Od vydání survival hororu Alan Wake 2 nás dělí přesně měsíc. Právě dnes jsme se dočkali preview od zahraničních novinářů a content creatorů, která jsou zatím velmi pozitivní. Magazín Game Informer pak vydal dvě 15minutové gameplay ukázky, na které se můžete podívat zde (Saga, Alan).
Asi největší pozornost si však vysloužila zpráva, se kterou na svém Twitteru přišel komunikační ředitel Remedy Thomas Puha. Ten totiž oznámil, že hra na konzolích PlayStation 5 a Xbox Series X (nikoli S) nabídne výkonnostní režim. A to i přesto, že byla původně stavěna na co nejvyšší vizuální kvalitu ve 30 FPS. Puha se vyjádřil i na to konto, že ne všechny hry s výkonnostními režimy vychází:
„Slovo optimalizovat se v poslední době používá poněkud bezmyšlenkovitě. Musíte myslet na váš cílový frame rate od úplného začátku vývoje. Jaké jsou vaše cíle projektu. Všechno je v herním vývoji volba, nemůžeme dělat všechno,“ uvedl na Twitteru.
Jednou z největších výzev byla podle Puhy část za Sagu, neboť oblast Pacific Northwest, kde se nachází i města Bright Falls a Watery, je bohatá na všemožný porost či stromy. Zároveň hra disponuje náročným (a velmi dobře vypadajícím) nasvícením. Path tracing ale na konzolích samozřejmě nečekejte.
Podrobnosti o režimech zatím bohužel nemáme a není jisté, zda performance režim nebude omezen například na 40 FPS. Puha každopádně napsal, že se můžeme těšit na tabulku s přesným rozlišením a cílovým frame ratem. Dodal, že Northlight engine se velmi dobře škáluje, a proto hra vypadá dobře i v nižších rozlišeních.
Alan Wake 2 vychází 27. října na PC, PlayStation 5 a Xbox Series X|S.
I’m glad to say that Alan Wake 2 will have a Performance mode on PS5 and Xbox Series X. The game has been built from the beginning as a 30fps experience focusing on visuals and ambiance, but somehow we have managed to include a solid Performance mode. We’ll talk details later.
— Thomas Puha (@RiotRMD) September 27, 2023
Jestliže je hra od počátku dělaná na 30 fps tak budou stát cutsceny totálně za * , ono dělat něco optimalizované pro jednu věc a potom na tom chtít plynulou druhou věc prostě nefunguje, mimo to fakt nechápu naco tam bývá pstation logo u hry kterou zaplatilo a vydává epic bez kterého by ani nevznikla. Docela ubohost co, korporátní odpad.
Pro většinu budu asi k smíchu, ale mě je úplně jedno jestli to jede ve 30 nebo 60 FPS. V dnešní době mi přijde že si na to všichni stěžují u každý hry. Nééé ono je to zas jen ve 30FPS?? Bůůů

Možná si na to lidi stěžují, protože na tom opravdu něco je.
Ale fakt závidím lidem, kterým to nevadí. Taky bych byl možná šťastnější, kdybych považoval rohlík s gothajem za pozitivní kulinářský zážitek.
30fps mi u některých her nevadí (u některých ale velmi) a rohlík s gothajem – jak s jakým, ale obecně se dá říct že taky vůbec nevadí. A hraju na PC.
Možná by nebylo špatné zeptat se těch miliónů lidí co hrají Starfield na Xbox na rohlík s Gothajem…
Co tam máš dál?
„Hra byla od počátku stavěná pro 30 FPS“ čti jako „můžeme se vysrat na optimalizaci, stejně to ti blbci koupí“
Jak uvedl i Puha, rozhodně to není o nějaké lenosti. Pokud se zeptáte vývojáře větší hry, tak vám taky řekne, že se zkrátka na začátku vývoje určuje cíl vizuálu a tím i frame ratu. Kdyby od začátku mířili na 60, tak by hra pravděpodobně nemohla být tak ambiciózní, ty snímky za sekundu tam nenaskáčou jen tak.
Dobrý příklad je A Plague Tale: Requiem, kde se nakonec performance režim udělal, ale bylo k tomu mimo jiné zapotřebí snížit refresh rate animací krys a NPC, což už je zkrátka zásah do samotných systémů.
Takže uvidíme, jak performance režim u Alana dopadne, ale je třeba počítat s tím, že se dělal dodatečně.
Hlavně si myslím, že jak jsou console casual, tak většina lidí nechápe 30 FPS a nevadí jim. Oni teda nejsou blbci, kteří dělají něco, co nikdo nechce. Jen prostě pro hráče, kterých je málo, je 30 FPS tak rok 85.
