Už před mnoha lety, při prvním shlédnutí na mne hluboce zapůsobil fantastický film Barbar Conan. Svalnatý hrdina se tam neohroženě oháněl těžkým mečem, a nebo drtil hlavy krutých nepřátel obrovskou palicí. Osobní pomsta ho hnala do boje za spravedlivou věc. Tím pro mě bylo rozhodnuto. Svět hrdinů, temné magie, kouzel a fantazie mě doslova očaroval stejně, jako se mi líbily brutální souboje muže proti muži, nebo hrdiny s nějakou potvorou, prostě všechno přesně tak, jak to má u fantasy být. Později jsem viděl pokračování Conana, film Conan the Destroyer. Další snímek stejného žánru byl The Barbarians (Barbaři), kde zazářila v hlavních rolích, fantasticky osvalená dvojčata Peter a David Paul, už bylo rozhodnuto. Právě takový svět mi nabídne jen RPG.
Už od svých dětských let, když jsem četl pohádky má fantazie jela na plné obrátky. Časem jsem pak přečetl spousty knížek i jiných žánrů, ale neuvěřitelný svět fantasy, do kterého jsem nejen díky Conanovi nahlédl, byl něco pro mě dosud nevídaného a navíc úplně z jiného soudku. Samozřejmě, že pohádkové prvky jsou v RPG stále přítomné, však je to vlastně pořád o boji dobra proti zlu. To ale vůbec nevadí a pak kdo z nás by neměl rád pohádky, že? Však u nich na věku vůbec nezáleží.
RPG je pohádka, fantasy a dobrodružství v jednom.
Na počátku mého hráčského zájmu o žánr RPG, byla jistá míra svobody jednání a postupu hrou podle vlastní zvolené taktiky. Samozřejmě míra „svobody“ jednání se v každé hře liší. Tu je větší a tu zase menší. Obrovskou roli v RPG hraje hráčovo stotožnění, dokonce až vcítění do hlavní hratelné postavy. Postupem času si k ní vybudujete blízký vztah na který budete dlouho vzpomínat. Jak hluboko se vám dostane pod kůži. To u jiných typů her, jako je např. FPS jen těžko najdete. U MMORPG ano, ale to už je trochu o něčem jiném.
RPG je jak jistě víte anglická zkratka Role playing game, překládaného často jako hra na hrdiny. Je to hra, kde hráč hraje za svého hrdinu, jehož vzhled si může upravit hned ze začátku, editorem postav. Často si může vybrat i z více povolání a podobných věcí, takže RPG nabízejí velikou volnost pro hráče, daleko větší než jiný herní žánr. Samotné hraní má tolik podob, kolik lidí tyto hry hraje. Hra pak vypadá spíše, jako sama se píšící kniha. Novější RPGéčka mají dokonce více začátků i konců hry (Dragon Age, Zaklínač) a dá se celkem říct, že každý tak hraje svým způsobem odlišnou hru, kde navíc postupuje podle vlastních pravidel a uvážení. Každá hráčova postava je tak unikátní a s ní pak hráč postupem hrou prožívá spoustu dobrodružství, bitek, proher a vítězství, která postavičce pomůžou k získání nových schopností, výstroje, zbraní, a nebo kouzel.
Dost času uteklo od objevení fenomenálních hitů jako je Diablo 1+2, Baldurs Gate 1 + 2, Dungeon Siege 1+2, Icewind DALE 1+2, Falout 1+2, série Gothic, ságy TES a mnohých dalších. Rozhodně nechci některou nejmenovanou gamesu urazit, ale seznam by to byl opravdu dlouhý. Jak šel čas objevilo se spousta průměrných a špatných napodobenin erpégéček a kvalita titulů šla dolů. Což nebylo dobré. Nějakou dobu v žánru RPG vypadalo, jako že má už svá nejlepší léta za sebou. Naštěstí je opak pravdou a hry typu RPG nám stále přežívají. Jen se nám začínájí posledních pár let mísit s dalšími žánry. Časem se tak začalo klasické RPG mísit s mnoha dalšími herními žánry a ty do sebe postupně vstřebaly fungujíci herní RPG prvky a mechanismy. Nejčastější je kombinace RPG s klasickou střílečkou, a nebo strategií. Ano prvky RPG najdete i v mnohých jiných hrách, dokonce i velice populární GTAčko jich má v sobě spoustu. Vzniklo tak hodně zajímavých herních projektů a další vznikají, neboť hry se nám stále vyvíjejí a často tak vznikají zajímavé mixy žánrů, což je jedině ku prospěchu věci. Pak vývojáři mají další skvělé nápady.
Hry jako je např. S.T.A.L.K.E.R poprvé ukázaly hráčům, že kombinace RPG/FPS (a nebo prvky z RPG) umě použité např. právě ve střílečkách, dokáží výrazně zlepšit celkovou hratelnost podobných her. Ukázkový mix žánrů je futuristická střílečka Borderlands, Borderlands 2, či nejnovější přírustek Borderlands The Pre-Sequel. RPG se úspěšně vstřebalo i do strategií, takovým velepovedeným hitem je např. Warcraft 3. Dá se tak s klidem napsat, že nějaké byť i malé prvky RPG, má dnes v sobě zakomponovány skoro každá hra. Někdy si jich ani nevšimnete. Samostatnou kapitolou na dlouhé psaní, jsou MMORPG, ale to už bych se dostal za rámec článku.
Často slyším názor hráčů, že RPGéčka jsou v podstatě nudná. Nebaví, Vývoj postavy je dlouhý atd atd. Na to existuje poměrně jednoduchá odpověď.
