S upscalovacími technologiemi na PC se v posledních letech roztrhl pytel. Rychle se totiž ukázalo, že často dosahují podobné kvality jako nativní rozlišení, v některých ohledech dokonce i lepší. Pokud pomineme technologie třetích stran, máme tady 3 hlavní přímo od výrobců grafických karet: DLSS od Nvidie, FSR od AMD a XeSS od Intelu. Zdaleka nejrozšířenější jsou první dvě jmenované, a právě na ně se zaměřil YouTube kanál Hardware Unboxed, který DLSS i FSR otestoval napříč 26 hrami v rozlišeních 4K a 1440p v režimech Quality a Performance. Použita byla vždy verze, jež se nachází v souborech hry, teoreticky ji však můžete nahradit za novější, není to ani příliš složitý proces. Je také třeba říct, že v případě DLSS se testoval skutečně pouze upscaling, nikoli generování snímků, což je odlišná technologie.
Pro skutečné porovnání obrazu doporučuji podívat se na video, tady bych rád prezentoval alespoň závěr, který je rozhodně zajímavý. Ukázalo se, že v žádné hře (ani v jednom z režimů a rozlišení) nebylo FSR lepší než DLSS. V několika případech šlo o remízu, kdy obě technologie nabízely podobnou kvalitu obrazu, či obdobnou míru problémů. To je případ třeba u remaku Dead Space, kde DLSS způsobuje viditelný ghosting a FSR zase shimmering. V 92 % případů však bylo DLSS lepší než FSR, a to do menší i větší míry. Obecně platí, že čím nižší je render rozlišení, tím víc se ukazuje převaha DLSS. Ve 1440p a režimu Performance je FSR ve většině titulů prakticky nepoužitelné.
Jde tak rozhodně o velké plus pro Nvidii a jejich nejnovější generace grafických karet, které jako jediné DLSS podporují (konkrétně od RTX 20), zatímco FSR funguje napříč různými grafikami. AMD má často navrch v kapacitě VRAM, Nvidia se zase může chlubit právě lepším upscalingem, ale i výkonem v ray tracingu.
Co je pro vás důležitější a který z těchto faktorů vás při koupi grafické karty ovlivňuje nejvíc?
Je třeba si uvědomit, že nebýt AMD, většina z nás by na nové gpu už dávno neměla. Pan koženka nedávno prohlásil, že jeho karty budou drahé, velice drahé. To i přesto, že tu má konkurenci. Monopol je děsná věc, zvlášť pro nás běžné uživatele a hráče.
Taky čekám na rtx 5000, ale obávám se, že cena opět vystřelí vzhůru nějakých 20-30% oproti řadě rtx 4000 :/
Sám vlastním již několikátou kartu od nVidie v řadě (momentálně RTX 3060 Ti), ale hodně bych se teď rozmýšlel, jestli si od nich koupím další. Nejvíc mi vadí ten nedostatek VRAM u karet střední a vyšší střední třídy, který se ukazuje u spousty nových her jako dost zásadní problém.
Potřeba vydržet do 50xx jestli se to tam nezlepší, protože nVidia má prostě ty technologie lepší než AMD nebo Intel.
Takovej typickej přístup je fandit AMD, ale kupovat nVidii
Pro Čechy ano pokrytectví máme v krvi a jeho následky si dopředu průměrný člověk neuvědomí, těm podprůměrný to nedojde ani časem, fandění je vám ha hovno když k výzkumu potřebujete hlavně prachy xd
Tak nějak se to dalo čekat, DLSS má svůj vlastní hardware (tensor cores) vs FSR které spoléha pouze na software. Když nebudeme brát v potaz cenu karet, tak co se herního výkonu týče, Nvidia jednoznačně vede a je to to nejlepší, co můžete pořídit.