se nikdy v žádné takové službě neobjeví. Swen Vincke má bezpochyby v lecčems pravdu. Avšak pro některé hráče i vývojáře jsou předplatné zajímavou cestou.
Jak je vnímáte vy?
Whatever the future of games looks like, content will always be king. But it’s going to be a lot harder to get good content if subscription becomes the dominant model and a select group gets to decide what goes to market and what not. Direct from developer to players is the way. https://t.co/wEUvd5adt0
— Swen Vincke @where? (@LarAtLarian) January 17, 2024
Proces už dávno začal.
Krok 1) Nové konzole už nebudou mít žádný datový nosič (optickou mechaniku, paměťové karty, apod.)
Krok 2) Hry se kupují už jen digitálně. Na PC je ten stav už několik let a zřejmě to PC hráčům nevadí. Dokonce si to pochvalují.
Krok 3) Abyste si mohli vůbec kupovat hry, musíte se stát „předplatitelem“, „členem klubu“, nebo něčeho podobného. Nejdřív půjde jen o zvýhodnění (viz. PS+ apod.). Pak to bude nutná podmínka, jinak se k některým titulům dostanete až se zpožděním, jestli vůbec.
Krok 4) Do zařízení je možno stahovat hry jen tehdy, když jste předplatitelem služby.
Proces dokončen.
Ještě doplním: Cena starých herních zařízení a starých her na fyzických nosičích raketově vystřelí vzhůru – nad už tak šílené sumy.
to je dobre.
Ano, známe. Nebudete nic vlastnit a budete šťastní. Akorát že vůbec. Víc soustředěné/centrální kontroly nad veškerým obsahem ať už herním nebo jakýmkoliv je zlo. Ubisoft je mi fuk, neudělali nic dobrého už víc jak 10 let.
Jestli zruší fyzické disky a všechno bude v předplatných, to se na to novodobé hraní můžu pak taky vy….
Já jsem si předplatné nezkusil ani za ten dolar protože mně tenhle model nevyhovuje. Pro děcka na škole to je nejspíš výhodný, ale pro dospělé s prací a rodinou, kteří si na hraní nevyhraní tolik času, je to podle mě už horší. Když jsem byl ještě na základce/střední, tak jsem měl na Steamu 30 hodin a více za 2 týdny, teď je to proměnlivé od 3 až do 20 hodin (když vyjde něco co mě baví nebo prostě dostanu fakt chuť). Nestojím o to, abych si měsíčně či ročně platil přístup, a případně se nutil hrát něco než mi vyprší předplatné nebo než tu hru z předplatného stáhnou. A co prorokuje výkonný ředitel Ubisoftu mě netrápí, zvlášť od těch kteří dělají furt to samé. Kdyby raději dokázali prorokovat, kdy vyjde to jejich slavné Skull and Bones.
Já si platím Gamepass (mám ho do 2026). Vyjde mě na litr ročně, což je méně než cena jedný hry. Za ten rok si tam těch her v průměru dohraju kolem 5-10. Např. minulej rok to byly :
Bramble: The Mountain King
Ghostwire: Tokyo
Shadow Warrior 3
Atomic Heart
Midnight Fight Express
A Plague Tale: Requiem
Za tyhle prachy mi to přijde jako supr deal. Víc bych za to ale taky nedal.
Pak ještě občas používám ty služby Ubi a EA jako pronájem. Na měsíc si to za pár korun předplatím, dohraju co mě zajímá, odhlásím. Většinu těch jejich her nemám potřebu vlastnit, protože je nepatrná pravděpodobnost, že bych je chtěl zahrát znovu (a i kdyby, tak je koupím za pár let v bundlu za pár korun..).
pres co pass kupujes? ja kupuju tu jednorocni obnovu a ta nelze koupit znovu, dokude ta stara nevyprcha (aukro, ebay jsou stejne licence)
Proč zase hned pro děcka? Člověk s rodinou si naopak za málo peněz zahraje hodně. Má volnější měsíc, tak si koupí Ubisoft předplatné, za měsíc třeba tu jednu hru dohraje.
