Returnal klade velký důraz na TAJEMNO, na vlastní PRŮZKUM mimozemské planety.
Nejen díky tomu je nejlepší ho zažít ZCELA „NASLEPO“, bez jakýchkoliv informací.
Returnal byl pro mne nejlepší hrou roku 2021 a v recenzi PS5 verze jsem tehdy zmínil, že jediný důvod, proč si neodnesla nejvyšší hodnocení, byla absence možnosti uložit postup pro přerušení a návrat k hraní. Tuto funkci následně tvůrci do hry přidali pomocí DLC (společně s možností hrát online v kooperaci s druhým hráčem a také včetně speciálního režimu pro nekonečné hraní), což jsem náležitě ocenil. Na PC dnes přichází tato mimořádná hra již vybavená všemi těmito vylepšeními, ale navíc s parádním benchmarkem, plnou podporou haptiky ovladače DualSense, podporou ultra-wide monitorů, DLSS a dalšími vymoženostmi, které pomáhají této naprosto mimořádné hře na PC zazářit ještě více, než se jí to původně povedlo na konzoli. Pokud máte rádi pohlcující náročné hry typu Elden Ring, diamantově vybroušenou akci typu Doom (2016) nebo atmosférické horory v duchu Vetřelců, planeta Atropos si omotá kolem prstu i vás.
- Platforma: PC (recenzováno), PS5
- Datum vydání: 15. 2. 2023
- Výrobce: Housemarque (Finsko)
- Žánr: Roguelite Soulslike Bullet Hell
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: online, kooperace, 2 hráči
- Dat ke stažení: 60 GB
- Herní doba: 30+ hodin
- Cena: 1420 Kč (Steam)
Děsivé tajemství planety Atropos
Kosmonautka Selene Vassos, pracující pro vesmírnou agenturu ASTRA, při hledání zdroje tajemného tísňového signálu ztroskotá na zakázané planetě Atropos. Potemnělá mimozemská džungle postupně odhaluje gigantické ruiny prastaré mimozemské civilizace, ale kromě toho je také zamořena vražednými příšerami, které jako kdyby vypadly z nočních můr Howarda P. Lovecrafta. Aby toho nebylo málo, mimozemské technologie navíc pro Selene staví zrádné kopie jejího domu ze Země. To nejděsivější tajemství ale planeta odkryje poté, co Selene během průzkumu zemře – smrt na tomhle místě neznamená konec, ale nelítostný návrat zpátky na začátek, k vraku její vesmírné lodi jménem Helios. Polapena tímto Cyklem má Selene jedinou možnost: pokusit se najít příčiny toho všeho dřív, než zcela zešílí.
Returnal je hrou na prvním místě, takže vám nikdo nebude mít za zlé, pokud si jej budete prostě bezmyšlenkovitě užívat jako adrenalinovou střílečku v nádherně děsivých kulisách. Tohle v žádném případě není jedna z těch „filmových her“ podle „PlayStation šablony“. Pokud ale patříte mezi přemýšlivější hráče a užívali jste si podtext v původním Silent Hillu nebo zanořenou historii Elden Ringu, pak vám kryptický způsob vyprávění Returnalu představí zatím nejvyšší úroveň tohoto stylu zpracování příběhu. Každé slovo, každý předmět, každý tvar je součástí jedné velké skládačky, která do sebe nakonec zaklapne s ohlušujícím úderem. Třešničkou na dortu je herecký výkon Selene, kterou od propadu do šílenství drží jen vrozená snaha vědecky analyzovat (v tomto případě analyzovat nemyslitelný mimozemský horor před jejíma očima). Tohle je výprava do srdce temnoty, která povyšuje formát videoherního vyprávění na novou úroveň.
