Přiznávám, v dojmech z VIP dema Anthem jsem byl dost kritický, ale zkrátka jsem od novinky od tvůrců Mass Effectu a Dragon Age čekal víc, stejně jako kolega Honza Kalný. Čekal jsem, že dostanu kooperační akční RPG se zaměřením na bitvy, které doplní poutavý příběh. Ten v BioWare rozhodně vytvořit umí. Místo toho ve mne ale ukázka zanechala rozporuplné pocity a nebudu zastírat, že jsem byl zklamán. Na první pohled to totiž vypadá, že Anthem bude jen obyčejnou, průměrnou výpravou do krásného sci-fi světa, kde budete chodit od jednoho úkolu k druhému, střílet po nepřátelích a létat. Takže takový – dle mého – nudný grind a nutnost jít po lootu. Tedy loot shooter hra, podobně jako Destiny.
Ale hlavu vzhůru, třeba to nebude tak, jak to v současné době vidím. Což mě vedlo k sepsání toho článku, abychom si shrnuli, co jsme se díky demoverzi o Anthem vlastně dozvěděli.
Svět Anthemu je pestrobarevný, krásný a zajímavý
Hustá džungle, různorodá příroda se všelijakými květinami a odlišní mimozemští nepřátelé. To je ve zkratce rozsáhlý otevřený sci-fi svět Anthem, který budeme postupně objevovat, bojovat v něm, a hlavně sbírat potřebné vybavení, abychom byli ještě lepší a mohli si to na férovku rozdat se silnějšími nepřáteli.
Byla celkem radost ve VIP demu volně létat s obleklem Javelin a kochat se přírodou, kterou v BioWare vytvořili. Jsme si celkem jist, že stejné to bude i v plné verzi. Ještě teď si vzpomínám na některé momenty, a hlavně na nebezpečnou faunu v podobě létajících monster (připomínají ptakoještěry) nebo škorpiónů. Protivníci jsou téměř na každém kroku, do bitev s nimi se budeme dostávat i v momentě, kdy se budeme přemisťovat k úkolu. Jejich výskyt by se dal přirovnat k vedlejším misím v akčních open-world adventurách, třeba k nečekaným setkáním a pomoci lidem v úzkých v Red Dead Redemption 2 od Rockstaru.
Jen mám poněkud strach, aby šlo skutečně o různorodé druhy oponentů, kteří budou odlišní a budou mít jinou obtížnost, a hlavně aby na ně platila jiná taktika. Při hraní mi totiž přišlo, že stačí střílet, poté se schovat za skálu, počkat na dobití štítu v obleku a opět vesele kosit jednoho za druhým. To mi přijde málo, po čase i nudné. Vám ne?
V Anthem hrají důležitou roli RPG prvky a vylepšování postavy
O tom nemůže být pochyb. Hlavním hnacím motorem – dle všeho – nebude bohužel příběh, ale chtíč získat stále lepší a lepší vybavení. Ve světě se bude nacházet tucet různých zbraní s odlišnými statistikami a na hráčích bude si vše porovnat a rozmyslet se, jakou zbraň si nechají a kterou naopak rozeberou. To samé platí pro různé chrániče a další potřebné věci, kterými vylepšíte svůj oblek, abyste se stali nepřekonatelným Freelancerem v tomhle nehostinném světě.
S tím jde ruku v ruce systém pro přizpůsobení Javelinu. Umožní vytvořit jedinečný bojový oblek. Změny se netýkají pouze bojových vlastností (jednotlivých tříd), ale také vzhledu. Jde vybrat barva pro jednotlivé části nebo různé textury a materiály. V demu jedna položka pro modifikaci stála 25 mincí, které lze získat klasicky během hraní. Pravděpodobně budou mince i za mikrotransakce. BioWare ale upozornili, že budou systém ještě ladit a balancovat.
Typů misí není zatím mnoho
Příběh ve hře přeci jen je, ale asi nebude tak zajímavý. Všechny mise mají konkrétní cíl. Často jde o zabití nepřátel, vyřešení záhady, záchranu nebo nalezení artefaktu. Některé úkoly budou rozvětvené. V demu například musíte najít starý artefakt a donést ho zpět na hlavní základnu k jednomu šílenému vědci. V důsledku artefaktu se vytvoří kopie onoho vědce a my jsme poté vyzváni, abychom přinesli speciální vzorky. Třetí část je o nalezení klonu, jenž utekl, případně se ztratil.
