REAKCE. Když je to nejhorší na celém vašem webu zprasení kvalitní a správně pojmuté konference, je nejvyšší čas vyhodit redaktory.
Hned začátkem, perex není myšlen útočně ani nezastupuje můj názor či přesvědčení, jen mi přišlo vtipné a trefné ho použít (takže pokud někoho naštval či urazil, omlouvám se). Dnes totiž hodlám přímo reagovat na článek redaktora jménem Rosťa „Rosťa“ Viktorin o konferenci Sony na Gamescomu 2013, se kterou si vůbec nebral servítky. V onom článku argumentuje z mnoha směrů, některé jsou mířeny správně a některé méně. Blogy jsou prý určeny k vyjádření osobního názoru, takže jsem se rozhodl možnost reakce využít.
Abych Vám přiblížil příběh z mého pohledu: po zhlédnutí Playstation Meetingu, revealu Xboxu One a konferencí na E3 jsem netrpělivě očekával Gamescom. Microsoft měl dále pokračovat ve svém obratu k lepšímu a od Sony jsem očekával velikou show. Streamu Microsoftu jsem nakonec nedočkal, ale Sony už mi neuniklo. A když tahle konference skončila, byl jsem unešen. Začal jsem hledat názory či tweety ostatních a třeba i nějaká brzká summary. Mé virtuální kroky vedly i na Zing.cz. Článek, který jsem našel v rubrice Speciály a jehož autorem byl právě Rosťa, ve mně ale vyvolal zděšení. Další (a samozřejmě důkladnější) přečtení to ještě zhoršila a já měl co dělat, abych se nesložil.
Než ale začnu podloženě a objektivně jednotlivé neduhy opravovat, v bodech shrnu pár faktů, na jejichž základě byste při jejich nezveřejnění měli možnost oponovat, ať je to z důvodu jakéhokoliv.
- I přes to, že s většinou článku nesouhlasím, respektuji Rosťův názor.
- Zing nesleduji. Účet jsem si založil pouze za účelem reakce. Nevím tedy, jaká situace tu o slavné válce Microsoft/ Sony byla doposud, ale dle komentářů to nejpřátelštěji nevypadá.
- Nejsem zaujatý vůči žádné společnosti, se zájmem sleduji obě strany a hodnotím je nezávisle. Neplánuji si pořídit žádnou nextgen konzoli, k hraní populárních značek jsem si s počítačem vždycky vystačil.
- Nejenom, že jsem hrdým majitelem handheldu PlayStation Vita, ale dokonce příležitostně přispívám informacemi do jistého otevřeného českého magazinu o PS Vita. Jmenovat nebudu, ale jen podotknu, že ho Zing má ve spřátelených webech.
- pokud si někdo myslí, že tím pádem tedy zaujatý jsem, podotýkám, že situace na kapesních a domácích konzolích je velmi odlišná a ani jako majitel PS handheldů nepřestávám sledovat DS/ 3DS scénu
Bod č. 1: O čem měl tedy Gamescom být?
„Asi všichni se shodneme, že čistě po herní stránce byly E3 výstupy Microsoftu i Sony docela slabota.“
Už první věta speciálu je diskutabilní, asi se neshodneme. Co je pro koho zajímavé, to je subjektivní, obě společnosti pár titulů oznámily a spoustu dobře známých hlouběji představily (některé oslovily i mě). Jestli je všechny ale obrovský announce The Crew a The Division od Ubisoftu automaticky degraduje na „slabotu“, to už je asi zcela osobní pohled Rosťi.
„Na rozdíl od Microsoftu, začali zodpovědní lidé ze Sony de facto hned po skončení E3 s vydatnou mediální masáží slibující „velká“ odhalení právě na GC.“
Tak tahle „masáž“ mě asi minula. Sony samozřejmě své příznivce na Gamescom vábila, ale že by nějak přehnaně či dokonce více než Microsoft, o tom asi řeč být nemůže. Přecenit či podcenit tuhle (spolu s E3) největší „západní“ herní akci by byla chyba a té se ani jeden tábor nedopustil. A pro zajímavost: konkrétně na Zingu se GC konferenci Sony mezi ní a E3 věnovaly jen dvě novinky, a to na úplném konci července. Zajímavé je, že první neslibuje žádné velké odhalení, ale pouze ujišťuje, že se na GC pochopitelně bude mluvit o PS4 a druhá přesně vystihuje pravdu: byla oznámena hromada nových her, přičemž většina z nich jsou nové značky (něco si Sony pochopitělně šetří na lepší časy a konference, např. Tokyo Games Show).
