Pokud neznáte Alanah Pearce, pak vězte, že je to bývalá redaktorka IGN, následně streamerka na volné noze a nyní nově spisovatelka pro SIE Santa Monica Studio, které pracuje na God of War: Ragnarok. Alanah ve své kariéře uspěla kromě jiného díky velmi dobře prezentovaným názorům, které kvalitně shrnují aktuální témata. Ve videu v záhlaví můžete nalézt přesně takový příklad. Alanah se tam vyjadřuje k aktuální „vlně kontroverzí“ na téma udílení cen za hru roku.
Jak jsme na Zingu psali minulý týden, 38. ročník cen Golden Joystick, jejichž vítěze rozhoduje hlasování samotných hráčů, letos ovládla hra The Last of Us Part II, která si kromě jiného odnesla také cenu za celkově nejlepší hru roku. Je nejspíš docela dobrá šance, že tato hra zaboduje také na letošních The Game Awards, největším a nejvýznamnějším udílení cen v herním průmyslu. Přitom je to ale zároveň hra, na kterou se snesla snad největší vlna zloby a kritiky hráčů, minimálně od dob pay-2-win modelu Star Wars Battlefront II. Jak je tedy možné, že navzdory vší té kritice má hra takový úspěch v hlasování o nejlepší titul roku?
„Pokud jste si to ještě neuvědomili, herní průmysl je obrovský„, říká ve videu Alanah, „Activision očekává letos tržby 7 miliard dolarů, EA 5 miliard dolarů a T2 necelé tři miliardy. Analytici jim přitom předpovídají ještě více příští rok. Pokud jde o herní prodeje, zrovna TLOU2 zlomila prodejní rekordy PS4, kdy za první týden prodala 4 miliony kusů.“
Jako další krok své úvahy Alanah zamířila na Google Trends, aby poukázala na to, co lidé vyhledávají ve svých prohlížečích: „Můžete vidět, že je obrovský nepoměr mezi množstvím lidí, kteří se zajímají o informace na téma samotné hry a množstvím lidí, kteří se zajímají o informace na téma, s tím souvisejících – jako třeba kdo je autorem hry.“
„Většina lidí, co hrají videohry – protože znovu opakuji, že jsou jich početné miliony – možná zahlédli logo studia při spouštění hry, ale to je pro ně všechno. Nebaví se o těch studiích se svými přáteli. Neví, kdo je Neil Druckmann. Nevědí o těch únicích. Nevědí o žádné z těch kontroverzí, co existují na internetu. Které, pokud jste součástí herní komunity, vám mohou připadat jako největší zpráva na světě. Ale většina hráčů si třeba ani nevyhledá hodnocení hry na Metacritic.“
Tím se Alanah dostala ke své pointě: „Z určitých online komunit by se vám mohlo zdát, že všichni nenávidí TLOU2. Tyhle komunity pak tvrdí, že pokud TLOU2 vyhraje jakékoliv ceny, tak jsou zcela očividně zfalšované. Z poměru hodnocení novinářů a hodnocení hráčů na Metacritic je přece jasné, že všichni tu hru nenávidí. A já si právě myslím, že to není pravda. Myslím, že z těch 4 milionů lidí, co si hru koupily první týden, většina ani neví, co Metacritic je. Velmi specifická malá skupina lidí, kteří jsou součástí videoherní internetové kultury, se na Metacritic dívá. Tomu zbytku na něm vůbec nezáleží.“
Alanah to následně ilustruje na dalším příkladu, kterým je její zpráva o monetizaci v onom Battlefrontu II. Jak sama komentuje, tato zpráva měla překvapivě málo shlédnutí a Alanah si je zcela jistá, že ty miliony zákazníků, co si pro hru přišly do obchodu, prostě viděly krabičku se Star Wars a tím to pro ně končilo. Jako další příklad uvádí hráče, kteří si koupili nejnovější hru ze série Crash Bandicoot, aniž by měli nejmenší tušení, že za ní stojí jiný tým.
