Alice Madness Returns se jak je známo nechystá zaujmout krásným světem, jak ho známe z pohádky od Disneyho. Vlastně se nechystá jí podobat v žádné ze svých mnoha rozporuplných částí, které hra obsahuje. A kdo jsem já? Abych vás uvítal, dobrý den. Víc pravděpodobně vědět nepotřebujete a s tímto si upřímně vystačíte. No a tohle je preview na slavnou Alenku, co se dostala pod vliv narkotik a jaksi se jí z toho světa nechce ven. No a jak asi tušíte, nejedná se o nádhernou hopsačku s krásným pozadím všech zářivých barev. Naopak. Drsná, nevybíravá a krvavá skákačka s akčním přídechem, která asi nebude sedmiletým dětem nějak zvláště hojně doporučována…
První chvíle ve hře si asi budeme užívat v nějaké té cut-scénce, jenž nás uvede do příběhu. Ten ale určitě nebude zrovna dvakrát důležitý, když před sebou uvidíme emo panenku s nádhernou, nicméně kapku potřísněnou, sukénkou. Ano, tušíte správně, že potřísněnou krví. Ruce vypadají na použití žiletek na nevhodných místech a její dětská nevinnost je také ta-tam. Už její vzhled může uvést do celé fantazie studia Spicy Horse, které na hře dělá s Americanem McGeem v čele. Nádherná Alenka, jak si ji pravděpodobně až do této chvíle nikdo nepředstavoval, je tady.
Příběh se příjemně točí kolem roztodivného světa. Zatímco kdysi dávno si jako každá další malá holčička hrála s panenkami a užívala sluníčka. Po smrti svých rodičů byla nucena se usídlit do psychiatrické léčebny spolu s psychology, kteří tak pozitivní názory na její spojení s dalším světem neměli. A tak se jí v pokoji objevil králíček a ten ji vtáhl zpět do víru akce. Jedná se o lehké pokračování hry z roku 2000, jednoduše pojmenované American McGee´s Alice. Přesně odsud nám přišel zmíněný králíček. Ten, jak je známo, ji opět žene do světa, kde kdysi strávila perné chvilky. A chudák svět je v ohrožení!
To, že hlavní hrdinku sžírají myšlenky na její starostlivé rodiče, nic nezmění na tom, že se do světa opravdu vydá. A už první chvíle v něm nejsou, jakkoli by se mohlo zdát, kladné. Zpustošená šedohnědá krajinka, stromy, jejichž listy smetl vítr a příšerky, na něž není radno si nevytáhnout konvici, či mlýnek na pepř. A její nelaciný průchod světem rozhodně nesmí automaticky znamenat, že záchrana království jí zastínila mysl. Stále myslí na svoje milované rodiče,což doplňuje fakt, že tu a tam na vzpomínky na ně narazí
Pokud si zatím kdokoliv na něco stěžoval, bylo to, a to včetně prvního dílu, nepříliš dobré ovládání. Samozřejmě své mouchy má každé, ale vzhledem k tomu, že se jedná o plošinovku, snad by stačilo nasadit mezerník, akční tlačítka, ty na chození a pár speciálních. Samozřejmě se jedná o solidní zpracování, které však vyžaduje alespoň trochu pozornosti. Ztvárnění na základě pohádky totiž automaticky nevykládá fakt, že u hry budete usínat s úsměvem a tváři a spíše si u hry odpočinete. Bez určitého stupně pozornosti budete neustále padat do propasti smrti, nevybíravé propasti.
Hra bude ovšem kouzelná především psychologickým podtextem, který vyzařuje to nejdůležitější. Už u „prvního dílu“ se velmi povedl a z gameplay videí můžeme vidět, že se nejedná o žádné drsné odkročení. Hlásky mají nepříjemné vyznění v každé cut-scéně a každé situaci. Bezohledná kočička nevypadá, jako když jste vykrmeného kocourka viděli u Disneyho a Alenčin nožík není od dortu, ale hekání při zabíjení všemi způsoby vinných potvůrek na něm zanechalo kapky krve a páry.