„Když japonská firma před pár týdny prozradila, že si na GC schovává hned několik překvapení, málokdo tušil, že tím myslí hříčky pro Vitu. Celou první hodinu z necelé hodinu a půl dlouhé konference představoval slet členů vedení, kteří si jako kolovrátek pořád dokola mleli tu svou. O tom, jak je pro ně nezávislá scéna důležitá. Jak jsou pyšní na vývojáře, překypující originálními nápady. A hlavně, jak jsou rádi, že se tyto objevují na Playstationu.“
Sony oznámila něco málo o Gamescomu už před 2 (!) měsíci. Nevím, z jakých zdrojů čerpal Rosťa, ale Rey Gutierrez, video director PlayStation Blogu, řekl v rozhovoru pro HipHopGamer nejenom: „ It’s about the titles, it’s about the games, it’s about the independent titles.“, ale také (a to bylo z celého rozhovoru to nejdůležitější): „ I can safely say Gamescom is definitely going to be a PS Vita show, so you’ll see.“ Tato část se ve videu nachází v čase 7:26.
To znamená, že „hříčky pro Vitu“ se daly vzhledem k přístupu Sony k indie scéně očekávat, stejně jako to, že velká část Gamescomu bude o Vitě. Na E3 jí bylo věnováno velmi málo prostoru a například Killzone: Mercenary i Tearaway byly poprvé ukázány právě na Gamescomu, konkrétně na tom v roce 2012.
Pokud se najde nějaký zarputilý odpůrce indie her: Indie hry mají na PS Storu vlastní kategorii, můžete je jednoduše ignorovat.
Bod č. 2: Zlevnění přišlo, jsou vůbec nějaké hry?
„Během pár desítek minut se jim tak úspěšně podařilo zabít „drive“, který snad mohlo vyvolat zlevnění handheldu na pouhých 199 euro. Je to jako hodit lano tonoucímu, ale zapomenout ho na druhém konci přivázat.“
Copak Rosťa neví, co se dělo s Vitou v Japonsku po zlevnění? Asi to nevíc víc lidí, takže mi dovolte, abych Vás s tím seznámil.
Zlevnění PS Vity v Japonsku, ke kterému došlo 28.3. (čtvrtek), vedlo k obrovskému nárůstu prodejů. Abych upřesnil „obrovskému“: Ještě v tom týdnu (tj. do neděle 3.8.) byl nárůst prodejů 417% oproti tomu přechozímu, prodalo se 60,897 kusů. Tomu pomohlo i vydání očekávané hry Phantasy Star Online 2, také 28.3. (a to není zdaleka vše, dále vyšel i titul Senran Kagura Shinovi Versus: Shoujotachi no Shoumei, který se svými 90 tisíci prodanými kopiemi v prvním týdnu překonal PSO2 skoro dvakrát).
Moment… nechystá se v Evropě a USA také vydání jedné velmi očekávané hry? Ano, Killzone: Mercenary! Je to náhoda nebo ti „mantáci“ (Rosťův výraz) v Sony ví, co dělají? Je mi jasné, že japonský trh je od toho evropského nebo amerického v mnoha věcech odlišný, ale základ zůstává stejný. V tomto případě je podle mě lano velmi dobře přivázané.
„problémem PSV nebyla vysoká cena, nýbrž fakt, že na něj jednoduše není dostatek zajímavých her“
„od vydání příruční konzole se nenadává na nic jiného, než na zoufalý nedostatek áčkových projektů.“
Už jsem se pokoušel naznačit, že výraz „zajímavý“ bych raději vůbec nepoužíval. Zajímavé může být i lejno v trávě. Pro každého hráče je zajímavá jiná hra, v tomto případě bych použil výraz „kvalitní“ a kvalitních her je na Vitu (podle Metacritic i mého názoru) spoustu: Persona 4 Golden, LittleBigPlanet PS Vita, Virtue’s Last Reward, Rayman Origins, Metal Gear Solid HD, Dragon’s Crown, Gravity Rush, Uncharted: Golden Abyss, Soul Sacrifice nebo Hotline Miami. Ještě dalších 10 bych mohl napsat. Nesmím zapomenout na velmi úspěšně The Walking Dead: A Telltale Game Series, které vyšlo nedávno (ve čtvrtek 22.8).
