Recenzovaná verze: PC
Když se v roce 2011 na konzolích objevil duchovní nástupce Demon's Souls, velká část herní scény jim byla naprosto uchvácena. Vysoká náročnost, perfektní dějové pozadí a neotřelá stylizace z Dark Souls udělaly titul, jenž fascinoval jak zapálené konzolisty, tak i hráče preferující stolní počítače. Vzhledem k tomu, že hra vyšla nejprve na první zmíněnou platformu, musela si druhá skupinka chvíli počkat. Nakonec se ale díky velkému zájmu dočkala technického polotovaru, který byl v prvních týdnech prakticky nehratelný, přesto si k němu řada lidí dokázala najít cestu.
Dark Souls II na tom bylo po svém vypuštění na všech primárních platformách výrazně lépe. Celek byl vyladěnější a hlavně přístupnější novým příchozím. Od starších hráčů mu byla větší otevřenost a menší komplexnost nejednou vytknuta. Chuť jim napravilo až vylepšení spojené se vstupem Dark Souls II na novou generaci konzolí. Dark Souls II: Scholar of the First Sin spojil původní hru a datadisky v jeden komplet. Mimo to, přidal do již známých kulis nové výzvy a překvapení. Na své si v tomto díle přišli jak ostřílení fanoušci, tak i nezkušení zelenáči. Nyní na naše obrazovky míří závěrečná část této legendární série. Bude nás koketování se smrtí v Dark Souls III bavit stejně jako dřív?
Smrtí to začíná
Království Lothric je v úzkých, jeho konec se dle slov prastaré věštby pomalu, ale jistě blíží. Před zkázou by ho měl zachránit již dávno padlý hrdina, který byl pro tuto příležitost povolán ze svého kamenného lože. Po probuzení nemá vaše postava prakticky představu o tom, kým byla a kam směřovala. Jejím jediným úkolem je zastavení temnoty, jež chce pohltit tento svět.
Primární příběhová linie Dark Souls nebyla nikdy ničím zázračným. Třetí díl jde v tomto směru úspěšně ve stopách svých předchůdců. Žádnou epickou zápletu tu tím pádem nehledejte, vše zajímavé a tajemné je ukryto mimo elementární dějovou linku. Hlavním tahounem celého dobrodružství je temný svět s kvalitně vystavěnými charaktery, které disponují osobitým životním osudem.
„Limitovaný počet užití kouzel je u magicky zaměřených tříd již minulostí. Nyní mají všechna kouzla sdílený počet využití.”
Temnotou zalitý svět Dark Souls 3 vám nabídne řadu odlišně situovaných lokací. Při jeho průchodu projdete skrz impozantní metropole, potemnělé ruiny, polorozpadlé vesnice, zasmrádlé bažiny a světlem zalité lesy. Každá část Lothericu má své specifické obyvatele. Menší osady jsou kupříkladu obývané hlavně nižší třídou nemrtvých, jejichž výbava je skutečně skromná. Proti vaší postavě se postaví jen s vidlemi, srpy a sekáčky na maso. Města a pevnosti jsou naopak zaplněna dobře vyzbrojenými protivníky, kteří vás při troše štěstí dokáží odrovnat na pár ran.
Design jednotlivých úrovní je velmi povedený. Osobně bych Dark Souls III v tomto směru vytkl snad jen častý výskyt ohnišť, která slouží jako záchytné pozice, skrz něž se můžete léčit a cestovat. V pozdějších fázích hry je počet hranic zbytečně vysoký, nejednou vám stačí k dosažení dalšího opěrného bodu uběhnout jen pár metrů. Úzce propojené táboráky do jisté míry snižují obtížnost celku.
Postava snů
Po uvedení do příběhu vám dá Dark Souls III přístup k editoru vaší postavy. Nastavit jí můžete pohlaví, vzhled, povolání a doplňkový předmět, který dostane do začátku. Paleta vzhledových možností je vcelku pestrá. Povolání na tom též nejsou zle, zvolit si můžete jednu z deseti počátečních specifikací. K dispozici máte rytíře, žoldáka, mága, válečníka, pyromana, zloděje a řadu dalších. Každá třída se na začátku hry specializuje na určitý typ boje, při postupu dějovou linkou je možné její zacílení za pomoci trenéra redefinovat. Prakticky si můžete vytvořit hrdinu dle svých představ, jeho účinnost ale nemusí být tak dobrá jako u základních oborů.
„Nové smrtící hračky a ošacení je možné koupit u kupců a trenérů, kteří jsou rozmístění po většině herních lokací.”
