V květnu letošního roku prohlásil Malek Teffaha, šéf marketingu Ubisoftu pro Střední východ, že „Valhalla nebude největší ani nejdelší hrou v sérii a tvůrci tak vyslyšeli kritiku hráčů na předchozí díl“ (pro některé hráče byla Odyssey prostě příliš obrovská a přeplácaná). Nuže, po 30 intenzivních hodinách, kdy jsem se opravdu většinu času snažil dostat co nejrychleji co nejdále (recenzní kód dorazil relativně pozdě), ale skončil jsem odhadem v polovině, mi Valhalla o nic menší než Odyssey nepřijde.
Na druhou stranu došlo k osekání hry o různé zbytečnosti z minulých dílů, takže mapa je čistější a přehlednější, zatímco příběh je přímočařejší a lépe se sleduje. Za těch dvacet let psaní o hrách jsem zažil kolegy, kteří by v této situaci vyždímali dnešní embargo na recenze naplno a vydali svůj verdikt i bez dohrání hry. Vsadím se, že i dnes takové recenze najdete. To mi ale u takto očekávané a příběhové hry přijde vyloženě nesprávné, proto vám dnes recenzi nabídnout nemohu. Místo ní ale nabízím alespoň poctivé dojmy po 30 hodinách hraní.
Silný začátek
Ačkoliv mám sérii Assassin’s Creed hodně rád (kromě jiného třeba i kvůli hudbě), ještě u žádného dílu se mi během úvodní hodiny nestalo, že by mi naskočila husí kůže (nejblíže k tomu měl snad prolog trojky). Valhalla tohle změnila a prolog mne zaskočil svojí dramaturgií i provedením. Vlastně bych se ho nebál přirovnat k úvodu posledního God of War (2018), jelikož i zde je položen důraz na rodinu hlavního hrdiny, hratelným, ale velmi filmovým a emotivním způsobem, prakticky bez UI. Pokud jste se dívali minulý pátek na jeden ze streamů, nejspíš máte tento prolog vyzrazený. Pokud ne, dobře pro vás, protože je to silný a vtahující zážitek, který parádně představí krásný, ale nelítostný svět Vikingů a hlavního hrdinu (hrdinku). Kromě jiného se dozvíte, jak přišel ke své přezdívce.
Nicméně po tomto parádním úvodu hra „zapadne“ do šablony hratelnosti, která bude velmi povědomá všem, kdo hráli Origins nebo Odyssey. První hodiny v otevřeném světě opravdu působí dojmem, že hrajete „třetí díl trilogie“ a klidně přiznám, že mne to poněkud zklamalo a nudilo. Jenže postupně jsem si začal všímat drobných odlišností (jedna z těch nejvíce provokativních je neschopnost hrdiny tiše zabíjet zezadu nebo stylově skákat z výšky) a jak hra odemykala stále nové a nové funkce (říční nájezdy, výstavba nových budov s novými funkcemi ve vaší vesnici, překopaný management vybavení i schopností atd.), najednou se to všechno sešlo, propojilo a já si uvědomil, že hra se opravdu citelně posunula po stránce hratelnosti i atmosféry.
Hra se citelně posunula po stránce hratelnosti i atmosféry.
Tím největším rozdílem v pocitu z hraní Valhally opravdu je důraz na to, že JSTE VIKING. Zatímco minulé hry představovaly své hrdiny spíše jako elegantní válečníky, schopné tančit na bojišti nebo potichu klouzat mezi stíny, Eivor je úplně jiná šelma a všechny jeho animace, schopnosti i nebojové aktivity vám to neustále připomínají. Na bojišti jste brutální uragán, který svojí rodinnou sekerou tepe do protivníků takovým způsobem, že jim pravidelně odlétávají hlavy od těla apod. To byl nakonec i důvod, proč mne velké bojové scény (které jsem nesnášel v Odyssey) začaly ve Valhalle bavit – rozpumpují vám adrenalin způsobem, jakým to Odyssey neuměla. Mimo bojiště si užíváte jednu hostinu za druhou, prakticky vždy se pořádně opijete medovinou (takže se vaše postava kolébá a je trochu problém cokoliv hrát) a svoje nejbližší přátele i spojence častujete stylovými urážkami a hrubým humorem. Především si ale zachováváte velmi silnou „mentalitu smečky“, kdy pro svou rodinu a kmen uděláte prakticky cokoliv.
