Třetí díl fantasy ságy slavného studia BioWare se přiřítí na naše konzole a počítače už asi za půl roku. Co o tomto ambiciózním RPG zatím víme a na co se v něm můžeme těšit? Nebo čeho se naopak obávat? To všechno se vynasnažím sdělit v tomto preview.
Všechna videa v článku jsem opatřil českými titulky.
Vyprávěj mi příběh
Když se řekne BioWare, většina z nás si jako první věc vybaví ty skvěle propracované, strhující a epické příběhy, které podle mého názoru nemají ve videoherním světě konkurenci. Ačkoli někdo může namítat, že nejsou nějak originální a stále se v nich opakují podobná hlavní témata typu záchrana světa, nikdo myslím nemůže BioWare upřít poutavý způsob, jakým je příběh podáván nebo péči, jakou v BioWare věnují jednotlivým postavám a dialogům. Za sebe mohu říct, že mě veškeré jejich příběhy naprosto strhly (ano, i k Mass Effectu 3 jsem si nakonec našel cestu) a od Dragon Age: Inquisition neočekávám nic menšího, než další příběhové mistrovství.
Ale teď konkrétněji. První trailer, vydaný na E3 2013 nám lehce nastínil, čeho by se příběh měl týkat. Svět Thedas se ocitá na prahu zkázy, jelikož nám zatím neznámým způsobem vznikla trhlina v Závoji, což je jakási hranice mezi naším hmotným světem a světem duchů a démonů zvaným Únik (Fade). A skrze tuto trhlinu se démoni dostali pryč ze svého původního světa a začali pustošit ten nás – pro představu doporučuji si pustit zmíněný trailer „The Fires Above“ (volně přeloženo Oheň z nebes), který poskytuje docela sugestivní ukázku toho, jak taková démonická invaze vypadá. Mimo jiné nám také naznačí, že thedaská církev zvaná Oltář (Chantry) na tom zřejmě také nebude moc dobře a nějaké snahy o sjednocení proti této hrozbě se také tak úplně nepovedou. A v tom momentě vstoupí do hry Inkvizitor, náš hlavní hrdina, na jehož bedrech zřejmě záchrana světa skončí.
Později vydaný vývojářský deníček „Odhalení světa“ (The World Unveiled) nám mimo jiné i prozradí, že Inkvizitorovým hlavním posláním bude najít zloducha, který je za celou tuhle démonickou šlamastyku zodpovědný. Netroufám si odhadovat, kdo tím hledaným nakonec bude, ale docela jasně je tím řečeno, že ona trhlina nevznikla v Závoji jen tak sama od sebe. Tím ale výčetb detailů příběhu, které by šly odvodit přímo z vydaných trailerů, bohužel končí. Pro další informace se tedy budeme muset přesunout do vod spekulací, založených zejména na otevřeném konci minulého dílu Dragon Age II.
Pokud jste hráli a dohráli Dragon Age II (pokud ne, rychle to napravte a kašlete na haterské výkřiky, je to skvělá hra), jistě víte, že v jejím samotném konci jsme zanechali svět v poměrně prekérní situaci. Během deseti let doutnající nevraživost mezi mágy a templáři přerostla v závěru hry v jejich otevřený střet v samotných ulicích města Kirkwallu. Mágům došla trpělivost s neustálým útlakem, kdy museli trávit celý život zavřeni v Kruhu mágů a templáři se zase stále více obávali zakázané krvavé magie, ke které se mnozí mágové začali uchylovat. Obě strany měly nepochybně máslo na hlavě, nicméně náš hlavní hrdina Hawke si musel jednu ze stran vybrat a pomoci jí v jejím boji. Bez ohledu na jeho volbu ale Kirkwallský střet zafungoval jako jiskra, která zapálila plamen revoluce i v ostatních Kruzích mágů po celém Thedasu. V epilogu hry nám bylo sděleno, že templáři se oddělili od Oltáře, aby mohli efektivněji lovit uprchlé mágy – aneb celý svět se začal pomalu nořit do anarchie. A jelikož tento konflikt nebyl ani zdaleka vyřešen, je podle mě dost jasné, že se s jeho důsledky setkáme i v Inquisition a velice bych se divil, kdyby ona trhlina v Závoji nebyla dílem nějakého mága. Ale uvidíme.