Pokud se náhodou rozhodnete hrát za povolání zacílené na užívání magie a zázraků, připravte se na výraznou změnu. Limitovaný počet užití kouzel je u těchto tříd již minulostí. Nyní mají všechna kouzla sdílený počet využití. Mágové v Dark Souls 3 fungují na podobné bázi jako jejich kolegové v jiných RPG. Pro své kejkle potřebují manu, když jí nemají, je kouzlení u konce. Magickou energii je možné doplnit buď za pomoci odpočinku u ohnišť nebo vypitím obsahu modře svitích Estus flakonů. Estus Flask tu má dvě variace. Jedna léčí, druhá obnovuje sílu potřebnou k zaklínání. Na jeden průchod máte k dispozici vždy jen omezený počet lahviček. Tím pádem je dobré rozvrhnout lektvary dle vašich potřeb. Úprava systému čarování se dá považovat za zajímavou inovaci. Hraní za čaroděje a kněze je díky tomuto aspektu náročnější než v předchozích titulech z tohoto univerza.
Magickou energii si můžete zvyšovat za pomoci duší. Duše v tomto světě zastávají roli zkušeností a měny. Za určitý počet těchto bodů je možné buď posílit základní statistiky vaší postavy, nebo nakoupit různé typy vybavení a vylepšení. Při smrti je primární penalizací ztráta veškerého dostupného kapitálu, jestli si ho do následujícího skonu nevyzvednete u vašich tlejících ostatků, zmizí vám nadobro.
Paleta dostupných zbraní, zbroje, kouzel a podpůrných rekvizit je skutečně pestrá. Nošená výstroj definuje vaší rychlost, výdrž, odolnost a efektivitu. Každý nástroj destrukce má své charakteristické útoky. Nové smrtící hračky a ošacení je možné koupit u kupců a trenérů, kteří jsou rozmístění po většině herních lokací. Když je konfrontujete, přesunou se do základního tábora, kde vám nabídnou svůj příběh, zboží, znalosti a úkoly.
Společenství na úrovni
Herní postavy se v Dark Souls III, podobně jako v předchozích dílech, shlukují do specificky zacílených uskupení. Ve hře najdete celkem osm společenství, ke kterým se můžete při průchodu příběhem přidat. K dispozici máte jak staré známé, tak i zcela nové frakce. Pro ochránce slabých a bezmocných jsou tu například Blue Sentinels. Lovce monster a milovníky kooperace naopak potěší přítomnost Warriors of Sunlight – zaměřují se na pomoc při likvidaci lokačních bossů. Každý cech má systém získávání reputace definovaný podle svého zaměření. Po obdržení určité míry renomé se jeho členové dostanou k raritním předmětům a kouzlům, které jim nabídne jen daná gilda.
Jak již bylo řečeno v minulých řádcích, Warriors of Sunlight získávají reputační předměty za pomoc ostatním hráčům při likvidaci oblastních bossů. Pro jejich přivolání potřebujete být na živu. Posmrtný stav známý z předchozích dílů je v třetím Dark Souls již minulostí. Místo plnohodnotné smrti vaše postava ztratí jiskru, která jí zvyšuje statistiky a umožňuje spolupracovat či bojovat s ostatními hráči. Pokud jí budete chtít znovu získat, musíte obětovat rozžhavený oharek. Získat jej můžete buď za pomoc při likvidaci monster, nebo z vybraných bossů.
„Závěrečný díl temné hardcorové trilogie Dark Souls v mnoha směrech kráčí ve stopách svých předchůdců. Prakticky v sobě kombinuje nejvýraznější aspekty série.”
Paleta protivníků je v novém Dark Souls hodně pestrá. Střetnout se tu můžete s obry, rytíři, sedláky, zdivočelými zvířaty a zmutovanými monstry. Příšery se po vaší smrti či usednutí k ohništi vždy obnoví v plném stavu. Limitovaný počet zabití, známý z druhého dílu, byl odstraněn. Ve směru obtížnosti se souboje dají přirovnat k Dark Souls II, které bylo o něco přístupnější než jeho předchůdce. Konfrontace s bossy pro normálního hráče představují i přes jisté ulehčení stále slušnou výzvu. Osobně jsem měl při hraní za mága potíže hlavně s rychlejšími typy nepřátel, zbytek mi dělal problémy jen v minimálním měřítku.
Technická stránka je vydařená. Vizuál se konečně hnul kupředu. Hra jede i na nejvyšších nastaveních krásně na 60fps. Propady snímků jsem v průběhu hraní nezaznamenal. Pády, na které si stěžuje velká část hráčů, se mi též vyhnuly obloukem. Kompletu bych vytkl snad jen problematickou hru pro více hráčů, která mi nejednou zvedla tlak. Privátní kooperace chráněná heslem mi také nejela zrovna nejlépe. Snad se tvůrci na PvP a PvE zaměří a dají ho plně do pořádku.
