Doug Cockle jakožto hlas Geralta z Rivie ve videoherní sérii Zaklínač patří mezi jedny z výrazných postav tohoto průmyslu. Je opravdu jen málo lidí, kterým se nikdy nepoštěstilo zaslechnout jeho hlas. V nedávném rozhovoru pro IGN se tento herec rozhovořil o tom, jak vnímá AI a především její zapojení do vývoje her. Podle jeho slov je takřka nevyhnutelné, aby se umělá inteligence zapojila aktivně do vývoje her. Nevidí to však jako vyloženě něco špatného. Nabádá ale k tomu, aby došlo ze strany herců k vytvoření podmínek znemožňujících jejich hlas zneužit.
Cockle právě ve zneužití vidí riziko AI. Bojí se kupříkladu toho, aby někdo nezneužil hlas Geralta k tomu, aby šířil rasistické zprávy nebo dezinformace. Za hlavní problém ale považuje lidi schopné AI využít právě pro své účely. Cockle obavy jsou oprávněné. Je však otázkou, zda lze tohoto džina po vypuštění ještě opravdu efektivně kontrolovat.
The Witcher voice actor Doug Cockle has expressed caution and frustration at the growing presence of artificial intelligence within the video game industry, calling it "inevitable" but "dangerous." https://t.co/Us3nFai76e pic.twitter.com/Mh3NF77PAF
— IGN (@IGN) December 22, 2023
wtf
Nebezpečí AI je někde trochu jinde než ve hrách. Dnes k vám mohou mluvit desítky let mrtvý lidé a poradit vám jak si nastavit internet a spousta lidí nedokáže poznat že to není skutečné video. Co pak teprve v rukách právě dezinformátorů. Dnes vám člověk skočí i na stupidní video na youtube a jen proto že to sedí do jeho narativu a člověk na něm říká co ten druhý chce slyšet tak ignrouje všechny červené vlajky a neobtěžuje si ta slova ověřit. Co teprve až bude tyhle nástroje schopný používat i kdejaký sedlák co sotva umí zapnout PC. Krom toho bude jakýkoliv audio nebo video záznam nepřípustný třeba u soudu. Obavy z komerčních rizik jako že třeba lidé ztratí práci jsou až na posledním místě protože to se děje už tisíce let a reálné nebezpečí je v tom minimální. Jak se práce stane zastaralá tak není potřeba pro ní držet místo když je ten obor už zbytečný. Třeba herci si vybrečeli speciální zacházení a umělé vytváření pracovních pozic jen proto aby se nemuseli učit novým skillům a hledat si normální práci a to je cesta do pekla co jen oddálila nevyhnutelné že se jejich počty stejně budou snižovat. Začne to nenápadně. Grafika animáků bude pořád lepší, začne se vytrácet její stylizace a přirozeně se přejde na kompletní absenci živých herců a dabérů v celém filmu a nikomu to nepřijde divné protože se filmy budou vzájemně předhánět a marketing bude mířit na nové použité technologie a posouvání laťky. Kdyby dnes nějaké velké studio jen tak udělalo ten stejný film bez tohohle přechodu tak by to strhlo lavinu nevole a možná i přineslo pár unáhlených zákonů a regulací takže si dají na čas. Ani bych se nedivil kdyby se jednoho dne licencovali kompletně virtuální herci kteří by hostovali v jiných filmech podobně jak se tomu dnes děje u her nebo vlastně i u filmů s herní tématikou.
Praca bude obrovský problém.Ekonomovia si totiš neuvedomujú,ze narozdiel od ekonomických revolucií v minulosti toto ide opacným smerom.V minulosti prislo k decentralizacii infirmacií-knihtlač, decentralizacii zdrojov – nove ložiská, kratsia logistika,lepsie skladovanie, a zlahčovaniu prace – sofistikovana práca sa stala ľahkou a tak ju mohlo vykonať viac ludí. Teraz ideme cestou centralizacie, obmedzovania dosahu informacií, a lahka praca zanika a pokial niaka vzniká je sofistikovaná. Najvecsie nebezpecenstvo,ale bude v uzavretí v bubline ked celý svet budeme vnímat zkrz niaku komercnú AI,ktorá nam ukaze len to čo di u nej niekto zaplatí.
Jeho hlas som ešte ani nepočul, pretože pre mňa je hlas trilógie Jacek Rozenek, ale určite s ním súhlasím. Akurát rozmýšľam či je nebezpečnejšia umelá inteligencia alebo umelá demencia. No tieto veci by som hlavne do umenia veľmi nepchal.
Bylo by fajn si delat vlastni hry na zaklade jednoducheho psaneho textu ai konec sveta nevyhnutelne co se tyce poldy je videt kazda recenze neobektivni sry jako max 3/10 hra jeskorostejna naprosty zbytecny remaster njn ceska hra bezne no:)))))))
Podle mě je jen otázkou (krátkého) času, kdy klidně celá AAA hra bude namluvena AI. Herní průmysl je dnes jen byznys, čest těm pár studiím, které dělají hry pro potěchu hráčů. Nedivil bych se, kdyby vzali hlas známého dabéra, lehce ho upravili a nazdar. Studio řekne „Tohle ale není váš hlas, je pouze podobný“. No a hádejte se o to, když těch různých hlasů jsou miliony.
Umelá inteligencia má však solídny problém s emóciami v hlase, chýba jej ten jemný cit človeka, kedy, čo, ako… vyvíja sa síce rýchlo, avšak nemyslím si, že by prebrala celé odvetvie. Ale na všeobecné, nepodstatné NPCs ju asi v krátkom čase použijú.
Mozno nie teraz, ale o dekadu nas to urcite caka.
Tím krátkým časem jsem to myslel třeba 2 až 3 roky, možná i déle. A podle mě studia jako Activision, Ubisoft, Blizzard, ti jsou rádi za každý ušetřený cent. Téměř jisté je to, že jakmile to bude fungovat u jednoho, připojí se další.
Slyšel jsem AI Františka Filipovského. S emocemi fakt problémy nemá.
Já jako prvotní využití vidím prostě v generických postavách. Dejme tomu u FPS her můžeš každému generickému nepřáteli a spolubojovníkovi vygenerovat náhodný hlas a tak vše nebude znít stejně. Pak to samé u open world – náhodné postavy, které postáváš, nepřátele, atd… Ještě k tomu používat nějaký omezený model na generování dialogů pro tato NPC (náhodné rozhovory, reakce na na hráče/události, …). Jasně, hrozí, že ti budou vznikat nějaké nesmysly, ale celkově to může přidat na uvěřitelnosti světa a celkovému zážitku. A ušetřit spoustu času lidí, co ty generické dialogy musí vymýšlet a herců, co toto musí dabovat…
Lenže to moze byt i vyhodou.Napriklad rozhovory i zvuk nemusia dopredu nadefinované a postava bude reagovat na realny rozhovor z hračom.