Varování: Článek obsahuje jak knižní, tak i herní spoilery.
Lov na Kostěje
Pro začátek si povíme něco o rodičích našeho bělovlasého šviháka. Kupodivu jejich setkání začíná velmi dobrodružně. Geraltova matka, léčitelka Visenna, vyléčila zraněného Korina a spolu s ním se vydala na lov bandy vedené padlým čarodějem. Ten měl pro svém boku krom skupinky banditů také smrtelně nebezpečné monstrum. Kostěj, který mága doprovázel, by se dal asi nejlépe přirovnat ke štírovi. Disponuje pevným krunýřem, čtyřmi páry nohou a jedním párem impozantních klepet, která dokážou bez problému rozpůlit koně. Po celkem náročném souboji ho i s jeho pánem však udolají. I přes počáteční neklid a nedůvěru se po řadě nebezpečenství, která byla s tímto dobrodružstvím propojena, vydají naši dva hrdinové společnou cestou. Možná to byla náhoda nebo osud, ale Geraltovi rodiče tvoří výborný genetický základ pro perfektního zaklínače
V knihách se o Geraltově dětství moc nemluví, když už se něco najde, jedná se jen o útržky. Výrazně se o této etapě života zmiňuje jen seriál, který má řadu kanonických odchylek. Což je škoda, protože minimálně tato část nepůsobila špatně. Korin je na jedné z cest zachráněn zaklínačem Torvaldem před smečkou vlkodlaků a následně mu za tuto záchranu dává slib, že co nalezne doma, propadne cechu zabijáků monster. K jeho smůle to byl zrovna synáček Geralt.
Dáš mi to, co nalezneš doma
Cech zaklínačů nejvíce rostl v dobách válek. Zaklínači totiž mohli nabírat do svých řad opuštěné sirotky a nechtěné bastardy, které společnost ze svého středu vylučovala. Vždy šlo o chlapce. V době klidu naopak čas od času využili takzvaného Zákona překvapení. Toto právo umožňovalo členům cechu zaklínačů, požádat člověka, který se nacházel v ohrožení života o to, co najde ve svém domově po úspěšném návratu z cest. Většinou se jednalo o syna, který se na základě otcova slibu musel stát za pár let po svém narození zaklínačským učněm. Za předpokladu, že rodina slovům živitele nedostála, dopadlo to s ní většinou špatně, protože se odvrátila od svého osudu.
Každý zaklínač již od útlého věku procházel náročným výcvikem. Po jeho absolvování by byl však jen perfektním šermířem, nikoliv strojem na zabíjení monster. Mašinu z něj vytvoří konzumace různých speciálních hub a mechů. Zlomová je ale až zkouška trav, která byla zásadním momentem každého člena cechu. Aby se mohli rovnat monstrům, byly jim do těla vpravovány různé silné jedy a elixíry obsahující mutageny. Toto extrémní měnění chlapeckého těla trvalo tři dny, během nich většina zúčastněných zemřela, a jelikož se jednalo o náročnou proceduru, přežilo většinou jedno z pěti dětí. Když se ale zadařilo, absolvent zkoušky trav získal specifické zornice, regeneraci a řadu dalších schopností, které mu umožňovaly lépe bojovat s tvory, kterým člověk jednoduše nemohl za žádných možností konkurovat. V Geraltově případě bylo ale provedeno více mutací, díky kterým získal svou bílou hřívu. Po úspěšném absolvování zkoušky trav pokračoval učeň ve svém výcviku, vylepšoval bojovou techniku a naučil se používat znamení, která jsou založena na základní magii. Na konci svého tréninku obdržel adept stříbrný a ocelový meč a k nim dostal ještě magický medailon.
Po ukončení učednických let se zaklínači vydali hledat práci do světa, který je potřeboval. Od společnosti se odlišovali hlavně zjevem, takže i přes dobrodiní a záchranu lidí před monstry, byli většinou přijímáni s opovržením.