Vydařené zakončení
Závěrečný díl temné hardcorové trilogie Dark Souls v mnoha směrech kráčí ve stopách svých předchůdců. Prakticky v sobě kombinuje nejvýraznější aspekty série. Hra disponuje excelentním soubojovým systémem, hutnou atmosférou, kvalitně napsanými charaktery, povedenou tvorbou postav a vyladěnou optimalizací. Celku je možné vytknout jen polofunkční hru pro více hráčů, která by mohla fungovat lépe. I přes tento nešvar je Dark Souls III titul, který stojí za to. Jestli hledáte výzvu a nevadí vám stálá přítomnost smrti, rozhodně si toto dílo nenechte ujít.
Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.
Recenze
Dark Souls 3 – slastné umírání
Dark Souls III je velmi povedený projekt. Pokud patříte mezi fanoušky původních dílů série a jste schopní odpustit celku mírné sníženou obtížnost, určitě by vás neměl minout. Za sebe ho mohu doporučit jak nováčkům, tak i méně náročným veteránům.
Líbí se nám
- perfektní soubojový systém
- hutná atmosféra lokací
- kvalitně vystavěné charaktery
- povedená tvorba postavy
- vyladěná optimalizace
- stylizace úrovní
Vadí nám
- problematická hra pro více hráčů
- snížení obtížnosti
Şanlıurfa Karaköprü Uyducu olarak uydu çanak anten arızalarınızda bir telefon uzağınızdayız.
Nevím jak se to hraje na konzoli, ale na PC totální katastrofa. Hra sama o sobě těžká není, ale ta hratelnost je úplná katastrofa. Kamera si litá kam se jí chce, ovládání chaotické, na 8GB ram a 1050GTX se mi to seká i na low detailech. Když čtu tady to hodnocení a komentáře tak mám pocit že jsem hrál úplně jinou hru. Přitom nehraju tento styl poprvé. Dohrál já Gothic 1-3, two worlds 1,2, Far cry primal, Oblivion… nikdy dřív jsem s ovládáním takový problém neměl. Začínám si myslet že tvůrci tam takové ovládání dali schválně, aby nemuseli programovat AI nepřátel a bylo to HC i když jsou nepřátelé jako zombie. Za mě maximálně 5/10.
PS: Škoda že není i hodnocení 8, 5, takže ve finále 9 s odřenýma ušima.
Odpověď na komentář uživatele witcherrr
Asi jo no 5 let stará grafika tehdejší střední třídy a pořád kope Co tak lidi říkaj, tak nejstabilnější driver je 362. 00, sám ho mám a nemám nikde v ničem problém.
Odpověď na komentář uživatele Sherlock161
Spíš marketingový tah, jaké by to bylo kdyby gtx 660ti rozjela do dnes všechny hry 1080 medium se stabilními fps přeci nepřijatelné. .
Odpověď na komentář uživatele Corvus
Uchopíš zbraň obouruč
Odpověď na komentář uživatele Stibb
Otázka je, co je 2H mód
Odpověď na komentář uživatele Corvus
Tak to ti přeji hodně štěstí Je tam pár bossů, které jsou na sólo opravdu ale opravdu extrémně hardcore
A co se toho “ježka“ týče, tak stačí hodit zbraň do 2H módu a jen uskočit útoku a potrestat -> opakovat -> profit
Odpověď na komentář uživatele Corvus
Nejsi sám, já budu taky pořádně trpět.
Odpověď na komentář uživatele Ondřej Zeman
To nemusím zabíjet hromadu věcí, ale já ve hrách prolejzám každý pixel a nechat ho naživu by bylo pro mě nepřijatelné Holt je to řehole a musím se se soubojovým systémem sžít. Hodně vyčkávám a snažím se naučit strategii, s výpady nakládám opatrně, ale nedaří se mi… zatím.
Co se týče online, tak to není nic pro mě a ve všech hrách, kde je, jej vypínám. Chci si užít hru zcela sám a vše si sám také poctivě protrpět
Odpověď na komentář uživatele Corvus
Pokud máš s hrou problémy, tak bych možná zkusil ten online který by ti mohl pomoci s tím na co zrovna nemáš dostatek sil Jinak krystalového lizarda zabíjet nemusíš
Ty vole… nechápu… pánové, já se nemůžu dostat ani přes toho prvního "ježka". Nevím, co dělám blbě ale dnes jsem to drtil hodinu a půl… a nic. Jednou jedinkrát jsem ho skoro měl. Martyrium!
Tak jsem to dohrál a musím říct, že to byla parádní jízda. První průchod mi zabral něco kolem 37h (Bloodborne pro porovnání: 56h) . 9/10 je rozhodně odpovídající hodnocení.
No a jestli jsou něčím Souls hry charakteristické, tak svou znovuhratelností Takže jdu si udělat mága a jdu umírat dál
Odpověď na komentář uživatele witcherrr
Mám tu samou grafiku a nejnovější drivery mi podělaj fps ve všech hrách, Nvidia prostě sere na podporu starých grafik a i takhle to může vypadat, začínám přemýšlet o AMD.
Odpověď na komentář uživatele Ondřej Zeman
To je docela škoda, na online jsem se těšil. Na konzoli to snad funguje bezproblémově.