Life imitates Art. Život napodobuje umění, napsal kdysi ve své eseji Oscar Wilde. Nechci zabředávat do věčné diskuze, zda hry jsou a nebo nejsou umění, faktem ale je, že občas se videoherní události s těmi skutečnými potkávají až v překvapivé míře, a ne vždy k radosti svých autorů.
Proto autor blogu s napětím očekával, jestli se dočkáme kauzičky ohledně nedávno vydaného Battlefield: Hardline. Hardline je policejní střílečka, která přišla na svět právě ve chvíli, kdy se Američané po sérii mediálně propíraných incidentů začínají ptát, jestli není špatně, že policisté mají arzenál jako armáda a prsty na spoušti neklidné jako pistolníci od O.K. Corral.
Může se to zdát přitažené na vlasy – vždyť Hardline je koneckonců jenom střílečka, jakých jsou spousty, připomínající navíc spíš televizní seriál. Jenomže veřejnost je na podobné shody náhod poměrně citlivá, a policista, který brokovnicí pálí všude kolem sebe, může vzbudit nejednu nepříjemnou konotaci. Hardline se nicméně žádné kauzy, k mírnému zklamání autora blogu, nedočkal.
Jiní však takové štěstí neměli. Zářným příkladem jsou Atomic Games, o jejichž zrušené hře Six Days in Fallujah píše Wast zde. Skutečné konflikty jsou zárukou kontroverze a zejména vydavatelé se každé války, kterou ještě někdo z hráčů může reálně pamatovat, bojí jako čert kříže. Však si zkuste vzpomenout, kolik znáte videoher podle operace Pouštní bouře, zásahu v Somálsku, bombardování Jugoslávie nebo války v Čečně. Moc toho není, že?
Six Days in Fallujah si zkrátka už zvoleným tématem koledovala o zrušení. Nepřály ji ovšem ani okolnosti. V roce 2009 už panovala ve Spojených státech značná deziluze z neúspěšného tažení proti terorismu, pověst armády a (zejména) CIA byla pošramocena úniky informací o použití nehumánních praktik, kdekomu už se zajídal Patriot Act, a to se největší odhalení Wikileaks teprve blížila. Six Days in Fallujah měla přitom zpracovávat i značně kontroverzní momenty bitvy v níž podle některých zdrojů Američané použili i zakázaný bílý fosfor.
To studio Kaos, potažmo marketéři z THQ, se odvážně pustili na tenký led, když události, obíhající v té době televizní zpravodajství, využili v propagaci své hry Homefront. Homefront pracuje s premisou, že po nástupu Kim Čong-Una se KLDR podaří obsadit skoro celou Asii a zaútočit i na oslabené Spojené státy.
V době, kdy kampaň okolo Homefrontu vrcholila, potopila severokorejská ponorka jihokorejskou korvetu Čchonan a o pár měsíců později napětí na Korejském poloostrově ještě zhoustlo, když severokorejci začali ostřelovat ostrov Jon-pchong. Světová média tehdy otevřeně spekulovala o hrozbě nové války v Koreji. THQ se nezaleklo, a potopení Čchonanu si našlo cestu dokonce i do úvodní animace Homefrontu. Netřeba přitom zdůrazňovat, že Homefront byl v přípravě dávno před severokorejskými útoky, a můžeme tak hovořit skutečně o pozoruhodné shodě okolností.
Pro poslední příklad nemusíme jít ani rok nazpět. Těžko si představit, jak se asi autoři hry Plague Inc z Ndemic Creations cítili, když svět panikařil ve strachu z pandemie eboly. V Plague Inc hrajete totiž právě vy za smrtonosný bacil, jehož cílem je vyhubit lidstvo. Autoři z Ndemicu, pokud autora blogu paměť nešálí, se výzvě postavili a část výdělku z prodejů věnovali právě na boj s ebolou. Jejich pozice přitom vůbec nebyla jednoduchá, doslova přes noc se z nezávadné hříčky stala potenciálně velmi kontroverzní záležitost.
Je jistě zajímavou otázkou, který z připravovaných projektů se střetne s realitou v budoucnosti. Vyjde nějaký příští Deux Ex v době, kdy skutečně budeme řešit, zda vylepšovat vlastní těla augmentacemi? Objevíme na některé z planet z Elite: Dangerous život? Vyhrají Edmonton Oilers Stanley Cup jako se to bude moci stát v NHL 16? (Mimochodem – simulace zápasů ve sportovních hrách od EA jsou často též překvapivě přesné, doporučuji sledovat.) Ukáže se, že svět skutečně ovládají Templáři? A co by na to řekl Oscar Wilde?