Zlomte vražedný Cyklus
Jedna ze skvělých vlastností této mimořádně promyšlené hry je zakomponování herních mechanik přímo do jejího lore – a naopak. Tajemný Cyklus vracející Selene po smrti zpátky k vraku její lodi je samozřejmě zástěrkou pro moderní roguelite (neplést s roguelike, kde chybí jakýkoliv permanentní postup napříč životy/smrtmi) mechaniku. Planeta se po každé vaší smrti rekonfiguruje do nových kombinací, takže nikdy nevíte, jaká místnost bude za dalšími dveřmi, jaké v ní najdete předměty, zbraně… nebo monstra. Zábavnost hry se pak odvozuje z probíjení se tímto světem co nejdál, během čehož nacházíte stále lepší zbraně a sbíráte předměty, díky kterým se zvyšuje vaše šance na přežití. Každý ze šesti biomů planety proti vám na konci vrhne také nezapomenutelný epický boj s bossem.
Jedním z důvodů, proč lidé nemají rádi roguelike hry, je pocit ztraceného času nebo kruté obtížnosti. To první je zde ošetřeno (jako ostatně všechny aspekty hry) po herní i příběhové stránce. I když umíráte, Selene komentářem každé smrti doplňuje, prohlubuje a vylepšuje příběhový kontext její pouti. Příběh ve hře nejen že není lineární, ale sahá zároveň do několika směrů časově i významově, takže sice můžete desetkrát po sobě umřít, ale najdete přitom deset různých zápisků či mimozemských run, které vás posunou v chápání příběhu dále. Stejně tak nacházíte také permanentní předměty, které vám zůstávají napříč Cyklem. Kromě klíčů k jednotlivým teleportačním branám do jednotlivých biomů je zde hlavně odemykání perků na zbraních, které jakmile dosáhne na 100%, přidá danou vlastnost zbraně do vaší knihovny a díky tomu máte šanci jej nejen příště nalézt znovu, ale hlavně hned používat. Žádná minuta v této hře není promrhaná, žádná smrt není zbytečná. Vždy se posouváte blíž cíli.
Žádná minuta v této hře není promrhaná, žádná smrt není zbytečná.
Chvála PC hraní
Returnal doráží na PC ve vynikajícím stavu, alespoň pokud mohu soudit dle testování na mé sestavě (i7-9700F, 16GB DDR4, RTX 2070 Super). Ještě před spuštěním hry vám nabídne skvěle zpracovaný benchmark, ve kterém kamera prolétá okolo různých druhů efektů (částicové, fyzika, odlesky, počty nepřátel atd.) a zároveň zobrazuje aktuální hodnoty FPS nebo vytížení jednotlivých komponent vaší sestavy. Benchmark je zakončen obrazovkou s podrobným reportem výsledků a doporučením nastavení pro váš stroj. Pokud nějaké nastavení změníte a benchmark spustíte znovu, ukáže vám následný report dokonce i rozdíl mezi oběma testy. Je to velmi pohodlný a přehledný způsob, jak se dopracovat k ideálnímu nastavení, aniž byste si kazili zážitek ze hry (ve hře se plno věcí nebo dialogů odehraje jen jednou jedinkrát a nelze je opakovat!).
Na mém stroji benchmark doporučil (při rozlišení 3840 x 2160) hrát na „medium“ nastavení grafiky, což jsem udělal a hra běžela stabilně 60 snímků za vteřinu. Ze zvědavosti jsem zkusil i nejvyšší „epic“ nastavení grafiky, včetně zapnutého ray tracingu. Kupodivu i zde hra běžela většinu času 50-60 fps, ale v některých místech se přeci jen propadala až ke 30. S ohledem na mimořádně plynulou a rychlou povahu akce vřele doporučuji udělat maximum pro to, abyste hru měli co nejplynulejší. PC verze je samozřejmě vyzbrojena také technologiemi NVIDIA DLSS a AMD FSR, stejně jako podporou ultraširokých monitorů (21:9 a 32:9), na kterých ponurá nádhera mimozemské krajiny opravdu vynikne. Podceňovat byste neměli ani naprosto špičkový 3D zvuk, podporující kromě jiného Dolby Atmos. Třešničkou na dortu je pak plná podpora (po jednoduchém připojení USB kabelem) haptické odezvy DualSense ovladače – tohle je jedna z mála her, které tento ovladač využívá opravdu naplno a nonstop, hraní s ním citelně prohlubuje zážitek.