A co další nás teprve čeká? Už výše zmíněné Killzone: Mercenary, potom Tearaway, Batman: Arkham Origins Blackgate, LEGO Marvel Super Heroes, Valhalla Knights 3, Dangan Ronpa 1.2 Reload, Demon Gaze, Rayman Legends a samozřejmě FIFA 14.
„S posloucháním komunity to u firmy zdá se nebude tak horké“
No jasně. Jeden hezky aktuální příklad za všechny: Borderlands 2. Ale to není všechno. Jak můžete vidět zde, Finn Brice (vedoucí prjektu Starbound známý spíše jako Tiy) se dne 26.7. PTÁ HRÁČŮ, TJ. KOMUNITY, jestli by rádi viděli Starbound na Vitě. Odpověď komunity byla jasná – ANO!
O měsíc později je Starbound oznámeno na Gamescomu.
„Tituly jako Murasaki Baby, nebo Big Fest, byť docela zajímavě vypadající, prostě masy k nákupu nepřesvědčí.“
Nemyslím si, že je v něčí kompetenci určovat, co ty „masy“ přesvědčí (výjimkou jsou řezníci, ale to Rosťa asi není). Mnoho nyní legendárních titulů bylo přehlížených a podceňovaných, každá platforma má to svoje. Patapon pro PSP. LittleBigPlanet pro PS3. Kvůli těmto hrám lidé handheldy/ konzole kupovali. Minecraft nezmiňuji záměrně, ačkoliv příklad je to nejlepší.
„Borderlands 2 je samozřejmě fajn, ale je to jen port rok staré hry“
No a? Reakce na neočekávané oznámení za sebe mluví samy, twitter šílel. Hodně lidí si tuto hru přálo a spekulovalo se o ní, no a jaká byla reakce Sony? Příští rok se všichni dočkají.
Bod č. 3: Obšlehnutí budoucnosti
„Druhým, velkým trumfem, který by ji (PS Vitu – pozn. Dessela) měl zachránit, je totiž neustále dokola omílaný RemotePlay, jenž má své neoddiskutovatelné výhody. Obzvlášť po kolínské konferenci je nicméně jasné, že celý koncept je v podstatě jenom obšlehnuté Wii U.“
Rosťa nalezl na RemotePlay jenom jeden problém a tím je „obšlehnutí Wii U“. Takže Sony svou Vitou vlastně nejenom že „obšlehlo“ konzoli, která vyšla o zhruba rok později, ale dokonce obšlehlo i princip RemotePlay, které má každé PSP už od roku 2006! #watchoutwegotDoctorWhooverhere
(o Wii U a RemotePlay – pozn. Dessela) „A znamenalo to totální propadák s prodeji tak mizernými, že kdyby se na to v Nintendu vykašlali a začali místo toho nabízet dům od domu předplatné Strážné věže, nejspíš by si vydělali víc.“
PlayStation 4, na rozdíl od Wii U, na RemotePlay nestaví celou svou kampaň. Nejenom, že to je pouze doplňek k funkčnosti konzole (který byl i u PS3 a PSP, jak už jsem zmiňoval), ale je hlavně volitelný. Pokud nemáte Vitu, o RemotePlay s největší pravděpodobností nemáte zájem. Pokud Vitu máte, do RemotePlay Vás nikdo netlačí.
(o neoriginalitě Sony – pozn. Dessela) „To ostatně potvrdila i samotná konference, kde si v jejím závěru vzal slovo Andrew House a doslova řekl, že si jsou moc dobře vědomí toho, jak důležitou roli konzole hrají v otázce multimediálních funkcí (filmy, televizní pořady a hudba), a že chtějí hráčům v tomto směru poskytnout maximum. To je, jen pro připomenutí, přesně tatáž věc, kterou už na E3 proklamoval Microsoft a sklidil za to pouze výsměch.“
Na tuhle část jsem našel reakci už v komentářích, bez zpětné vazby. Sám bych to asi lépe nepopsal, proto příspěvek od uživatele „JakER“ přidávám i sem.
