Martinové tentokrát probírají odklad remake Mafie a jejich očekávání od hry.
V druhé polovině pořadu se věnují informacím o vyšší prodejní ceně her pro konzole nové generace.
Poslouchat podcast:
Martinové tentokrát probírají odklad remake Mafie a jejich očekávání od hry.
V druhé polovině pořadu se věnují informacím o vyšší prodejní ceně her pro konzole nové generace.
Poslouchat podcast:
© 2010-2023 Zing & Grunex
Čo sa týka toho zdražovania hier tak sa v podcaste nespomenula jedna vec:
A to,že hráči si nekupujú jednu hru raz za čas ale už niekoľko hier a dokonca aj také čo by normálne ani nekúpili.Ja sám som ešte pred 20 rokmi kupoval jednu hru mesačne a dnes je to priemerne 3 týždenne/síce aj zlavnené ale cenove je to asi ako plna AAA/ to znamená,že je jasné,že po zdražení može niekto na to doplatiť tým,že mnoho hráčov si nejaké hry proste nekúpia a spoločnosti budú vyplakávať,že málo zarobili.
Ťažko predvídať čo sa stane ale myslím,že je istota,že sa to niekde ukáže…t.j niekto na to doplatí.
Rozhodně tam bude potřeba nějaké balancování – třeba kina když zdražovala, tak zlepšovala vybavení, nabídku občerstvení nebo třeba přidala 3D filmy.
Pokud hry o něco zdraží, ale budou vypadat lépe, zmizí z nich mikrotransakce (ano, tohle zní jako pohádka, ale už se to začalo dít – např. Jedi: Fallen Order) apod. tak si umím představit, že se ty negativní a pozitivní vlivy jakž takž vyváží.
Jako větší hrozbu pro prodejnost her bych vnímal spíš Game Pass.
Kdyby navýšením ceny vymizely mikrotraskce, beru to všemi deseti protože neexistuje nic co by mě od hry dokázalo víc odradit, a třeba takový Shadow of War leč jednička se mi líbila, tak dvojku jsem koupila až nedávno právě kvůli tomu. Jenže moc tomu nevěřím, na to jsou mikrotransakce až moc velký zlatý důl, u Fallen Order myslím že je důvodem spíš to, že si EA potřebovalo udobřit SW fanouška a taky proto, že v čistě SP hrách tyhle praktiky zatím jsou stále dvousečné, zatím co u MP se to lidi už naučili akceptovat.
To je rozhodně pravda.
Uvidíme jak se to celé vyvine, ale jako vývojář nemám nejmenší pochyby o tom, že výroba „větších“ her bude od příštího roku zase o něco dražší, takže jako hráč jsem připravený na to do nějaké rozumné míry přispět…
…samozřejmě se ale budu rozhodovat u každé hry individuálně a pokud bude její cenovka vyšší a zároveň v ní budou třeba ty nenáviděné mikrotransakce, budu „volit peněženkou“ proti ní. Prostě případ od případu.
Připadá mi neuvěřitelné, že to testování dabingu dělají v zahraničí. Když je to nejdražší položka a oni to přesunují ještě do Států, tak pak se to ještě prodražuje. A pak je to přece česká lokalizace, tak co s tím mají co dělat nějací cizinci. Od čeho jsou tady lokální distributoři. Tyhle věci by měli přece zajišťovat oni. Pak to nemá být drahé a pak si u kolika her stěžují, jak se jim to nevyplácí, ale že přitom živí tunu byrokratů je nezajímá a na toto iracionální chování doplácí akorát zákazník. No, alespoň tu člověk vidí v čem je skutečné jádro problému a to je sice nadutost vydavatele.
Na různých projektech se to řeší různě a může se stát i to, že testování lokalizovaného buildu probíhá lokálně (najmou se na to třeba brigádníci přímo do vývojářského studia na několik týdnů nebo měsíců apod.).
Pokud ale hra vychází na konzole, probíhá další várka testování také na straně majitele platformy (Sony/Microsoft/Nintendo).
Každopádně nikdy to není rychlý ani levný proces.