Vše podkresluje geniální a promyšlená atmosféra. Jediné, co alespoň trochu vyzařuje radostí, bývá Alenka, když poskočí a všude kolem se na pár chvil rozletí barvití motýlci. Vše ostatní je pochmurné a jako by ztratilo naději na klidný život. Tu však mají právě díky Alence, která se jim pokusí pomoci ze šlamastyky. Asi tušíte, že to nebude jen tak ani po logické stránce. Hra koneckonců své údy řadí mezi akční adventury se skákáním do všech světových stran. A to je to, co se určitě předvede.
Pokud je něco jisté, dostaneme se ke klasickým puzzle, kde musíme trošku zauvažovat, ale nikdy není nic tak složité, abychom to nevymysleli. Ve Spicy Horse ale skloubili i skákačkovou a logickou část dohromady. Zatímco si můžete pustit jistý „speciální mód“, ve kterém uvidíte dříve neviděné, musíte za tu chvíli, co jsou tyto neviditelné plošinky vidět, skočit a chvilku balancovat ve vzduchu. Jedná se samozřejmě o jeden ze zcela základních principů a bude jich mnohem více, zrovna na tomto si však můžete tak zhruba představit, jak to bude probíhat.
Vždy jednoduše přijdete do levelu. Začnete si to linout hezkou cestičkou lemovanou ohořelými stromy a v tu chvíli vyskočí několik příšerek. Vy je trošičku pozabíjíte a už je další cestička, tentokrát s neviditelnými plošinkami. Poté lehce logičtější úkol a jsme u nějaké cut-scény. A až skončí, objeví se boss, vy to s ním skončíte a zaradujete se. Samozřejmě nikdy to nebude tak lineární a otravné, ovšem bohužel samotná zmíněná linearita bude na každém kroku. Byť každý krok není nascriptován jako v Call of Duty, máte pevně danou cestu s odbočkami pouze kvůli specialitkám navíc.
Bojová část hry je dle názoru autorů vskutku založená na taktice, bez které příliš dlouho nevydržíte. Zatímco pá vás půjde padesát malých, slabých nepřátel, kteří vás budou zpomalovat, z druhé strany už se bude valit hora masa, kterou neudoláte ani za pět minut. Na výběr máte z omezené, ale zároveň originální a nepředvídatelné nabídky kousků všech kalibrů. Takový deštník kupříkladu slouží k odrážení útoků, nebo konvice s podivnou tekutinou uvnitř velmi dobře poslouží místo granátometu. Samozřejmě nebude chybět ani skákací poník jako zbraň nablízko, mimo jiné.
A co takoví nepřátelé? Těch bude spousta druhů a vyznání. Jistě už z filmu znáte kartičky, nebo čajové konvice. Nikdo je na vás ale nemá v úmyslu posílat po jednom. Naopak, hordy valící se proti vám budou naráz obsahovat černé slizáky, ale také gobliny či velké nechvályhodné kovové palice. A pak náš oblíbený kocourek. Není jediný, na něhož byste si nemuseli vytvořit alespoň určitou taktiku. Vždy se proti vám postaví a tu na ně nepůsobí kapky čaje a tu zase uhnout před drsným chvatem Alenčiny jemňoulinké ručičky.
Každá chvíle je zde jedinečná, třeba zběsilecký mód, kdy nezastavitelná Alenka zabíjí vše s krví stále proudící žilami. Ať už si užijeme ve skákací, akční, či logické části, vždy v nás bude proudit kus příběhu a kus neuvěřitelně chytlavé designerské práce. Vše ostatní je čistě kompromis. Myslím, že si hry užije každý s kapku úchylnějším způsobem života a zároveň má hezké myšlenky na psychologicky rozmanité prostředí. Kdo se netěší, není hráčem, protože i když je to čistě jen příjemná skákačka na téma filmu a knihy slavného Disneyho, tedy, jedná se o zcela rozdílné pojetí, než jak tuto krásnou knihu zpracoval on, ale i tak své základy tato šílená Alenka někde mít musí…
By: kralik2288