Jak sem předznamenal ve svým včerejším výkřiku do týhle skvělý komunity, řadím se k těm, který se snadno nadchnou a pak sou ve stádiu frenetickýho očekávání. A to očekávání většinou končí tak, že nějakou dobu ignoruju svoje internetový bankovnictví, abych nedostal infarkt.
Po fázi, kdy se nenávidim a dušuju se, že budu střídmější následuje fáze opojení a pak přemýšlení.
Vezmeme si nějakej současnej příklad. Asi málokdo není nadšenej z Dragon Age 3, když dneska na Metacriticu naskákalo 89/100.
Jo, uznávám, že souhrný hodnocení, který se vyšplhá takhle vysoko může být pro naše manželky/mámy/partnery relativně pádnej důvod, proč ty peníze investovat do virtuální zábavy namísto do večere/kosmetiky/oblečení a tak. A pro nás je to už pak dost zásadní argument, proč si třeba Dragon Age 3 co nejdřív koupit.
A koupit i přes to, že třeba máme mizerně placenou práci nebo brigádu. Tomu říkám oddanost. A tu hodně herních obchodů začíná dost zneužívat.
A to mě…
Obzvlášť, když nějaký obchod dělá takovýhle úchylárny:
Jo, nechal sem tam jeho méno naschvál. Než budu pokračovat dál, zmíním, že sem pod článek, kde se tohle monstrum objevilo, napsal koment, kterej nebyl nijak urážlivej, pouze konstatoval předraženost. Další příspěky, kdy sem s ostatníma rozvíjel diskusi na téma drahejch her byly smazaný. Dost sem se divil, že nebyl cenzurovanej i ten první. I tak sem tomu webu napsal veřejně na FB, jaká je jejich politka komentářů, protože logika jejich mazání mi… smazáno. Ups.
Jo, mám dojem, že chlapci moc nemaj rádi čl. 17 Listiny základních práv a svobod.
Ale zpět k plakátu. Všimněte si těch lahodných slov.
Kupte za speciální cenu a ušetřete stovky korun. Tohle se zdá jasný, ale dovolte mi, ať to významově přeložim:
Kupte o stovky dráž než jinde a dejte nám prachy, který byste nákupem jinde ušetřili. Jo, a mimochodem, chceme to ještě víc zdražit.
Jako poznámka pod čarou by mohlo být: myslíme si, že ste úplný idioti a našim kecům uvěříte.
Tenhle příklad úchylně narcistický reklamy se stává, a to je už co říct, ještě úchylnější, když si uvědomíme, že sice kupujeme 4 hry s trochu lepší grafikou a zvuky, ale sou to taky 4 hry, který si dohromady můžeme koupit levněji. Ať už použitý nebo nový.
A to není případ jen Xzonu, ale týká se to i jinejch obchodů jako třeba GameHouse nebo JRC (tržby okolo 400 mega), který nadsazujou ceny, dávaj slevový kupónky, který se tvářej, že je můžeme uplatnit na všechno, ale realita je ve svý nahotě sexy jako trojtá brada Mamy Boo Boo. U JRC je navíc třeba superakční služba v podobě doručení hry na pobočku za 29 nebo 39 korun. Holt cena za to, že se nemusíte kodrcat do tý kyselý prdele, kde maj e-shop.
Čest všem obchodům, který se tomuhle všemu snažej vyhýbat.
A nezapomínejme na další poplatky za dopravu. Slavná stovka navíc. Abych ve vás trošku víc rozdmýchal hněv, tak třeba jeden rakouskej obchod nabízí dopravu zadáčo do Švýcarska, Německa a Rakouska a to za nákup nad 20 EUR, tj. asi 540 korun. Abych si ještě rejpnul do JRC. Dopravu zdarma tam máte při platbě 10 tisíc. Běžnej nákup.
Hoďme další poleno do ohně.
Nezapomínejme na takový trochu hrubý, ale přece jen něco vypovídající srovnání. Medián příjmu český domácnosti a třeba německý je rozdíl skoro 1:2. Jo a mimochodem, nový hry, třeba AC:Unity tam koupíte za 69 EUR (lehce jsem ale našel i mezi 55-60). U nás v průměru za 61.
Jo, určitě se na mě sesypou různý argumenty jako: v Německu je podnikání o něčem jinym a tak dál. Ale fakt je prostě fakt. Máme tady pařební drahotu, která není vyvážená nějakou přidanou hodnotou. Teď nemluvim o cetkách jako klíčenka nebo plakát, ale třeba o dopravě zdarma. Nebo o věrnostní kartičce, která mě fakt bude motivovat v tom obchodě nakupovat.
V Américe sem si minulej prosinec koupil 2 hry na čerstvý PS4 a hned mi přišla nabídka, že si můžu vybrat třetí, jakoukoliv PS4 hru zdarma. Ok, byla to nabídka asi šesti her, protože jich víc tehdy nebylo. Nicméně poselství je, si myslim, jasný.
A teďka si představte, že herní trh v ČR na Slovensku tvoří obrat asi 2 a čtvrt miliardy!
Docela slušnej rybník na naše poměry, ne?
Tenhle vír rozčilení zakončim sice klišé, ale pravdivym – je to celý o nás. Jo, dělat byznys není snadný. Ale taky není jednoduchý prachy na ty hry vydělávat. Když obchody budou zakládat svoji reklamu předražených hrách a na tom, že sme úplný blbci a nedokážeme si zajít na Heureku nebo jinej srovnávací portál, tak si u nich ty hry nesmíme kupovat. Když se budou snažit cicmat další peníze na dopravě (a to zvlášť na vlastní pobočky z vlastního e-shopu), tak jim musíme dát najevo, že se nám už začíná otvírat kudla v kapse.
Budou dělat jen to, co jim dovolíme dělat.
Peace out.