Já a mí přátelé
Jak jsem již zmínil dříve, hlavní postavou, za kterou budeme hrát bude tentokrát Inkvizitor, který může být buď člověk, elf, trpaslík nebu qunarijec (zatím nejširší volba ras v celé sérii) a povoláním buď mág, válečník nebo lotr (to zůstává stejné jako v předchozích dílech). Samozřejmostí je možnost volby mezi oběma pohlavími a možnost si upravit vzhled postavy podle sebe. Stejně jako Hawke v Dragon Age II, i Inkvizitor bude kompletně nadabovaný – jen doufám, že každá rasa dostane svého dabéra a jeden hlas nebude vyhrazený pro všechny čtyři. Rozhovory s ostatními postavami budou probíhat opět pomocí výběru odpovědí na dialogovém kolečku, u kterého se zobrazuje pouze jednoduchý nástřel budoucí věty. Osobně mi tento rychlejší a plynulejší styl rozhovorů vyhovuje mnohem více, než celé věty a nemluvný hrdina v díle prvním, takže návrat vítám. Stejně jako slib BioWare, že nástřely vět budou tentokrát přesnější a volby určující další směr rozhovoru bohatší.
Čeho se ale trochu bojím, je nevýraznost hlavní postavy. Svůj vztah k nemluvnému hrdinovi z jedničky jsem nastínil výše a pokud se mi nějaká věc na druhém díle vyloženě líbila, byl to hlavní hrdina Hawke, který nejenže vypadal ve svém přednastaveném vzhledu docela sympaticky, ale i jeho dabing a styl s jakým reagoval na ostatní mě bavil celou dobu hraní. Obzvláště odpovědi označené jako „sarkastické“ (s ikonou fialové masky) velmi často pokoušely mojí bránici. Trochu se tedy bojím, aby se z hlavního hrdiny kvůli snaze o jeho co největší upravitelnost nestala bezvýrazná postava, která jen odříkává věty, zatímco ta zábava zůstane na bedrech vašich společníků. A vzhledem k tomu, že Inkvizitor má na všech screenshotech obličej zakrytý helmou nějak nečekám, že by se BioWare namáhalo s najitím nějakého facemodela a vytvořením pěkného přednastaveného obličeje ve stylu právě Hawka nebo Sheparda ze série Mass Effect (tyhle hry vždy hraji s přednastaveným vzhledem). Obecně se mi vůbec nelíbí důraz, který BioWare dává na to, co všechno bude moci Inkvizitor dělat místo toho, aby nám ho více představili jako postavu.
I kdyby to ale s hlavním hrdinou nevyšlo úplně dle mých představ, vždy tu zůstává biowarovská jistota v podobě společníků, neboli postav, které vás budou doprovázet po celou hru a vy s nimi budete moci navazovat vztahy různého typu, od nenávisti přes přátelství až po lásku. Prozatím se nám odhalili celkem tři společníci ze slibovaných devíti. Jedním z nich je můj velký oblíbenec z Dragon Age II, trpaslík Varric s jeho věrnou kuší Biankou a věčně prořízlou pusou, která se nepochybně postará o spoustu vtipných momentů. Ačkoli musím říct, že Varricův ztrápený výraz v prvním traileru dává tušit, že i na něj svým způsobem dolehne tíha celé situace. Druhou společnicí bude nám zatím neznámá mágyně Vivienne, pocházející ze země Orlais. Zatím víme, že před svým připojením se k Inkvizitorovi zastávala vysokou funkci v tamním kruhu a velmi si potrpí na oblečení a doplňky vybrané kvality, přičemž upřednostňuje styl před praktičností. Jinak řečeno, mužská část hráčů nepochybně ocení její hluboký výstřih. A třetí spojenkyní bude další známá z DA2 – Cassandra Penthagast, hledačka Oltáře, která v minulém díle vyslýchala Varrica a on jí vlastně celý příběh hry vyprávěl. Ačkoli jsme jí měli možnost vidět jen v několika málo scénách, připadá mi zajímavá a vyloženě se těším na vztah mezi ní jakožto přísnou a nedůvěřivou mladou ženou a věčně jízlivým Varricem.