„Pouze 22% Američanů používá Twitter, přičemž 10% je odpovědných za 80% tweetů,“ pokračuje Alanah, „a vy pak slyšíte lidi se ohánět frázemi – tohle je, co všichni říkají! Tohle je, co všichni dělají! Ale ve skutečnosti tomu tak vůbec nemusí být. Na sociálních médiích vidíte pár procent lidí. Ale nemáte vůbec tušení, co si myslí všichni ostatní. Twitter je navíc schválně postaven tak, aby nutil ke konfrontacím a zpětné vazbě. Twitter není důvěryhodným odrazem světa, politiky, nebo toho, co jeden k druhému cítíme. Věci na internetu mohou být velmi snadno nafouknuté a můžete mít pocit, že jsou součástí a reprezentací názorů většiny… ale nejsou. Lidé často používají frázi, že ostatní říkají to a ono. Ale kolik lidí to bylo? Dva tweety?“
Tohle je přesně něco, co jsem už několikrát rozebíral v našich podcastech na Zingu. Hardcore hráči, kteří tráví volný čas čtením herních webů, fór, redditů apod., kteří sledují pravidelně všemožné herní youtube influencery a twitch streamery, jsou pouze úzkou skupinou v rámci obří populace zákazníků herního průmyslu. Je to skupina velmi důležitá a velmi hlasitá, ale pořád je v menšině. Drtivá většina lidí si hry užívá v mnohem omezenější míře, prostě jako koníček, a na internetové drama buď nemají čas nebo ani náladu.
Mějte to tedy v patrnosti, až příště budete prohlašovat nějaké ceny za zfalšované nebo hru za neúspěšnou.
Zavřel a jeho nezdravý fanboyismus pokračuje. Proto by neměl recenzovat všechno exklusivní od sony.
Až na to, že zrovna během launche PS5 psali kolegové víc těch PS exkluzivit, než já.
Kdybyste mne nebo Zing trochu víc sledoval, věděl byste, že mám rád a hraji na všech platformách.
S názorem v článku maximálně souhlasím. Nespokojený člověk svůj názor vyjádří mnohem častěji než spokojený. Sám jsem sice kdysi taky za každou cenu například bránil novou desku své oblíbené kapely, protože většina ostatních ji kritizovala, ale později jsem si uvědomil, že pro můj dobrý pocit úplně stačí to, že mě se líbí. A Metacritic jsem do nedávna taky neznal.
Ordinaci taky sleduje velké množství lidí a všichni víme jaké to je
..ale těch článků na pozitiva Sony tu je poslední dobou mraky..ale že by se psalo např. o chybách PS5 to ne, ale článek o tom zda máte PS5 na poličce nebo na zemi tu byl snad 3x. Ale tak chápu, Sony je spokojené a to je hlavní
.
Tak Martin sa netají tým, že PS je jeho obľúbená a preferovaná platforma.
Takhle bych to úplně nenazval, ale je fakt, že v posledních letech bylo na PS více výrazných titulů, než na některých jiných platformách. Plus aktuálně je DualSense velké plus pro hraní některých her.
Přesto ale znovu zopakuji, že PlayStation nemá nic ani zdaleka tak výhodného, jako je Xbox Game Pass, kvůli kterému se vyplatí Xbox rozhodně mít (jen tento měsíc tam doputuje Doom Eternal a Control!). Stejně jako znovu zopakuji, že hry Nintenda jsou naprosto jedinečné a ty nejlepší z nich snesou srovnání s čímkoliv jiným. O PC hraní nemluvě, tam je těch výhod nepočítaně.
Ordinace ale nevyhrává podobné ceny.
To druhé téma už jsme probírali tolikrát, že mě to pomalu začíná unavovat. Poměr článků na Zingu odpovídá poměru platforem mezi našimi čtenáři, který zase odpovídá poměru platforem v ČR. Kdybychom ten magazín dělali nějak jinak, tak by zkrachoval. Musíme psát o tom, co lidi zajímá – a nemůžeme si moc dovolit psát o tom, co lidi nezajímá (např. recenze některých obskurních nekvalitních indie her na Steamu apod.).
