Varování: obsahuje částečné textové i obrazové spoilery hry.
Opravdu hodně jsem se trápil s tím, jak mám o této hře psát. Jednou z jejích nejvýraznějších vlastností je totiž schopnost zásadních překvapení a změn v průběhu hraní, které bych pro zasvěcené přirovnal třeba ke klasice Doki Doki Literature Club! nebo předchozímu titulu tvůrce Inscryption, Pony Island. V praxi to znamená, že hra několikrát obrátí naruby vlastní pravidla a do nějaké míry i žánr, což tentokrát podporuje i drastickými změnami vizuálu. U podobných zážitků jednoznačně platí, že čím méně toho víte dopředu, tím lépe si hru užijete. Pokud jste tedy Inscryption již měli na radaru a chcete jí dát šanci, tuhle recenzi nečtěte, počkejte na setmění a pak se do toho rovnou pusťte. Hra je naprosto vynikající a nezklame vás.
- Platforma: PC
- Datum vydání: 19. 10. 2021
- Výrobce: Daniel Mullins Games (Kanada)
- Žánr: příběhová karetní adventura
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 3 GB
- Herní doba: 15+ hodin
- Cena: 514 Kč (Steam)
Děsivá chata v nočním lese (bez spoilerů)
Jste uvězněni v malé zašlé chatě hluboko v lesích, zatímco za dveřmi burácí divoká noční bouře. I kdybyste ale chtěli ven, dveře jsou zamčené. Vaše pozornost se upírá na hrozivou siluetu, skrývající se ve stínech na druhé straně stolu, ozářeného několika svíčkami. Nelidsky hluboký hlas majitele chaty vás vyzve, abyste si s ním zahráli hru. Karetní hru. Pravidla vám bude vysvětlovat za pochodu. O co se hraje, kromě zubů nebo očí? O jednosměrný výlet do sklepa, samozřejmě.
O co se hraje, kromě zubů nebo očí?
O jednosměrný výlet do sklepa, samozřejmě.
Karetní hry v žádném případě nejsou můj oblíbený žánr (ačkoliv mám velký respekt například ke Gwent nebo Triple Triad) a přestože Inscryption je na první pohled karetní hra, bez rozmýšlení jsem po ní skočil – už když byla odhalena během E3 streamu vydavatele Devolver Digital, mohou vám kolegové v redakci potvrdit, že jsem nadskakoval do stropu a oslavoval to jako jednu z nejzajímavějších her roku. Proč? Protože opravdu poctivých hororů je ve skutečnosti strašně málo – většinou jsou to béčkové kopírky nebo hollywoodsky přehnané hrdinské příběhy. Jenže Inscryption už z prvního traileru jasně ukázala, že obsahuje ten pravý druh děsu: neuchopitelné a naprosto nelítostné neznámo, zcela oproštěné od pozlátek komerce.
Musím vyseknout opravdu velkou poklonu tvůrci za celkovou kreativní režii tohoto projektu, od příběhu přes břitké dialogy nabité vražedně svévolným „humorem“ až po herní mechaniky jednotlivých karet či místností a nebo minimalisticky mrazivé ozvučení hry. Ačkoliv těžištěm hry je roguelite karetní hra s nápaditými pravidly (kde můžete kromě jiného za pochodu tvořit svoje vlastní karty s unikátními vlastnostmi), stejně důležitou roli hraje princip „únikové hry“, kdy čas od času můžete vstát od stolu a projít se po místnosti, abyste v ní vyřešili nějakou tu hádanku a získali nápovědu nebo rovnou pomůcku pro další karetní bitvu. Mimochodem, pokud zemřete, hra se pouze zdánlivě „resetuje“, ve skutečnosti děláte neustále pokrok kupředu a stáváte se silnějším a silnějším.
Tady jsou (částečné) spoilery
Jak se na podobné hry sluší a patří, zpočátku si budete připadat zoufale bezmocní a bezradní. S každým dalším kolem ale budete odhalovat nové způsoby, jak věci otočit ve svůj prospěch. Vaše vlastní karty k vám budou mluvit a napovídat, jelikož ve skutečnosti jde o mnohem víc, než jen karty. Co je ale zřejmě největším překvapením pro většinu hráčů, to je dění poté, když se vám povede z chaty uniknout. Nejen, že na vás čekají poměrně odlišné „dvě další hry“, ale také pořádné bourání čtvrté stěny, ve kterém se zapojíte do příběhu „skutečného“ youtubera, zabývajícího se unikátními karetními hrami.
Zde leží také dle mého názoru jediná slabina hry: prostřední „fáze“ hry je graficky velmi odlišná od té první a třetí, přičemž její vizuální jednoduchost hře ukradne hodně z její atmosféry. Sice to vynahradí přidáním mnoha zajímavých mechanik a zapadá do celkového lore „staré, zapomenuté počítačové hry“, nicméně i tak jsem se musel trochu přemáhat, abych pokračoval v hraní. Naštěstí jsem si ale po zhruba hodině na nový styl zvykl a pak už mne zcela strhly ony nové mechaniky (nabíjení energie robotů, magické kameny na hrací ploše apod.). Finální třetina hry je pak velmi podobná té první, byť jí něco z jejího kouzla také chybí. Důležité ale je, že to všechno tvoří jeden organický celek, s poměrně hlubokou mytologií, kterou je radost odhalovat. Autor vás bude překvapovat až do úplného konce hry a dojde i na takové triky, jako sahání na data ve vašem počítači (Psycho Mantis by mohl vyprávět). Pokud zvládáte angličtinu a máte rádi nápadité, atmosférické, skrz naskrz originální herní zážitky, tohoto adepta na indie hru roku prostě nesmíte minout.
Recenze
Inscryption
Tahle "Dark Souls karetních videoher" vám vyrazí dech: do žánru roguelite přináší záplavu nápaditých mechanik, mnohavrstvý příběh vyžadující vaše aktivní zapojení a svérázné audiovizuální zpracování. Jedinečný zážitek, do kterého je nejlepší skočit v noci, o samotě a bez jakékoliv informace nebo přípravy. Věřte mi, nebudete litovat.
Líbí se nám
- Strhující (karetní) herní mechaniky
- Vynalézavá úniková hra
- Vyvážená roguelite smyčka
- Děsivá hororová atmosféra
- Působivé audiovizuální zpracování
- Tři hry v jedné
- Sofistikovaná mytologie
- Bourání čtvrté stěny
Vadí nám
- Určitá závislost na tom, jaká padne karta
- Nezvyk v druhé části hry
Strašně bych si přál, aby mi někdo vymazal paměť a mohl jsem to zažít znovu jako poprvé