Konzole PlayStation 5 před pár dny oslavila své první výročí. Této příležitosti využil magazín Wired a pozval si hlavního systémového architekta Marka Cernyho, který v 15minutovém videu popsal jednotlivé součásti PS5 a také to, jak vůbec vznikaly.
Zajímavé je, že Cerny se vždy nezaměřoval jen na hardware. V minulosti pracoval hned v několika studiích a podílel se na sériích Crash Bandicoot, Uncharted, ale i novějších titulech jako Death Stranding či Spider-Man: Miles Morales. A právě to bere jako velkou výhodu. Díky tomu, že zná práci v herních studiích, ví, co vývojáři po konzoli chtějí. Část nápadů sice tvoří přímo hardwarový tým (včetně některých, které se nestihly přidat do minulé konzole), ale Cerny říká, že největší seznam nápadů jsou požadavky herních vývojářů.
Co se týče PlayStationu 5, velkým požadavkem bylo rychlé nVME SSD, konkrétně s rychlostí čtení 1 GB/s, ale tým pod vedením Cernyho mířil mnohem výše. Číslo se nakonec vyšplhalo na 5,5 GB/s při klasických souborech a až na 8–9 GB za sekundu při použití komprese, která se stala velkou doménou nových konzolí. Přestože na PS5 mají hry detailnější textury, které tudíž zabírají víc místa na disku, dokážou hry zabrat místa míň. Cerny uvadí jako příklad next-gen verzi Controlu, jež zabírá pouze polovinu toho, co stejná hra na PS4. Zároveň došlo k výraznému zrychlení načítání, což se týká například rychlého cestování v open-world hrách. Z někdy i minutových loadingů jsme se dostali na několik vteřin.
Asi největší diskuze se ale vede o grafickém čipu. A je to logické, ve hrách je totiž zdaleka nejdůležitější. Vývojáři chtějí vždy to nejlepší, co se týče hrubého výkonu, ale také nejnovějších technologií. Cerny vsadil na upravené GPU od AMD, které je postaveno na nejnovější architektuře RDNA 2. Nabízí tedy také podporu ray tracingu, který ale údajně nebyl tím hlavním, co vývojáři chtěli. RDNA 2 totiž (na rozdíl od konkurenční Nvidie) nemá výkon v ray tracingu zrovna nejrychlejší, ale i přesto některá studia dokázala dosáhnout pěkných výsledků.
Novinkou u PS5 je zpětná kompatibilita s hrami na PS4. Zatímco Xbox má zpětnou kompatibilitu opravdu bohatou, u konzole od Sony to byl vždycky trochu problém a Mark Cerny říká, že ani u PlayStationu 5 to nebylo vůbec jednoduché. V jednom z raných testů například narazili na problém, kdy se postava ve hře pohybovala moc rychle. A důvod? PS5 dodával příliš velký výkon a vysoký framerate hru kompletně rozbil. Řešením tak bylo výkon omezit.
Další předností PS5 je 3D audio, které funguje pomocí speciálního čipu pouze na audio, aby nedocházelo ke zbytečným kompromisům v ostatních prvcích dané hry. Díky 3D audiu je zvuk mnohem přirozenější a zní, jako by skutečně vycházel z okolí.
Poslední, ale velmi výraznou novinkou je ovladač DualSense. Haptická odezva a adaptivní triggery se rychle staly velmi využívanými funkcemi. U haptické odezvy jde především o větší vtažení do hry, ale adaptivní triggery mají často i funkční význam. Cerny připomíná například Returnal, kde si volíte, jestli chcete vystřelit klasické náboje, nebo použít speciální útok, pomocí toho, jak daleko spušť zatlačíte.
To je vše, ale jde pouze o výtah z toho, co obsahuje celé video. Pokud tedy máte čas, chuť a potřebnou znalost angličtiny, rozhodně doporučuji se na něj podívat. Naleznete ho úplně na začátku článku.
Mark tuhle prezentaci zvládl dobře. Žádné bullshit marketingové kecy, ale video s dostatkem technických informací podaných srozumitelně i pro lidi co tím vyloženě nežijí. Co se týče návrhu desky si myslím, že odvedl dobrou práci.
Mám ale dvě přání:
Byl bych raději, kdyby se více zaměřili na teploty. Podle testování Gamer’s Nexus jsou celkem vysoké. Ačkoliv to nepředstavuje bezprostřední problém, tak by to určitě prodloužilo jejich životnost – což je v zájmu všech vlastníků konzole. Další výhoda by byla, že i když se časem konzole zanese prachem, tak by hned nebyla tak hlasitá jak první modely PS4 a PS4 Pro.
Druhá se týká ovladače. Je strašně moderní se tvářit zeleně a eko a chlubit se kolik procent recyklovaného materiálu je použito, ale zároveň bránit opravám jak to jen jde (koukám na Apple). Takže bych byl rád kdyby se soustředili na jednodušší opravitelnost. Baterie nevydrží věčně a jedodnušší výměna analogových by taky byla super, protože stick drift se časem nevyhne dobré části kusů. Taky mi rozhodně přijde špatně, že nejdou použít ovladače z PS4, protože to zbytečně povede k jejich dřívějšímu vyhození do koše.
vidím, že to každého zajímá …
dejte tady jak skládáte PC sestavu za 100 000kč a hned tady bude v komentech živo…
ale tento jednoduchý toustovač za 10k by složilo i dítě …
Hlavně že složit PC je náramně složitá věc 😂, a je jedno jestli to je PC za 15tis nebo 100tis. Složit Pc jsem zvládl v dáváte třídě v roce 2000. 😉
Však on jen trolli tenhle člověk je rád, když složí skříňku z Ikei natož PC…
jsem smrtelně vážnej… na Alze teď vyšlo video jak na upgrade PS5 SSD …
https://www.youtube.com/watch?v=wybyKVS7R-E&ab_channel=AlzaTech
absolutně primitivní … i cheva stavebnice je možná složitější …
Složit PC není zas tak jednoduché, aby to zvládl každý, musíš mít alespoň základní přehled, kam co patří, který kabel strčit do které díry, dávat bacha na statickou elektřinu atp. Jasně, je to skládačka a ano, je to koncekonců primitivní(pokud víš alespoň trochu, co děláš). Co bys vlastně chtěl? Doktorát, abys mohl složit PC? Nebo proč ti tolik vadí, že je to primitivní, jako proč to dělat jednoduše, když to jde složitě nebo co?
Tady ale nešlo o postavení ve stylu: „Vezmu x součástí a postavím z toho nějaký celek jako ze stavebnice“. Jde o návrh a vývoj v určité kvalitě za nějakou cenu… To bys zvládl? Návrh a vývoj?