Moje chyba. Zapomněl jsem totiž na fakt, že dřív se česká lokalizace u konzolí neřešila vůbec a pokud mluvím o českých hrách, tak ty bývaly dříve výhradně PCčkové. To byly ještě doby, kdy byl celkem běžný český dabing, ale jistě to nebyl ten hlavní důvod jeho vymizení.
A ano levné to sice není, ale pokud je nutné platit ještě další byrokraty někde u Sony či Microsoftu (jejichž platy jsou jistě úplně někde jinde než v Česku), tak potom to nemá stát takové peníze. Takže často hry vzniknou v češtině pro všechny (PC i konzole) nebo pro nikoho.
Ještě k té Mafii. Nemyslím si, že by to bylo tak zlé. Ta hra je u nás takovým národním klenotem ( a nemyslím si, že by to KCD kdy překonal). Ten český dabing tam také hodně znamenal. Nebýt něj, asi by hráči na tu hru tak nevzpomínali. Teď záleží jen na vývojářích, jestli to nějak nepodělají (třeba politickou korektností, optimalizací, příběhovými zásahy…) a jak lidé přijmou ty změny ve hře. Kromě toho, nebyla to právě Cenega, která se chvástala, jak dobře se u nás série prodává a vůbec si tu hru v prodejích nemohli vynachválit.
Já certifikace Sony/Xboxu/Nintenda nevnímám jako byrokracii, naopak, jsem moc rád, že tam k téhle extra kontrole kvality hry před vydáním dochází, protože díky tomu se na konzoli člověk může jakž takž spolehnout na kvalitu nebo stabilitu zakoupené hry (např. Breakpoint vyšel na PC totálně rozbitý, ale na konzolích byl víceméně ok).
Mafia remake může dopadnout všelijak, pořád jsme z ní viděli strašně málo, ale tak nějak nevěřím, že by to byl propadák (už jen kvůli zdravému základu z původní hry a celkovému rozpočtu projektu).
Jako nějaká kontrola kvality u konzolí by taky měla být. Nicméně ani u konzolí není certifikace od jejich výrobců vždy dokonalá. Třeba taková Mafia 2 DE nevyšla zrovna v ideálním stavu a myslím, že příkladů by se jistě našlo víc. Akorát mě teď žádná jiná hra nenapadá.
Jenom mi tak nějak z rozhovoru vyplynulo, že testeři si ukousnou největší část rozpočtu na dabing a s těmi mzdovými rozdíly mezi USA a Českem to může už být doslova rozhodující, jestli takový dabing (nebo i titulková lokalizace?) vznikne. Nebo se mýlím?
Není to tak jednoduché, updatování a buildování extra jazykové verze ve skutečnosti zaměstná i vývojáře přímo ve studiu, takže tam jdou také nějaké náklady.
Naopak jak jsem zmiňoval, na testování lokalizace se někdy najímají brigádnici přímo do studia.
Každopádně je prostě velká pravda, že náklady na jazykovou verzi zdaleka nejsou jen překlad a herci.
Zdá se mi to anebo bylo v době, kdy PC dominovalo hernímu trhu či dokud nevznikaly české překlady na konzole, tak těch dabingů a českých titulků bývalo více?
Rozhodně ano, nicméně jak jsem psal výše, certifikační proces na konzolích má také svá pozitiva, nemluvě o konzolovém hraní jako takovém
Dobrej podcast, jen dodám že Mafie v Polsku má titulky, ale nejspíš pan Schovanec měl na mysli dabing.
Osobně s dražováním popravdě moc nesouhlasím, jako nehrozí že bych přestal kupovat hry dál :D, ale v dnešní době prostě mají vývojáři právě i jiné způsoby jak na hře vydělat i po vydaní, DLC, mikrotransakce, a taky popularita digitálek, kde mají větší procenta zisku, vzrůstá. Souhlasím s panem Schovancem, že na tom rozhodně nezávisí jejich existence a to ani vzdáleně.
Skvělej podcast!
Myslím že v ČR více zákazníku mrzí nelokalizace než případné zdražení.