E3. Jedna z největších událostí herního průmyslu, konající se v Los Angeles. Určitě všichni trochu slušní hráči vědí, o co se jedná. Pro ty, kteří opravdu nevědí, nevadí. Pro ty, kteří vědí, mohou tento odstavec nyní s klidným svědomím přeskočit. E3, neboli Electronic Entertainment Expo, je obrovská „výstava“ her, kterou pořádá ESA (Entertainment Software Association), kde malí i velcí vydavatelé her prezentují nové projekty a díla, které chtějí do budoucna vydat. Největší giganti mají konference (asi nejzásadnější část E3), kde ukazují nové AAA tituly, popřípadě konzole. Mezi tyto giganty patří Microsoft, Sony, EA, Ubisoft a Nintendo. Electronic Entertainment Expo ovšem není jenom o velcích pánech, je tu i spousta ostatních týmů, kterých je opravdu hodně. Dalo by se říci, že období trvání tohoto expa je asi nejzásadnější pro celý herní průmysl. Je to událost, kde se zůčastní přes 40 000 lidí, a dalších miliony na internetu, sledující živě vysílané konference.
Úvodem ještě upozorňuji, že tento článek pojednává o mém názoru na prezentovaný obsah, resp. co se mi líbilo a co ne. Nemusí zde být zmíněny všechny informace/hry, které byly ukázány.
Prezentace Microsoft
Příchází první konference, a to od ne-zrovna mého oblíbeného giganta Microsoftu. Ukázalo se zde pár zajímavých věcí, ovšem moc mě toho nenadchlo, alespoň co se týče exkluzivních her pro jejich konzoli Xbox One. Z těchto exkluzivit se mi nejvíce líbilo asi Fable, které mě zaujmulo především svým vizuálem.
Dále bych měl zmínit ještě přepracování série Halo pro XOne. Dále nám byl ukázán první gameplay na Call of Duty: Advanced Warfare, ze kterého mám taktéž smíšené pocity. Hra vypadá velmi pěkně, ovšem nepodobá se ničemu z CoD série, a viděl jsem v tom spíše nějakou mutaci Titanfall a Crysis 2. Nebudu dělat předčasné závěry, jen doufám, že to nedopadne katastrofálně, alespoň průměrně.
Dále nám byla ukázána prezentace z nového Assassin’s Creed: Unity, a to respektive z kooperačního módu. To byla přesně ta chvíle, kdy jsem cítil tu nejlepší část celé show od Microsoftu. Poprvé v této sérii se dočkáme kooperace, která zatím vypadá velmi slibně.
U Ubisoftu ještě zůstaneme, protože nám byl ukázán gameplay z připravovaného Tom Clancy’s: The Division, který také neurazil. Další milé překvapení bylo oznámení nového Tomb Raider a také ukázka ze třetího Zaklínače.
Co mě ovšem moc jako hráče nezaujalo, byly asi exkluzivní hry pro Xbox. První věc, co mě po shlédnutí této maškarády napadá: dobrý rozjezd.
Prezentace EA
Po hodinové odmlce přichází na program vysílání další konference, a to od Electronic Arts. Docela jsem se na tento moment těšil, ovšem jsem zase rozpačitý. Hned na začátku jsme mohli nahlédnout do vývoje Star Wars: Battlefront.
Tento náhled nám přiblížil především vizuální tvorbu hry. Poté přišel jakýsi snímek o Bioware, který nám ukazoval sestřihy jejich děl. Následuje představování her. Z těchto her se mi asi nejvíc líbil nový Dragon Age. Mohli jsme spatřit souboj s drakem. Z ukázky jsem viděl, že má hra pěknou next-gen grafiku a zajímavý soubojový systém (přepínání a následné ovládání postav, rozvržení míst na bossovi, na které útočíme).
