The Coalition, interní studio z rodiny Xbox Game Studios stojící za Gears of War, se včera pochlubilo technickým testem tvorby postavy v Unreal Engine 5. Demo bylo součástí jejich prezentace na vývojářské konferenci GDC 2021 a jeho působivá grafika si získala zájem ostatních vývojářů i herních médií:
Na sociálních sítích se ale začaly obrázky z této demonstrace šířit pohromadě s obrázky modelu Joela z PS4 hry The Last of Us Part II. Fanoušci přitom upozorňují na to, že nevypadala o moc hůře, než toto technické demo na nové generaci konzolí a nové generaci Unreal Engine:
„Oba vypadají skvěle. Musím ale říct, že model tvůrců z Naughty Dog z PS4 vypadá tak dobře vedle next gen UE5 modelu vám ledacos prozradí o jejich úrovni. Představte si, jak asi bude vypadat jejich další hra.“
Both look fantastic. I have to say the fact @Naughty_Dog did their character model on a ps4 that still looks incredible next to a next Gen ue5 series x model tells you about that naughty dog pedigree. What will their next game look like. pic.twitter.com/U3hKdMCKnz
— Oti (@Oti09280470) July 27, 2021
Samozřejmě se na to konto rozběhla vášnivá diskuze mezi hardcore fanoušky Xboxu a PlayStationu, nicméně to srovnání opravdu dává smysl. UE5 demo má samozřejmě více polygonů a je technicky na vyšší úrovni, ale záleží na tom tolik, když technicky slabší model vypadá víceméně stejně dobře? Jedná se přitom konkrétně o model, který hra využívá během realtime běžících filmových sekvencí a můžete si jej kromě toho ve 3D prohlížet také uvnitř galerie modelů ve hře:
Na to konto se sluší připomenout, že sám Microsoft si nechal loni vypracovat interní analýzu konkurenční hry, jejímž závěrem kromě jiného bylo:
„Vizuální kvalita a důraz na detail v The Last of Us Part II je absolutně nejlepší v oboru napříč prakticky každou oblastí hry a celková prezentace je výrazně napřed před čímkoliv, co jiné týmy vytvořily pro konzole nebo PC. Tahle hra nastavila novou laťku pro to, co bychom snad měli být schopní dokázat na nové generaci konzolí.“
Nojo no, co k tomu dodat…
To je fakt nutný ten článek zakládat na jednom tweetu?
Jako pardon, ale tohle vytváří fakt bizarní situace, kdy se lidi, který nerozumí problematice, včetně autora twitter postu, snaží vyvozovat nějaké závěry z preview na vývojářské konferenci.
Prosím pozastavte se občas nad smyslem těch článků, když vybízí k tak absurdní debatě jako srovnání likeness
hypervypečeného modelu z TLOU, na kterém pracovalo několik desítek lidí 2 roky, s technologickým demem, které, přestože je krásně zpracované, chce spíš pravdepodobně ukazovat počet chlupů na ksychtě.
Těch tweetů bylo mnoho, ale schválně jsme do článku vybrali jen jeden.
Je to téma, které během uplynulého dne dostatečně rezonovalo světovými herními online komunitami, abychom vyzkoušeli, zda nebude zajímat i tu naši – což se potvrdilo.
Jinak likeness nikdo nesrovnával, pouze technickou kvalitu a celkový dojem.
Pokud vím tak se vývojáři UE5 plánují zaměřit na to aby technologie NANITE fungovala i na skeletal mesh, a to by potom byl rozdíl. UE5 razantně vylepšilo dynamické světlo a počet statických polygonů, žádné vylepšení oproti UE4 se zatím vůbec netýkalo postav. Těším se
Řekl bych, že tady máme ukázku toho, jak budou v UE5 vypadat naprosto bezvýznamné NPC. S hlavními charaktery si vývojáři jistě dají maximálně záležet a bude to zase o level výše.
O tom uprimne pochybuji. Jestlize toto demo bylo vytvoreno za ucelem prezentace na vyvojarske konferenci, jsem osobne presvedcen, ze si na nem dali VELICE zalezet a snazili se z toho dostat aktualni maximum.
V tom případě by ale bylo VELICE smutné, že bychom se s příchodem nové generace konzolí graficky skoro nikam neposunuli.
