Unity se má spojit se společností IronSource. Akvizice všech akcií monetizační platformy přijde Unity na bezmála 4,5 miliardy dolarů. Zpráva o obchodu ovšem rozvířila emoce a dočkala se nespokojených reakcí především ze strany vývojářů. Za kontroverzemi stojí minulost firmy IronSource i následná slova šéfa Unity, kdy nazval některé vývojáře jako „fucking idiots“.
IronSource je izraelská monetizační platforma fungující od roku 2010. V roce 2015 se stala středem pozornosti, když nasadila do prostředí webového prohlížeče Bing falešnou reklamu na Google Chrome. Kliknutí na domnělou reklamu vedlo ke stažení softwaru InstallCore, který následně zobrazoval uživatelům nevyžádanou reklamu. InstallCore byl v provozu až do roku 2020 a pro IronSource byl klíčovým produktem.
We're thrilled to announce that we have entered into an agreement to merge with ironSource to accelerate a unique end-to-end platform that powers creators’ success! Learn more on our blog. https://t.co/bYpc1WmgFa
— Unity for Games (@unitygames) July 13, 2022
CEO Unity John Riccitiello odpovídal na otázky magazínu PocketGamer. V rozhovoru se vyjádřil k vývojářům, kteří neplánují systém monetizace brzy v procesu vývoje. Přirovnal je k Ferrari a dalším automobilkám, které i v moderní době používají zastaralé nástroje. „Jsou to lidé, se kterými ze všech nejraději bojuju,“ řekl a pokračoval, „jsou to ti nejkrásnější, ryzí a skvělí lidé. Jsou to také jedni z největších zasraných idiotů.“ Vývojáře neobměkčil ani kontext Riccitiellových slov. Už tak rozsáhlou kritiku vyjádření šéfa společnosti pouze posílilo.
Unity, a once beloved game engine company, is merging with ironSource, a company that literally makes malware (https://t.co/UkAiyfg1lp) this comes after recent lay-offs and tons of internal mismanagement, things are not looking good for Unity https://t.co/lrUZx8RvKb
— Giuseppe Navarria (@B4DC0FFEE) July 14, 2022
Boy Unity, really knocking it out of the park with this merger, huh?https://t.co/afdK7kF0Ah
— CrashT (@GTElephant) July 13, 2022
Pro magazín Game Developer popsal svůj pohled ředitel Wayfarer Games Dom Harris: „Naše představa a představa Unity o jejich cílové skupině je velmi odlišná. Unity nevydělává žádné peníze od lidí, kteří používají bezplatnou verzi, a verze Plus a Pro jsou neuvěřitelně levné na to, co nabízejí. Jejich hlavním zdrojem příjmů je reklama… takže z tohoto pohledu dává fúze smysl.“ IronSource je ale podle Harrise „malwarová společnost, která vyrábí skutečný malware“. Rozhodnutí sloučit společnosti je podle něj „hloupé“.
Zpráva o sloučení Unity a IronSource přichází nedlouho poté, co Unity přistoupilo k propouštění. To se týkalo 4 % všech zaměstnanců. Podle Riccitiella byla více než polovina zaměstnanců nabrána zpět do firmy.
K celé kauze se vyjádřilo i Unity. Upozornilo, že IronSource už nenabízí a nevyvíjí žádný desktopový software a zaměřuje se na monetizaci na mobilních zařízeních. „Stejně jako každá rozsáhlá reklamní platforma pro stolní počítače (…) [i IronSource] občas trpěl na lidi, kteří se pokusili platformu zneužít.“ Mluvčí vyjádřila plnou podporu uživatelům a Riccitielliho slova označila za vytržená z kontextu.
Jenom taková menší zajímavost, ale není to tak dávno, co Unity koupilo za 1.625 miliardy dolarů Wetu Digital. Po ILM druhá nejlepší firma zabývající se VFX
Konkurence od Epicu musí být asi drtivá. Kdysi se Unity normálně prodávalo. Epic přišel s nápadem dávat Unreal zdarma a Unity se muselo přizpůsobit. Epic dává k Unrealu kompletní zdrojáky a i v tom se Unity muselo přizpůsobit a zareagovat, i když jen v omezené míře. Ale i tak muselo Unity propouštět a teď asi muselo „zfůzovat“.
