Do hraní tohoto kousku jsem šel poněkud nejistý, jelikož jsem s touto sérií ještě neměl zkušenosti. Tak nějak jsem ale předpokládal, že jde o skromnější béčkový titul, který se snaží najít svoji cílovou skupinu specificky mezi hráči, kteří v akčních hrách rádi „kempí a snajpují“. Navíc mám tento měsíc za sebou zkušenost s Necromundou, která mi připomněla, jak únavné někdy může být recenzovat průměrné hry. Naštěstí mne ale čekalo příjemné překvapení, protože Contracts 2 mi nabídla mnohem víc, než jsem čekal. Jde o zdařilou variaci na Hitman šablonu, ve které máte velkou volnost přístupu (nemusíte bojovat jen tiše nebo jen na dálku) v parádním sandboxu, zarámovaném uhlazeným a dokonale funkčním herním rozhraním. Atmosféra jednotlivých misí je přitom vynikající.
- Platforma: XSX (recenzovaná verze), PS4, PS5, X1, PC
- Datum vydání: 4. 6. 2021
- Výrobce: City Interactive (Polsko)
- Žánr: FPS
- Česká lokalizace: ano (titulky)
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 20 GB
- Herní doba: 10+ hodin
- Přístupnost: 18+
- Prodejní verze: krabicová i digitální
- Cena: 999 Kč (Xzone)
Sám na nepřátelském území
Ačkoliv hra zpracovává fiktivní konflikt, je zasazená do poměrně přesvědčivé působícího prostředí mezi libanonskými a syrskými hranicemi, díky čemuž působí mnoho scén jako válečné záběry, které jsme bohužel zvyklí z oblasti Blízkého východu vídat ve zprávách. Každopádně tím získává atmosféra uvěřitelné a realistické syrovosti celého zážitku, což můžete dále podpořit nastavením vyšší obtížnosti, která kromě jiného schová různé části HUDu a pomocné ukazatele. Jako žoldák s přezdívkou Raven jste najatý na tajný zásah: vaším úkolem je destabilizovat tyranskou vládu, která terorizuje oblast a ohrožuje pořízením jaderných zbraní i uzavřením ropných polí také geopolitickou stabilitu.
Upřímně jsem byl překvapen, jak skromný – ale dobře podaný – příběhový rámec uvádí i podporuje celou hru. Velký podíl na tom má hlas vašeho operátora, který se s vámi občas spojí, aby vám dodal potřebný intel. Rozhovory mezi ním a Ravenem mi připomněly oblíbené scény i postavy z filmů typu Sicario. Každopádně je opravdu parádní pocit, když vás vrtulník vysadí uprostřed obrovské otevřené mapy a jakmile odletí, svět kolem vás ztichne a uvědomíte si, že odteď je vše pouze na vás. Vy rozhodnete, na kterou stranu mapy a za kterým úkolem se vydáte, zda půjdete hlavní cestou nebo se budete plížit křovím. Kromě hlavních odstřelovacích pasáží hra obsahuje také mnoho náhodných střetů s hlídkami nebo předsunutými základnami nepřátel, kde je nalezení vhodné pozice pro průzkum či likvidaci zcela na vás. To napětí, když se blížíte k opuštěné vesnici a zkoumáte, zda tam jsou nějací nepřátelé, je parádní.
Nemusíte bojovat jen tiše nebo jen na dálku.
V kombinaci se zdařilým příběhovým rámcem a nečekaně působivou grafikou jsem se skutečně cítil jako elitní voják na nebezpečné a náročné operaci, který musí velmi pečlivě studovat prostředí a rozmístění nepřátel, než se rozhodne pro určitou taktiku a pustí se do boje. Tohle pomalé a napínavé tempo mi opravdu připomnělo legendární misi v Černobylu z první Call of Duty: Modern Warfare, na čemž má, kromě výše napsaného, podíl třeba i zdařilá dynamická hudba. Velkým překvapením pro mne bylo i to, že můžete odložit pušku a bojovat nožem, pistolí, samopalem nebo třeba minami a granáty. Také díky přítomnosti AI automatické palebné věže nebo drona je hratelnost mnohem pestřejší, než jsem čekal.