Víme i o pevnostech, které jsou de facto klasickými raidy, kde na vás čekají těžší nepřátelé. Stejně tak počítáme s logickými hádankami. Asi jich nebude moc, ale něco málo se najde.
Hlavní základnu Fort Tarsis prozkoumává každý hráč sám
Dostáváme se k důležité části Anthem. Fort Tarsis představuje hlavní základnu, která má exotický styl. Na první pohled je pěkná a rozhodně zajímavá. Tuhle základnu prozkoumává každý hráč sám, s ostatními Freelancery se střetnete až v samotných misích. Ve Fort Tarsis přijmete úkoly, mluvíte s jednotlivými NPC a vylepšujete si Javelin.
Velký pozor na přehřívání bojového obleku
Při hraní Anthem si musíme dávat pozor na teplotu Javelinu, aby se oblek nepřehřál. Vyšší teplotu generuje létání, ale také situace, kdy jste vystaveni ohni. K tomu může dojít při větším útoku na vaši postavu. Přehřátí je nebezpečné a oblek je po něm méně odolný a ztrácí štít. Proto je nutné ho rychle ochladit, přestat létat (to stejně s přehřátým oblekem nelze) nebo se zchladit pomocí vody. Voda funguje i v případě létání, jen je nutné letět těsně nad vodou, případně pod vodopádem.
Spousta otázek před vydáním a sliby BioWare
Před vydáním plné verze mám po vyzkoušení VIP dema Anthem spoustu otázek. Měli jsme možnost si osahat jen malou část hry – demo se odehrávalo zhruba v polovině příběhu. Ale jedno vím jistě, v BioWare musí nutně vylepšit technickou stránku hry, včetně nepříjemného zamrzání při načítání mise. K tomu pořádně připravit servery. Snad se jim to povede už teď do veřejného dema, které proběhne tento víkend na platformách PC (přes Origin), PlayStation 4 a Xbox One.
Vývojáři se dušují, že tentokrát bude vše mnohem lepší. Pokud ne, mohou klidně pohřbít Anthem předčasně. A to by byla škoda. Sice nejsem ze hry tak nadšen, ale zájemci o loot shooter tady mají další možnost kromě Destiny a dalších menších titulů. Tvůrci mají spoustu poznatků, které chtějí do vydání plné verze vyřešit, včetně ovládání letu na myši. Tím pádem se musíme připravit na objemný day one patch.
Na závěr statistiky, VIP demo si během uplynulého víkendu vyzkoušela spousta hráčů. BioWare uvádí, že nespecifikovaný počet lidí nahrál téměř 9 milionů hodin, byl dokončen milion Stronghold misí (něco jako strike v Destiny) a bylo zabito dva miliony nepřátel.
Anthem vyjde 22. února 2019 na PC, PlayStation 4 a Xbox One. Hru předobjednáte na Xzone.cz.
Už se dá stáhnout update dema a má na pc 272mb
To že má špatnou optimalizaci, ale stejně do ní půjdu day 1 ?
Co že ? Ta optimalizace je parádní a to nejsou ani ovladače pro karty. Na všech 4 konzolách je tam ale většina času min než 30 fps což je docela sadomasochismus hrát na takové fps.
Mám GTX 1070 Ti a Ryzen 5 2600 na 4.1GHz a optimalizace bohužel opravdu moc dobrá nebyla. Ve srovnání s Battlefieldem 5 je katastrofální. Ten rozjezdu na ultra 1440p 80fps. Ale tady dám všechno na max a dokonce to občas padne i pod 60fps a objevuje se CPU bottleneck což je na frostbitu zvláštní s takovým počtem vláken jako mám já. A ramky problém taky nejsou, Hyper X predator 3200MHz. Snad to do vydání opraví a pojede to aspoň jako BF5 který má stejný engine a lepší grafiku. Dodám že o Anthem mluvím o 1080p protože nenabízí res scale.
Bylo to rozbity Demo, BF V už je venku nakou dobu
Hrál sem právě i alfu a moc posun tam nebyl oproti ní.
Máme skoro stejnou sestavu Akorát mám jen 1070 a Ryzen je X. Však počkej až bude plná hra s ovladačema. Venku je to náročnější než BF5 protože je to ovetvřenej svět ale v dungeonu to jede stejně jak BF5.
BF V je jenom reskin BF 1 takže bych se tím moc neoháněl. Já mám 1070ti a i5 6600 a neměl jsem problém ani s Anthem a ani s BF V
Optimalizace parádní a většina času míň než 30 fps. Čteš to po sobě, člověče? Tak byla dobrá optimalizace, nebo málo fps?