Lidská nenávist dokonce jednou přivedla cech zaklínačů až na samotný okraj propasti. Skupina fanatiků doprovázená mágy, dobyla sídlo lovců nestvůr Kaer Morhen. Všichni zaklínači, kteří byli v době útoku v pevnosti, byli pobiti. Přežili jen ti, kteří byli v době masakru na cestách. Kosti padlých leží v příkopech hradu do dnešního dne, a to kvůli připomínce časů minulých.
Vlastní cesta
Zaklínač by měl zabít jakoukoliv stvůru, na kterou je zavolán lidmi, kteří se cítí v ohrožení. Geralt si však časem vytvořil svůj kodex, kterým se v průběhu své cesty řídí. Nezabíjí totiž neagresivní a inteligentní živočichy a většinou se snaží najít alternativní možnost. Po čase si dokonce z některých inteligentních monster udělal přátele. Mezi ně patří například drak Villentretenmerth, znám též jako Borch Tři kavky. S jeho dcerou Saskií jste se dozajista střetli v druhém dílu hry. Mimo něj je tu ale ještě upír Regis, který si s Geraltem vytvořil určité pouto a následně se pro něj dokonce i obětoval.
Svět, do něhož je zasažen jak herní, tak i knižní zaklínač, je hodně barevný a pomyslné černobílé vidění se zde naprosto vytrácí. Nikdy nevíte, jestli je netvor skutečně netvorem, takže zde vždy platí pravidlo dvakrát měř a jednou řez.
Osudové setkaní
Jednou z nejzásadnějších žen Geraltova života je rozhodně Yennefer z Vengerbergu. Oproti jiným ženám je s ní totiž svázán. Jejich vztah ale začal celkem náhodně. Zaklínačův kumpán Marigold se znovu dostal do potíží, protože kvůli své ukvapenosti otevřel láhev s džinem. Ten ale reagoval jinak než postavy z pohádek. Geralt tím pádem neměl jinou možnost než najít ve městě čaroděje, který by jeho přítele dal do pořádku. Jediným mágem v okolí však byla Yennefer. Při tomto prvním setkaní ho chtěla pokořit, dokázat mu, že jí není roven. Básníkovi sice zachránila život, ale Geralta přivedla do nemalých potíží. Ovládla ho a donutila jej zpráskat pár významných měšťanů.
I přes tento úskok jí Geralt zachránil život, když přecenila své síly při souboji s džinem a ten den svázal svůj osud s jejím. Jejich vztah občas vypadá na povrchu chladně, ale uvnitř lze cítit vášeň a neschopnost žít bez toho druhého. Jejich pouto ještě znásobuje Ciri. Geraltovo dítě osudu, pro kterou jsou oba jako vlastní rodiče. V Zaklínači 3 se náš lovec nestvůr vydává hledat Yenn do Nilfgaardu a není nic, co by ho mohlo zastavit.
Geraltovy aféry
I přes jeho city k Yennefer, není krásná černovláska jedinou ženou jeho života. V knihách jeho kouzlu podlehne minimálně devět žen, o nichž se prokazatelně ví, že měly s Geraltem románek. Herní sága má jak hlavní, tak i vedlejší souložnice. Vedlejší jsou tu jen na jednu noc, ale ty hlavní touží po rozvoji jejich vztahu s naším hrdinou. První díl proti sobě po čase postaví medičku Shani a čarodějku Triss, která je až nápadně podobná Yennefer. Do druhého dílu se přesouvá jen Triss .V třetím díle se ale vrací Yennefer, takže to bělovlasý zaklínač nebude mít zrovna lehké. Volbu u některých zřejmě značně ovlivní znalost či neznalost knižní série.