Proměna ze stínu v dravce
Doporučuji, abyste si názor na hratelnost nedělali z prvních minut nebo první mise. Začínáte totiž záměrně vyzbrojení jen základním vybavením a schopnostmi, aby toho na vás nebylo příliš a mohli jste se učit věci postupně. Vedlejší efekt je, že jste mnohem slabší a zranitelnější, než v podobných hrách. Nutí vás to zpomalit a hrát jako „stín“, který se vyhýbá otevřenému boji. Jak ale budete plnit jednotlivé mise, získáte přístup k lepší výzbroji a budete odemykat nové schopnosti vaší postavy, jako třeba „šestý smysl“ nebo schopnost déle zadržet dech. Postupně se tak z vás stane ničivý dravec, který se (podle obtížnosti) nebude bát otevřeného boje se zapojením výbušnin či speciální munice. Ke konci hry jsem dokázal udolat celé skupiny obrněných nepřátel nebo vozidel s naprosto vražednou jistotou – po této stránce hra obsahuje zadostiučinění z vašeho vývoje, které by jí mohlo závidět lecjaké RPG. Jediné, co mi přišlo trochu křečovité, je střelba na dálku větší než kilometr – kde musíte opravdu mířit velmi, velmi vysoko nad cíl.
Hrál jsem na Xbox Series X, kde bohužel první dny nebyl k dispozici „next-gen“ patch, takže hra měla docela vážné problémy s plynulostí (tohle je bohužel můj už druhý takový zážitek v krátké době). Jakmile ale patch dorazil, začala hra šlapat naprosto parádně. Jejích pět rozsáhlých map s odlišným prostředím i denní dobou vypadá překvapivě dobře, což se týká nejen rozlehlé otevřené přírody, ale také místy překvapivě komplexních interiérů továren nebo pevností. České titulky si slušně poradily s vojenskou hantýrkou a nijak nenarušovaly vážnou atmosféru hry. Po splnění jednotlivého cíle na mapě máte možnost tam zůstat a nebo se vrátit do hlavního menu přezbrojit. Jednotlivé mise lze hrát opakovaně jinými způsoby, abyste splnili pestrou sbírku konkrétních výzev. Jeden průchod kampaní vám ale nezabere víc, než deset hodin. Ačkoliv je tedy hra poněkud skromnější a kratší, skvěle jsem se u ní bavil, rozhodně teď vyzkouším ostatní díly série a budu se moc těšit na případné DLC nebo pokračování.
Recenze
Sniper: Ghost Warrior Contracts 2
Tohle je velmi silná sedmička, pocitově jsem se u hry bavil na mnohem vyšší známku, ale musím vzít v potaz určitou skromnost a krátkost "budgetové" hry. Každopádně pokud máte rádi atmosférické vojenské akce, nechybí vám špetka trpělivosti a vyhovuje vám rámcová šablona Hitman série, tenhle titul vám mohu vřele doporučit. Příjemná je i nižší cena a česká lokalizace.
Líbí se nám
- Jedinečná atmosféra
- Otevřená mapa, svoboda volby
- Systém vylepšování výzbroje
- Zdařilý design misí
- Překvapivě funkční příběhový rámec
- Znovuhratelnost
- Česká lokalizace
Vadí nám
- Krátkost hry
- Určitá skromnost výpravy
- Nevhodné pro netrpělivé hráče
- Občasná střelba na extrémní vzdálenost
@Martin Zavřel bylo již oznámeno DLC bude zdarma kvůli odložení PS5 verze má přinést další region
Perfektní, celou novou mapu si dám rozhodně líbit. Děkuji za upozornění.
Chápu, že každej může od různých her očekávat různý věci a jeden má rád holky a druhej zase vdolky – to je naprosto košér, ale přeci jenom dát do záporů sniperský hry střelbu na velkou vzdálenost vypadá takhle na papíře trošku komicky:-) Třeba ve FIFĚ může někoho srát střelba na bránu.