Další věc je, že pokud člověk chce hrát exkluzivky třeba na Xboxu, tak se to prostě finančně prostě vyplatí. Ty 2-3 nové hry jsou cca v ceně ročního nejvyššího GP, a k tomu člověk dostane EA Play a dalších 100 her v GP.
Skull and Bones už dávno datum vydání má.
Naopak my tvůj názor přijde jako hodně nezralý potažmo dětský.
Když říkám pro děcka, nemyslel jsem to jako urážku, ale jako že dospělý člověk s rodinnou a dětma prostě nemá tolik času jako v mládí, v období základky či střední. Jasně, že to neplatí o všech, ale obecně to tak je. A zbytek jsem psal svůj osobní přístup, že hru nejradši vlastním a můžu si ji zahrát kdykoliv chci, když si ji koupím. Neříkám, že se to nevyplatí nebo že celá existence GP nemá smysl.
Já vím, že S&B datum má, ale to jich mělo už více a pořád se to může změnit. A to jak říkají ať si hráči zvykají, že se hry budou předplácet, to mi zní jako když EA řeklo, že singleplayer hry jsou mrtvé. Prostě tyhle moudra vždycky vyjdou z někoho, kdo by si vývoje herního průmyslu neměl vůbec kecat.
Souhlasit se mnou samozřejmě nemusíš, ale já psal především svůj pohled k předplatnému, ale nijak to nehaním.
Kde říkám = “ Pro děcka na škole to je nejspíš výhodný, ale pro dospělé s prací a rodinou, kteří si na hraní nevyhraní tolik času, je to podle mě už horší. “
I bych řekl, že je to spíš pro člověka, který tolik nechce kupovat nové hry, ale chce něco hrát. Děcka si vystačí s Fortnitem, CSkem, LOLkem apod. „píčovinkami“.
Ono když studuješ střední a do toho děláš nějaký sport nebo další zájmové věci, tak toho času taky nemáš moc. A když máš děti, tak ty časem taky chtějí něco hrát, takže GP potažmo předplatné je ideální.
Posunula se tak hudba, posunuly se tak filmy, takže hry k tomu dojdou prostě taky. To je nevyhnutelná cesta.
Jasně, že multiplayerové hry jsou oblíbené, ale i ty singly pořád mezi mladými dost jednou. To, jaké mimoškolní aktivity děláš je na tobě. Může to být jak sport, tak hraní videoher. Toho času máš „stejně“, máš pouze jiné priority. A já jako potencionální otec dětí, když s nimi budu chtít zahrát nějakou hru, tak jim můžu nabídnout stovky her z mé nasbírané knihovny. Což se třeba u GP může stát, že ji odtamtud odstraní. A ty video hry s muzikou a filmama bych moc nesrovnával. Stahování hudby či filmů někde z netu není vnímáno tak negativně jako stahování video her, protože hudbu a filmy „zachraňovali“ kina a koncerty. Kupování CDček a DVD už nebylo tenkrát tolik v módě. Pak někdo prostě přišel s nápadem, že to udělá pro každého kdo má přístup k internetu a za drobný peníz, který nikoho nevytrhne. Takže tu máme online a nad fyzickými nebo digitálně vlastněnými filmy už neštěkne ani pes, což byl ale případ i před těmito službami. Hry ti nezachrání ani kino, ani koncert, ty hry se musejí kupovat. Jediné co tomu pomáhá jsou slevy, které jsou taky poměrně často. A ten trh s kupováním her není mrtvý a myslím, že funguje dobře, tudíž tu není nutnost přestávat hry vydávat jednotlivě a dávat to pouze na předplatné. Ano, warez u her existuje, ale ne v tak velké míře jako u filmů či hudby a díky častým slevám bych řekl, že se i snižuje. Pokud je předplatné jejich odpověď na tu skupinu co stále warezuje, tak dobře, ale nevidím důvod proč náhle skoncovat s jednotlivým vydáváním.