Pokud jde o články o problémech PS5, tady jich pár je:
https://www.zing.cz/platforma/ps5/96213812/update-firmware-ps5-obsahuje-dulezite-opravy/
https://www.zing.cz/novinky/96211927/playstation-5-pri-startu-nebude-podporovat/
https://www.zing.cz/platforma/ps5/96211993/nestastne-vystavene-ps5-v-obchodech-se-prehrivaji/
Recenze některých obskurních nekvalitních indie her na Steamu – já si myslím, že by to svoje čtenáře našlo. Člověk by se aspoň dozvěděl, co za paskvily může vzniknout…Jednou za čas udělat takové okénko do tohoto tématu by možná nebylo špatné
Jako občas to může být zábava:
https://www.zing.cz/novinky/96115198/dojmy-z-hrani-drug-dealer-simulator/
Ale většinou je to prostě jen utrpení a čtenost to má opravdu mizernou…
Přesně tak. Aspoň by někteří místní čtenáři zjistili, proč některé – podle nich průměrné hry – dostávají v recenzích známky kolem 7/10 a viděli bychom, jak vypadají hry na známku 4 a méně
Tak to jsou spíš hry na známku 1-2, dneska mi přijde že prostě 10 stupňová škála je k ničemu, poloviční by bohatě stačila ale i tak myslím, že čísla v recenzích jsou už naprosto přežitek, kterého se drží všichni zuby nehty. V tomhle se mi popravdě líbí eurogamer a jeho medaile alá doporučení.
Já beru číselné hodnocení na konci recenze jen orientačně. Dá se kolem něj pohybovat klidně v rozmezí +/- 2 body. Hlavní je vždycky text recenze. Všichni se těch čísel drží zuby nehty právě kvůli těm metakritikům a dalším podobným agregatorum, jak už to tu někde dříve sám pán šéfredaktor zmiňoval.
Což u nás odpadá, nebo jsou české weby i na meta? Nevím, nepoužívám mc a podobné stránky, ale hádám že ne, takže klidně by se dalo obejít bez nich. Upřímně vlastně nechápu proč by někomu mělo až tak záležet, jestli bude na meta i jeho číselko nebo nebude.
Nejde jen o agregáty, ale také třeba všemožné propagační „accolades“ trailery a proma.
Udělit známku je prostě pro magazín užitečné, víc se o něm pak mluví…
Lidé strašně precenujou velikost různých fór a podobných věcí, vzhledem k počtu hráčů a různým jazykům skoro nikde nenajdete na internetu místo kde by se sešlo aspoň pul procenta hráčů určité platformy, ale četl sem komentář od 15 lidi a video melo 2500 liku na YouTube takže všichni tu hru nenávidí.
U velkých her ma každý názor ještě před tím než hra vyjde a recenze je dobrá nebo špatná jenom podle toho jestli souhlasí s tim názorem.
Co je to Metacritic?
Je to dle myho zcestny. Hodne hracu dle tech recenzi hodnotila po tom, co videla ten twist s Joelem – takze nebyli ani v prvni ctvrtine hry. Proc? Protoze je to nastvalo. Me to neslo pres zuby taky. Ale jak to clovek dohraje, tak to ucelene tak nejak zaklapne a celkovej dojem ma jinej. Tohle se bezne stava, staci se podivat na pocet odehranych hodin na steamu (na ps4 to bohuzel neni) u nekterych her a recenzi, stejne tak se staci podivat na achievmenty v procentech co se tyce dohrani hry – i u lepsich her, to dohraje max tretina.
Naopak – ti co to hejti dle myho odehrali fakt jen zlomek hry , nicmene ten feedback jde o to vic videt, jako kazdej hejt – clovek vic proziva a o to vic kona. Ale takovej clovek nebude hlasovat pro cenu….