Tak ma castecne pravdu. Navic to je vytrzeny z kontextu. Kdyz uz tam nekdo tlaci monetizaci, tak by ji mel testovat a nedava ji tam pro zabavu – kdo hleda v monetizaci hru, musi byt magor. Ale kdyz je dobre udelana, muze byt i zabavna a nevadi, vyvojarum navic vydela vic. Vetsi studio, co ma rozpocet jako hollywoodskej velkofilm, bez toho dost riskuje, s novou znackou by to byla sebevrazda. Navic Unity se musi necim lisit, protoze ted uz dost zaostava a fakt se hodi hlavne pro mobilni hry. Treba Ubisoft si myslim by bez ni byl prodelecnej, ikdyby se soustredil vic na hratelnost, pac openworldy stoji silene mnoho.
Riccitiello navic neni debil. Prave za jeho ery (2007-2013) se znovu zotavilo EA a prineslo hry jako c&c3, Crysis, Titanfall, Mirror’s Edge, zlata era Dead Space a Mass Effectu…
Jeho „fucking idiots“ jako urazku z pohledu developera neberu, prestoze monetizaci nemam rad.
O tom, ze ted udelal velkej preslap a zacina byt mimo a je to manager a ne developer, o tom zadna. Ale ten jeho pohled chapu.
Hlavne ze se porad nadava na Epic. Jsem rad ze jedu na UE5 a na na Unity. Tenhle pan by potreboval dostat prkne pres drzku aby se vratil do reality.
UE5 je super, ale nesmíme zapomenout na ostatní enginy. Nechci, aby všechny nové hry běžely na UE enginu. Pak by hry jedoucí na tomto enginu vypadaly hrozně podobně.
Například musím vyzdvihnout id Tech engine, který je v současnosti nejvíce optimalizovaným enginem vůbec (viz Doom Eternal). Skoro každý „komp“ tuhle hru rozjede, zatímco takový UE4 je stutterfest a něco mi říká, že UE5 se tohoto neduhu nezbavil.
jenze optimalizaci dela vyvojar ne engine
Bývalý CEO EA, no jo co čekat, EA je ta nejvíc zasraná herní firma všech dob (abych použil slova bývalého CEO). BTW Džoník Ričitelů se celkem vyžral, vypadá jak prase, to budou ty prachy za monetizaci.
Stejné jako v případě „Actiiblizzardu“ s Bobbym Kotickem v čele. Taky od pohledu hrozně „příjemný“ pán větších rozměrů. Holt po „surprice mechanikách“ se tloustne, zdá se.
Všechny tyhle mega korporace typu EA, Ubisoft, Activision, Blizzard jsou v tom +- stejně, už dávno jim nejde o dosažení nějakých kreativních achievementů a touhu poskytnout super herní zážitky, všechno se to transformovalo v jedinou touhu a tou jsou prachy + získali super aroganci, když podle nich kdo to nedělá, je idiot. Vida, podle mě jsou idioti všechny tyhle velké korporace, které neumí dělat pořádně své produkty a jen kydají sračky kolem sebe. Časy, kdy jsem produkty EA a Ubisoftu chválil a obdivoval jsou nenávratně v háji. Každým svým prohlášením, které tyhle firmy vydají si jen zatloukají další hřebíky do rakve.
Dneska si tyhle společnosti mohou dovolit tu rakev z pěknýho leštěnýho kovu, zítra bude pozlacená, za rok zlatá a za několik let zlatá posázená brilianty. Asi tolik k tomu jak si zatloukají hřebíčky do rakve. Nedokážu si představit co by se muselo stát aby Ubisoft nebo EA zkolabovali. Jsou příliš bohatý a dělají dostatečně dobrý hry na to, aby každej rok vyrejžovali balík peněz navíc.