Tak trochu jiné RPG
Odpůrci série (nebo alespoň jejích novějších dílů) se nepochybně budou schopní podívat na určité pasáže Valhally a prohlašovat, že je to znovu úplně to samé. Pokud tohle ale někdo prohlásí, tak ji nehrál a jde o velmi povrchní soud. Ve skutečnosti je při hraní cítit, že autoři usilovně hledali cesty, jak zachovat identitu značky, ale zároveň ji osekat od přebytečného balastu, aby lépe vynikla podstata hratelnosti a rozhodování hráče. Kromě jiného tedy neexistují vedlejší mise, alespoň v té podobě, jak jsme je znali dříve. Questů je obecně méně a jsou jinak strukturované – nyní má každý region svůj příběh a questy v něm představují navazující kapitoly. Pokud jde o ikony na mapě, jsou jen dva druhy – povinné a nepovinné, přičemž těch nepovinných je velmi málo. U těch povinných si většinou můžete vybírat, v jakém pořadí se jim budete věnovat – tohle začíná již u válečného stolu, kde se rozhodujete, který region Anglie dobudete jako další.
Čím je tedy ta obrovská herní mapa (ve skutečnosti jsou čtyři – Norsko a Anglie, Ásgard a Jötunheim) zaplněná, ptáte se? Nuže, nejsou to mise, ale předměty – všechny představují nějakou formu kořisti, což je samozřejmě lákadlo pro nájezdnické sklony vašich Vikignů a zároveň palivo jak pro rozvoj vaší vesnice (a cestu k dalším službám i funkcím), tak pro rozvoj vaší postavy (nové schopnosti a vylepšování vašeho vybavení). Tyto předměty jsou přitom na mapě označovány podle barevného kódu, takže na první pohled vidíte, že tímto směrem leží nějaké suroviny a tamtím směrem nějaké nové brnění. Vše lze studovat nejen z mapy, ale také organicky z vysoko umístěných „rozhleden“ nad mapou nebo pomocí vašeho havrana.
Autoři hledali cesty, jak hru osekat od přebytečného balastu.
Soustředěnější důraz na jádro hratelnosti zaznamenáte nejen u explorace obřího herní světa, ale také přímo u vaší postavy. Rozsáhlý strom schopností a perků odkrýváte postupně, přičemž na začátku se po něm můžete vydat do jednoho ze tří směrů – boj na blízko, boj na dálku nebo stealth. Následně můžete tyto různě kombinovat a kdykoliv celý strom přeskládat. Sice mne trochu rozčiluje, že si ho nemohu dopředu prohlédnout (a netuším tak, kde jsou třeba schované ty nejzajímavější schopnosti), ale o to víc se na každý krok po něm soustředím. Podobně pečlivěji dávkované je také odemykání talentů – což jsou speciální útoky. Tyhle doslova nacházíte schované ve světě, takže je také budete odemykat a zkoušet pozvolněji a soustředěněji. S tímhle vším souvisí i poněkud pomalejší a soustředěnější pocit z boje i stealthu, kde jste nuceni se postupně učit jednu věc po druhé a každé obohacení je citelné. Zeštíhlením prošel i váš inventář, zbraní a brnění je ve hře citelně méně, ale s trpělivostí a surovinami můžete kterékoliv z nich vylepšit až na doraz (nejen jejich statistiku, ale i jejich „třídu“), takže si jich mnohem víc vážíte.