Tu dobrou optimalizaci myslím na pc ale to sem myslel že každému dojde když tam zminuju ovladače pro kartu. Na konzolích je to katastrofa.
Kalný a Burian, doufám, že ve svých hlavách máte dostek logického úsudku a počkáte s výrokem na plnou hru, jelikož mi přijde, že je tento recenzi právě na plnou hru, což mnoho jiných pakonů na internetu dělá též.
Nebudu se opakovat, Anthem se mi víc než líbí.
Jen napíšu podotek, že skutečně nechápu PROČ si téměř všichni napříč redakcemi mysleli, že půjde o RPG jen proto, že to dělají BioWare. Nezlobte se na mě, ale skutečně mi připadá, že veškerá ta „strašlivá zklamání“ plynou z 90% z toho, že BioWare udělal loot shooter a la Destiny. Jako opravdu? Kvůli tomu se o hře píše neustále v negativním smyslu? (čest výjimkám) To jste si skutečně za ten rok od traileru na E3 neudělali čas, abyste si zjistili informace, co Anthem ve výsledku bude? Od počátku zcela jasně deklarovali, že jde o co-op frenetickou střílečku s exosuity + lehké rpg prvky a la Mass Effect (speciální schopnosti obleku). A pokud někomu nenapovědělo, že v době, kdy podobné hry slaví poměrně úspěch mezi hráči, tak videa ze hry zcela jasně ukázala, že Anthem se soustředí čistě na akci. Já jsem kovaný RPG hráč a ani vteřinu jsem si o Anthem nemyslel, že by šlo o nějaké robustní MMORPG… Já jednoduše nechápu, proč a kdy ve vás převládl pocit, že půjde tak říkajíc „o něco víc“.
A ano, opakuji se, ale to, co Anthem nabídl a představil (i přes ty peripetie) dělá perfektně. Hra je to zábavná. Vynikající výplachovka, která je silně návyková a člověka skutečně baví prostředí a létání (což vám konkurence v takové míře jednoznačně nenabídne). Spoustu lidí, kteří se v diskuzi do Anthem navážejí stejně zasedne a paří, úplně to vidím Holt ale zlá, zlá EA!
Co se týče coinů a shardů (čili herní měny a poctivých zelených dolárků): čekal někdo v roce 2019 a od EA k tomu, že by loot shooter hra NEMĚLA jakoukoliv formu mikrotransakcí? Jako skutečně je někdo tak naivní? Musel jsem se smát, když jsem viděl Angry Joa a jeho již klasické přehrávání na kameru. Recept: TAK SI TY SKINY ZA 20 $ A BARVY ZA 8 $ NEKUPUJTE! Jeminkote jak je to prosté! Já jsem v životě za žádnou podobnou KRAVINU neutratil ani cent. Žiju? Žiju! Hraju? Jistě, že hraju! Jak tohle může ještě někoho trápit? Ovlivní váš zážitek z Anthem snad to, že nemáte koupený oblek v tyrkysových barvách s rudými puntíky na zádeli? Prosím vás… trochu klídek zase. Až budou mikrotransakce, které po vás budou chtít dolary za další misi, pak to můžeme řešit.
Anthem je úplně normální pařba a la Destiny/Warframe, která má ale 100x hezčí a variabilnější prostředí, 100x zábavnější pohyb v Javelinech, 100x zábavnější spolupráci (protože skilly jsou různorodé), 100x zábavnější příběhové pozadí a nadupanej soundtrack. MMO nehraji, ale pokud bych si měl vybrat v současné nabídce, beru Anthem. The Division je o chlup jinde a v partě lidí umí být hodně zábavný, jak už psal Honza Kalný, ale bavíme-li se čistě o „Destiny hrách“, tak já osobně beru Anthem. V únoru beru a nemůžu se dočkat. Dlouho jsem nehrál nic podobně návykového.
Opět pěkně řečeno ty jeden řečnickej básníku
To už je na nějakou diagnózu… Nechápu proč musím pokaždé vymlasknout tolik textu Grafoman.
Děkuji že to konečně někdo napsal, máte naprostou pravdu.
Corvusi, potřeboval bys celej vlastní web, a možná ještě druhej. Ale tady je to v pohodě- ty rád píšeš, a my rádi čteme.
Naprostý souhlas, pěkné postřehy.
S tebou nejde nesouhlasit Hru si užiji sólo, ale i s partou. Jen škoda, že nebude ze začátku crossplay. Jelikož kámoši to budou hrát na psku.
