Sony dnes potvrdila, že jejich příští konzole se bude oficiálně jmenovat Playstation 5 a můžeme s ní počítat před vánocemi 2020.
Již v minulosti jsme se dozvěděli, že CPU bude založeno na AMD sérii Ryzen a GPU na jejich „rodině“ Navi. Konzole se také vzdá klasického mechanického HDD ve prospěch mnohem rychlejšího solid-state drive, což citelně urychlí nahrávací časy ve hrách, stejně jak jejich instalace nebo updatování.
Přítomnost SSD umožní také menší datový objem her, protože kvůli čtecí technologii tradičního HDD musela být data občas duplikována (aby se k nim „čtecí jehla“ disku snadněji dostala). V případě Spider-Mana údajně existovalo až 400 duplikátů dat na disku pro tyto účely.
Fyzické hry pro PS5 budou každopádně uloženy na 100 GB optických discích, které budou podporovat také formát 4K Bluray přehrávačů.
Nicméně s ohledem na rozdíly mezi čtením z optického disku a SSD bude instalace hry na SSD povinná. Zároveň ale bude možné si podrobněji vybrat, jakou část hry chcete instalovat (např. pouze multiplayer) nebo individuálně odinstalovat (můžete například odinstalovat příběhovou kampaň po dohrání a nechat si na SSD pouze multiplayerovou část hry – použití bude samozřejmě záležet hlavně na vývojářích jednotlivých her).
Rychlejší nahrávání také znamená, že vývojáři již nemusejí používat tradiční triky ke zpomalení hráče, jakou jsou „nekonečné“ výtahy nebo pomalé otevírání dveří/odsouvání překážek, dlouhé spojovací chodby apod. V herním pravěku byly hry na „cartridge“ médiu a nahrávaly se okamžitě – konzole se nyní díky moderní technologii vrací k tomuto příjemnému principu, který jejich rychlost a snadnost obsluhy definoval na začátku.
Při rozhodování o tom, co budete hrát, vám pomoci také výrazně vylepšené uživatelské rozhraní.
Současná PS4 vám nabízí pohled na to, kteří vaši přátelé hrají danou hru, ale není to dostatečně podrobné a často je potřeba do hry přímo vstoupit, abyste se mohli rozhlédnout po detailních informacích o tom, kde a co vaši online přátelé dělají.
Nové rozhraní pro PS5 má tyto informace mnohem snadněji ukazovat bez potřeby najíždět na jednotlivé hry nebo do nich vstupovat a dokonce bude tyto nabídky využívat i pro singeplayer hry (uvidíte nabídky typu „pokračovat v misi X“ v rozhraní konzole ještě před vstupem do hry, a to včetně případných odměn za danou aktivitu).
Legendární systémový architekt Mark Cerny nyní kromě jiného upřesnil informace na téma podpory ray-tracingu, revoluční technologie pro nasvěcování ale i ozvučení herního prostředí: „“Ray-tracing akcelerace probíhá uvnitř GPU hardware,” říká, “což věřím, že je to prohlášení, které lidé hledali“ (naráží tím na obavy některých, že tohoto efektu bude na konzoli dosaženo pomocí nějakého SW triku).
„Ray-tracing akcelerace probíhá uvnitř GPU hardware.“
Jedním z cílů pro novu platformu bylo prohloubení pocitu z vtáhnutí do hry, konkrétně v oblasti hmatových vjemů, čehož chce Sony dosáhnout kromě jiného pomocí úprav ovladače.
První zásadní změnou je náhrada tradičních vibrací pomocí mnohem preciznějšího haptického feedbacku, který citelně odliší náraz auta od žduchnutí do stolu, nebo dokonce pocit při přejíždění různého povrchu pod auty vašeho vozidla.
Druhou je inovace hlavních „spouští“ na ovladači (tlačítka L2/R2) pomocí technologie „adaptivních spouští„, které umožňují odlišit pocit z jejich tuhosti u různých aktivit ve hrách. Haptický feedback i adaptivní spouště dále podporuje vylepšený zvukový reproduktor v ovladači, díky kterému je zážitek ještě silnější (jako jeden z příkladů bylo uvedeno napínání a vypuštění tětivy u luku).
Ovladač pro nabíjení používá konektor USB Typ C (tradičně můžete hrát s připojeným kabelem během nabíjení). Má větší kapacitu baterie, která pohromadě s haptickým systémem způsobuje poněkud větší váhu ovladače (ale údajně je pořád lehčí než Xbox ovladač s tradičními bateriemi).
Redaktoři magazínu Wired měli příležitost si nový ovladač osahat. Byl černý a velmi připomínal PS4 ovladač. Nicméně jejich zájem upoutal otvor, který by mohl být zabudovaným mikrofonem.
Na veřejnost se ostatně nedávno dostaly informace o pokročilém AI asistentovi pro Playstation, který by mohl hráči pomáhat v navigaci systémem, včetně podrobných rad pro konkrétní hry. Tento aspekt ale zatím Sony nechtěla oficiálně komentovat.
