Synonymem nejlepší strategie je už po dlouhá léta legendární série Total War. První díl z anglických studií Creative Assembly vzešel už v roce 2000 a ještě i dnes stále okupuje naše monitory. Naposledy nás vývojáři vzali do 18. Století a na skok jsme navštívili i velkého Napoleona. Právě tyto dvě hry lze dnes považovat za naprostý vrchol všech strategií a jen málokterá hra byla komplexnější. Výš už se dá jít jen velice těžko a větší už hra být snad ani nemůže. Tento megalomanský efekt však také měl za následek, že jsme se ke všemu přičichli jen trochu a nic nebylo tak do podrobna vybroušeno. To by se, ale mělo změnit s dalším dílem, který plánuje nabídnout zdánlivě méně věcí, které, ale budou o to propracovanější.
ZÁVAN VÝCHODU
Přesuneme se z relativně moderní Evropy o dvě staletí nazpět do feudálního Japonska. Toto ostrovní impérium je beznadějně roztříštěno staletými boji o moc a uchvátit celé území se pokouší hned devět znepřátelených vládců. Vůbec poprvé si budete moci sami zvolit, koho se v kampani chopíte a ovlivníte tak celý budoucí průběh hry.
Každý z vládců (Šógunů) má totiž jiné startovní podmínky a schopnosti. Můžete tak zvolit, například bohatého vládce s takřka neomezeným přísunem surovin, ale jeho území bude odříznuté od ostatních. Oproti tomu, jiný má neomezená území s výbornou strategickou polohou, ale je chudý jak kostelní myš. Nikdo však nepřevyšuje ostatní a dobrý hráč si poradí s každým z nich. Navíc, i když se na první pohled nezdá, bude všechno vyvedeno do nejmenšího detailu podle skutečných historických reálií. Ostatně, díky omezení plochy a časového období, na niž se hra bude odehrávat, si autoři trochu puntičkářství mohou dovolit. Měli bychom se tak dočkat zase o stupeň lepší grafiky a výtvarného zpracování. Vlastně tak exotické a pro běžného Evropana nebo Američana neznámé území k tomu přímo vybízí. Již první trailery ukázaly, že si tvůrci nebojí lecos půjčit z japonského umění nebo mytologie a lehce tak neznalého pozorovatele okouzlit.
MALÉ, VELKÉ ZMĚNY
Celé principy Total War stojí na jedinečné kombinaci tahovky a realtimových bojů. Ekonomické, sociální, diplomatické či strategické aspekty vedení říše ovládáte skrze přehlednou a pohlednou mapu na jednotlivé tahy. Když pak dojde ke střetnutí dvou armád. Hra se přepne do realtimového módu a dá vám tak možnost, ovládat tisíce vojáků hezky ručně. Tyto snad celou věčnost dané znaky hře zůstanou a vývojáři je jen plánují dopilovat. Nově se například dočkáme snížení počtu jednotek jen na nějakou třicítku. V porovnání s mamutím Empire, to sice zní špatně, ale mělo by to přinést samá pozitiva. Tím hlavním důvodem je zpřehlednění bitevního pole a zvýraznění systému kámen-nůžky-papír, jež bitkám dominuje.
Taktéž by vám to mělo usnadnit výběr jednotek a vynést na světlo vaše schopnosti stratéga. V minulosti se totiž často stávalo, že hráči proti sobě jednoduše poslali armády a čekali, jak se to vyvrbí. Tomu by ještě mělo pomoci snížení celkového počtu bojovníků na bitevním poli na 56 tisíc. Mimo to, nižší číslo reprezentuje mentalitu bojů, jež v Japonsku v historii skutečně zuřily. Nyní se také do hry větší měrou vnoří pevnosti a stavby, jež v minulosti hrály hry spíše vedlejší. Ve druhém Shogunovi najdeme hned několik typů a každá pevnůstka půjde až pět krát upgradovat. Navíc vám nyní autoři dají volnou ruku v tom, kde umístíte strážní věže a jiné hračky, jež posílí vaši obranu. Ve všech inovacích můžeme postřehnout snahu zosobnit celou hru a dát více moci do rukou samotného hráče. Staronovým prvkem budou promluvy k vojákům před bitvou. Údajně budete k motivaci spolubojovníků moci využít až 20 tisíc kombinací. Hezký detail.
KONEC LEHKOMYSLNÝM KROKŮM
Co naopak roli, jen nepatrných detailů hrát nebude, jsou vztahy s jednotlivými generály. Nyní to už nebudou jen pouhé, automaticky generované figurky. Teď bude potřeba si své generály hýčkat. Budou to velice cenné figury, jejichž ztráta v boji bude pekelně bolet a zacelit ji, už nebude nejlehčí. Jeho loajalita o lecčem rozhodne a není nic horšího, než zbouřené vojsko. Stejně jako u dílů předchozích, i u nynějšího výletu do Japonska nebude počasí jen jako estetický doplněk. Naopak může jeho náhlá změna zcela zhatit vaše šance na vítězství. Například hliněné podloží se může až nepříjemně rychle proměnit v bláto a prakticky z vašeho vojska udělat bezbrannou oběť. Stejně tak mlha skryje soupeře až do posledního okamžiku útoku, a to je hodně nepříjemné.
Bojovat se, ale nebude jen na souši. Předchozí díly přinesly inovaci ve formě námořních bitev a ty nový Total War ještě rozvíjí. Příjemnou inovací je přesunutí bitev blíže k pobřeží. Nově tak i loďstvo může, zasáhnou do obléhání hradu či města. Ovšem pozor! Ti z vás, kteří si nyní představili moderní koráby opatřené nekonečnými řadami vesel, jsou na omylu. Tentokráte nám vývojáři do rukou strčí ohromné a pomalé plovoucí pevnosti opatřené vesly. Téměř žádnými děly a schopností unést neskutečný počet vojáků. Skvěle například zní možnost rozestavit po palubě lučištníky a pokusit se podpálit bárku protivníka.
SAMI SI DLOUHO HRÁT NEBUDETE
Hrát si jen s počítačem vás určitě časem omrzí. Právě na tuhle dobu je tady multiplayer. Ten bude, stejně jako samotná hra zase o krůček lepší. Nově si zvolíte svého avatara. Přizpůsobíte si ho podle svého a pak se skrze něj osobně budete vrhat na multiplayerová bojiště. Navíc můžete vybavit svého generála s postupně se zvyšující úrovni stále novými a novými hračkami. V praxi si pak můžete aktivovat třeba špiona a získávat zprávy o nepříteli.
Tvůrci, ale i dobře vědí, že hráči se rádi sdružují do klanů. Proto do hry implementovali celý systém lid a hodnocení zápasů. Čím více bude klanů, tím více bude vznikat nových světů a také lig, do kterých se budete moci zapojit. Celkově se někomu může zdát, že nový díl nabídne menší bitvy, menší mapu a vůbec se celkově chová dost zpátečnicky. Ale je třeba si uvědomit, že série dosáhla svého vrcholu a pilování jednotlivých prvků na úkor megalomanských scén je tou nejlepší cestou, jak sérii tak trochu znovu nakopnout. Jak se to podaří, všichni uvidíme už 15. Března 2011