Vyhlášení nejlepších her roku na The Game Awards už je za námi, ale svůj žebříček si rozhodla udělat také redakce Digital Foundry. Samozřejmě ne tak ledajaký, jakožto techničtí experti se zaměřili na grafickou stránku a podle ní vybrali ty nejlepší hry roku 2021.
John Linneman a Alex Battaglia zvolili svou top 3, nezapomněli však také na spoustu her, které se do žebříčku nedostaly, ale zmínku si rozhodně zaslouží. Byla tak řeč například o nápaditém indie titulu Kena: Bridge of Spirits, jenž svou stylizací a animaceni uhranul spoustu hráčů po celém světě. Dále byl zmíněn Resident Evil Village, jenž nabídl realistickou grafiku v různorodých prostředích díky RE Enginu, který redakce Digital Foundry obzvlášť chválí. The Ascent je další indie hra, kterou redaktoři ocenili, tentokrát za skvěle zpracované kyberpunkové prostředí. Metroid Dread zase za to, že vývojáři dokázali vytvořit skvěle vypadající hru, kterou rozjede i tak málo výkonné zařízení jako Switch na stabilních 60 FPS. U Deathloopu si Digital Foundry chválí stylizaci dotaženou k dokonalosti a skvělé využití ray tracingu. Jedno z největších překvapení roku v podobě Guardians of the Galaxy zase nabízí skvěle vypadající postavy a unikátní, opravdu husté prostředí. Metro Exodus sice není nová hra, ale letos vyšla její Enhanced Edition na nové konzole, která předvedla masivní grafické vylepšení a výborný ray tracing. Poslední hrou mimo žebříček pak byla Forza Horizon 5, která, stejně jako její předchůdce, nabízí nádhernou relastickou grafiku.
Ale teď už ke třem nejlepším. Na třetím místě se umístila PS5 exkluzivita Returnal od finského studia Housemarque. Linneman a Battaglia si pochvalují prostředí, jež neztrácí na kvalitě, přestože je částečně náhodně generované, a také neuvěřitelné množství částic, které hra využívá. To vše titul dokáže při 60 FPS. Nutno říct, že v nativním rozlišení 1080p, ale na 4K se následně upscaluje a podle Digital Foundry to zrovna u této hry vůbec nevadí, protože i na 4K televizi vypadá skvěle.
Druhé místo putuje k relativně neznámé hře Lego Builder’s Journey. Ta nabízí nejen skvělé využití ray tracingu, ale také naprosto věrně vypadající kousky Lega, které se chovají jako ty skutečné. Redaktoři hru chválí také za to, že každá lokace je trochu jiná, ale zachovává si stejnou kvalitu, a fakt, že tento titul dokázalo stvořit malé indie studio.
Celkovým vítězem se stal Ratchet & Clank: Rift Apart od studia Insomniac Games, což není žádné překvapení. Hra, která nejenže vypadá jako animovaný film, ale dokonce ještě lépe než některé takové filmy. Vývojářům se povedlo vytvořit skvěle vypadající prostředí i postavy a do toho zakomponovat prakticky okamžité střídání světů díky rychlému SSD. Hra dokáže běžet v 60 FPS i s ray tracingem, ale módů nabízí hned několik, což si redaktoři také velmi pochvalují. Kromě klasické režimu kvality (30 FPS) a výkonu (60 FPS) je tu totiž také speciální mód se 40 FPS na displeji s refresh ratem 120 Hz. Ratchet & Clank: Rift Apart je první velká hra, která takovou možnost nabízí.
A co na žebříček říkáte vy, která hra vás letos nejvíc uchvátila svou grafikou?
Pravda, Ratchet ukazuje Pixaru, ze i hra se jim muze rovnat, ne-li prekonat. S Returnal taky souhlasim, tam jsem taky cumel jak vyvorana mys. A to Lego nevim, to jsem nehral. Me se libi i Aliens fireteam elite, tam je grafika taky pekne ostra
Lego? Porota se skládala z pěti letých dětí?
Děti ne ale jsou to RTX fappeři. V podstatě jen vybrali hru kde RTX vypadá dobře ale když ho vypneš tak máš v podstatě mobilní hru. Ale že jim nejde o realistickou grafiku je jasné vzhledem k tomu co vybrali jako top 3.
Nejlepší grafika Ratchet je slušnej výsměch. 😂
Je vidět že si to nehral. Já když to zapl tak jsem měl a ten přechod z animace do hry. A pak ty skoky. Wau
Pro toho kida co leze rodičům na PC je výsměch všechno co je na Playstation, protože ho nemá.
Nebo za to nemůže a má nějakou oční poruchu.
Jinak si jeho názor nedokážu vysvětlit.
Kid říká chyťte kida. Má asi stejnou averzi k Playstationu jako ty k Xboxu no. Můžete si podat ruce a táhnou oba do prdele.
Mě mile překvapil Village jak dobře vypadá. Metro updatem sice ožilo ale je vidět že je to stará hra. Jinak grafiku u omalovánek moc neřeším – tam je mi to úplně jedno jak to vypadá protože tam jde hlavně o stylizaci. I Minecraft má RTX a vypadá s ním úžasně ale to přeci není dobrá grafika. Jen wow efekt z něčeho nového.
Nevím co každej vidí zajímavého na tom demu Matrixe.
Cutsény jsou pěkný, protože je to uzamčené na 30 nebo 60FPS, tak do toho naperou ty detaily.
Pak, když se ale procházíte potom městě, tak mi to už nepříjde, jak nějaký next-gen…
Jediné co to nějak zachraňuje je destrukce vozidel.
Grafika není nic moc ale tam jde hlavně o to co je pod ní. Jasně že to jsou většinou levná pozlátka jen na efekt (jako třeba náhodně generované interiéry budov které ti paradoxně připomenou že ty budovy nejsou skutečné protože jsou skoro identické a ochudí tak představivost copy-pasta realitou.) ale třeba upravená práce se světlem bude u mnoha her vypadat dobře. Těch technických věcí co nejsou vidět je tam víc ale to najde a ocení většinou jen šťoural než běžný hráč téhle ukázky. Třeba že doprava a lidé nejsou náhražkou bez ohledu na vzdálenosti – vždycky mají nějaký 3D model. Tahle práce s pamětí může úplně vymazat doskakování v dohledové vzdálenosti, bugy kdy se nepřepne LOD modelu a hlavně už neuvidíme když model přechází z low-poly náhražky do reálného modelu. S tím má občas problém prakticky každá hra open world i některé třeba závodní hry a podobně – prostě kdekoliv kde se rychle mění rozdíly ve vzdálenosti. Pak to osvětlení jak jsem psal – hlavně v noci by mohl být slušný posun – vážně jsem zvědavý na nového stalkera. Různé anomálie bloudící vegetaci a jejich světlo viditelné třeba i na kilometry by mohlo být překvapující.
Destrukce vozidel je hrozná. Všechny současné hry jsou v destrukci na míle daleko od BeamNG
Já si ten Returnal budu muset někde sehnat. Poslední dobou mi přijde, že o něm zase více slyšíme, jak se udělují různé roční ocenění. Navíc po updatu, který přidal dočasný save se pro me hra stala také více atraktivní. Tak jsem zvědavý.