Její přítomnost podle mě také napovídá, že ani hrdina předchozího dílu Hawke ještě neřekl své poslední slovo. Celé DA2 bylo vyprávěno retrospektivně Varricem právě pro Cassandru za účelem nalezení Hawka, který byl spoluzodpovědný za celou krizi, která tehdy v Thedasu vypukla. I přes ne úplně pozitivní přijetí druhého dílu by bylo škoda tuhle skutečnost úplně opominout a nedat Hawkovi nějakou roli v příběhu. Ostatně z prvního dílu se nám vrátí naše oblíbenkyně Morrigan, která by v příběhu také měla sehrát zásadní roli, byť nebude možné jí vzít sebou do party. Všichni věrní fanoušci Origins jistě čekají na vyjasnění temného rituálu, který Morrigan provedla v předvečer poslední bitvy a jejího dítěte s duší starého boha. Inu, doufejme, že i na toto se dostane.
Napříč celým světem
Pokud druhý díl dračí ságy za něco skutečně schytal hodně kritiky, bylo to prostředí, ve kterém se hra odehrávala. 90% příběhu jsme zažili ve městě Kirkwall, které (ač pěkně zpracované) začalo časem mírně nudit. Těch několik ostatních lokací to příliš nevytrhlo, neb se jednalo o poměrně malé a přímočaré koridory. Zdá se ale, že developeři si tuto kritiku vzali skutečně k srdci a vše nám chtějí vynahradit právě v Inquisition.
Příběh by se tentokrát neměl omezit jen na jednu zemi v rozsáhlém světě Thedas (v Origins to byl Ferelden, ve dvojce Svobodné marky), ale měl by nás zavést do všech zapomenutých koutů tohoto kontinentu. Velmi pěkným zdrojem pro informace o herním světě je trailer „Objevte Dragon Age“ (Discover Dragon Age), ze kterého můžeme odhadovat, do jakých míst se podíváme. Jako jistou můžeme jistě brát návštěvu Orlais – země na západ od Fereldenu, která byla lehce inspirována středověkou a raně novověkou Francií, a to jak v podobě rozmařilé módy a afektovaného chování, tak i skrytých intrik a bojů o moc zdejších šlechticů. Další oblastí, se kterou skoro určitě můžeme počítat je samotný Únik – v traileru je prezentovaný zhruba od 40 vteřiny a podle mě vypadá fantasticky. Jeho přítomnost je vzhledem k zápletce, která se točí kolem trhliny v závoji jen logická.
Ohledně ostatních oblastí se opět pouštíme do vod spekulací – v traileru jsme viděli trpasličí město a můžeme jen hádat, které to může být – tajemný Kal’Sharok? Již známý Orzammar? Nebo něco úplně jiného? Dále se nám ke konci této ukázky objevila jakási vyprahlá pustina se skalami tyčícími se k nebi – tento popis by seděl velmi přesně na zemi Anderfels, nacházející se na severu Thedasu. Anderfels je mimo jiné i místem, kde stojí pevnost Weisshaupt, pevnost a sídlo Šedých strážců, skupiny dobře známé všem, kdo hráli Origins. Za asi nejkrásnější bych považoval záběry pocházející zřejmě z nějakých opuštěných, lehce bažinatých oblastí s mnoha zapomenutýmiu ruinami. Dle mého názoru by se mohlo jednat o oblast Korcarijské pustiny, kterou najdeme naopak na samotném jihu, kde volně přechází do nezmapovaných území. Tohle všechno jsem zde vyjmenoval nejen pro potěšení znalců série, ale i pro představu, jak rozsáhlý a rozmanitý svět v Dragon Age: Inquisition bude.
Celou tuhle nádheru by měl pohánět známý engine Frostbite 3 od švédského studia DICE, který se nám předvedl například ve čtvrtém pokračování Battlefieldu. To je radikální změna, mimo jiné znamenající, že se Inquisition bude moci směle zařadit mezi nejlépe vypadající hry své doby, zatímco předchozí díly byly už ve své době po technické stránce mírně zastaralé (jejich enginy se nazývají Eclipse a Lycium, de facto jde ale pouze o silně modifikované verze stařičkého enginu Aurora, který poháněl už první Neverwinter Nights z roku 2002). Vždyť už zmiňovaný trailer nám ukázal grafiku v celé její nádheře a já věřím, že skutečně bude na co koukat.