Sony has filed a new patent for an AI powered voice assistant called PlayStation Assist.
You can input a query and then the game will dynamically respond.
E.g. Ask for the nearest health pack > The game marks it on your map.https://t.co/BQWibOqSRP pic.twitter.com/PNKDEH7jGe
— Daniel Ahmad (@ZhugeEX) September 29, 2019
Sony každopádně potvrdila, že různí světoví vývojáři již mají vývojové verze PS5 hardware k dispozici a mohou tak včas experimentovat s těmito novými nástroji a jejich implementací do připravovaných her. Jedním z potvrzených vývojářů je studio Bluepoint, stojící za vynikajícím remake Shadow of Colossus. Údajně dělají na „něčem velkém“.
Redaktoři Wired viděli pracovní verzi PS5 v akci a údajně zatím velmi připomíná onen „véčkový“ prototyp, o kterém se informace nedávno dostaly na internet neoficiální cestou.
Sony samozřejmě nechtěla komentovat, nakolik pracovní verze konzole souvisí s jejím plánovaným vzhledem.
Na závěr Sony připomněla, že než se dočkáme PS5, vyjdou pro PS4 ještě očekávané Death Stranding, Last of Us 2 nebo Ghost of Tsushima (u té si někteří nebyli jistí, zda nebude odložena až na launch PS5, především díky nádherné grafice).
Trochu podezřelé by někomu mohlo připadat, že tentokrát nepadla ani zmínka o zpětné kompatibilitě.
Doufejme, že na plánech mít konzoli zcela (zpětně) kompatibilní s PS4 se nic nezměnilo.
Cože, co? Jen 100 GB SSD? To snad spadli z Marsu ne? Čekala sem alespoň 500 GB. Takle to nemá smysl kupovat.
100GB disky se hrou,tohle není velikost SSD
Uff, díky za upřesnění. Sem to četla narychlo v práci a dost sem se zhrozila
Fyzické hry pro PS5 budou každopádně uloženy na 100 GB optických discích, které budou podporovat také formát 4K Bluray přehrávačů.
Přečti si to znovu a lépe, třeba ti to dojde
to bylo na mě nebo na Riu? v tom reply systému je bordel
Hlavně na PS4 ještě výjde nějaký ten Cyberpunk
kolem noveho VRka k PS5 nejsou zatim zavne informace ?
Akurát že bude PS5 podporovat VR z PS4. Kdy bude nová verze to se ještě neví.
ja doufam ze rovnou pri uvedeni ps5
To si nemyslím, podle mě až později.
Takže vydají osekaný TLOU2 na PS4 aby ho za pár měsícu vydali teda plnohodnotně na PS5, výborně to ti pitomci v Sony vymysleli. Samozřejmě mě nezbude nic jiného než si to koupit v den vydání a celej zážitek ze hry si kazit představou jak to bude všechno krásně vypadat na novým železe. Tohle mě fakt se*e, když už si budu kvuli té hře kupovat i novou 4K televizi chci nejlepší zážitek v den vydání…. Jdu se vyplakat do kouta, nechte mě bejt
tak teoreticky si to můžeš zahrát na 900p a 30Fps v únoru a pokud bude zpětná kompatibilita u PS5 (což by měla být,akorát se o ní nijak nemluví),pak si hru můžeš znovu projet ve 4K/60fps.mezitím vyjde spousta her,tak na příběh zapomeneš a budeš to mít jako novou hru 🤔
No moment, já myslel, že zpětná kompatibilita je už potvrzená. Minimálně aspoň na PS4.
od potvrzení se o tom nikde nemluví,dokonce ani teď
Tak to potvrzení je nejdůležitější. Podle mě se o tom nemluví protože je ještě možnost kompatibilita s PS3. 😀
uvidíme 👍
Jaký osekaný Last of Us 2? jaký pitomci ze Sony? Co to meleš? Last of Us 2 je primárně dělaný pro PS4, žádný osekávání se nekoná. Kompromisy? Možná, ale koho to sere vzhledem k tomu jak to vypadá. A jestli to vyjde na PS5 ve vylepšené verzi to se ani neví. Já teda předpokládám že jo, ale až někdy později a ne hned ze začátku PS5.
A tu 4k TV budeš kupovat brzo teda, ale pořád lepší než PC hráči kteří budou hrát ve Full HD ještě za 5 let. Být tebou tak s tou TV počkám až na PS5. Budou v té době lepší modely a i ceny. Jenom kvůli jedné hře která bude vypadat nádherně tak jako tak, to asi nemá úplně cenu.