Dítě osudu
Jak jsem psal dříve, zaklínači čas od času pracovali se Zákonem překvapení, který jim do rukou přinášel mladé adepty. Náš hrdina tento zákon také použil. Jednoho dne byl přizván na královský dvůr v Cintře. Jeho prací zde mělo být odstranění nápadníka mladé princezny, Ježka z Erlenwaldu, trpícího kletbou, díky níž se měnil v netvora. Geraltovi se ale naštěstí podaří kletbu zlomit a králevice zachránit. Ačkoliv to nežádal, dostal na oplátku slib, že dostane to, co nalezne Ježek po svém návratu domů. Pro toto překvapení si zaklínač přijde za šest let. Kletby zbavený Ježek samozřejmě souhlasil. V průběhu let se však stalo pár nečekaných událostí. Královský pár se plavil po moři a jejich loď se potopila. Královně zbyla již jen vnučka, a proto se rozhodla, že dítě zaklínači nedá. Geralt ukázal soucit a nechal dítě s její babičkou a odjel. V tu chvíli se zřekl osudu.
Pár měsíců poté, co tak učinil, Cintra padla pod náporem vojsk nilfgaardského impéria. Ciri se podařilo utéct. A v ten moment osud znovu zasáhl. Kupčíkovi se porouchal vůz, začalo se smrákat a místo, na kterém se mu stala tato nehoda, nebylo zrovna nejbezpečnější, ale svůj náklad tam nechat nechtěl. Naštěstí jel kolem zaklínač. Zachránil ho, ale znovu padla oblíbená fráze. Dáš mi to, co nalezneš doma. Kupec se nevzpouzel a bez rozmýšlení přijal. Jeho žena už stejně děti mít nemohla, takže neměl co ztratit. Po příjezdu domů ho ale čekalo překvapení, malá plavovlasá holčička. Přivedli jí druidové. Geralt v ní hned poznal Ciri, své Dítě osudu. Podobným způsobem je náhoda spolu s osudem svedly ještě mnohokrát.
Kapitula
Yennefer se po setkáním s Ciri rozhodne, že se z mladé dívky stane čarodějka. Odveze jí proto na ostrov Thanned, kde se v ten samý čas koná sjezd kapituly čarodějů, při kterém se má rozhodnout několik důležitých rozhodnutí. Neoficiální vůdce mágů Vilgefortz se rozhodne spolu s řadou dalších kouzelníků pro spolupráci s Nilfgaardem. Ostatní nesouhlasí a situace na věži se zvrhne v masakr. Jako by toho nebylo málo, na ostrovní pevnost se dostanou i elfí komanda Scoia'tael, která také pracují pro Nilfgaard. Jejich úkolem bylo zmocnit se Ciri. Někteří z nich byli zabiti Geraltem, jenž na tuto událost doprovázel Yennefer. Jeho chráněnka mezitím utíká do věže Vlaštovky. Zaklínač se rozhodně ji zachránit, ale na schodech věže se setkává s Vilgefortzem, který ho při souboji zmrzačí. Od této chvíle má Geralt jednu nohu kratší, takže některé jeho útoky nemůže dokončit na sto procent. Krátce po událostech na Thannedu využil Vilgefortz elfího zabijáka k odstranění Redanského krále Vizimira. Díky tomu destabilizoval zem a umožnil vpád Nilfgaardu.
Zřídla
Neboli Děti starší krve. Jsou to potomci slavné elfí čarodějky Larry Dorren a mága Cregennan z Lód, většinou úmyslně šlechtění po řadu generací. Geralt pozná dvě takové holátka. Prvním z nich je Geraltova knižní chráněnka Ciri a druhým je chlapec Alvin, který má též podobné nadání – obě děti totiž dokážou cestovat mezi časem a dimenzemi. Z počátku neumí své dovednosti plně ovládat, takže cestují bez specifického cíle. Ciri například neúmyslně zanese neléčitelnou krvácivou horečku Catrionu, na niž zemře řada lidí, do Severních království. Alvin se naopak stane vůdcem řádu Planoucí Růže, když se posune do budoucnosti. I přesto, že se jej v jeho mladí snažíte ovlivnit. Stále v něm zůstává nenávist vůči elfům a jiným nelidem.