Ale abych nebyl jen pozitivní, i tady jsou věci, kterých se trochu bojím. Ať už byly problémy Battlefieldu 4 zaviněny čímkoliv, moc dobré jméno hře neudělaly a proto ve mě doutná malý plamínek pochybností o tom, jak tento nový engine zvládnou v BioWare. Jak víme, máloco dokáže otrávit hru více než bugy. A druhou věcí, které se mírně obávám, je optimalizace. Hra vychází na celkem 5 různých platform (PC, X360, XOne, PS3, PS4), přičemž jde o úplně první hru BioWare pro next-gen konzole. Jsem ochotný věřit tomu, že právě na nich se té krásné grafiky z traileru dočkáme, a stejně tak i na nabušených PC. Jelikož ale já osobně nemám ani jedno z toho (můj notebook je poslední dobou rád, že spustí alespoň ten Word, ve kterém píšu tenhel článek), budu si nové Dragon Age pořizovat na svůj dnes již stařičký Xbox 360. Otázkou tedy zůstává, jak se v BioWare popasují právě s verzemi pro staré konzole – samozřejmě počítám s horší kvalitou, ale zase nechci dostat úplný odpad.
Ohněm i mečem
Jak Dragon Age: Origins, tak i druhý díl využívaly v zásadě velmi podobný systém soubojů, spočívající v možnosti přímo ovládat jak hlavního hrdinu, tak i všechny ostatní členy party, kteří jsou právě s vámi. Přičemž u všech bylo možné si vybrat z velkého množství různých schopností, které mohly postavy následně použít v bitvě. Nechyběla ani možnost si souboj kdykoli pozastavit, rozdat všem postavám příkazy a následně pokračovat, přičemž tato strategie byl na vyšších obtížnostních stupních prakticky nezbytná. V tomto základním principu se jednotlivé díly nijak nelišily, ale v dalších věcech už celkem ano.
V Dragon Age: Origins bylo na výběr ohromné množství jednotlivých schopností, ze kterých si hráč při postupu na další level vybíral. I když nám to dávalo celkem volné ruce a umožňovalo si postavu co nejvíce přizpůsobit, ke konci hry se již schopnosti opravdu hromadily a jestli jsem u svého mága používal polovinu z nich, je to ještě hodně. Navíc zejména u kouzel se mnohá z nich duplikovala – nebylo neobvyklé, že stejné kouzlo jsem měl v ohnivé, mrazivé a elektrické variantě. Naopak Dragon Age II přinesl podstatnou redukci počtu jednotlivých schopností a kouzel, ale zároveň přidal možnost místo odemknutí nové schopnosti vylepšit nějakou již naučenou. Šlo podle mě o lepší řešení, neboť zde jsem využíval všechny nebo alespoň téměř všechny schopnosti, které jsem měl k dispozici. Pokud si má Inquisition vybrat to nejlepší z obou dílů, tady si zvolí spíše cestu z Dragon Age II. I když je pravda, že se nejspíš dočkáme více realistických animací – zběsilé pohyby postav z dvojky sice vypadaly dynamičtěji, ale podle většiny fanoušků se to do hry takového typu nehodilo.
Naopak co se nepřátel týče, očekával bych spíše návrat k dílu prvnímu. V tom jsme obvykle bojovali s menším počtem nepřátel, ale jednalo se o celkem silné jedince, kteří i tak uměli zatopit. Naopak dvojka na nás vrhala velké hordy slabých protivníků, které jsme postupně likvidovali jako na jatkách. A když jsme s celou skupinkou skončili, téměř vždy se někde najednou objevily posily a celá ta šaráda začala nanovo. Někdy přiběhli zpoza rohu, někdy seskočili ze střechy a někdy se jen tak zhmotnili uprostřed ulice. Tenhle nešvar byl jednou z největších chyb druhého dílu, který si i samo BioWare uvědomilo a v později vydaných DLC jsme se s ním už nesetkali. Očekávám tedy, že Inquisition nám navrátí mnohem zajímavější boje s menším počtem o to záludnějších protivníků.