Já věřím, že jim to hráči v budoucnu přestanou žrát a budou nucený přehodnotit svůj přístup k zákazníkovi. Pokud ne, herní průmysl půjde jen hlouběji do řiti a vývojáři se nebudou bát vůbec ničeho, ostatně už teď je to přesný opak toho, o čem byl gaming industry v 90kách. Firma může být mega úspěšná, mít skvělou pověst, finančně prosperovat, ale pokud si to nepohlídá a bude se svými zákazníky dlouhodobě vyjebávat, vydávat sračky a pohrdat vlastními zaměstnanci, za pár let se jí to může krásně otočit proti sobě. Karma existuje. Nejen že ty jejich „produkty“ nebude postupně nikdo kupovat, ale rozumní lidé v takové firmě ani nebudou chtít pracovat.
Dneska nejsou devadesátky. Dneska nejsme v době kdy může každej jouda na koleně vyrobit hru, z jejichž výdělků si založí herní společnost. Existuje jen velmi málo herních společností, které dokáží nabídnout herní zážitky, které nabízí třeba Ubisoft. Můžete remcat jak chcete, jak jsou ty hry špatný atd., ale nikdo jinej vám třeba Assassins Creed nevytvoří. Stejně tak jako vám nikdo jinej než Rockstar neudělá GTA. Klony byly, jsou a budou, ale ten pravej zážitek z toho mít nebudete. Můžete Rockstar kritizovat za ždímání peněz z GTA Online, ale jen díky tomu budeme mít GTA VI, které bude jedna z nejlepších a nejpropracovanějších open world her za svoji dekádu, o tom sem předsvědčenej. Tyhle obrovský herní společnosti nezkrachujou i kdyby se stalo já nevim co. Ony si totiž můžou dovolit posrat klidně několik her najednou, skončit ve ztrátě, nasrat zákazníky a ostatně nasrat i zaměstnance. To prostředí pro zaměstnance není žádná velká výhra ve skoro žádný herní firmě dělající AAA hry. Finančně to ustojí a díky tomu, že jsou orientovány na zisk víc než na nějaký ideje, tak je ten náraz do zdi probudí a vyjdou opět víc vstříc hráčům, čímž si opět zvýší zisky a získají zpět nějakou důvěru. Tohle je neskutečnej luxus, kterej si tyhle kolosy můžou dovolit. Můžou si dovolit šlápnout vedle u hry za sto milionů dolarů a ustát to bez větších problémů. Proto nepadnou.
Keep dreaming. Tohle není remcání, tohle je prostě konstatování faktu a to, že dneska nejsme v době, kde někdo může vyrobit hru, ze které se založí společnost, je totální kravina, dneska je mnohem víc možností už jen díky licencovaným enginům a digitální distribuci, že každý může začít vytvářet hru a udělat hit. Naopak v 90kách tohle bylo daleko těžší, navíc bez publishera to tenkrát prostě nešlo, něco si o tom zjisti, než začneš psát moudra. A jestli myslíš, že Ubisoft nabízí nějaké super zážitky, tak super, jsem rád, že aspoň někomu se jejich hry líbí, já už jsem na to docela alergický, když firma pořád jen džíme tu samou IP a nedokáže přijít s něčím originálním. Zrovna tím Assassinem to Ubisoft docela dost posral, Valhala stála za velký prd, stejně je na tom i Far Cry. Ale jsem rád, že někdo tyhle korporace má rád, tak si to užívej dál.
