Rok se s rokem sešel a na pultech obchodů se objevuje nový ročník F1ček od Codemasters. Na novém enginu, s novým jízdním modelem a poprvé na nových konzolích. Co víc si přát? No pár věcí by tu bylo.
Co třeba kariéru
Ano správně. Nový ročník neobsahuje pro mnohé to nejdůležitější a to kariéru, ve které jste si mohli vytvořit vlastního jezdce a postupně se propracovat z těch nejhorších týmů až k těm nejlepším. Smiřte se s tím, nic takového v F1 2015 nenajdete. Vývojáři to zdůvodňují tím, že se ve hře nově vyskytují stupně vítězů a že by vámi vytvořená postava nevypadala pěkně vedle propracovaných obličejů Lewise Hamiltona nebo Sebastiana Vettela. Dle mého názoru ale spíše neměli dostatek času, a tak kariéru radši vypustili. Tak snad příští rok.
Zbylo jen torzo
Jaké módy nám tedy zbyly? No moc jich bohužel není. Většinu času pravděpodobně strávíte v režimu sezony, ve které si vyberete tým, jezdce a můžete jít na start. Nic, co bychom neznali. Dalším módem je Pro season, který je ale jen obyčejná sezona s vypnutými všemi pomocníky. To samé si přitom můžete naklikat během pár sekund v menu. Opravdu zoufalá snaha Codemasters naplnit hru alespoň nějakým obsahem. Zbývající dva herní režimy, tedy Quick race a Time trial, už jsou stálicí a ničím novým vás nepřekvapí. Pokud čekáte návrat historických formulí tak vás musím zklamat, ani ty tu bohužel nenajdeme. Jako cenu útěchy nám tak vývojáři alespoň nabízejí s aktuální sezonou i tu minulou. Takže pokud si chce zajezdit s dnes již zaniklou stájí Caterham nebo na okruhu Hockenheim, tak máte možnost.
Nový engine = lepší grafika? Ne tak docela
Toto pravidlo nemusí platit vždy a F1 2015 to bohužel potvrzuje. Už čtvrtá generace enginu EGO totiž nedosahuje takových kvalit, jak jsme očekávali. Grafika působí uměle a rozhodně se nemůže srovnávat s hrami jako Project cars, Driveclub nebo ve vedlejší kanceláři vznikající Dirt Rally. Musíte se spokojit pouze s několika pěknými, občas až příliš kýčovitými efekty, které ovšem nepřebijí fakt, že jsme po přechodu na novou generaci konzolí čekali mnohem víc.
Abych ale jen nehanil, tak musím pochválit dynamické počasí, které dopomáhá k dramatičtějším závodům a různým strategiím. K zahození nejsou ani noční závody v Singapuru a Abu Dhabi. Obměnou prošla také celá předzávodní procedura, při které se můžete pokochat vymodelovanými obličeji skutečných jezdců nebo nahlédnout do zákulisí jednotlivých týmů. To vše s nově namluveným komentářem.
Pokrok tam, kde ho čekal málokdo
Výrazných změn se totiž dočkala celá fyzika v čele s radikálně přepracovaným jízdním modelem. Formule jsou nyní výrazně živější, nervoznější, přetáčivější a celkové těžší na zkrocení. Ano, pokud si zapnete všemožné pomocníky, které hra nabízí, je to stále ta stará známá arkáda z minulých dílů. Pokud ale většinu pomocníků vypnete, tak se budete muset hodně ohánět, abyste dravou formuli vůbec udrželi na dráze. Stále se samozřejmě nejedná o žádný hardcore simulátor, i tak mi ale jízdní model sedl daleko více než v minulých dílech.
Kromě jízdního modelu se přepracování dočkala také umělá inteligence, která je nyní mnohem agresivnější a už nejezdí jenom tupě ve vláčku za sebou. Občas ale brzdí na některých místech nepochopitelně brzy, takže se mějte na pozoru. Ještě více vás ale budou trápit jezdci okolo zpátky, kteří vás zásadně nepouštějí. Není nad to, když vás ze závodu vyřadí jezdec o kolo zpátky.
Studio Codemasters bylo vždy chváleno za svůj realistický destrukční model. Ať už to bylo v sérii Toca race driver (později grid) nebo v rally závodech Dirt. Vždy byl nadčasový a dle mého názoru dosud nepřekonaný. Škoda, že na tuto tradici nenavázali vývojáři i v F1 2015. Jediné dvě věci, které jdou u formule poškodit je přední křídlo nebo kolo. Pokud do soupeře narazíte zezadu, tak sobě sice pěkně odstrojíte předek auta, ale soupeřovo auto zůstane nepoškozené. Tady je bohužel vidět jednoznačně krok zpátky, i v porovnání s minulými díly.
Je lepší býti vytrvalcem, nežli sprinterem.
Pokud stejně jako já rádi jezdíte alespoň na půlku délky skutečného závodu, tak oceníte konečně realistické opotřebení pneumatik, které i díky odlišným směsím napomáhá k různým strategiím během závodu. Chcete raději šetřit pneumatiky a zkusit jet na méně zastávek než soupeři nebo jet na plno a riskovat, že vám rychle odejdou a budete muset zajet dříve do boxu. Je to jen na vás. Bohužel moc strategické myšlení nemá v tomto ohledu umělá inteligence. Několikrát se mi totiž stalo, že jezdci jednoho týmu zajeli ve stejný okamžik do boxů. Druhý z dvojice, tak musel poslušně počkat, až mechanici obslouží jeho kolegu. Ke správnému rozhodování a plánování strategií vám bude pomáhat váš inženýr na boxové zídce, který vám dle vašich pokynů sděluje rozestupy mezi jezdci, stav paliva nebo předpověď počasí.
Tyto všechny klady, ale pocítíte jen v případě, že budete jezdit delší závody, pro které je ale dle mého názoru hra stavěná. Pokud budete jezdit závody na 3 nebo 5 kol, ochudíte se o velkou část zážitku. Proto doporučuji volit alespoň 25%, nejlépe 50% skutečného závodu. Přesný počet kol si bohužel zvolit nemůžete.
Celkově mám z F1 2015 smíšené pocity. Chybějí herní módy a malý posun v grafice jsou věci, které hru táhnou dolů. Samotný pocit z řízení a strategická rozhodnutí během závodu ve mně ale vyvolávají emoce, jako kdybych skutečně jel závod F1. A tento pocit jsem nezažil v žádném z předchozích dílů. Pokud jste už nad skutečnou F1 zlomili hůl, lehce můžete i nad její herní předlohou. Pokud ale stále sledujete reálné závody, tak vás jistě překvapí, jak je jejich herní adaptace blízká skutečnosti.
Recenze
Recenze F1 2015
F1 2015 boduje kvalitním jízdním modelem a celkovým přiblížením ke skutečným závodům. Bohužel ale obsahuje tolik nedodělků, že ji lze doporučit pouze velkým fanouškům Formule 1.
Líbí se nám
- Jízdní model
- Dynamické počasí
- Strategická rozhodnutí
Vadí nám
- Chybějící herní režimy
- Grafické zpracování
- Model poškození