Je potřeba si k tomu přečíst tu recenzi – nesedla mi specificky novinka v podobě střelby na „extrémní vzdálenost“ kilometr a více, kde už je to míření „do výšky“ a počítání dráhy letu opravdu docela šílenost.
Skoda ze hru nevydava velky studio, bylo by to za klasickych 8, takhle dame silnou 7
Jinak Snipera je potreba hrat na tezkou obtiznost, meni se chovani AI, vypnout asistenty, a vzdalenost si pocitat primo pres optiku, pak je to super.
Záleží na tom čísle zas tak moc?
Hlavní by měla být informace o klíčových vlastnostech hry a jednoznačné doporučení těm, koho téma/žánr zajímá a nepostrádají krapet trpělivosti. Jinak naprostý souhlas, že na vyšší obtížnost je to úplně jiný zážitek
dnes sem to hrál celej den… jo je to celkem hardcore sniperování do 1500 metrů…
ale nic moc prostě…
jestli tohle má být ten nejlepší sniper simulátor co zatím existuje tak zlatej Tom Clancys…
přijde mi to dost nereálný prostě…
hlavně to míření – strašně to lítá do stran jako kdyby měl ten sniper parkinsna..
nadechne se a najednou se míření úplně zastaví a čas se zpomalí……
real shit prostě
a ta červená tečka ?? to je výsměch celé té hry… ta tečka vám prostě pomáhá jak svině a ještě se posune o pár milimetrů aby jste trefili HEADSHOT když je potřeba… prostě to naviguje na headshot a tím to ztrácí veškerou „profesionalitu…
sniperování mám rád ale tohle je prostě bída… pomalé, nereálné, pomáhají vám a tím to ztrácí veškeré napětí… jen tupé snipování do TUPÉ AI … a zastavení času při nádechu… lul
ať už je tady Battlefield… jo tam je snipování jinej požitek když dáte na 500 metrů hráči headshot v pohybu…
ale trefovat se do pomalé hloupé AI se zpomalením při nádechu je trapárna…
5/10 za občas pěkny lokace ikdyž grafika taky jak z roku 2017…..
arkádovka…
Tu „červenou tečku“ tam máte jen na nejnižší obtížnost, při které se samozřejmě hra netváří ani nehraje příliš seriózně/realisticky. Ale ano, některé pokročilé schopnosti jsou hodně OP.
máte mě za nooba? xD
ta tečka tam je na střední obtížnost…
na těžkou obtížnost se to ani nedá hrát protože nepřítel vás trefí kulometem doslova na kilometr daleko bez problému… takže musíte jet 100% stealth a na to nemám trpělivost… to by grafika musela vypadat daleko líp…
i Battlefield 1 vypadá líp než tohle prostě…
Přímo v recenzi máte screenshot nastavení obtížnosti hry, kde je jasně napsané, že tečka je zapnutá pouze na nejnižší obtížnost. Na všechny ostatní si ji musíte ručně sám zapnout (a pak nedává smysl, že si na její přítomnost stěžujete).
Nevěřím, že by se místní celebrita a největší hráč v ČR jaryncip takto zesměšnil. To bude určitě nějaká mejlka.
jsem si 100% jist, že tečka zůstává zapnutá(bliká) i na střední obtížnost… teď jsem to kontroval kvůli vám!
jenže to stejně celé kazí TUPÁ AI !!!
jo kdyby se tam šlo aspoň dobře schovávat za šutry a jiné enviromentální prvky ale ani to nefunguje… akorád těžká frustrace
já se nikdy nemýlím…
Během mého průchodu hrou jsem na žádné problémy s AI nenarazil, vojáci byli přiměřeně opatrní i agresivní, schovávali se když jsem měl výhodu (např. převýšení) a naopak tlačili a obkličovali mě, když se mi dostali za záda apod. Volali na sebe smysluplné pokyny. Poplachy fungovaly realisticky, posilám trvalo dorazit úměrně vzdálenosti, takže se na ně dalo připravit nebo utéct. Osobně jsem měl z nepřátel a jejich chování dobrý dojem, stejně jako z výzvy při jednotlivých obtížnostech. Ta nejvyšší vyžaduje vyloženě matematickou přesnost a úspěch prvního výstřelu, což myslím k této sérii/tématu dokonale sedí. Na nižší obtížnost se u toho ale může slušně bavit prakticky jakýkoliv fanoušek vojenských her.