V devadesátkách to bylo mnohem jednodušší, protože ty hry byly mnohem jednodušší. Dneska ani s licencovanejma enginama jako jednotlivec nebo malá skupinka v rozumnym čase a ve slušný kvalitě nic moc neuděláte. Vývoj jakýkoliv složitější hry je zkrátka příliš složitej a zdlouhavej. Ubisoft je jedno z několika málo studií, které dokáže vytvořit naprosto dechberoucí otevřený světy, které jsou nádherné, živé a je radost se v nich pohybovat jen tak. Na tom, že Far Cry stagnuje se shodnem, ale Assassins Creed se každym novym dílem posouvá dopředu. Valhalla je skvělá hra, která sice měla nějaký porodní bolesti po technický stránce, ale jinak je to naprostá pecka. Stejně tak Odyssey. Far Cry nutně potřebuje úplnou změnu konceptu, ale AC vůbec. Tý sérii svědčí evoluční kroky. A mě by strašně zajímalo co fakt originálního byste si v rámci AAA hry představoval. Já bych si dokázal představit průlomy akorát v technický stránce, ale jinak ne. Ono totiž už všechno v nějaký variaci existuje.
Sorry, nikam nevedoucí diskuse, proto ji ukončím. Prostě se neshodneme a to poslední na čem bych se shodl je, že „všechno bylo vymyšlené“, ne nebylo a je zajímavé, že s něčím takovým dokáže přijít i český autor, který např. udělal KCD, které taky do té doby, nikoho nenapadlo a je z toho hit a nemusí přitom mít žádnou mega korporaci, aby na něco tak objevného přišel. „V devadesátkách to bylo mnohem jednodušší, protože ty hry byly mnohem jednodušší.“ a dneska snad nikdo nemůže udělat menší skvělou hru? Já třeba nepotřebuju ve hře strávit stovky hodin, aby mě bavila a upřímně taky na takové hry nemám moc čas. Hledáš jen samé výmluvy jak obhájit chování takových korporací, takže jak jsem psal, nikam to nevede a tohle je poslední reakce.
Lidi jako vy zas nechápu, že firmy jsou od toho aby vydělávaly. Kritizovat je za to, že hry dělají tak aby na nich co nejvíc vydělali je totální chucpe. Založte si herní studio a dělejte charitu. Mě tohle prostě fascinuje. To je taková absurdita, že to bere dech. Kritizovat firmu, že chce mít co nejvyšší zisk a podřizuje tomu svůj chod, prostě wow. A mimochodem na KCD je sakra znát, že ta firma co to dělala není korporace. Celej vývoj provázel zoufalej nedostatek peněz a vyšlo to tak zabugovaný, že to mnoho lidí ani nemohlo hrát. A je to jen v o něco lepšim stavu dodnes.
Ano, firma musí vydělat, ale nemělo by to být na úkor kvality, což se tady bohužel děje. „Založte si herní studio a dělejte charitu“ Vy musíte vlastnit restauraci a být kuchař, abyste poznal, že vám donesli na talíři spálenej řízek? „A mimochodem na KCD je sakra znát, že ta firma co to dělala není korporace. Celej vývoj provázel zoufalej nedostatek peněz a vyšlo to tak zabugovaný, že to mnoho lidí ani nemohlo hrát. “ Ano, protože hry od Ubisoftu ani EA nejsou vůbec zabugované a dají se hrát krásně, jo, holt ta korporace tomu prostě pomohla
KCD bylo tak zabugovaný, že by se za to styděla i Bethesda.
No, Bethesda je jinej level, ta je schopná vydávat mega zabugovaný hry na stejným enginu už 20 let, to je podle mě horší, KCD je první hra toho studia a také první jejich zkušenost s Cryenginem, tak tam se to dá ještě celkem pochopit. Zatímco Bethesda na ty bugy snad musí mít speciální školení, aby to dokázali reprodukovat v takové míře v každé jejich hře. A co se týče KCD, já osobně jsem s bugy v KCD neměl žádný problém, jasně, občas se nějaký NPC někde zaseklo, ale nic, co by bylo game breaking, jako to umí třeba již jmenovaná Bethesda, EA nebo Ubisoft. Holt jsem měl asi štěstí, ale mě se bugy v KCD vyhly obloukem a dneska je to krásně hratelné, holt si s tím kluci dali péči a hru pak hodně odladili, ne jako EA, nebo Bethesda, která ty bugy ve hře nechá navždy a musí je pak opravovat komunita (viz Fallout 4 a 76).