Legenda jménem Eivor
Kontrast mezi působivým příběhovým prologem hry a následující relativně tradiční open world hrou způsobil, že jsem prvních zhruba deset hodin nevěnoval příliš velkou pozornost příběhu a jeho postavám. Jak ale postupně dobýváte nová teritoria a navazujete nová spojenectví, váš Eivor je postupně nucen projevovat více a více ze své osobnosti, kterou do jisté míry utváříte vy výběrem dialogových možností a klíčových rozhodnutí. Není jich zas tak moc, ale nad některými jsem musel opravdu přemýšlet. Než jsem se tedy nadál, docela jsem se do hrdiny vžil a začalo mi záležet na něm i na lidech okolo něj. Samozřejmě tomu pomáhá syrovost příběhu a skutečnost, že smrt se v blátivých bažinách a krvavých nájezdech na vesnice i hrady vždy drží nablízku.
Ústřední linie příběhu jsou přitom tři a je do značné míry na vás, v jakém pořadí se jim budete věnovat. Tou první je vztah s vůdcem vašeho kmene, vaším bratrem Sigurdem. Proroctví vám předpoví, že jej zradíte – a je jen na vás, zda budete hrát tak, abyste se proroctví vyhnuli, nebo mu půjdete naproti. Druhá linie příběhu je tradiční boj Templářů a Assassínů, do kterého se zaplete v rámci aliance s nimi a postupně tak otevřete i oblíbený „kill list“ v hlavním menu. Mimochodem, některé assassínské úkoly/mise citelně připomínají první díl a kořeny série. Třetí linií je pak ta nadpřirozená, ve které se podíváte do Ásgardu již během hlavního příběhu (u minulých her to bylo ž v DLC), prostřednictvím vašich plně hratelných „prorockých“ snů.
Vžil jsem se do hrdiny a začalo mi záležet na něm i na lidech okolo něj.
Bohužel vaše rozhodování, co budete hrát jako další, ovlivňuje i poměrně přísné nastavení úrovní jednotlivých částí mapy a questů. Právě to mi nakonec zabránilo stihnout recenzi včas, protože jak jsem se hnal za příběhem, najednou po mě chtěl skoro dvojnásobnou úroveň. Samozřejmě mě to dost rozzlobilo, ale než se naštvete i vy, vezměte v potaz dvě skutečnosti: pokud si budete hru alespoň trochu vychutnávat (a nádherná krajina „podzimní“ Anglie k tomu občas vyloženě vyzývá), budete levelovat podstatně pohodlněji. A přestože je obchod s mikrotransakcemi plný všemožného vybavení i surovin, žádný experience booster se vám tentokrát nabízet nesnaží. Ačkoliv jsem tedy byl donucen trochu zpomalit, stalo se to v době, kdy už mě hra samotná i její příběh začaly opravdu bavit. Uvidíme, kolik hodin mi zbývá a zda závěr bude stejně působivý, jako úvod.
Hraji na Xbox One X, kde hra běží ve 4K 30fps a bohužel místy trpí menšími technickými chybami (verze 1.0.2).
Je zajímavé pozorovat, jak se AC postupně vyvíjelo. Nedávno jsem měl tu čest celou sérii hrát a dohrát celou znovu. U těchto nových AC se už často lítostivě říká, že „už to není AC“, jen podle jména. Hm, změna je obrovská, ale pro dnešní hráče by něco jako AC1, nebo dokonce AC2, i když s perfektní, novou a dobroušenou grafikou, asi bylo trochu málo. Vikingové jsou super.
Mě se víc líbilo Origins a Odysey. Na Vikingy jsem se těšil, ale jsem z toho nějaký zklamaný.
grafika ve hře nic moc.. ale jinak super
Musím konstatovat, že po dvou hodinách hraní mám hodně pochmurný pocity a vyloženě nechápu, kde neustále recenzenti berou růžové brýle a hodnotí hry tak jak hodnotí na (MC 85, 78). Hra je plná glitchu, graficky není ani uchvátná a to nemluvím o hratelnosti, která je ještě horší než u předešlého dílu. Co už vůbec nepochopím, že může být někdo dojat úvodem. Nechci spoilerovat, ale události okolo prvních postav nemůžou být nijak brány na zřetel, protože k nim nemáme jako hráči vztah. Ani to co se děje s hlavní postavou… Přesto to někoho dojme, viz Martina… Smutné je, že tohle je jedna z nejdražších AAA her v tomto roce a je to taková mazanice, až to hezký není. Hodnotit to nebudu, ale docela lituji zakoupeného Ubisoft+, protože ani za těch 400kč to nestojí.