Většinou děti s tímto darem nedokážou své schopnosti zcela kontrolovat. Ciri se však své schopnosti naučí kontrolovat, a to převážně díky tomu, že vstoupila do věže Vlaštovky, kde odhalila skutečnou tvář elfů obývajících danou dimenzi. Znovu utíká a cestuje mezi časem a prostorem, dokud se nedostane zpět ke Geraltovi. Který však při jejich posledním setkání umírá. Ciri ho a Yennefer přenáší na osamělý ostrov Avallach, který jim věnovala. Tam měli žít spolu bez dalšího utrpení. Sama na čas odchází do Británie, kterou v té době obývá král Artuš. Na závěr trilogie se však znovu vrací do hry a je pronásledovaná Divokým honem.
Událost se Strigou
Byla jedním ze skutků, který proslavil našeho zaklínače snad po všech královstvích. Geralt zprostil Addu, dceru krále Foltesta, kletby, kvůli níž se každou noc proměňovala ve strigu. Pocházela ze vztahu mezi bratrem a sestrou. Někteří obyvatelé dvora to nemohli vydýchat, a tak jí prokleli. Mohl jí samozřejmě zabít, ale pro zaklínače je příjemnější prací zakletí sejmout, než postiženého zabít. Nejprve musel najít osobu, která kletbu seslala, a přinutit ji, aby odvolala svůj zlý úmysl. Další podmínkou je nutnost přespat v její hrobce od soumraku do úsvitu. Náročný úkol, ale Geralt ho i přes malé potíže zvládne a vyslouží si tím slávu a vděk krále Foltesta. K jejich smůle je později princezna znovu prokleta a objevuje se možnost znovu ji odčarovat. Můžete ji ale i zabít, rozhodnutí bude jen na vás.
Vrahové Králů a Lože
Po pádu Kapituly se skupina čarodějek vedená Filippou Eilhart, rozhodla vytvořit uzavřené společenství tvořené jen z osob ženského pohlaví, aby mohly svět vést cestou, kterou mu zvolí. K tomu ale potřebovaly slabé vládce, které by mohly plně ovládat. Postupem času se ale naskytla příležitost mít území, která by měly čarodějnice přímo pod kontrolou. Jedinou překážkou byl král Demawend. Rozhodly se ho tedy zneškodnit za pomoci zaklínače Letha.
Tento vrah však neměl jen jednoho zaměstnavatele. Druhým chlebodárcem, jenž stál ve stínu, byl nilfgaardský císař Emhyr var Emreis, který si přál destabilizovat Sever, aby proti němu mohl následně podniknout velkou ofenzívu. Lethovou první obětí byl již zmíněný Demawend, kterého zabil na jeho lodi za pomoci čarodějek. Druhý cíl byl zvolen bez svolení žen ovládajících magii. Král Foltest z Temerie první pokus o atentát přežil, byl zachráněn Geraltem. Díky podpoře vůdce komanda Veverek však nakonec vrah uspěl. Při do dobývání hradu La Valette stačila chvilka nepozornosti a korunovaná hlava padla s proříznutým hrdlem na chladnou podlahu.
Po této události dojde ještě k dalšímu pokusu o zabití jednoho ze severských vládců. Ten je však překažen čarodějkami, které si uvědomí, že ne vše jde podle jejich představ. Při setkání vládců v Loc Muinne prakticky Letho odsoudí čarodějky k smrti. A tím prakticky zakončí druhý díl herní série.
Letha považuji za jednu z nejzajímavějších postav hry Zaklínač 2, ke Geraltovi má naprosto neutrální přístup a v mnoha ohledech mu pomohl. Například jeden z nejdůležitějších aspektů je jeho starost o Yennefer poté, co se Geralt nabídl, že se za ní obětuje a stane se částí Divokého Honu. Jak Vrahové, tak i Lože umožnila vpád Nilfgardu a naprostou destabilizaci Severních království.
Čas legend
Ciri je ve třetím díle hry pronásledována Divoký hon, který má základ v evropských mýtech a bájích. V Sapkowského světě jsou členové Honu vždy vedeni králem Divokého honu. Tento úkaz se vyskytuje převážně v zimních obdobích. Vždy je ale předzvěstí katastrof a válek. Někteří mágové spekulují o tom, že se jedná o kouzlo, nikoliv o hejno strašidel.