Asi tak no.
Nechápu, že někdo vytahuje korporát Bethesdu s malým týmem WH.
Je rozdíl vidět KCD jakožto hru dělanou s láskou podle vzoru oldschool RPG a zbastleným cosi od Bughesdy.
A to nemluvě o netradičním využití Cryengine jako motoru pro pohon open world RPG s custom prvky např. 4 vrsty brnění nebo logiku NPC.
A bugy sice byly, avšak neporovnatelnė s jistým polským výtvorem. Navíc, většina bugů pocházela z nízkého výkonu konzolí (pamatuju, jak se Talmberk načítal tak pomalu, že hráč viděl prázdný prostor a až potom se objevily objekty a další věci).
„Navíc, většina bugů pocházela z nízkého výkonu konzolí “
– jinak se to nazyva spatne udelana optimalizace nesvadejme to na konzole
Phillios191
To si zase nemyslím. Hracska komunita se obměňuje, stárne a zároveň přicházejí noví hráči, stačí se podívat na AC Vallhala, za mě a pro většinu starších hráčů suverénně nejhorší díl , no a výsledek , rekordní prodeje. Firmám je ve finále názory komunity u zadele. Další příklad poslední Diablo, hate jako prase a milion dolačů denně .
Je to tak no. Různí kritici na YouTube, dlouhé Reddit posty a další věci jsou pro tyhle korporáty neviditelný (většinou). Drtivá většina hráčů jsou casualové, kteří nesledují dění v herním světě, prostě konzumují to, co jim velcí vydavatelé předhodí a dál nic neřeší (což jim zase nemohu mít za zlé, holt to tak prostě je). A je úplně jedno, že se jedná x-krát o to samý, stačí jen, aby to mělo „eye-candy“ grafiku a „cool“ scény a bude se to prodávat jak rohlíky bez ohledu na skutečnou kvalitu. A tito velcí vydavatelé toto dobře vědí a primárně cílí na ně.
Pro mě je Valhalla typickým příkladem moderní multiplatformní „AAA“ videohry. Má to open world s eye candy grafikou s generickým obsahem a primitivním gameplayem (pouho pouhá mlátička a „jakoby“ stealth). Pak si k tomu přičti to, že v recenzích od herních žurnalistů to dostane klasických 8/10 a na základě toho to mnozí kupují (co kupují, dokonce ve velkém předobjednávají – imagine dávat korporacím peníze předem za digitálního „zajíce v pytli“).
A Diablo Immortal je nádherný příklad, jak říkáš. Pro Activision Blizzard s vyžranými kravaťáky v čele se jedná o mega úspěch i přes to, že ve skutečnosti se jedná o herní odpad protkaný brutální monetizací, jakou svět neviděl.
A co byste chtěl od hry typu AC Valhalla? Od minulýho dílu se to evolučně posunulo k lepšímu snad ve všech ohledech. Je to velká, graficky nádherná hra, která je sama o sobě živá i bez questů. Co byste sakra chtěli. Já tohle nechápu. Co byste chtěli naprosto přelomovýho od každýho dílu? To ani není možný. Evoluce od Odyssey k Valhalle je podle mě hodně velká. Má to mnohem rozmanitější úkoly, větší množství hádanek, je to mnohem víc zapracovaný do toho světa apod. Mě přijde, že vy byste chtěli nějakou hru, která by se prostě skokově lišila o dvě generace každý dva roky. Tak to nefunguje.
Asi jsme hráli každý jinou hru. S jediným s čím s tebou souhlasím ,že Je to velká, graficky nádherná hra,zbytek je totální balast.Né každého baví dělat 120h ,tři věci pořád dokola.Ty jsi ukázkový příklad konzumenta ,kdy ti UBI se*e do napřážených rukou a ty platíš a ještě děkuješ.
https://www.youtube.com/watch?v=8TWGOJG0sM4