Kdybych si chtěl zahrát RPG, tak zapnu nestárnoucího Zaklínače.
Pane Corvus, váš majestátný plnovous jako by reflektoval vaš slohový um a rozumné uvažování Demo určitě nějaké ty objektivní chyby mělo, ale z toho, co napsali Burian a Kalný, mě občas začalo svrbět čelo. Jistě, ta hra nebude pro každého, to chápeme asi všichni. Ovšem z článku to vypadalo jako rant Mass Effect/ Dragon Age honimíra, který by si nechtěl připustit, že Bioware může dělat taky něco jiného.
Za ostatní samozřejmě mluvit nemůžu, takže to řeknu čistě za sebe. Osobně nemám problém s tim, že se BioWare pustili do looter shooter. Kdyby ta hra byla objektivně perfektní naprosto ve všem, tak je prostě perfektní a není si na co stěžovat. O tom, že to dělá studio známý kvůli jinejm věcem, to není. Problém spočívá v tom, že se v průběhu vývoje v BioWare dušovali, že to pořád bude hodně cejtit jako BioWare hra. A pro většinu hráčů je „BioWare hra“ prostě to, co bylo skvělý na Mass Effectu, Dragon Age a jejich dalších projektejch, díky kterejm se z nich stalo takový studio, jakým jsou dneska. A pro stejnou většinu hráčů Anthem jako „BioWare hra“ nepůsobí. Že se pustili do něčeho trochu jinýho je naopak super. Super není jen to, že to prostě dopadlo, jak to dopadlo. Tzn., že jde o strašně rozporuplnou hru – aspoň v rámci alfy a dema – která jako nic dělí hráče na dva hodně odlišný tábory. Já, Miky a řada mých známých holt patříme do toho jednoho, ty do toho druhýho.
Jediný zklamání (u mě) v rámci faktu, že to dělá BioWare, pramení z toho, že vím, čeho to studio je jinak schopný a Anthem prostě nemá v hodně věcech tu úroveň kvality, co jsem čekal. A to i přesto, že nejsem do tvorby BioWare tak zažranej, aby to ovlivňovalo moje mínění o úplně jiným projektu.
Řikám to furt a řeknu to zas; nechci, aby ta hra selhala a jsem rád, že si to svoje hráče najde. Holt to nebudu já, mí kamarádi ani spousta hráčů, co tu hru úzce sledovali a demo je nepřesvědčilo. *shrug*
Doporučuji kouknout na nové video od Angry Joa. Přesně dle očekávání. Shit jako každá jiná hra od EA.
A něco dalšího tam nemáš? protože skiny má každá druhá hra
To je od nej hrozně profesionální odsoudit celou hru na základě dema
Všiml sis jinak že tu dlouho nebyl tvůj nejlepší kamarád labigmek či jak se jmenuje
No já hry od ea nevidím asi jako vy. Já je vidím jako microtransakční systém doplněný hrou. A do doby, než lidi pochopí jaké praktiky podporují nebo do doby, kdy EA shoří, budu kritizovat. Až začnou dělat hry pořádně budu je i já kupovat. Souhlasil bych s tebou, že to není moc košér odsuzovat na základě dema, ale řekni mi upřímně, čekáš po těch letech a failech něco jiného? Opravdu nemáš před očima velkou červenou diodu a nápis „pozor, vše nasvědšuje tomu, že to bude stejný sranec jako vždy a lidi za to dají 60e v předobjednávce“ ? Nejlépe bych to přirovnal k politice, kdy jsi neštastný, že vidíš, že 30 % národa volí Babiše, ale nemůžeš s tím dělat nic jiného, než to komentovat pořád dokola s vírou, že se to jednou změní. Jo všiml jsem si, že tu není. Nemluv o něm, bo ho ještě přivoláš. (2x zaťukáno na dřevo).
Já už psal že od toho čekám jen grind postavy tak že mě to zklamat nemůže. Jinak já od dob BF4 koupil jen BF5 a ted Anthem a to nemá SP a ani placený DLC. Jedině Anthem bude mít placenej maximálně nějakej ten skin tak že tvůj argument tu moc neplatí.
EDIT: Pokud by měl bf5 a Anthem placený přídavky tak si ani jednu hru nekoupím.
To si povíme, až budete OPĚT překvapeni s praktikami (které jiní čekali), které na vás EA vybalí při vydání. Vydím to následovně: Drahé skiny které dostaneš i hraním (+40h), xp boost (to samé) atd. Pak bude nějaký flame, EA nasadí plán krizové komunikace, lidi se trochu uklidní. Bude oznámena další dojná kráva (Anthem 2). A celé znovu. Easy peasy.