A s kým že to nakonec budeme bojovat? Trailery nám v tomto ohledu docela slušně napovídají – velkou část nepřátel budou tvořit tvorové z Úniku, kteří se do Thedasu dostali skrze trhlinu v Závoji. Rád bych k nim řekl něco více, ale v tomto případě obrázek/video vydá za tisíc slov – nicméně alespoň mohu zmínit, že jde z velké části zřejmě o příšery zcela nového druhu, se kterými jsme se zatím nesetkali. Kromě démonů ale nepochybně narazíme i na další mocné nepřátele – opět se setkáme se zdejšími draky (však se hra jmenuje Dragon Age, že), ale v ukázce jsem zahlédl i jakéhosi obra, kterého jsem v předchozích dílech rozhodně nespatřil. Každopádně nám ukázky zaměřující se na silná nepřátelská individua jen potvrzují, že tentokrát se skutečně nebude jednat o hromadné masakry slabých příšerek, ale spíše o promyšlenější boje klidně i jen s jedním silným bossem nebo malou skupinou nepřátel. A díky novému enginu bude i určitě na co koukat.
Není světla bez tmy
Kromě bojů, cestování po světě a rozhovorů s ostatními postavami by tentokrát nově měly být náplní hry i určité strategické prvky. Jako Inkvizitor budete zřejmě moci zakládat a vylepšovat své tvrze, které vám budou sloužit jako základny. Dále budete mít na povel množství různých agentů, které budete moci různě využívat – zatím víme, že je budete moci posílat na nějaké mise, což mě osobně trochu připomíná Assassins Creed: Brotherhood a další díly série. Z mého pohledu je to snaha o pestřejší hratelnost určitě chvályhodná, ale i tak ve mě hlodá červíček pochybností ohledně toho, jak tyhle prvky budou nakonec zakomponovány do hry. Velice snadno se může stát, že to nakonec budou jen nějaké otravné minihry, které nám budou spíš pít krev, než aby nějak obohacovaly hratelnost. Takových podobných případů bychom v jiných hrách našli mnoho.
Další veledůležitý prvek, ze kterého mám mírné obavy, je herní soundtrack. Pokud jste hráli předchozí hry, určitě mi dáte za pravdu, že v obou předchozích hrách byla hudba nádherná. Sám mám obě alba dodnes na čestném místě ve svém iPhonu a jednou za čas si je pustím jen tak, pro navození nálady. Shodou okolností mi soundtrack konkrétně z dvojky hraje i teď, při psaní tohoto článku. Za hudbu v sérii Dragon Age byl doteď zodpovědný matador herních soundtracků Inon Zur, se kterým se ale BioWare pro třetí díl bohužel rozešlo a jeho místo zaujal do té doby pro mě neznámý Trevor Morris. Jednoduchým hledáním na YouTube si můžete najít některá jeho díla, a já zasebe musím říct, že tady zůstávám skeptický. Věřím tomu, že se BioWare snažili vybrat co nejlépe a že hudba bude opět ladit se stylem série, ale přesto se pořád bojím, že tentokrát z toho nebude takové zapamatovatelné dílo jako dříve.
A poslední věc, která mě trochu štve, je česká lokalizace, resp. téměř nulová šance na její vznik. Překlady jsou vždy schvalovány na základě předpokládaného odbytu hry, a jelikož Dragon Age 2 se v ČR prodávalo docela špatně, jen těžko bude mít někdo z EA v ruce důvod, proč nám překlad zařídit. A jelikož česká pobočka EA v těchto dnech definitivně zavírá krám a distribuci EA her přebírá ABC Data, která doteď zastupovala Activision a kromě vyložení kamionu nedělala pro hráče vůbec nic, sotva se najde někdo, kdo by o český překlad vůbec žádal. A i když možná časem vznikne český překlad pro PC verzi, konzolím zůstane jako vždy odepřen a tudíž mi nezbývá, než se spolehnout na svojí znalost anglického jazyka. Je to škoda, ale nedá se nic dělat.
Ať už je to tady
V předcházejících odstavcích jsem podle mě docela podrobně rozebral všechno co víme i nevíme o Dragon Age: Inquisition, pro mě nejočekávanějším herním titulu roku 2014. A i když je tu pár věcí, ze kterých mám trochu strach, věřím celým svým srdcem, že nás BioWare opět nezklamou a dopřejí nám další mistrovský kousek. Ať už je ten podzim tady!