Popravdě řečeno opravdu se dalo čekat že s nástupem next-genu zase poskočí grafika skokově? Já to tedy nečekal. Postavy jsou v mnoha případech už poměrně blízko fotorealismu. Tedy co se týče těch hlavních. Ty skoky už teď fakt nebudou mílové jako tomu bylo řekněme posledních 20-25 let (to je doba kdy já osobně hraju). Teď už to bude spíš o leštění světla, detailů okolo, množství objektů ve hře atd. Alespoň tak to vidím já.
Reknete mi uprimne, kdybyste se chystal svetu predstavit sve dilo a jeste by to bylo na takove specificke technicky zalozene konferenci, snazil byste se to dilo jen tak odflaknout, abyste mel rezervy pro priste, a predstavil tam jen nejaky nemastny neslany prumer?
Historie uci, ze dema byvaji kolikrat nablyskanejsi, nez je konecny vysledek, kde se z x ruznych duvodu pozdeji musely delat ustupky, anebo se v demech dokonce pro vetsi efekt tak trosku „podvadi“ a neco, co je vydavano za budouci standardni vysledek, se „priohyba, aby to odrazelo lepsi svetlo, nez normalne“.
Niemand: Ono teď záleží, co se přesně prezentovalo. Jestli se prezentovaly pouze nástroje UE5 pro rychlou tvorbu postavy a nebo byla snaha z toho vytřískat úplné maximum. Řekl bych, že spíš to první, ale samozřejmě se můžu mýlit. A taky bych řekl, že se asi nedá úplně srovnávat nějaká vývojářská konference s masovou akcí typu E3, kde se trailery leští až příliš.
Raymy: Skokový posun v grafice jsem neočekával, ale hádám, že se k tomu fotorealismu ještě více přiblížíme dejme tomu za nějaké 2-3 roky, kdy se vývojáři plně budou soustředit na novou generaci.
Tak tohle bych zrovna jako posun skoro nikam moc nenazýval. Vždyť ten posun je brutální. Se podívej na tu kůži. Na její texturu, vady a póry. Na ty oči, vlasy které už konečně nejsou z velkých bloků polygonů jako z anime nebo ten vous jak si s ním hraje světlo. A co teprve ten pásek. Brnění sice vypadá jako ze starého CryEnginu a rty jsou taky dost pozadu ale zbytek je už naprosto jiná liga. Hlavně se obecně zvedne rozdíl v tom s čím budeš hrát a co budeš mít neustále na očích. Dnes tě hry lákají na parádní postavičku v cutscéných a pak hraješ s modelem jako z druhé mafie. Tam bude ta největší změna.
Ale samozřejmě, že ta postava vypadá parádně. Tohle bylo spíš myšleno v tom kontextu srovnání s modelem postavy Joela z TLOU2 z PS4. Jasně, že takhle detailně vypadal jenom v cutscénách nebo v nějaké galerii 3D modelů, ale pokud by prezentovaný model z UE5 takhle vypadal taky jenom v nějaké galerii, tak by to zas takový velký posun nebyl. Jak říkám, opravdu moc rad bych věřil, že takhle budou vypadat no name NPC. Na hlavní charaktery nejspíš budou dál používat 3D skeny reálných herců.
Oba charaktery jsou nepochybně pro cutscény ale i v nich je obrovský rozdíl už an první pohled natož pak bližší. Samozřejmě tohle ještě chvilku nebude in-game. NPC by takhle klidně vypadat mohla v jim určených lokacích nebo otevřeném světě který by měl skvěle zvládnuté bufferování ale tohle bude hlavně pro cutscény jako tomu je dnes takže jejich srovnání je na místě. Jen už není na místě říkat že jsou skoro stejné.
Já zas takový expert nejsem a asi to až tak v oku nemám. Srovnávat to s Joelem z PS4 začali jiní. Však on čas ukáže, jak velký pokrok s novou generací vývojáři udělají. Ono se dá většinou srovnávat až na konci dané generace. Třeba takové první TLOU versus jeho druhý díl je docela dobrý příklad.
Napisu to takhle … Obcas mam pocit, ze je prilis mnoho lidi v hernim prumyslu, kteri se neumerne vice zabyvaji grafikou, nez cimkoliv jinym. A to je pak na vysledku poznat v tom dobrem i v tom spatnem.