Upřímně je mi úplně jedno, jaký ta hra dostane ocenění nebo kolik má prodejů. Pro mě je to z hlediska příběhu podprůměrná hra a to mi stačí. Pokud je to pro někoho masterpiece, budiž.
ale ludia co neriesia fora neriesia ani hlasovanie GOTY
Znám osobně několik hráčů, co nemají zájem o přestřelky fanboyů na fórech, ale pro svoji oblíbenou hru zahlasovat přijdou
Tak podobně, ne každý je zvědavý na nějaký Xbox vs PSko, PC Mater Race vs Konzole, to versus ono, věřím že i většina lidí co navštěvuje zing si jen prostě přečte novinku a na komentáře se ani nepodívá. Stejně jako já třeba nepíšu pod videa na youtube atd., max dám ten palec nahoru a jdu dál.
Socialní bublina. Pokud se opravdu bavit o lidech, které zaujme pěkná krabička ve výloze a pak to hraje hodinu, aby zjistil, že ho to nebaví (statistika kolik „hráčů“ vůbec dohraje), fakt nebude dávat hlas do žádné game awards.
Pokud se bavíme konkrétně o TLOU2, tak tu podle statistik dohrály do úplného konce minimálně 2 miliony lidí z těch 4, co si ji první týden pořídili (ale ta čísla jsou stará, takže to spíš bude mnohem víc).
To už na game awards hlasování dává smysl.
Vezmi třeba tady Zing, komentářů je pod článkem maximálně několik desítek, ale v anketě v tom samém článku hlasují stovky čtenářů.
Kdo sleduje alespoň jedno herní médium, tak už je ve velice úzké skupině.
Nic ve zlém, ale tahle TLOU2 defensive ze strany Martina už mi přijde fakt na facepalm. Hra se ti líbila. Good for you. Není potřeba ten svůj názor furt bránit takhle cringe způsobem.
(já TLOU2 ještě nehrál btw, čekám na PS5 verzi, a předpokládám že si to taky užiju)
Tohle ale není ani tak o TLOU2, jako o těch konspiračních teoriích na téma cen za hru roku.
To co řekla není nic překvapujícího. Tohle dojde každýmu , kdo se nad tím zamyslí. Vemte si značky typu COD či Assasin.. pokaždé je to to samé dokola , znova a znova a znova.. A ta masa to stejně koupí.. Zkrátka je jim to fuk, vidí pěknej trailer v pěkné grafice a berou to. Neví o těch hrách skoro nic. Málo hráčů se o hry zajímá dopodrobna. Vidím to ve svým okolí, kdy se spíš ta majorita kamošů ještě ptá a kdy to vyjde? bude to mít titulky? atd..
Osobně mě nebaví tento typ her, kde se řeší propagandy a nebo se to kopíruje pořád dokola – veškerý Ubi hry.
Jak to video vyšlo , tak sem byl zvědavej co z ní vyleze a překvapivě nic co by řadovej hráč dávno nevěděl, takže je to spíš pro lidi, kteří se tolik o hry nezajímají.,
A je v tom velmi rozumném názoru zmíněno i nepatrná drobnost že v těchto tzv validních cenách ROKU (co jsou ve skutečnosti jen reklama konkrétních webů a lidí) schází hry z posledních 2-3 měsíců? Ale třeba je to tak dobře, teď jen přesunout ceny Zlatý Glóbus na říjen, Oskary na listopad…
last of us vyšlo v červnu, death stranding na pc v červenci a ori s animal crossing v březnu. s těma 2-3 měsícema ti to nějak nevychází
jak může být někdo tak hloupí… už na mne laskavě NIKDY nereaguj, děkuji.
Myslel tím, že v nominacích chybí hry z konce roku (Cyberpunk, a tak), protože ty nominace už jsou uzavřené. Ty hry se ale nepřeskočí, dostanou šanci v příštím roce, vždyť o nic nejde. Každopádně Jirka by se měl zamyslet nad svou reakcí, do těch pár povýšených slovíček, pohoršujíc se nad hloupostí, dokázal sám vtěsnat i hrubku.