Nyní přichází na řadu EA Sports. Tuto část bych vynechal, protože nemám zájem o sportovní hry. To ovšem neznamená, že jsou špatné 🙂. Dále nám byl naservírován nový Battlefield Hardline. A přesně v tomto momentu se mi zvedl tlak, zrudnul jsem, a rozčílil jsem se. Vývojáři o tomto „díle“ tvrdí, že dostali nový, skvělý nápad na nový díl. Nápad, který mělo Valve před více než 10 lety, kdy se vyvíjel první díl Counter-Strike. To by mi ovšem tolik nevadilo, kdyby ta série nevypadala od vydání Battlefield 3 nějak jinak. Battlefield 4 nám naservíroval akorát více bugů, jiné uživatelské rozhraní (rámečky,…), jiné mapy a singleplayer, který ovšem nebyl žádná sláva. Vnímal bych to spíše jako větší DLC, než právoplatného nástupce. Jediný účel BF4 byl nejspíše vyždímat peníze, za žádný výsledek. Jakmile jsem viděl Battlefield Hardline, říkal jsem si: ,,Vážně je tohle plnohodnotný pokračování? Opravdu to není DLC pro Battlefield 4?“ po této ukázce jsem tuto sérii odsoudil. Vím, že je ještě brzo na rozsudek, ovšem EA se opět vyznamenalo. Až na Dragon Age mě nijak neoslnilo a považuji tuto konferenci za jednu z nejslabších. Ani loni to nebyla taková hrůza jako letos.
Prezentace Ubisoft
Nastává půlnoc našeho času a začíná další konference, tentokrát ta, kterou jsem nejvíce očekával. Po rozhořčených pocitech na prezentaci EA mi Ubisoft vyčaroval úsměv na tváři už jen díky první záhadné ukázce. Po pár vteřinách tápání mi došlo, že se jedná o ukázku Far Cry 4. Jednalo se o cutscénu, na které jsme poznali hlavního záporáka nového pokračování. Gameplay záběry jsme ještě neviděli, to mě ani tolik nemrzelo. Dále jsme mohli spatřit trailer na závodní hru The Crew, nový gameplay na The Division, a hlavně moje nejoblíbenější Assassin’s Creed Unity, a to jak nový trailer tak i gameplay.
V neposlední řadě jsme mohli spatřit trailer na hru Valiant Hearts. Doposud jsem o této hříčce neslyšel, avšak upoutávka mě chytla za srdíčko tak, že se těším, až si hru zahraji. Mohl bych tady vypravovat hodiny o svých pocitech z této konference, protože byla pro mě jednoznačně nejlepší. Ubisoft nám předvedl opravdový next-gen, a to ve vícero hrách. Doufám jen, že po jakémsi zklamání z Watch Dogs nám tento vydavatel nadělí opět jen překvapení a naplněná očekávání. Ano, mluvím hlavně o poslední hře letošní prezentace, a to je nový Rainbow Six. Už od tohoto dema ve mě hra probudila přesně takový pocit, jako první ukázání Watch Dogs před dvěma lety na E3. Z té grafiky, zpracování a celkem, z celé ukázky, kde je hodně dbáno na kooperaci mi běhal mráz po zádech. Mohu jen doufat, že vše dopadne dobře.
Prezentace Sony
Nejsem konzolový hráč, ovšem to nemění nic na tom, že se pokouším herní scénu sledovat i z konzolové perspektivy. Co mě k této konferenci jako PC hráče přivedlo, je hlavně přístup Sony ke svému PlayStation a ke hráčům. Líbí se mi, jak se snaží více naslouchat a hlavně se mi líbí exkluzivní tituly, které holdují jejich konzoli. Jsem unavený, a také jsou 3 hodiny ráno podle našeho času, a začíná pro mě asi poslední zajímavá konference. Co se mi zde nejvíce líbilo, byl asi gameplay z nového Far Cry. To se mi zamlouvalo především svým pojetím dobývání pevnosti, a celkově předvedeným prostředím. Z her se mi potom dále líbilo Last of Us Remastered.