Proč by měli hráči na PC hrát ve FHD?
jako dost hráčů stále jede fullHD,někteří jako já pomalu přešli na 1440p a jen malá část jede ve 4K To že napsal že za 5 let pojedou PCčkáři ještě na fullHD je jen kec a dost zkreslená představa ohledně PC hráčů a potřeboval si jen rýpnout,tak jako my si rýpem do konzolistů,že zdaleka neví co je 120FPS 👍 Samozřejmě,že za 5 let už bude 4K standartem na všech platformách
Drtivá většina z nich hraje ve Full HD, byl tady o tom i článek. A opravdu bych se nedivil kdyby ve Full HD hráli i za těch 5 let.
4K TV už mám dlouho, chtěl bych kupovat novou s větší uhlopříčkou a OLED displejem, to za prvé. Za druhé, možná máš pravdu, ale TLOU je prostě hra kterou si chci vychutnat na maximum, při hrání náročnějších her už teď moje PS4 má kolikrát co dělat aby udržela aspoň těch 30FPS. Nevěřím tomu že tá hra bude vypadat stejně jako v ukázkách.
Ale jestli můžu za něco dát ruku do ohně tak že TLOU2 bude launch titul PS5, takovouhle příležitost by si v Sony nenechali utéct.
Za rok je to tady, nádhera. Už se nemůžu dočkat. Asi se nechám na rok zmrazit. Jinak všechno zní fakt skvěle, hlavně že ovladač bude podobnej tomu z PS4, nic není potřeba měnit, akurát na ten reprák se mohli vysrat. Ten jsem na PS4 snad nikdy nepoužil, ještě že jde vypnout. A doufám že zůstanou funkce z PS4 jako například ukládat a upravovat videa z hraní, típat screenshoty jedním tlačítkem atd.
Díky za článek, hned se bude líp spát xD
Bacha ať se ti nestane to co Cartmanovi, když čekal na Nintendo Wii
😂👍
Zní to všechno docela dobře, ne jako PS4, kdy se před vydáním debatovalo o výkonu, jestli bude stačit a samozřejmě, hry pak měli sotva 30 fps a ještě se tomu říkalo next-gen a „cinematic“ zážitek a podobný kokotiny. Něco mi ale říká, že u téhle generace bude zas problém cena.
jako zní to dobře 👍ale ten design je divný a abych pravdu řekl,kdybych si tohle pořídil,musel by z očí,nevypadá hezky 🤔 Snad to nebude real a bude to mnohem jednodušší design 👍
Tohle jsou PS4 devkity http://ps4tuto.com/images/news/video_devkit/ps4devkit.jpg
Tak si nemyslím, že to bude nějak stejný.
tak jasně,já budu jen rád 👍já narážel na větu ,,Redaktoři Wired viděli pracovní verzi PS5 v akci a údajně zatím velmi připomíná onen „véčkový“ prototyp, o kterém se informace nedávno dostaly na internet neoficiální cestou.“
Tak snad to nebude tak agresivní Véčko
když už rozdělují SP a MP, tak by mohli rozdělit i trofeje. multiplayer mě nebaví a nechci kvůli němu zbytečně přicházet o platinovky.
Souhlas
To oddelené inštalovanie single a multiplayeru je super nápad. Každý rok si zbehnem na Vianoce (PC verziu) Batman Arkham: Origins a musím úplne zbytočne sťahovať 7 GB MP časti, ktorá je navyše už vypnutá.
Na konzolách to bude 2x viac fajn, keďže MP je zamknutý za paywall a kto nemá plus, zbytočne by to inštaloval.
edit: Cerny určite nie je legendárny (možno tak známy), to by sme mohli napísať o Kutaragim.
Zatím to zní vše dost dobře. Inovace vibrací zní taky super a xbox je má momentálně líp řešený. Instalace SP a MP zvlášt je taky pecka.
Přemýšlím, jestli má teda vůbec smysl kupovat Last of us a další hity na PS4, když v zimě už bude PS5.. ale asi bych to stejně nevydržel
Právě, jsem zvědavej jak chtěj pořešit zpětnou kompatibilitu. Jestli budou vydávat PS5 remastery, nebo bude stačit PS4 placka a hra dotáhne nějaký HD patch, ale to by přišli o spoustu peněz.
Přesně tak.. to je otázka.. Naughty dog ani Kojima nejsou blbí a nenechají aby jim hra na které tak dlouho pracovali prakticky zestárla ještě ten rok (v případě TLOU)..
Těším se.
Hoši, a co ten RDR2 na PC, vlastní Vás Xzone, tak bych čekal nějaké oficiální oznámení.
Co myslíš? Ty krabicovky? Ty už byly doplněny v novince.
A co chceš jako slyšet ? Snad si nemyslíš že v dnešní době ti vydají další hru se 7 dvd nebo kolik jich mělo gta 5. Už u toho gta 5 byla haluz že se s tím vůbec srali.
Oni existují i klíče, takže krásná krabička s mapou + klíč.
Bohužel existují lidi co nemají pořád rychlý internet a tahat hru několik dní taky není zábava.
asi tak