Hratelnost nade vše
Tohle je vzácný případ výpravné AAA příběhové hry se silným příběhem a nádherným vizuálem, kde všechno tohle moderní pozlátko bledne v oslepující záři ryzí hratelnosti. Pokud jste hráli minulé hry finských tvůrců ze studia Housemarque, tak vás to samozřejmě nepřekvapí, protože diamantově vybroušená arkádová hratelnost je již dlouhé roky jejich nezaměnitelným rukopisem. Přesto je ohromující, jak dokázali rychlost, plynulost a absurdní destrukci vmáčknout do hry, která zároveň vypadá velmi dospěle a „filmově“. Moc dobře vím, že někteří hráči mají nepřekonatelný problém překousnout vizuální kontrast mezi realistickou grafikou a záplavou divokých speciálních efektů střelby (vaší i nepřátel), ale je to jen otázka zvyku a naopak budete časem obdivovat, jak nádherné odlesky či nasvícení tyhle efekty generují v herním prostředí, ožívajícím díky tomu jako v žádné jiné hře. Jakmile jednou dostanete ovládání do ruky, budete mít problém se odtrhnout a skoro každá jiná hra vám bude připadat pomalá nebo alespoň neohrabaná. Uspokojení z téhle hratelnosti nejde dost dobře vystihnout slovy.
Pokud ještě pořád nejste přesvědčeni (nebo pokud jste již rozehráli a nedaří se vám), dovolím si nabídnout sérii streamů, kde jsem hru prošel od začátku do konce beze smrti, nabízejíce přitom všemožné rady a postřehy k jednotlivým prostředím, zbraním, nepřátelům a mechanikám. Streamy jsou chronologicky rozděleny do úvodního představení (prolog), pokročilého hraní (první tři biomy) a nejhezčí lokace ve hře (čtvrtý až šestý biom). A pokud jste již všechny konce hry dokončili, určitě vám přijde vhod hluboký ponor do vysvětlení příběhu, který s ohledem na komplexní povahu díla nabízí alespoň jeden z možných výkladů všech souvislostí. Jediný důvod, proč jsem této hře věnoval tolik času, unikátních videí i článků je jednoduše ten, že je to jedna z nejzajímavějších, nejchytřejších a nejzábavnějších her, co jsem za celý život hrál. Pokud jde o její hodnocení a výslednou známku, mám naprosto jasno. Berte to jako nejvyšší možné doporučení.
Recenze
Returnal
Kdykoliv vezmu tuhle hru do rukou, nedokážu ji odložit, dokud nejsem na konci. Za třicet let mého hraní jsem nezažil tak diamantově vybroušenou hratelnost, podpořenou zároveň tak nádhernou výpravou a tak hlubokým příběhem. PC verze obsahuje všechna dodatečná vylepšení plus několik nových a je naprostou povinností pro fanoušky žánru.
Líbí se nám
- Diamantově vybroušená hratelnost
- Haptická odezva DualSense ovladače
- Působivé audiovizuální zpracování
- Unikátní vyprávění příběhu
- Vždy postupujete kupředu
- Kooperativní hraní ve dvou
- Funkce "uložení" postupu
Vadí nám
- První průchod můžete zažít jen jednou
Tak prý nic moc prodeje na PC, ale není se čemu divit, když teď vychází tolik her.
Já zažádal o refund a pořídil Yakuzu Ishin, ale těžko se zvyká na jiná jména tváří, které se objevovaly v předchozích 8? hrách.
Returnal a tento roguelite? žánr není nic pro mě, nikdy mě to tak nechytne, ať se třeba jedná i o největší titul platformy nebo GOTY. Ale s Dark Souls je to jiné… možná jde o zasazení.
Dal jsem tomu asi hodinku a jako jo, vypadá to dobře a to 3D audio je opravdu něco. Hraje se to ok, akorát mi neseděl dash a sprint na shiftu. Stávalo se, že jsem se chtěl pro něco rozběhnout a borka odletěla do jámy. Ale za 60€ jsou atraktivnější hry.