Napadla mě jen jediná myšlenka, při nahlédnutí na přepracovanou verzi, a to ta, že ta hra už nemá snad žádný zápor, jestli se něco nepodělá. Vizuální omezení a výkon platfotmy, na které hra poběží už není výmluva. Dále nám byl ukázán nový Metal Gear Solid, který mě nikterak neoslovil. Tím ovšem neříkám, že je hra špatná. Poslední ukázaný trailer exkluzivní hry bylo Uncharted.
V tento moment jsem si řekl, že hraní na konzoli nemusí být úplně tak špatné, protože nová generace se nám začíná pěkně rozjíždět. Dále jsme se dozvěděli něco o budoucnosti PlayStation funkcích, hardware, atp. Abych se přiznal, tuto část jsem ani moc nesledoval, protože mi to jako ne-konzolistovi moc neříká. Milým překvapením bylo demo Little Big Planet, které mě také uvedlo do myšlenkového proudu dát šanci konzoli, a těch pár tisíc do toho věnovat. Po této prezentaci jsem změnil názor a pohled na hraní na jiné platformě, než je PC. Doufám, že mi jednoho dne finanční prostředky, čas a prostor dovolí si tyto hry zahrát.
Shrnutí
Možná se ptáte, proč jsem vynechal Nintendo konferenci. Nebudu lhát – konferenci jsem nesledoval, protože jsem jednoduše neměl čas, a ani mě nijak Nintendo neoslovuje. Jak jsem již naznačil, nebudu psát o něčem, co jsem neviděl.
Teď už ale k závěru… No, konečně se stalo to, na co jsem čekal již minulý rok, a to pravá bitva na poli next-genu. Obě konzole mají pěkné tituly a slibují nám velmi mnoho, a já doufám, že to bude napínavý boj. Byly nám ukázány nádherné tituly, mnohé byly dokonce i dechberoucí. Jakožto PC hráč s výkoným železem mohu říci, že konečně se grafika posune o kus dále, protože už nebude počítač tolik napřed od současné generace konzolí, tudíž držet krok nebude už takový problém. Velmi se mi zalíbily věci od Ubisoftu (Assassin’s Creed Unity, Far Cry 4, Valiant Hearts). Za zmínku v závěru ale také stojí nový Tomb Raider. Loňský díl mě totiž zabavil, a nemůžu se dočkat na další díl. Konečně jsem také viděl Dragon Age.
Co mě letos zklamalo, byla jednoznačně skoro celá konference EA. Star Wars mě moc nebere, stejně tak jako sportovní hry, a v neposlední řadě ,,Bugglefield Hardline“ u kterého se mi akorát zvednul tlak, a vyskočila mi žíla na čele, která značí 100% vybuzení mých nervů. Dragon Age Inquisition bylo pěkné. Jako jediné z poskytnutých ukázek.
Co se mi nejvíce líbilo, byl již několikanásobně zmiňovaný Assassin’s Creed: Unity. Nechci se moc opakovat, takže veškeré mé dojetí si přečtěte výše.
Nejlepší a největší překvapení letošní E3 je jednoznačně uvedení Grand Theft Auto V na next-gen a PC. Konečně jsem se po roce dočkal, i když jsem už přestával doufat, zázraky se stále dějí. Při zjištění této události mi vyrazily slzy radosti. Doufám, že to vypustí do světa co nejdřív.
Tak, to je vše, co cítím po letošním Electronic Entertainment Expo, který se nesl spíše v již oznámených hrách, a ukázalo nám, jaký pokrok ve vývoji udělali developeři. Bylo to skvělý, i když jsem nebyl přítomen na těch konferencích živě, jsem rád, že jsem je mohl alespoň sledovat. Těším se na ukázané kousky, stejně tak jako se těším na další ročník.
Pokud se vám článek líbil, like a komentář by potěšilo. 🙂