Klidně skin za milion nebo aji xp boost. Nic z toho není pay to win protože to nemá ani pvp.
Ano, ale opravdu jsi ochotný akceptovat to, že ve hře, za kterou dáš 60e dostaneš její obsah buď za další prachy, nebo účelově natáhlý čas, který musíš pro získání do hry investovat? Já ne.
Ale to platí jen pro některý skiny a to mě fakt nezajímá. Nejsu Fortnite hráč abych vůbec nějaký musel mít.
Samozřejmě, tomu rozumím. Mluvím o principu.
Však sem řikal že mít to SP a placený DLC tak si nekoupím BF5 a ani Anthem tak že tak. Pokud by hra měla všechny skiny placený tak by mě to vadilo.
Tohle nechápu, pokud by dost kvalitní hra měla placený dlc jehož délka či obsah odpovídal ceně, nevidím nejmenší problém, nebo logickou překážku, proč obsah nekoupit. Např. v případě Witchra by ses dost ochudil ;).
Zapoměl sem dodat že to myslím hlavně k MP hrám. U Witchera byla samozřejmost SP dokoupit.
EDIT: U MP totiž placenej přidavek rozděluje komunitu a to je na hovno
V predchozim prispevku si mluvil o SP a placenych dlc. Uplne nevim co tim chces rict. Souhlasim ze placeny obsah v mp rozdeluje komunitu. to ovsem neznamena ze podporovat hry od ea ktere jsou ucelne staveny tak, aby v nich mohli byt mikrotransakce a skiny za 20 usd na ukor kvality je spravne. neni. jde o princip. to co podoprite tady, se muze objevit u ostatnich vydavatelu jen proto, ze to lidi zkratka kupuji. A ja tuze nechci jednou prestat hrat hry jen proto ze to bude primarne dojna krava a nikoliv zabavne audiovizualni interaktivní dilo.
No to SP celou dobu myslím Season Pass a ty si to asi bral jako singl player
Jo to bral Jsem zvykly na zkratky SPxMP
Anciabl: Tomu Jeyjey se zasekl mozek že nedokáže pochopit že máš na výběr, když nechceš nekoupíš, když chceš koupíš jak kolovrátek dokola o něčem co tady je už od počátku 21 století a EA s tím nepřišla a pak nedokázat pochopit že Anthem bude bez placených DLC a obsahu stejně jako v BF…je to s jen ztráta čas umu to vysvětlovat
Škoda jen že se jedná o špatnou informaci, zjisti si fakta. Jeden screenshot starej víc jak půl roku a všichni na to naletěly
Pro někoho shit a pro někoho dobrá hra. To se uvidí až to vyjde.
Je to od BioWare. EA je vydavatel, ale určitě má v něčem prsty. Ne s hrou, ale aby jim vydělávala
Musel jsem se už tady zaregistrovat ,protože jak někdy vidím tyhle komentáře tak mi je zle …
1- Angry Joe a jeho skupina neřekla , že je hra shit … asi neumíš anglicky ..!!!!
2- https://www.youtube.com/watch?v=n3lM_ODmZD0 ,koho zajímá jeho názor na hru .
3- Napočítejte do 10 než něco napíšete díky.
Já se dozvěděl že nelituji toho že jsem za to vyhodil 60euro a byl jsem velmi spokojen když demo fungovalo
Mě to může jen překvapit protože krom grind lootu a kochání se poletováním po mapě nic nečekám
EDIT: Neví se jestli se musí demo znova stáhnout nebo zůstane bez úprav to z VIP přistupu ? Jediný co vím je že možná ti z VIP budou mít přistup ke všem oblekům.
Nemusíš nic stahovat znovu, sám se ti stáhne update a jede se dál
EDIT: Když si hrál VIP demo tak budeš mít odemčené všechny obleky <3
Já už měl odemčené všechny obleky na 14 lvlu. někde jsem četl, že jdou otevřít jen 2, ale mě se povedlo všechny otevřít. Vše co jsi měl ve VIP demu budeš mít i ve veřejném. Tak že pohodička
Jo na 14vl ti dá hra na výběr ze všech obleků ale můžeš odemknout jen jeden plus ten Ranger co mají všichni ale ted to bude tak že ti z VIP budou mít všechny odemčený.
EDIT: tak to je haluz že si měl všechny
Na konci dema to umožnily