Jo má to horší start než Sackboy a já se vůbec nedivím. Vždyť je to úplná tragédie ale fanboyové vychválí všechno. Namísto toho aby portli nějakou dobrou hru tak vydají tenhle průjem disko světýlek. Ani bych se nedivil kdyby to do tří měsíců bylo ve slevě 30% a dost možná do roka v bundlu a i tak se vsadim že jim do toho hráči pořádně ani nekopnou.
Nesouhlasím. Myslím si, že na poli roguelite může jít o jednu z výjimečných her a fanoušci tohoto žánru si hru užijí, proto existují takové recenze a hodnocení, které si hra odnesla, ale jak už tu bylo řečeno, není to hra pro všechny.
Hra je to bezpochyby úžasná. Bohužel i přesto, že jsem se nedostal po x hodinách dál přes první biom tak sem to nakonec vzdal. Hra to asi taky nebude úplně pro všechny..
Prodávalo se to na PS5 vůbec dobře? Mám takový pocit, že ty první launch hry z PS5 nějak zapadly, viz. Demon’s Souls.
Asi to na PC bude mít lepší přijetí.
Skvělá zpráva pro PC hráče, začal překlad hry do češtiny, takže si tento klenot, jak jí popisuje Martin, mohou užít prakticky všichni:
https://prekladyher.eu/preklady/returnal-tm.1426/
graficky rozhodně lepši než ps5 verze PC za 30 tisíc je výhoda
A co si čekal? Že konzole za 13 tisíc bude v lepší grafice jak PC za dvojnásob? To bych řekl, že tento PC je ještě dražší. Každopádně ta hra vypadá úžasně i na ps5.
Hru jsem chtěl původně minout, ale po téhle parádní recenzí prostě neodolám.
Díky za ni.
Závidím trpělivost všech, který hru dohráli. Já osobně nejsem schopen i jakožto občasný soulslike hráč, vydržet u hry tak dlouho, abych ji dohrál a to mě hrozně štve. Hra je audiovizuálně naprostým klenotem. Story zahalená tajemstvím mě nesmírně baví, ale zkrátka jsem ještě nenašel tolik času a trpělivosti, že bych se dostal za bose ve 3. lokaci. Doteď se mi úspěšně daří vyhýbat všech spoilerům, a doufám, že jednoho dne to zvládnu
Hru jsem dohrál na PS5, jedna z top her, co jsem kdy hrál. Včera hru koupil znovu na notebook, celý nadržený jak to tam díky myši a klávesnici budu kosit, ale mám z toho rozporuplné pocity.
Ano, díky myši se skvěle míří, neskutečný rozdíl oproti PS5, ale jak píše kolega nade mnou, ta hra je o uhýbání a to je na PC strašně krkolomné a kazilo mi to zážitek.
A proč bych připojoval k notebooku ovladač, když to mohu rovnou hrát na PS5 a velké TV.
Takže já jsem celkově zklamaný z portu. I graficky to nevypadá lépe jak na PS5 a to hraji ve 4K na OLED notebooku s RTX3080 a skoro max detaily.
i slepej by poznal, že to vypadá daleko lip, ale celkově ta hra má nic moc grafiku
Nevím jak ty, já to hrál na PS5 a teď na PC a vypadá to stejne
Jinak to chce monitor či display s podporou HDR, bez HDR nic moc
Nezlob se, ale jsi absolutně mimo. Hrál sem teď na svém pc vše na max s RT, hdr 1440p a pak viděl hru na ps5 a nechápu co tu srovnáváš. Podívej se prosím ještě jednou.. to nejde srovnat ty rozdíly.
edit : kolik to jede na ps5? Mě to přišlo na 60fps a mě jede 144fps
V tom případě potřebuješ brýle..at zas nejsi za joudu, i když u tebe jsme už zvyklí
První průchod můžete zažít jen jednou…co to znamena?
