To se nám to ale hezky zamotává. Dlouhá léta platilo, že japonská firma jde v případě ovladače pro své konzole kompaktní, pro někoho až minimalistickou cestou, zatímco Microsoft dává přednost robustnímu vzezření. V případě next-genu už to tak ale nebude.
Na síti se totiž objevil první „opravdový“ obrázek obou gamepadů vedle sebe a ten pro čtvrtý Playstation je pro někoho až překvapivě obrovský. Pokud ale na ovladač chcete narvat dotykovou plošku a cool modré světýlko, je vcelku logické, že je na to všechno potřeba trochu víc místa. Hardcore fanoušci spokojení s DualShockem ve stávající podobě možná budou remcat, ale pravdou je, že Sony by to mohlo ve finále jen a jen prospět. Byť je to extrémně subjektivní a stejně jako konzole, i jejich ovladače rozdělují hráčskou veřejnost na dva nesmiřitelné tábory.
Jedni tvrdí, že se Microsoft zbláznil, když svůj gamepad vybavil diagonálně umístěnými analogovými páčkami a bytelným tělem. Jiní pro změnu kontrují, že lidé ze Sony asi moc nepřemýšleli, když ze třetího DualShocku udělali krátké, tenké cosi s konkávními analogy, ze kterých při jen trochu divočejších pohybech sklouzávají prsty. Není přitom možné se dobrat jediného správného názoru. Každému padne do ruky něco jiného a s pocity se jednoduše hádat nedá.
Podstatnější proto je, že pokud se Sony v případě nového gamepadu vydalo tak trochu cestou Microsoftu, mohlo by se společnosti podařit přetáhnout celou řadu váhajících jedinců. Těm totiž tímto krokem v případě Playstationu 4 odpadne další argument proti a bude skutečně záležet pouze na tom, zda-li je osloví herní nabídka. Osobně jsem ale mnohem zvědavější na reakce dlouholetých fanoušků japonské konzole, kteří se nezřídka byli ochotní prát do krve za to, že je menší DualShock mnohem lepší. Pomineme-li totiž dotykovou plošku a umístění analogů, obě next-gen konzole teď půjdou do boje s téměř totožnými ovladači.
Samozřejmě, pořád je tu ještě možnost, že se Microsoft taktéž rozhodl inspirovat u konkurence a svůj ovladač naopak zmenšil. První jeho recenze ovšem naznačují, pravý opak. Redaktoři sajty Techradar je dostali do rukou a potvrdili, že velikost i tvar zůstaly téměř nezměněny. K obměnám totiž došlo hlavně uvnitř, kde přibyly dva další motorky zajišťující údajně mnohem příjemnější rozložení vibrací. Ty se totiž od nynějška vztahují rovněž na oba triggery a zážitek z hraní je díky nim prý mnohem intenzivnější. Novináři dokonce zašli tak daleko a nechali se slyšet, že právě kvartet motorků hráčům vůbec poprvé zajistí skutečné poznání toho, jaké to je pálit z granátometu, nebo metat ohnivé koule.
Zmíněným pánům se nicméně dostal pod ruku i DualShock 4, jenž byl chválen snad ještě víc. Nejen za oku lahodící design, ale rovněž za bleskovou odezvu a nové zpracování tlačítek, která jsou podle všeho mnohem měkčí a příjemnější na dotek. Obrovským plusem je prý taky zdrsněný povrch triggerů, po kterých už nekloužou prsty, a částečně konvexní zpracování analogových páček. Za jediné opravdové mínus byl proto označen dotykový panel, jenž tak trochu postrádá smysl a prý nereaguje úplně ideálně. To se ovšem do vydání asi změní. Za zmínku taky stojí, že aktuální hry s jeho využitím v drtivé většině nepočítají.
Tak zas příště!