JakER: „Já bych jim tedy nezazlíval, že za cenu 400 €/Ł/$ (whatever) chtějí přinést lidem i multimediální funkce. Lidem na konferenci Microsoftu akorát vadilo, že CELÁ jejich konference byla jen o jejich super-hot-set-top boxu a téměř né o hrách. Naštěstí Sony na gamescomu jen vyjmenovala jména služeb, které budou podporovány“
Dalších slov není třeba.
Bod č. 4: Podle sebe tebe nesoudím
„Tohle zajímavé prolnutí realit pak v samotném finiši lidé ze Sony korunovali, když si naprosto neskrývaně rýpnuli do konkurence s tím, že oni nemají potřebu pořád něco měnit. Bez ohledu na to, jak pravdivé to může být, vyznělo to extrémně uboze, navzdory aplausu fanoušků.“
Tohle není ani tak opravení než uklidnění. Neupřednostňuji ani jednu konkurenční stranu a přesto jsem se zasmál. Upřímně. Pošťuchování ke klasickému konfliktu patří a mimo konference si u novinářů jak Microsoft, tak Sony stihnou letmo poslat spoustu narážek. Sony se podobně odvázalo i na E3 a v obou případech je vlastně Rosťa jediným redaktorem, u kterého bych si všimnul podráždění.
„Skoro jako by si japonský gigant byl vědomí mizerného výkonu, který na konferenci předvedl, což se proto pokusil maskovat populistickým prohlášením.“
Musel jsem si vyhledat slovo „populismus“, abych se ujistil, že ho chápu správně. Ukázalo se, že ano, ale to samé se o Rosťovi asi říct nedá. Jinak o mizerném výkonu řeč být nemůže, to ze současného obsahu článku snad rozvádět nemusím.
„Společně s Microsoftem je GC konference Sony bezkonkurenčně jednou z nejzbytečnějších, protože o nových hrách, o které jde v první řadě, jsme se skutečně nic moc nedozvěděli.“
…přitom autor v následujících řádcích zmiňuje přes 7 nově oznámených her, z nichž většina přišla i s gameplayem. Microsoft také nezahálel a Fable: Legends, Peggle 2 i Cobalt vypadají moc pěkně. Nevím, jestli Rosťa čeká od představení hry i detaily o všech jejích složkách, ale já a většina diváků (soudě reakcí skrze zahraniční herní weby) byla spokojena.
Bod č. 5: PS4 has no games 🙁
„Shadow of the Beast, Rime, Everybody’s Gone to the Rapture, Helldiver, Resogun, Minecraft, War Thunder… všechno relativně nadějně se tvářící tituly, kvůli kterým byste si ale, ruku na srdce, Playstation 4 asi nekoupili.“
Protiřečení si s předchozí citací. O nekompetenci určování zajímavosti jednotlivých her pro jednotlivého hráče už jsem párkrát mluvil. Takzvané „console-sellery“ navíc už Rosťa v článku také zmiňoval: Killzone, InFAMOUS nebo Assassin’s Creed, další přijdou. U generačních přechodů konzolí je to většinou stejné, zajeté značky jsou hlavními taháky. Sony i Microsoft to vybalancovaly perfektně.
„Jenže místo toho zodpovědní lidé ohlásí, že se majitelé PSV dočkají „pecky“ zvané Rouge Legacy a zmateně pokukují po publiku, které nepochopilo, že očekávanou reakcí na tohle prohlášení byl bouřlivý aplaus ve stoje.“
Nejprve se na samotné oznámení Rogue Legacy podívejte: žádné zmatkování ani nespokojenost s ohlasem. Poté bych si vyprošoval ty uvozovky u slova „pecka“, protože Rogue Legacy (které na Zingu recenzováno nebylo a první zmínka padla až při portu na konzole PlayStationu) má na Metacritic nadprůměrné hodnocení a i fanouškovský ohlas byl kladný. Shahida Ahmada bych rozhodně nekritizoval a jeho řečnické umění už vůbec ne. Rosťa ho asi nezná, ale pro herní průmysl udělal tolik, že by ho to napadnout asi ani nemohlo. Mimochodem, byl to právě Shahid, kdo fanoušky na Twitteru navnazoval na oznámení nového titulu pro Vitu. A jsme zpátky u zacházení s komunitou, pohotovost jeho reakcí na otázky je neuvěřitelná.
