Mortal Shell vyšla během tradičně mrtvé letní herní sezóny a možná i proto poněkud zapadla. Nebo si snad fanoušci podobných her říkali, že jde jen o další z mnoha „laciných“ napodobenin Dark Souls. Jak jste si ale mohli přečíst v naší rozsáhlé recenzi z té doby, ve skutečnosti se jednalo sice o kratší, ale rozhodně povedenou poctu oblíbenému žánru. Jelikož se hra nyní dočkala vylepšené edice pro konzole nové generace, využil jsem této příležitosti, abych také ochutnal tuhle překvapivě atmosférickou a zábavnou prvotinu malého amerického studia Cold Symmetry.
Zatímco původní verze hry pro PlayStation 4 a Xbox One běžela ve třiceti snímcích za vteřinu, Enhanced Edice pro nové konzole nabízí plynulých 60 fps (kromě konzole Xbox Series S, kde kolísá mezi 30-60 snímky). Jak vám potvrdí všichni, kdo kdy nějakou „soulsovku“ hráli, plynulost pohybu a boje je pro přežití v těchto často náročných titulech klíčová. Nejde jen o lepší dojem ze hry, ale často i vyloženě o způsob, jak přesněji odhadnout tu správnou vteřinu pro úskok nebo protiúder. Mortal Shell zvýšená plynulost obzvláště sluší, protože došlo i ke zvýšení rozlišení na 4K a přímého vylepšení se dočkaly i samotné textury či materiály. Hra tak v pohybu vypadá opravdu dobře, za což samozřejmě vděčí i kvalitní estetice.
Místní svět někomu možná připadne šedivý a zbytečně ponurý, ale to je součást pečlivého budování atmosféry. Tvůrci se totiž nechali inspirovat nejen hratelností, ale také stylem Souls série, tudíž je vaše pouť od začátku protkaná aurou melancholie a beznaděje. Tomu kromě tradičně mysteriózních dialogů či popisů předmětů pomáhají i nové prvky, jako je třeba postupné odhalování/učení se funkcí jednotlivých předmětů (třeba houbu musíte nejprve sníst, abyste zjistili, zda je léčivá či jedovatá – a příště už ji podle toho poznali) nebo dokonce postav, které zůstávají i v menu hry bezejmenné, dokud toho o nich neodhalíte více. Navzdory zdánlivé povědomosti hry pro fanoušky žánru se jí tak daří budovat atmosféru nejistoty a opatrnosti, což mi navodilo příjemné vzpomínky na moje první kroky ve From Software hrách. Pro tento efekt je také důležité, že i celková výprava včetně dabingu apod. je velmi kvalitní a vše spolu stylově ladí.
Navzdory povědomosti hry se jí daří budovat atmosféru nejistoty.
Dalším prvkem, který zabrání případné nudě veteránů podobných her, je unikátní mechanika „zatvrzení“ (hardening), kdy můžete pomocí stisku tlačítka na okamžik zkamenět. Díky tomu vydržíte téměř jakýkoliv útok protivníka bez zranění (speciální neblokovatelné útoky jsou odlišné červeným probliknutím), funguje to ale pouze pro odražení jediného úderu. Fascinující vlastností této mechaniky je možnost spustit ji úplně kdykoliv, i když jste třeba zrovna v nápřahu nebo úskoku. Jelikož zároveň můžete i tradičně uskakovat, máte tak k dispozici o jeden nástroj pro přežití navíc. Chce to trochu tréninku a zvykání, ale jakmile si zvyknete tuhle funkci používat, stane se pro vás klíčová. Ke slovu zde přijdou také adaptivní spouště DualSense ovladače pro PS5, který vám doslova zablokuje možnost zatvrzení spustit, pokud jej nemáte nabité. Spolu s celkově velmi povedenou haptickou odezvou tak Mortal Shell připomíná, o kolik zajímavější je hraní s tímto novým ovladačem a je velmi dobře, že se právě tomuhle tvůrci pro vylepšenou verzi hry věnovali.
Nemám potřebu udělovat Mortal Shell novou známku, ztotožňuji se s původní recenzí kolegy. Jsem ale rád, že jsem si ke hře konečně také našel cestu, protože její ponurá tajemná atmosféra si mě podmanila stejně účinně, jako její zábavná hratelnost a výtvarně i technicky zdařilé zpracování. Proti ikonám žánru je hra možná o něco jednodušší (obzvláště boje s některými bossy) a také poněkud kratší (10 – 20 hodin podle vašich schopností a pečlivosti průzkumu herního světa), nicméně v rámci napodobenin Souls her od jiných tvůrců patří tahle přesto k těm nejlepším. Majitelé původní hry na konzolích dostali update zdarma.
Pro ostatní vychází Mortal Shell: Enhanced Edition zítra, 9. dubna, ve sběratelské „Deluxe“ fyzické edici.