Dost zajimavy nazor, protoze koupi rozhodne neplanuji v dohledne dobe, min, nez to bude se vsemi DLC, podivam se na gameplaye a uvidim
Jako neni kam spechat, ale obavam se, ze to moc nevylepsi. Smutny je, ze toto je nekolikaty dil v serii a je to porad na stejnych vecech spatny :(. Hrdina tam kam nechcete, aby sel. Tam kam chcete, aby sel, tak nejde. Neustale se zaekava. Ukoly stejny. Genericky svet na prvni pohled – postaveny ze stejnych assettu – prospela vy tomu mensi rozloha a koncentrovanejsu zazitek. Jak fakt neni zabava hledat nejaky tajemny truhly v zavrenych mistech a hledat k nim cestu. Logika tu taky chybi, veci co chtej aby byly zniceny tak znicite ale ostatni ne
i kdyz jsou ze stejnyho materialu :D. Misto samotneho obsazeni mist, tak ted tu mate hromadne obsazeni mest
– no co naplat kdyz hlavni hrdina je vetsi monstrum nez polobuh Kratos :O na stredni obtiznost je pomalu nepremozitelnej. U zensky to bude vypadat jeste hur… Jako urco pockat na updaty a na kompletni verzi za pakatel, tohle neni nic objevneho navic tech chyb je moc. Nejvetsi chyby jsou v animacich, kamerach atd…: hodne prumerna hra, MC hodnoceni nechapu, tohle je vysmech autorum RDR2 ktery toho nabizi ve hre tolik s takovou peci, ze tohle je smutny prillad toho, ze Ubisoft ty hry vubec neposouva, jen bobtna obsah…
Nevidím důvod, proč by to měl být výsměch RDR2. Rockstar si jede vlastní cestou a má naprostu jinou politiku…
Je spatne ze tihke pisete kdyz je jasne videt ze hru proletavate… ja teda miluju Red Dead a takze souhlasim ze je Rickstar jinde, nicmene Vallhala se povedla a je urcite pokrokem. Jen ve zkratce napisi jeden rozdil oproti Odyssey a Origins. Svet, neni potreba otazniku kdy jezdite od bodu A do bodu B a nevnimate propracovanost sveta. Zde jsou take ,,otazniky” ale nejsou ukazane, tudis stejne jako je tomu u Red Dead, svet nabizi mnoho jen to stejne jako tam neni ukazane na mape. Tohle je obrivsky pokrok a svet ve hre najednou bavi…
Prvně musím do UBI poslat gratulaci
Hra se sekne na načítání, ovladače nejnovější, jiné gamesy bez potíží..Tak si halt ještě počkám na další patch
Kdyby se někdo potýkal s podobným problémem – V-sync na adaptive a ejhle, funguje
Kéž by to byly jenom porodní bolesti…
Ještě předevčírem jsem si byl jistý, že Valhalla bude zdaleka nejhorším dílem v sérii, o který se nemá cenu moc zajímat. Včera po dojmech zde i ze světa jsem už byl na vážkách, no a dnes po cca 5 hodinách hraní se mi chce velkohubě prohlásit, že Valhalla je nejlepší hrou od Ubisoftu od r. 2012, tedy od vydání třetího Asasína a třetího Far Cry. Vím, že jsem slíbil napsat sem podrobné dojmy, to ale bude vzhledem k rozsahu hry nějakou dobu trvat. Proto sdílím alespoň obecně dosavadní dojem, který je téměř veskrze pozitivní a můžu prozradit, že už teď mám vypsaných celých 22 bodů, které považuji za (leckdy i obří) zlepšení oproti předchozím dvěma dílům, a to jak po stránce hratelnosti, tak po stránce technické- tahle hra totiž běží velmi dobře i na základní PS4, v což jsem po Origins a Odyssey opravdu nedoufal.
Díky za emotivní první dojem a jsem moc rád, že to na PS4 běží dobře
Slyšet Desmonda ve Valhalle <3 A rozhovor o předcích… Už jen to, že je tam zmíněn lore, tak je to lepší než AC za posledních pár let.
