Na úvod si dáme malý výlet do mého mládí, vždyť určitě není mezi námi nikdo, kdo by neznal akční sci-fi trhák z roku 1984 Terminátor. Temný a svým způsobem ponurý snímek režiséra Jamese Camerona, kde si hlavní veskrze zápornou roli kyborga z budoucnosti, zahrál už tehdy velice populární rakouský kulturista Arnold Schwarzenegger. Terminátorovými protihráči byli herci Michael Biehn a Linda Hamiltonová, coby Sarah Connorová.
Děj dnes už kultovního filmu je celkem jednoduchý. V roce 2029 je zpět časem vyslán inteligentními stroji Terminátor, zabijácký kyborg s dokonalým zevnějškem člověka. Jeho úkolem je vrátit se časem do roku 1984 a v Los Angeles zabít Sarah Connorovou dřív než se narodí její syn Connor, který je v budoucnosti vůdcem lidského odporu proti strojům, kteří se rozhodli vyhladit celé lidstvo. Lidé v budoucnosti, tedy sám Connor, však o záměru strojů vědí, a tak na pomoc Sáře vysílají svého nejlepšího bojovníka, jehož úkolem je za každou cenu svými omezenými prostředky, proti mnohem silnějšímu protivníkovi, krásnou Sarah ochránit. A hádejte kdo je vlastně Connorovým otcem? Film dodnes patří do zlatého fondu akčních sci-fi filmů. Později bylo natočeno i několik regulérních pokračování, zrovna tak jako i mnoho Terminátor klonů.
Jejich námětové podobnosti se zde věnovat nechci. Můj zájem vzbudila zcela jiná podobnost a to u obrázku známého hrdiny Solid Snakea ze hry Metal Gear, který nápadně připomíná herce Michaela Biehna z filmu Terminátor. Jde o nevinnou náhodu, a nebo je to záměrem tvůrců jinak světově velice populární hry. Měli to její autoři vůbec zapotřebí? To už posuďte sami. Pravda je, že už podle obrázku jde o zajímavé porovnání podoby obou hrdinů. Je to jenom náhoda?
Podobnost jako ulehčení práce?
Nejčerstvější a nepochopitelný šlendryján si dovolili autoři ze studia Infinity Ward v nejnovější stříkačce Call of Duty Ghosts. Buď byli líní a nebo si myslí, že zákazníci, tedy hráči jim doslova sežerou všechno. Ptáte se co se stalo? V nejnovější COD narazíte na animaci téměř totožnou s tou, jaká se objevila už Modern Warfare 2. Zarážející je nejen podobnost obou scén je na videu níže, ale i to, že autoři vlastně vykrádali sami sebe.
Herní scénou v historii otřáslo již mnoho větších či menších podobných afér. V roce 2008 proběhla všemi herními časopisy aféra hororové adventury Limbo of the Lost. Její tvůrci moc vlastní invence asi nepobrali a skrytě vykrádali herní obsah hitů jako je TES IV: Oblivion, a nebo např. i DOOM 3. Ve hře se navíc objevily celé originální pasáže, z už zmíněného Oblivionu, dále her Thief: Deadly Shadows, Diablo 2, Painkiller, Unreal Tournament a dalších.
Limbo of the Lost vs. Unreal Tournament
Hra přitom měla předlouhý a nesmírně se táhnoucí vývoj už od dob ZX Spectra, tedy 20 let! V konečné podobě by nevypadala vůbec špatně. Kdyby se její vývojáři tak okatě neuchýlili k hloupému kopírování z jiných úspěšných titulů. Copak kdyby se jen inspirovali, tak by to zas tak nevadilo, to není dnes mezi vývojáři tak neobvyklé. Jenže hra byla doslova kompilací vše zmíněných titulů a možná ještě několika dalších. Autoři Limba Majestic Studios si tak utrhli v herní branži ostudu jaká nemá v oboru obdoby. Na obvinění nereagovali, a tak se raději rozhodl zakročit distributor a na jeho žádost se hra začala stahovat z trhu, ale jen v Severní Americe.
Limbo of the Lost vs. TES IV Oblivion
Podobnost jako levná reklama?
Autoři gamesy o populárních adrenalinových terénních závodech Baja 1000, závodního titulu SCORE INTERNATIONAL BAJA 1000 přistoupili k práci také svérázným způsobem. Tento budgetový titul pak vyšel v širokém spektru na všech známých konzolích a to na X360, PS3, PS2, WII a PC.
Hra na sklonku roku 2008 ještě ani nevyšla a už na sebe strhla pozornost výraznou podobností obalu s konkurenčním počinem od THQ Baja Edge of kontrol, který se chystal striktně na konzole XBOX 360 a PS3. Možná svůj podíl na tom nese i podobnost námětu obou her. Faktem ale je, že podoba obalu bije do očí. To samozřejmě vyvolalo několik celkem oprávněných bouřlivých reakcí. Ty však zafungovaly dle mého názoru spíše jako laciná reklama na ničím výjimečný budgetový závodní titul. Což potvrzuje i to, že na něj hráči celkem rychle zapomněli. Stejně jako na celou aférku co se tehdy strhla právě vzájemnou podobou obou obalů.
Další šokující skandál vyvolalo nedávno studio Hammerpoint se „svou“ hrou The War Z. Díky podobností některých herních obrázků s fotkama zombí z populárního TV série The Walking Dead (Živí mrtví) a její „kvalitě“ si vysloužila dokonce stažení z nabídky Steamu. Nebylo pochyby, že Hammerpoint překročil ošidnou hranici inspirace a kopíroval fotky zombíků z různých zombiewalků. Fanoušci se tak nechtě podíleli na vizuální podobě hry. Se skandálem jako první přišel server Kotaku. Není žádných pochyb, že jednání Hammerpointu bylo neskutečně neprofesionální.
Poslední a také docela úsměvný kousek se povedl tvůrcům velice povedené westernové štřílečky Call of Juarez Gunslinger. Polským vývojářům ze studia Techland se tak nějak asi moc nechtělo mazat z wallpaperem a tak si bezproblému „půjčili“ jiný wallpaper ze spagetti westernu a aby to tak nekřičelo prohnali ho grafickým filtrem. Jupííí a povedený obrázek tu byl rychle jak vyšitý….ehm namalovaný. Na jejich obranu lze konstatovat, že šlo pouze o wallpaper, ale dobrá vizitka to pro tvůrce není.
Všech zde zmíněných autorů si přesto hodně vážím a jejich hry až na ty hodně šokující vyjimky mám rád. Konečný názor na celou tuhle problematiku nechám už zcela na vás. Pravdou je, že vytvořit něco skutečně originálního je dnes v tom množství velice těžké, a ne každému se to zkrátka podaří.
Originalita je dnes opravdový kumšt.