Ve čtvrtek vyšel očekávaný PC port dosavadní PlayStation exkluzivity Horizon Forbidden West. Stejně jako v případě většiny ostatních konverzí od Sony se o něj postaralo nizozemské studio Nixxes a podle technického rozboru Alexe Battaglii z Digital Foundry vývojáři opět odvedli velmi dobrou práci.
Hra nabízí podrobné menu, přičemž grafické nastavení můžete měnit přímo za běhu a vidíte tak jeho dopad na kvalitu. Také po stránce anti-aliasingu jde o nadstandard, neboť kromě TAA nabízí titul SMAA či možnost AA vypnout úplně, což se ale samozřejmě nedoporučuje. Nechybí ani několik upscalerů: DLSS, FSR (oba můžete použít také v nativním režimu) a XeSS. Další příjemnou vlastností je například podpora širokoúhlých monitorů.
PC verze HFW je po Forspoken a Ratchet & Clank: Rift Apart dalším titulem, jenž využívá technologii DirectStorage pro rychlejší načítání, byť tentokrát bez GPU dekomprese. Výsledky jsou každopádně velice dobré, save se na rychlém NVMe SSD načte zhruba za 6 sekund, skoro o sekundu rychleji než na PS5. Protože se ale dekomprese provádí přes CPU, bude čas závislý také na výkonu vašeho procesoru.
Nepříjemného stutteringu, jenž trápí mnoho titulů, se naštěstí bát nemusíte. Hra při prvním spuštění předkompiluje velkou část shaderů. Některé se kompilují až za běhu na aktuálně nevyužitých vláknech procesoru, ale vše je vyřešeno dobře a na záseky byste neměli narazit.
Co se týče vylepšení oproti PS5 verzi, nic převratného se nekoná. Na PC můžete mít lepší anizotropní filtrování či vyšší LOD, většinou jde ale jen o menší vylepšení. Hlavní je tak potenciální navýšení kvality obrazu, obzvlášť oproti Performance režimu na PS5, ať už ve vysokém nativním rozlišení, tak při použití upscalingu. Ten lze mimochodem zkombinovat s dynamickým interním rozlišení, což vám zajistí maximální kvalitu obrazu při stabilním frame ratu.
Po stránce výkonu se hra chová v zásadě tak, jak indikují HW požadavky. Battaglia otestoval také VRAM, konkrétně grafické karty s 8 GB paměti, které v některých dnešních hrách mají docela problém. Tady si s nimi bez problémů zahrajete ve Full HD či 1440p, ale například v 1800p už data z VRAM mohou přetéct do systémové paměti, což způsobí nepříjemný pád frame ratu či stuttering.
CPU výkon Battaglia otestoval na Ryzenu 5 3600 z roku 2019, jenž je schopný hru rozběhnout na více než 60 FPS. Ve větších soubojích frame rate dokáže spadnout i pod 60, ale jednak jde spíš o výjimky, a hlavně oproti jiným hrám nepřináší CPU limit žádný stuttering či nekonzistentní časy mezi snímky. Vše stále působí velmi plynule.
Úplně bez chyb se port neobešel. V úvodu hry Battaglia narazil na pár menších záseků, první cutscéna se nepřehrává ve stabilním frame ratu a chybí například podpora generování snímků pomocí FSR 3 (DLSS 3 Frame Gen ve hře je). Nixxes už nicméně pracuje na opravách a FSR 3 by do hry dříve či později také mělo dorazit. Celkově jde tak o mimořádně povedený PC port v záplavě her, které mají na této platformě velké problémy.
Watch the vid for the specifics, but it is REFRESHING to play a PC game on low end hardware like a Ryzen 5 3600/RTX 2070 Super without big frame-time issues all over the place. If you are looking for a good performing AND good looking RPG to play on PC right now, this is it!
— Alexander Battaglia (@Dachsjaeger) March 20, 2024
takze nektera studia dokazou hry portnout krasne, takze ono to jde, ne ze ne…
Jsem rád, že hra vyšla na PC. Aspoň bude moct víc hráčů poznat, jak nudné pokračování to je.
Tak asi jak pro koho , mě teda dvojka bavila o dost víc .
Ahoj. Včera jsem hrál 6 hodin. Všechno v pořádku. Akorát u této hry (pouze u této hry) nefunguje subwoofer. Takže z mé sestavy 5+1 je tady 5+0. Má někdo stejný problém?
„Celkově jde tak o mimořádně povedený PC port v záplavě her, které mají na této platformě velké problémy.“
Jasně. Akorát tedy většina her co běží na PC blbě, běží na konzolích ještě hůř.
Nixxes si ale zaslouží respekt, jejich PC verze jsou špičkový a to odjakživa. I v dobách kdy Nixxes byl jeden člověk (demoscénař Jurjen Katsman, s nickem Nix) a portoval Legacy of Kain.
Nevěděl jsem, že byl v PC sekci The Black Lotus.
https://demozoo.org/sceners/37/
A koukám, že některé produkce předělával z MS-DOS do Windows. Že by už tady byly počátky jeho pozdější specializace?
já bych raději uvítal plague tale 3
Urco super na t jak to vypada na 3080 konecne to neni jak kdybych tezil kryptomeny takhle se delaji hry rockars + jine cyberpunk nesmysl 100 procet grafika? to jako vazne?
Jo Decima dokáže dělat krásné scenerie a i se to hezky všechno hýbe. I na té PS5 to vypadá fakt hezky. CP je předimenzovaná záležitost ,kde se implementovali všechny možný Invidia vychytávky, i když ten engine na to není vůbec dělaný.
Nesmysl jsi akorát ty,vím že rád trollíš,ale troll ať to má aspoň nějakou úroveň,stěžovat si na to že, nějaká hra jede na 100 % grafického výkonu karty je fakt dobrej joke.Je ve tvým vlastním zájmu aby byla grafická karta vytížená na 100%.Ikdyz většinu času v plný zátěži pojede tak 98-99%.K čemu ti potom je super karta když ji nechceš ze sta procent využívat?