Na své cesty se tato umrlá výprava vydává po tajemné spirále. Čas od času unáší i lidi, kteří se po letech vracejí ve stejném věku. Jejich rodiny na ně ale už většinou nečekají, jelikož jsou pod drnem.
CD Projekt RED dal tomuto aspektu zcela novou podobu. Ve druhém díle trilogie totiž zjistíte, že Divoký hon je projekce elfů z jiné dimenze, kteří na svět, v němž Geralt pobývá, chodí ve své skutečné podobě jen za předpokladu, že se jedná o skutečně důležitý úkol. Oproti elfům, kteří obývají tento svět, jsou plní hrdosti, protože na rozdíl od nich nebyli nikdy podrobeni. Do bitev je vede Eredin Bréacc Glas, který se v současnosti snaží získat Ciri.
Konec dobrodružství?
Herní série o Geraltovi se pomalu, ale jistě blíží ke svému konci. Na jeho poslední cestě na něj bude čekat ještě řada zajímavých a hlavně zásadních rozhodnutí. Příběh však tentokrát napíší už sami hráči, kteří se do tohoto fantastického světa dostanou už za 10 dní.
Mnohokrát děkuji za výjimečný článek. Září ze záplavy blábolivých textů o ničem na českých herních webech jako skutečná perla. Těším se na další autorův počin.
Já děkuji za článek pánovy s modrým písmem
…
Heldrind: To je vůůůl
Kaviárový tousty 
MazarSkunk_1: ja vsechny "dirky" v zaklinaci dokonale zaplnil … if you know what i mean
ThainDegu: Supr článek . hral sem jen jednicku tak ze ted mam do 3ky alspon menši dirky ve znalostech ve svete zaklinace
"Dáš mi to, co nalezneš doma, aniž bys to čekal" by to bylo přesnější.
.

V knize je třeba něco jako: "Dáš mi to, co nečekáš, že nalezneš po návratu domů.
Po dlouhé cestě a neočekávaném návratu, to bývá milenec v manželčině loži. Ale také se stává, že to může být dítě. Dítě předurčené věštbou. “ většinou je tam to co nečekáš, jinak by mu mohl dát prkénko do kamen
Jak psal Monkeyskunk prohodil jsi věže.
Jinak pěkný článek sám bych to nenapsal lépe a to musím říct, že si pamatuji takřka vše jak z knih, tak her i seriálu.
Supr
Děkuju, moc pěkný článek. Plno věcí jsem si připomněl a ujasnil.

parada
Hezký článek.
Dobrej článek, akorát co sem si všiml tak sis prohodil věže. Na Thanedu byl Racek a elfové byli až ve Vlaštovce. Jinak teda to s těma projekcema mi tak nějak přišlo už v knížce, když právě elfové z věže Vlaštovky říkali, že se můžou pohybovat jen po spirále, tak sem to chápal tak, že se nemůžou úplně přenést do jiné dimenze, ale právě jen část ducha, v našem případě přelud. Ale možná zjistíme, že to Geralt myslel trochu jinak
erazghûl: Dalo by se říct, že jsou tam některé z povídek a je tam i mírně nastíněn začátek příběhu Geralta a Ciri. Knihám se to ale samozřejmě rovnat nemůže + jsou tam kánonové odchylky.
Je tu někdo kdo viděl seriál? Má cenu se na to dívat? Co jsem viděl ohlasy tak prý nic moc, i když je možný že to bylo od nefanoušků (osobně mám radši knížky než hry) .
ToprHarley: Ale jak jsem již napsal v minulém komentáři jedná se o to že on klidně mohl cestovat do jiné dimenze či budoucnosti a tam čas běžel dál
tím pádem stárl jak Alvin tak i přívěsek.
Samozřejmě je možné, že cestoval i do minulosti.
ThainDegu:
1. Výborný článek, hodně jsem se dozvěděl.
2 K Alvinovi, možná jsem to špatně pochopil, ale když na konci 1 zabiješ vůdce řádu Planoucí Růže, najdeš něj stejný přívěšek jako měl Alvin, "jen vypadá trochu starší".