Že nejlepší zážitek je to napoprvé, když člověk rozkrývá tu záhadu společně se Selene.
Opakované hraní je stále skvělé, ale už tam chybí to kouzlo objevování neznáma.
Tak to je ale logicky ve všech hrách co maj nějakej příběh
Tady ale nejde ani tak o příběh jako takový, jako spíš o ten pocit cizosti a neznáma, vyvěrající z toho, že člověk vůbec netuší co je co, ať jsou to monstra, rostliny, mimozemské zbraně nebo stavby a další technologie. I to je samozřejmě poplatné dalším hrám, ale tady s tím prostě autoři pracují na několika úrovních zároveň a lépe.
Dobře. Tak to jsem teda zvědavej. Jdu na to
Ten benchmark tool je skvělej, kdyby to byl standard u každé hry, nezlobila bych se.
Byla jsem zvědavá, jestli si to na max detaily a rozlišení fakt vezme víc než 16GB RAM (4k,60fps, epic má doporučených 32GB) a vidím, že asi těžko. Z jiné recenze: Just to quickly address the RAM question: no, you don’t need 32GB, even if you’re playing at 4K on max settings. I ran all my tests (using Returnal’s rather detailed built-in benchmark tool) on the usual RPS rig, with its Core i5-11600K and 16GB of DDR4, and the most system RAM I ever recorded it actually using was just short of 6GB.
Tak moc nevím, jak na těch 32GB přišli
Každopádně super, že se port vydařil, těším se, až si to někdy zahraju.
Hru som hral na PS5,musim uznať úžasnú atmosféru,žiaľ ja nie som dobrý hráč a už nemám toľko času ísť stále odznova tak ma odradila permadeath,za mňa 8-9.
Další vydařený port 👍
S recenzí souhlasím, ale ta hra má prostě žánrový problém. Není to ani zdaleka dobrý Roguelike. Prostě nezažijete pocit absolutní moci, kdy se vám podaří skrze náhodné předměty převálcovat kdejakého nepřítele i bosse. Zároveň jednotlivé „pokusy“ jsou otravně dlouhé a pokud si dobře pamatuji, musíte je hrát najednou – přerušení hry = restart.
Ty jsi tu recenzi ve skutečnosti nečetl.
Já tedy přesně ten opojný pocit včera v noci měl, když jsem si chtěl jen ještě naposledy zahrát pár minut a pak jsem hodinu válcoval všechny bossy v řadě po sobě díky kombu Tachyomatic Carbine/Hardened/Rising Pitch a asi patnácti náhodně nasbíraným augmentům, včetně léčení při každém zásahu s adrenalinem vyšším než 1. Já ho udržoval na 5, takže jsem zároveň čistil celé místnosti mobek jedinou salvou dodatečných naváděných projektilů. Absolutní herní nirvána.
Není třeba hrát „najednou“, autoři do hry už před nějakou dobou přidali „suspend“ funkci uložení postupu pro pokračování později/po vypnutí a návratu hry.
Franto vzdyt ty si to ani nezap 😂
PC verzi si chci koupit pro možnost hrát s myší a klávesnicí ale v recenzi chválíš DualSchock. Je ovládání přes M+K vyladěné?
Ano, je stejně vybroušené jako ostatní aspekty hry.
Viz. podobně emotivní recenze kolegy:
„Ježíši Kriste, Returnal je neuvěřitelný s myší“
„Returnal byl stvořen pro hraní s myší a odmítám cokoliv jiného.“
https://www.vg247.com/returnal-pc-mouse-aim-high-framerate-dualsense-experience-comparison
Ok. Returnal je vlastně více o uhýbání, klíč je neutržit poškození, a s dualshockem to šlo báječně. Ve finále bych se nedivil, kdybych nakonec hrál i na PC přes dualshock, byť tím padá přední důvod koupě, který je spíše záminkou, jak hru projít minimálně ještě jednou.
Zrovna tuhle hru si nějak nedokážu představit hrst myš+klávesnice. Dualsense k tomu patří. Dualshock nevím…