Dohrál jsi Odyssey ? Asi ne když tvrdíš tohle
Dohrál jsem všechna AC, včetně DLC. A na Odyssey chci co nejrychleji zapomenout. Předky jsem nemyslel Isu -_-
Desmond nejnesympatickejsi opicak z celeho AC – to jsem fakt zvedav…..
tak mám odehrány 4 hodiny a optimalizace na pc (RTX 2080, i7-9700K) je tragická. graf FPS lítá víc než seismograf při zemětřesení. ovladače s optimalizací mám, ale moc nepomáhaj. snad se to brzy zlepší
hm, tak teď mi hra dokonce spadla
Tak zrovna tohle je u Asasínů docela klasika, že ten technický stav po vydání docela kulhá. Člověk může maximálně tak čekat na patche a drivery no…
(Taky to je jedna z primárních věcí, které snižují body u hodnocení…)
I v recenzi na vortexu rikali, ze je to rozbity. Proste ubishit jak ho zname.
Recenze Vortexu absolutně přesná. Jsem zvědavej na zdejší recenzi
Momentalne hraji Odysseu a uprimne, ackoliv mne anticke recko nechava totalne chladnym ta hra je skvela… Mam tam nahrano 60+ hodin a temer nedelam story line, proste prozkoumavam objevuji a uzivam si feeling… Vikingove me pritahuji a jsem zvedavej, i kdyz „anglii“ nemuzu ani citit, podzim je sice kouzelny, ale uvital bych drtivou vetsinou v nehostinem severskem zimnim podnebi, kde je vitr, mraz, snih a skaly… Hru si dozajista nekoupim hned, pockam si, az to vyjde komplet se vsemi DLC a idealne i ve sleve, takze tusim az tak za rok +-
P.S. nekteri prskaj na obliceje postav, nvm, ale v Odyssey to bylo fantasticky… Na to jak ta hra je open world a co tvurci dokazali vycarovat… skvele
Vypadá to pěkně, ale koupím až se vším všudy příští rok.
Obličeje postav, hlavně NPC, jsou hrozný ale. Speciálně třeba u chlastací minihry, zkuste sledovat animaci obličejů povzbuzujících postav, to je něco strašnýho a vypadá to jak z roku 2006. Ono celkově mimika je, no, level Ubisoft. A to, že se železná ruda rozbije jako sklo, to jsem taky nepobral.
Chybička „Asgrad“ ve větě „Třetí linií je pak ta nadpřirozená, ve které se podíváte do Ásgradu již během hlavního příběhu (u minulých her to bylo ž v DLC), prostřednictvím vašich plně hratelných „prorockých“ snů.“ Dostalo se to až do videoverze
Opraveno, děkuji za upozornění… video už bohužel nezachráníme
Martine, jedna chybička v textu: „…tímto směrem leží nějakou suroviny…“
Pak tenhle můj příspěvek smaž.
Opraveno, děkuju za upozornění
Takze obri mapa plna otaznicku, absolutne tupá ai, hra co se hraje sama (drz dopredu + 1 tlacitko a postava prekona jakoukoli prekazku) … je to proste furt to samy co vzdycky? Vcetne naprosto tragicky optimalizace jako vzdy? Tak to pak jooo.. to uz jen rozhodnout esi to bude 8 9 ci 10/10
To víš, že jo, trolíčku…..
odhaduju to na obligatni osmicku, pokud to bude fakt spatny, tak pri nejhorsim sedmicku, ale nize rozhodne nepujdou, je to prece „aaaA“ hra
Netrolim. Je to muj nazor. Btw na vykon na pc jsem ted koukl na utube a je to stejna kejda jako vzdycky, rtx 3080 na ultra to jakz tak utahne v 1440p tak aby to neslo pod 60 ale 1% low mas 30fps tak enjoy. Cpu klasicky 90% a v ohni. Graficky zcela nevyrazny reskin. Takze 9/10
Na čem jste to hráli že to má tak škaredou grafiku na těch screenech? to je jak textury na low nebo nevim
Když si přečteš článek tak zjistíš, že na Xbox One X.