Obecně tedy proti 30 FPS nic nemám, jen takové hry nekupuji a nehraji, ale znám lidi, kteří raději pěknou grafiku. I když to zní absurdně, tak to fakt mají.
„““Hlavně si myslím, že jak jsou console casual, tak většina lidí nechápe 30 FPS a nevadí jim.“““
Oni ti lidi na konzolích se opravdu hlavně starají o hraní samotné a ne číslíčka v Afterburneru.
Kdyby ty fps nešly na PC zobrazit, taky by se to řešilo nesrovnatelně méně, protože by hromada hráčů ani nedokázala odhadnout kolik tam vlastně mají.
To je hloupost. Hraní je o ovládání a ovládání je input lagu. Kdo „hraje“ ve 30, tak neví nic o hraní.
Ale jinak souhlas, většina lidí nejsou hráči a ti krmí herní trh. Je tedy v pohodě dělat 30 FPS pro ně, i když si to těch pár hráčů nekoupí.
Nemůžeš přeci označovat každého kdo hraje na konzoli jako casual hráče, co neví co je to hraní, protože jen machr co se v tom vyzná ví, že v 30fps se hrát nedá
Třeba já si troufám tvrdit, že o hrách vím hodně a v 15-25fps jsem odehrál do konce desítky her. Ale to už je dávno.
Třeba auta v 30fps hrát nejdou.
Těžko říct, jak se na to podívat. Kdo hrál ve 20, tak má nějaký problém. U rychlejších her bylo vždy 60+ nutnost. U pomalejších šlo i něco pod. Ale 30 nebo 20? To možná někde na konzolích frčelo.
Zase pokud i někteří hráči jsou v pohodě, tak o to víc se vyplatí dělat hezkou grafiku a špatnou hratelnost, protože to koupí dost lidí.
Ale nikomu neberu, že mu to nevadí. Jen mi to z hlediska hraní přijde jako dost nešťastné.
Tak 20fps normálně frčelo i na PC :))
Myslíš že v dobách 3Dfx, TNT2 nebo GeForce2 to automaticky svištělo v 60fps..?
A to nehovořme o SW renderu, 10-15fps zcela běžný standard a TO už bylo opravdu špatně. Ale pořád bavíme se o PC za 120tis na dnešní ceny. Takže se hrálo na tom co bylo
Asi na tvém PC.
Jsme se vždy smáli s kámošem jednomu, když jsme se ptali, jestli to má plynulý. On totiž i na 20 říkal jo.
Proč teda třeba Q3, CS a UT jelo přes sto? Jasně, u těch her to byla nutnost, ale doba sedí s těmi kartami.
Tak uvádíš tady přiblblé kompetitivní střílečky, jel ti ve 100fps i první Unreal, Doom3 nebo Morrowind?? No prozradím ti, že i kdyby taťka v té době prodal barák, tak ti takové PC nepostaví.
Jo paměť je krátká, a kdoví jestli jsi to tenkrát uměl vlastně změřit
Je to rozhodnutí, jestli mít na vykreslení jednoho snímku 16ms nebo 33ms.
Hezčí grafika prodává, 60 fps ne.
Tak to funguje přes 20 let a vždy bude.
Určitě by někdo hrál ve 30 v dnešní době.
Ale chápu, ne všichni jsou hráči a oni rádi grafiku. Každopádně divný v roce 2023, ne?
Hodně divné, extrémní anomálie toto
Vy asi nežijete v reálném světě, že?
Proč? V době, když 120 FPS je i na konzolích, je tohle špatný vtip.
A jaká AAA hra z roku 2023, která je multiplatformní, ti pojede na 120 FPS? Bavíme se tu o téměř 3 roky staré konzoli, která začínala na ceně něco málo přes deset tisíc.
Jak to s tím souvisí? Konzole je silná dost, není tam žádný problém s výkonem. Co vím, tak COD má pořád 120 verzi, protože FPS v 60 je blbost.
Konzole je dneska průměrně výkonná. Pomáhá jí to, že je to prostě jen jeden model, takže optimalizace je tam snažší než jí dělat na různé konfigurace PC, ale nejde od toho čekat zázraky. To s tím CoD jsem byl sám překvapen, podle mnoha stránek to funguje. Ale fakt pochybuju, že zrovna lidi od CoD by si dali záležet na extra optimalizaci, když vydávají pořád to samý každý rok či dva. Ale přesto, HW je na střední třídu, cena konzole přes 10k, nejde očekávat po těch letech 60 FPS ve všech hrách.
Hogswart Legacy?
Hogwarts Legacy sice takový režim má, ale je značně nestabilní a použitelný jenom s VRR. Málokterá hra má na konzolích stabilních 120 FPS. Většinou to jsou různé multiplayer tituly a podobně, ne singleplayer AAA hry.