Dinga Bakaba, kreativní ředitel Arkane Lyon, ostře zkritizoval Microsoft za zavření nejen sesterského Arkane Austin, ale také týmů Tango Gameworks, Roundhouse Studios a Alpha Dog Games. Svého zaměstnavatele ve vyjádření vůbec nešetřil.
„Je to naprosto příšerné. Dovolte mi lidskost: všem manažerům, kteří tohle čtou, přátelsky připomínám, že videohry jsou zábavní/kulturní průmysl a vaším úkolem jako firem je starat se o své umělce/tvůrce a pomáhat jim vytvářet hodnoty ve vašem zájmu,“ píše.
Dále apeluje: „Nezatahujte nás do své zlaté horečky, nepoužívejte nás jako slaměné panáky pro chybné výpočty a slepé skvrny, nedělejte z našeho pracovního prostředí darwinistickou džungli. Říkáte, že jste na nás hrdí, když uděláme dobrou hru. Dejte nám možnost, abychom byli my hrdí na vás, když přijdou těžké časy. Víme, že to dokážete, už jsme to dříve viděli. Zatím nám před očima znovu zanikají skvělé týmy. Je to podělané bodnutí do břicha.“
A obrací se i na širší publikum: „[Arkane] Lyon je v bezpečí, ale prosím, buďte ohledně celé věci taktní a uvážliví a respektujte hlas zasažených lidí. Nechte jim prostor, aby byli slyšet. Je to jejich příběh, který mohou vyprávět, jejich pocity, které mohou vyjádřit.“
For now, great teams are sunsetting before our eyes again, and it's a fucking gut stab. Lyon is safe, but please be tactful and discerning about all this, and respect affected folks' voice and leave it room to be heard, it's their story to tell, their feelings to express.
— Dinga Bakaba 451 (@DBakaba) May 7, 2024
Austinský tým Arkane má na svědomí nepovedený Redfall, ale také hojně oceňovaný reboot Prey z roku 2017. Další zrušený tým Tango Gameworks, který zakládal Šindži Mikami, zase vytvořil sérii The Evil Within, Ghostwire: Tokyo nebo loňský Hi-Fi Rush.
Předtím Toys for Bob… Píšu si na seznam killedbymicrosoft.com
Co na to zachránce herního trhu, vizionář a šiřitel dobra – Phil Spencer?
K čemu jsou tyhle miliardové akvizice, když to i v rámci menších nákupů studií často vede jen k jejich následnému uzavření a uložení oblíbených herních značek k ledu.
Tohle je klasický příklad toho proč jde herní průmysl do kopru. Už nejde o nápady nebo rozvíjení herních mechanik ale jen a pouze o zisk. Tím pádem začínají hry stagnovat protože nepřináší nic nového a soustředí se pouze na monetizaci. To nás přináší do tohoto víru kde se zavírají studia a propouští vývojáři. Ale kravaťáci mají peněz dost. Do budoucna je to neudržitelný model který dřív nebo později praskne. Hlavně když vezmeme v potaz kolik dnes stojí vývoj jedné velké AAA hry.
Proto mám silný pocit, že hlavní důvod proč se z názvu Electronic Arts stalo EA je, aby tam tak moc neprovokovalo to slovo Arts, protože o umění už nejde, hlavní jsou prachy.
Vždy šlo o prachy. I ty automaty v maringotkách žraly mince a byly nastaveny tak, aby jich tam lidi naházeli co nejvíc.
Pokud chcete hrát umění, na itch.io je toho fůra. Nechtějte po Microsoftu, aby někomu sponzoroval realizování uměleckých ambicí. Tím ale neobhajuju jejich příšerné chování a kreativní vyprázdněnost (akvizice, propouštění, kšeftování se značkami, vyrábění pokračování, trapné nahánění trendů a propouštění).
komunista. vydělat prachy je účel podnikáni. bez peněz neuděláš ani čáry máry.
To je sice hezké,že ho nazýváš komunistou,ale vzhledem k tomu jakou MS předvádí bídu u svých first party her,tak uzavřít jedny ze svých nejúspěšnějších studií,když nebudu počítat odpad Redfall,tak i na rebootu Prey bylo vidět,že v Austinu jsou schopní lidi.O Tango,tam nemá smysl debatovat o ničem,vzhledem k jejich úspěchům.Pokud MS chtěl rozpouštět studia,určitě by se našly daleko lepší varianty na uzavření v jeho portfoliu.
Daniel Vávra a spol například i v naši hnojové zemi vytvořili tři hry které jsou cajk. Tak tak. Microsoft dělá peníze a dělá to dobře. Komunismus je peklo
Aniž bych se chtěl zastávat MS, tak pár faktů:
– Prey se nezaplatilo
– Redfall se nezaplatil ani z desetiny
– Během vývoje Redfallu 70% lidí co dělalo na Prey odešlo, včetně zakladatele studia Rafa Colantonia
Ohledně Tanga:
– Ghostwire taky nebylo příliš úspěšný
– HiFi Rush měl dobrý hodnocení, ale prodeje taky slabý
– odešel zakladatel Shinji Mikami
Zkrátka, zavření těch studií mě mrzí, ale vyložený překvapení to není.
A jako vždy, něco končí, něco začíná. Třeba si Mikami a Colantonio ty schopné najmou v nových studiích.
To je všechno krásný, ale Arcane byli do vývoje Redfallu dotlačeni. Takovou blbost postavenou na mikrotransakcích tam nikdo dělat nechtěl. On je ten viník naprosto zřejmej.
Nemám radost ze zavírání studií. A je mi líto zejména Tango Gameworks. Jejich produkce byla velmi zajímavá a kvalitní. Jenomže problém nás čtenářů herních novinek je v tom, že absolutně nevidíme do čísel, které má k dispozici Microsoft (nebo jiný vydavatel). Úspěch hry se hodnotí jen tím, kolik hra vydělala vzhledem k nákladům. My nevíme ani kolik se té které hry prodalo, natož abychom věděli, kolik stála její výroba, kolik stál pozdější provoz studia a kolik se utratilo za nerealizované projekty. Samozřejmě vždycky je tu možnost, že ve vedení Microsoftu jsou kok*ti, kteří politikaří a vyhazují lidi dle libosti. Smutným faktem ale je, že ve studiu jsou desítky nebo i stovky lidí, kteří individuálně mají pramalý vliv na celkový úspěch díla. Každý z nich určitě nechtěl udělat špatnou hru. Bohužel když se to špatně sejde (námět, provedení, plánování, atd.), tak je z toho průser bez ohledu, jak moc se jedinci snaží. Takže je mi líto řadových zaměstnanců. Budou se muset asi zase stěhovat. Ale oni jsou na to v US zvyklí.
P.S.: Být zaměstnaný v herním průmyslu je jako být hráčem ve fotbale. Je to týmová záležitost. Když budete kopat za tým na dně tabulky, tak nikdy nedosáhnete na nějaký úspěch. Respektive ta pravděpodobnost je malá. Ti zkušenější a kvalitnější lidé v branži proto jdou do studia, které dělá na atraktivním projektu a vedou ho zkušení lidé, kteří vědí co dělají. Nebo se tak alespoň jeví. Samozřejmě ani tak není zajištěný úspěch. Často je za úspěch považováno byť jen to, že se projekt dodělá.
Aha, dost jednoduchý pohled na věc. Je normální, že třeba přijdou těžké časy a tak prostě je někdy vhodné je překonat místo likvidace talentovaných týmů, kdy právě jejich talent může být klíčem k tomu, aby vydělali…