JJ již ji vidím. To nic nemění na pointě, že herní obdoba Oscarů, v lepším případě Glóbů, chybí. Ty současné herní ceny jsou jen marketingové akce. A hlasování plebsu – diváků, nebo hráčů, jsou maximálně ceny popularity, ne kritickým posouzením výsledku.
„Odborné“ Oscary jsou už dlouhé roky spíše cenou politického přesvědčení, zejména v těch hlavních kategoriích. I v dřívějších dobách to ale nebyla až tak otázka umění, nýbrž oblíbenosti tvůrce, neboť porota je složená z tvůrců, kteří se ve většině důvěrně znají s nominovanými.
Wtf :DD bejt jirka tak si smazu profil
Velmi rozumný, shrnující názor.
Já osobně to mám trochu jinak , čím jsem byl mladší , tím jsem se o nějaké recenze nejzajímal vůbec , když mě hra zaujala , tak jsem ji stáhl, bylo mi 16-17 let prachy žádný , sotva na víkend s klukama na pivo , tak že ano dřív jsem hry stahoval( cca 12 let zpátky) , dnes už jen kupuji. Každopádně abych se dostal k jádru věci. Dnes čtu recenze celkem běžně, ale her hrají čím dal méně a to ani ne kvůli času , ale jednoduše mě už nebavi každá druhá hra jako kdysi. Mysle jsem ,že mě už přestali bavit open world hry, ale po Witcherovi 3 a RDR 2 jsem zjistil , že je miluji snad ještě víc než dřív ,jenom je hold ne každý umí udělat.
Pro mě jeden z nejhodnotnějších článků k hernímu světu za poslední dobu + jasný souhlas. Paretův princip 80/20, zdá se platí i zde.
Tak ono prodejní čísla tvoří i ti lidi co to hráli a nelibilo se jim to :/ z těch slov čtu že to jsou skoro dvě rozdílná čísla, ale jedno je vlastně součástí druhého. jinak souhlasím že většina lidí co si hru koupí svůj nazor nevyjádří veřejné ale ani to neznamená že ten člověk ma hru rád nebo ne. Tyhle statistiky nemám rád, jsou hrozně zavádějící
Na tohle je nejlepší se podívat, jak si na tom stojí hráči s achivementama, ideálně těma, které se udělují po splnění kapitol. Nevím, jestli to PSN ukazuje stejně jako na steamu, kde je u některých her krásně vidět, že první kapitolu dokončilo 80% hráčů, do půlky hry se jich dostalo 50% a na konec hlavní příběhové linie jen 30%.
PSN to ukazuje obdobně. Obecně je dost zajímavý všímat si, kolik lidí např. dohrává hry do konce, u některých her je to až žalostně malé procento.
Na PSN je tohle taky, ale zas tak směrodatné to není, ještě jsem neviděl hru, kterou by dokončilo 70% lidí, drtivá většina je právě někde mezi 30-50 procenty.
Prave, ze neco jinehobjsou prodeje a neco jineho jsou lidi, kteri hru po hodine vypnou a uz se k ni mevrati. Nevim, jak je na tom last of us, ale mohl by to byt dobry ukazatel te udajne mlcixi vetsiny, ktrte se hra libila
Moje pointa nebyla, že mlčící většině se hra líbí, ale že prostě lidi volí peněženkami, ne hejtem na internetu.
A očividně do nějaké míry volí také v anketách a soutěžích, kde se pak někdy ukazují jiné věci, než při reviewbombingu.
Teď jsem TloU 2 zrovna vypínal, tak jsem na to kouknul. Story dokončilo 60% lidí.
To číslo ovlivňuje X faktorů a jedná se o regionální data, i tak ale pro představu stačí. Uncharted 4, který neprošlo žádnou větší kontroverzí a je podobně dlouhý, dohrálo 39% lidí.