Mimochodem, na Steamu má hra 81% kladných hodnocení.
opatrní?? někdy prostě nabíhají pod ránu nebo stojí jak sloupy…
ano občas zatlačí ale trvá jim to… žádné napětí…
KROKY a jiné zvuky neslyší… když zabijete nepřítele jen pár metrů od jiného nepřítele tak nic neslyší… nebo když se netrefíte tak sice zakřičí ale nikdo to HNED neslyší a vy máte druhou šanci ho trefit… i když by reálně ten první křik každej slyšel…
jasně, není to nejhloupější AI co jsem zažil ale je hloupá… kazí tu hru…
tyhle hry jsou utrpení pro multiplayer hráče…
tak asi patřím k těm 20% hráčů co dali záporné hodnocení…
S tou tečkou to může být bug (nebo prostě neví co říká, já to teď zkoušel zapnout a nemám ji tam v té střední obtížnosti,pokud si ji v nastavení nezapnu),Hru jsem ale stejně odehrál na Ostrostřelce a bohužel s tou AI má trochu pravdu. Chová se dost divně. Když vyvolám poplach,tak: za A) pokud mě nenajdou, vrátí se po určitém čase na svou pozici, bohužel na té pozici zkamení a stojí jak sloupy, čekají na porážku. Jejich trasa,úkoly jsou najednou pryč. Takhle se mi to stalo asi 20x,takže jsem řešil loadem poslední pozice. Za B) pokud mě odhalí na těch 1000m+,tak jejich pušky mají najednou dostřel oněch 1000m+ a dokažou vás trefit (to mi připomnělo Far Cry 1 AI,kdy dokázali přes půlku ostrova střílet headshoty,skrze stany) .To samé platilo i o odhalení.Doslova AI v některých momentech přesně znala vaši pozici,i když byla stovky metrů úplně jinde.Stačilo někdy odejít o pár metrů dále a sledovat jak si to vojáček šine 500m přesně do toho křoví,odkud jste stříleli,i když ten vojáček byl v budově na druhé straně základny,odkud vás vidět nemohl)).
Nebudu lhát,řešením vždy bylo 100% stealth,takže spousta load savů ,žádný poplach. Hra dohraná za necelých 30H a sám bych tomu jako celku dal 6-7/10,přece jen samotná hra nebyla špatná,audiovizuál byl na vysoké úrovni,odstřelování taky mělo dobré zpracování.Gore byl trošku divně zpracován,kdy každá ustřelená hlava se chovala jako želé. Ale gameplay a mise jako takové byly zábavné.Akorát ta AI to fakt shazovala.Je to průměrná hra. Neurazí, ani neoslní 👍navíc je to AA počin a ani ne za plnou cenu,takže asi tak.
Díky za dodatečné informace, já většinou nenechal po spuštění poplachu nikoho naživu, takže ten návrat na pozice a zaseknutí jsem opravdu nezažil, jinak bych o něm napsal.
Při střelbě na kilometr na mne pořádně zpětně dostřelili jenom nepřátelští odstřelovači, střelba z běžných zbraní mi přišla spíš jako záměrně nepřesná kulisa. Ale tam jsem zas většinou odpálil tu svoji jednu ránu a šel jsem pryč (nebo jsem si nepřátele vyzobal postupně s tlumičem, pokud šlo o menší vzdálenost).
Každopádně 30 hodin zní, že jste si hru opravdu vychutnal
Heh, takže tá milimetrová presnosť AI aj na X kilometrov tam stále
To už bolo totálne mimo v prvom Ghost warriore
Pravá poctivá 7 a samozřejmě pěkná recenze. Tak to má vypadat.