Ja osobne hraji prevazne 20 let stare hry, ktere jsou pro mne mnohem pritazlivejsi, nez ty nejmodernejsi hity, ktere me lakaji jen velmi malo. Mafie, Jagged Alliance 2, System Shock 2, Rome: Total War … (z novejsich ma u mne vyznamne misto jen serie Zaklinac a XCOM, ale krome nich, uz dlouho dlouho nic – Oprava, zapomnel jsem zminit Kindom Come: Deliverance)
Nenapadlo nekdy vyvojare pozastavit se treba nad tim, proc ma puvodni Mafie na Metacriticu zhruba o 10% vyssi hodnoceni nez remake z Definitive Edition?
Neni to treba tim, ze pro nemalou cast hracu je grafika jednim z nejmene dulezitych faktoru na hre a mnohem vyznamnejsi jsou hratelnost, uveritelnost, poutavost a originalita hry (a jeste kvalita scenare u pribehove hry)?
No nevím jestli je srovnávání hodnocení původní Mafie s remakem úplně šťastný. Do toho hodnocení zase promlouvá že velká část lidí znala příběh, tudíž odpadá takový ten wow efekt z příběhu, postav atd. Pak se u remaku střetávají hodnocení „veteránů“ původní hry proti nováčkům. A takových proměnných by se našlo asi povícero.
Nicméně faktem je že se hodně dbá na grafiku v první řadě. Ale zároveň s tím je nutné se ptát proč tomu tak je? No protože to majoritní část dnešních hráčů žádá a nedostanou-li to, tak vývojáři to dostanou od nich „sežrat“. Holt majorita určuje trend.
Jednoduchá pravda je, že vzhled prodává.
Platí to snad ve všech oblastech lidské činnosti.
Graficky nadupaná hra má mnohonásobně větší šance na prodejní úspěch.
Jsem presvedcen, ze jste i tak porozumel vyznamu meho jednoho anekdotickeho porovnani, ktere samozrejme nevyda za reprezentativni studii, zahrnujici vsechny zasadni hry moderni historie lidstva. Je i spousta jinych her, ktere maji lepsi grafiku a horsi hodnoceni, nez puvodni Mafie a je i spousta jinych her s mnohem horsi grafikou a lepsim hodnocenim, nez Definitive Edition remake Mafie. Ale protoze jsem se snazil vyhnout „michani jablek s hruskami“, uvedl jsem prave tento priklad, kde bylo zpracovano jedno a totez tema, s jinou urovni grafiky a jinym zanrovym pristupem k tomuto zpracovani.
Bez ohledu na dalsi vlivy, ktere samozrejme hraji svou roli, da se i z tohoto prikladu usoudit, ze grafika v tomto pripade neni pro nemalou cast lidi to nejdulezitejsi. Jako dalsi priklad mohu uvest treba It Takes Two, ktere ma hodnoceni podobne jako puvodni Mafie. Pritom It Takes Two ma „detskou grafiku“, ktera urcite s fotorealistickymi hrami s raytracingem a detailnimi modely postav nemuze soutezit. Ale protoze hlavni sila It Takes Two lezi nekde jinde, prekonava v hodnoceni i mnoho jinych „graficky lepsich“ her. Nebo dalsi priklad je treba serie Dark Souls se svoji tradicne „osklivou grafikou“. Nebudu to dale rozvadet, nebot verim, ze tusite, co jsem tim chtel naznacit.
TLOU 2 vypadá skvěle a opravdu patří mezi ten top co se týče technického zpracování. Model u UE5 vypadá o něco lépe, také je určitě jednodušší ho vytvořit. Jsem zvědavý, co Naughty Dog vyprodukují pro PS5.
Co furt lidi maj s grafikou? Hry jsou dnes total odpad, ale hlavně že to má krásnou fasádu…
Ked inak nejde zaujať, tak už len tá grafika zostáva
Tak to asi hraješ spatne hry
To sice jo ale kolik sil museli vynaložit u TLOU2 na takovej obličej zatím co u toho UE5 ty obličeje dokáže vytvořit aji průměrnej vývojář. Myslím že tu na to byl aji článek jak to ulehčuje práci. To že je ale TLou2 jinde tak o tom není pochyb.
To je rozhodně velká pravda, se stoupajícími nároky na detailnost a realističnost herního obsahu jsou jedinou udržitelnou cestou vpřed mocné editory a knihovny, které udělají pořádnou porci práce za vývojáře, obzvláště třeba při tvorbě krajiny.
Estetika ale bude vždy nejdůležitější, jak dokazují třeba technicky slabší, ale vizuálně naprosto jedinečné hry FromSoftware.