(o zklamání na Sony GC – pozn. Dessela) „Třeba, když bylo potvrzeno, že se na novinkách pracuje taky v Media Molecule, Santa Monice a Naughty Dog, ale nic bližšího už na toto téma řečeno nebylo.“
Asi se zase s Rosťou v názoru rozcházíme. Bůh ví, jak by vypadalo Final Fantasy XV, kdyby jeho předvedení na PlayStation Meetingu neodložili. Osobně jsem radši s vědomím, že všechna perfektní studia nyní vůbec na něčem pracují, než aby uspěchaně hned svoje karty vyložila na stůl. Nejspíš pro otálení mají důvod, ne? Ani hodina a půl není natahovací, nenáročným z nás holt něco přes 15 her stačí.
Bod č. 6: Sony, The Golden Poo Award Winner 2013?
„V Sony ve skutečnosti sedí úplně stejní mantáci jako v Microsoftu a dosavadní boom kolem Playstationu 4 kompletně stál na neúspěchu Xbox One na E3.“
V návaznosti na tuto hypotézu by mě tedy zajímalo, na čem stojí současný boom Xboxu One (resp. větší obliba a podpora napříč fanoušky po odstranění kontroverzních opatření)? Na úspěchu PlayStationu 4? No není to paradoxní? A abych se ptal dál, na čem stál boom PlayStationu 4 PŘED oznámením Xboxu One? A na čem stál ten u předchozích tří generací a dvou handheldů? A co z druhé strany barikády, kvůli čemu se těší úspěchu všechny Xboxy? Bez sparring partnera by oba celky byly zaručeně o generaci pozadu, jako je to ostatně se vším. Není to vztah symbiotický, ale všechno tohle štěstí z neúspěchu a již zmiňované narážky do byznysu samo sebou patří.
„Ve chvíli, kdy přijela společnost Sony jako nezpochybnitelný leader a nemohla stavět na trestuhodné neschopnosti konkurence, došel jí dech.“
Hranice mezi leaderem a sekundujícím konkurentem je nyní značně nejistá. Xbox One mezi E3 a Gamescomem prošel obrozením a misky vah u ohlasů s PlayStationem se vyrovnaly. Sony na Gamescomu tedy na předchozích přešlapech Xboxu nestavěla, a jak správně (opravdu správně, o překlep se nejedná) Rosťa podotknul, ani nemohla. Jestli si ale stále myslíte, že jí došel dech, vraťte se na začátek blogu.
Moc dlouhé?
Rosťův článek jsem důkladně pročetl, podrobil analýze, ale stejně se mi stále nepodařilo přijít na to, co to vlastně je. Nevím, zda se jedná o hate, konstruktivní kritiku, nebo shrnutí.
Možnost hatování podporuje celý styl, jakým je článek napsán. Z přirovnání „to zklamání v sále se dalo krájet a servírovat v dárkových taškách při odchodu“ je cítit určitá frustrace, jako kdyby byl Rosťa osobně na konferenci, ale zapomněl si tu dárkovou tašku vzít/někde ji ztratil.
Osobně ale v předchozí variantu nevěřím a přikláněl bych se právě ke konstruktivní kritice. Inu, jak se píše v komentářích: Rosťa pouze vyjadřuje svůj názor. Snaží se argumentovat a svůj názor si obhajovat. Přece jenom, je redaktorem na celkem významném herním magazínu, něco má za sebou, zná meze svých pravomocí a svého poslání. Pravděpodobně se tomuhle blogu i směje (doufám, mám ale i víc alternativ). Bohužel, jeho argumenty nejsou moc obstojné a většinou i nepravdivé.
Nakonec nám zbylo shrnutí. Rosťa shrnul celou konferenci: co jí přecházelo, co se dělo, jak dlouho tyto činnosti trvaly, dodal i moudrý odstavec na konec, ale fakt, že na celé konferenci nenašel ani jediné pozitivum, je pro mě zarážející stejně jako absence alespoň malé nestrannosti.
Ať se jedná o cokoliv z těchto tří možností, Rosťa to nezvládl. No offense given, hopefully none taken. Pokud se dostanu k linku na další kontroverzní článek, hodlám reagovat znovu. Nejenom na tomto webu. Nemyslím to zle, ani s redaktory ani s jejich prací, ale jako uvedení věcí na pravou míru to funguje dobře. Zingu to asi do rubriky „Speciály“ stačilo, snad bude příště publikování KOMENTÁŘů do této sekce pod větším drobnohledem.