Dobrá hra nenudí nikdy. Záleží na výběru. A věřte z RPG žánru je toho na výběr stále více než dost. Jsou to jen výmluvy, hrát erpégčka je mnohem více náročnější než pařit stále dokola nějakou arkádovou střílečku. Hraju už dvacetpět let a tak vím jak náročné hraní to někdy je.
Možná je dobré si tu položit zásadní otázku:Z čeho se skládá úspěšné RPG ?
Nedílnou součástí každého RPG se stal na začátku editor postavy. Hráč si svého hrdinu upraví podle svého gusta, jak vzhled, tak i pohlaví muž – žena. V některých RPGéčkách je možné volit více ras např. člověk, elf, necromanser, a nebo trpaslík. Svobodná je i volba povolání které dotyčný hrdina vykonává, volba je válečník, čaroděj, zloděj a někdy i další. Též je někde možno vybrat stranu dobra, zla, a nebo neutrální. To co si hráč zvolí hraje důležitou roli v tom, jak se svým hrdinou projde celou hru a jaké v ni zažije dobrodružství. Každé RPGéčko se skládá z několika ingrediencí, které pokud jsou fantasticky namíchány, dělají z ní opravdu hit. Pokud budete číst nějakou knížku, tak u ní hraje prim příběh. Což je na sebe navazující sled událostí s pointou. Důležitý je i svět ve kterém se příběh odehrává a jeho zákonitosti. Výhodou fantazy je, že se nemusí držet skutečnosti. Může tak být naprosto jiný, než ten, pro koho je možná příliš nudný ten náš.
Ve filmu je často kladen důraz na akci. Souboje, velkolepé bitvy, napětí a v neposlední řadě i nezbytné pronásledování. Pak je tu zapotřebí porce zábavy. Už je jedno, zda je to knížka, film, a nebo PC hra. Podstatné je, že musí bavit. Je zajímavé že pokud např. film diváka baví, čas ubíhá rychleji. Dvouhodinová porce se nám pak zdá krátká. Někdy to tvůrci řeší, tu více či méně úspěšným pokračování. Pokud film nudí je tomu právě naopak. Hodně také zaleží jakou má hra celkovou atmosféru. Pocit uvěřitelnosti světa hry, naservírovaný nám jeho tvůrci, v tom hraje velkou roli. Hráč se pak stává jeho součástí. Samozřejmě každá hra musí mít i svá pevná pravidla. Pokud je nemá, je hraní RPG chaos a hra pak nebaví. Pravidla dávají každé hře fungující zákonitosti a do jisté míry vytvářejí onu realitu herního světa. Pravidla tak mají veliký vliv na hráčovo chování ve hře a do jisté míry určují svobodu hráčova rozhodování.
Velkou roli v každém dobrém RPG hraje i úroveň zpracování vývoje hlavní postavy, není na škodu, když je zvolen jiný, než ten trochu fádní, čistě tabulkový. Posledním, ale nejdůležitějším faktorem, je pak celková hratelnost hry, což je úspěšný mix všech faktorů dohromady.
Zjednodušeně dobré RPG musí mít skvělý příběh – akci – uvěřitelný svět – atmosféru – pevná herní pravidla a výbornou hratelnost.
Pokud se tohle podaří vývojářům skloubit všechno do hromady, nebudou mít s úspěšností hry vážnější problém. Hra nesmí mít moc složité ovládání, nebo se její hraní zvrhne v utrpení. Jasně je tu ještě reklama a masáž marketingu, ale ty podle mě nemůžou ovlivnit výslednou kvalitu hry. Rozhodně ale ovlivní spoustu lidí a tím navýší prodeje. Mnohem Větší roli snad může sehrát jen množství investovaných peněz, což má vliv na velikost a kvalitu vývojářského studia. Pak jen stačá věnovat dostatek času testerům na vychytání chybiček. Výborná hra si své hráče vždycky najde.
Nesmím tu zapomenout na důležitou herní složku, kterou je celkové ozvučení hry. Hudba některé vypjaté části hry dokáže neobyčejně emočně dokreslit. Hraje tak neodmyslitelnou součást každého titulu, se kterým to myslí vývojáři vážně a chtějí uspět. U áčkových her se rozhodně na výběr hudby a ozvučení klade veliký důraz. U kvalitních her je samozřemostí i kvalitní sountrack.
Samozřejmě jsou tu další věci jako multiplayer a někdy i dlouholetá podpora ze strany vývojářského studia. Tam patří různé patche, nové mapy a dnes už poměrně rozšířené dodatky DLC (downloadable content). Ty jsou buď zdarma, a nebo v horším případě ke stažení za malý poplatek. Za velice užitečný krok pak považuji vydání editoru hry. Cesta k modům a fanouškovské úpravě hry je pak mnohem jednodušší.
Podstatnou výhodou RPGček je i dost dlouhá herní doba.
Neodmyslitelně do světa RPG patří i krásné ženy, většinou dost spoře oděné, ale komu by to vadilo? Spíš naopak, osvěží to hru. Mnozí hráči s oblibou hrají za něžné pohlaví. Je to hezký pohled na zadní čast těla co se jim líbí.
Komunita
Svou podstatnou roli na neutuchajícím a dlouholetém zájmu o hru má komunita hráčů. Což je sdružení fanoušků hry, kteří se o hru velice dobře starají i dost dlouho po jejím vydání. Jsou to např. weby, amatérská tvorba nových map, skinů, různá grafická vylepšení a někdy i hodně bláznivých modů do hry. Samozřejmě podobně to platí pro všechny herní žánry. Stačí si nějaké ty weby prohlédnout a hned uvidíte jak se komunita stará.
Myslím, že žánr RPG má toho hodně co nabídnout, i dnešnímu náročnému hráči s vysokými nároky.