Uncharted 4 je ale 4 roky stara hra, byla za smesny castky ve slevaxh a dokonce zdarma v ramci predplatneho, tim ti naroste spousta lidi co hru ma, ale busto ji jen vyzkouseli, nebo to jen koupili ve sleve a jeste se k tomu nedostali. Za TLOU2 zatim skoro vsichni, co maj hru v knihovne, platili plnou cenu.
Tak já to „X faktorů“ příště podtrhnu.
Tak to ale nebylo myšleno. Určitě jsou v té mlčenlivé většině také lidé, kterým se hra nelíbila.
Pointou mělo být spíš to, že když přišel čas, aby veřejnost hlasovala, ukázalo se něco jiného, než co bylo dlouhodobě slyšet těmi internetovými diskuzemi. Stejně jako se to ukázalo z těch prodejů.
Ano, je tu hlasovani, jsou tu diskuze a pak je tu nevela pulka lidi, co si vedome poridila hru za plnou cenu a ani se neobtezovala ji projit, coz mi pripada jako obrovske cislo. Mozna bh dtalo za to se podivat, v jakych momentech byl jaky vypadek hracu
Ta nízká procenta dokončených her jsou, pokud vím, u všech titulů poměrně obvyklá.
Třeba u God of War, který je obecně uznávaný jako jedna z nejlepších her, je to 51,3%.
To ale není nic nového, stačí se podívat kolik hráčů vůbec dohrálo třeba RDR2, trofej za epilog má jen 28.7% Residenta Evila 2 remake 30% Spiderman 51% GoW 51.4% a TLoU2 59.9% a TLoU Remaster na lehkou obtížnost 40% a normál 29.6% (Na PS3 jsou podobná čísla + – 2%) takže TLoU2 se opravdu nijak v tomhle neliší a o ničem to zrovna nevypovídá.
„Nevelká půlka“ je solidní sémantickej freestyle. No nic, diskuze se pomaličku vymyká, tak já se zase vzdaluju.
Rynn: nejprve říkáš, že jsou ta čísla dobrý ukazatel a teď zas, že je třeba zkoumat x dalších faktorů, jako např. rok vydání, atd. Tak úplně nevím, jaks to vlastně myslel.
Sám se přikláním k tomu, že člověku moc neřeknou, právě proto, že hry se kupují třeba v bundlech, kratší hru pravděpodobně dohraje víc lidí než delší, hru, od které lidi ví, co čekat, dohraje víc lidí než tu, která může překvapit (třeba jinou hratelností než kupující čekal), lehčí hru většinou dohraje více lidí než těžší, atd. Těch faktorů je ve výsledku tolik, že čísla neříkají vůbec nic, natož pak o kvalitě hry-tím spíše, že se všechna čísla pohybují kolem středních hodnot.
samozřejmě jako u každé jiné statistiky musíš data nejdřív očistit. něco jiného je když hru dokočilo 50% lidí u nové hry a něco jiného je 50% u starý hry, která vyšla v několika bundlech, byla v ps plus a čtvrtka lidí ji ani nezapla. nechá se tam ale vidět, jestli je u hry nějaký pozvolný úbytek, nebo existuje nějaký moment, u kterého spousta hráčů odpadne.
ale to je jedno, nemá cenu to dál řešit. pro mne zkrátka tohle má větší vypovídající hodnotu než nějaká anketa.
Ghost of Tsushima 48%
Úplně k ničemu ty čísla taky nejsou. Třeba volba obtížnosti nebo sběr collectibles jsou data docela směrodatný, aniž bys musel znát počet prodaných kopií atd.
Já se v tom docela rád hrabu když nemám co dělat, asi jsem sám. Přijde mi fascinující, že někdo např. kupuje hry podle obalu jak těstoviny.
GoOdTiMe: Má kámoše co to přesně takhle dělá, prostě jak dohraje hru jde do obchodu s hrami, prohlídne si krabičky, popisky vzadu, a koupí co ho zaujme. Nanejvýš sem tam zahlédne nějakou reklamu na facebooku nebo tak, jinak to neřeší a to hraje relativně dost.