Mnoho lidí by za možnost zahrát si aspoň na chvíli některý z chystaných titulů Bethesdy dala levou ruku. Nám se evidentně dohodu s ďáblem podařilo uzavřít a mohli jsme se tak pustit do zajímavé akce RAGE, která krom zajímavého příběhového pozadí (vše se odehrává na Zemi zničené dopadem obřího meteoritu, lidstvo jako takové téměř vyhynulo a místo států existují jen primitivní kmenová společenství na různé technologické úrovni) nabízí i spoustu RPG prvků a navíc obsahuje i závody pouštních bugin.
První hodiny se hrou však většinou napoví o jejích kvalitách, ale pro finální hodnocení zrovna určující nejsou. V případě RAGE to platí dvojnásob, protože úvod hry údajně rozšířené RPG možnosti a závodní mezihry spíše jen naznačuje, a naplno se věnuje pouze akční složce celé hry. Ta si však dle prvních dojmů zaslouží téměř absolutní hodnocení, takže u nás index očekávání stoupá do nebeských výšin.
Už po chvíli hraní je totiž patrné, že Bethesda nemluvila do větru a na různé nepřátele opravdu platí různé herní styly a případným změnám tempa se nevyhnete: proti rychlým nepřátelům je zapotřebí rychlé stisknutí spouště, proti takticky postupujícím družstvům je zase vhodné využívat smysluplné krytí a občas si dopomoct nějakým tím granátem. Jenže ne, opravdu to není jen o tom, v jakém počtu nepřátelé vyběhnou, ale i do jakého klanu budou patřit.
Zatímco se na vás jeden z nepřátel bezhlavě vrhne a bude vás mlátit do hlavy, přestože bude krvácet ze všech možných otvorů, jiný soupeř pro změnu navlékne aspoň minimální brnění, popadne pistoli a začne střílet, aby se ve chvílích, kdy se bude zdát bitva prohraná, takticky stáhnul. A zaútočí až poté, co mu přijdou posily, na které byste si měli dát zatracený pozor: jinak se může stát, že skončíte v tratolišti krve a po několika málo opakováních oživovací minihry (v podstatě kvedlání páčkami na čas) se dočkáte pouze loadu poslední pozice.
Opatrnosti není nikdy nazbyt
I když se mi podařilo občas zemřít, rád jsem si daný úsek zopakoval. Souboje totiž díky výše uvedenému nejsou jednotvárné a jejich zábavnosti a plynulosti se může jakýkoliv jiný titul vyrovnat jen velmi těžko. Bojový systém také na rozdíl od jiných her počítá s kinetickou energií kulky a reakce nového majitele kousku olova v těle je za každých okolností příkladná – pokud jej zasáhnete ve skoku, je pravděpodobné, že dopad nebude zrovna hezký a jestliže se trefíte do nohy, jeho bývalá obratnost je v tu ránu minulostí.
To vše je doprovázeno skutečně dechberoucími animacemi, které ze soubojů dělají akční choreografii, v níž sami rozhodnete, zda bude hlavní hlas zpívat vaše pistole, nebo olověné tyče soupeřů. A ano, výhodnější je, když platí první varianta, ale pokud si nedáte pozor, stanete se až příliš často svědky té druhé. K jednotlivým blízkým setkáním třetího druhu je totiž nutné přistupovat více než obezřetně – i tři nepřátelé najednou vás dokáží velice snadno zabít a rozhodně není od věci přistupovat k soubojům taktičtěji než v takovém Doomu.
Na vyšší obtížnosti se ze střílení aspoň zpočátku stává holý boj o přežití, a pokud z nepřítele vytáhnete čtyři náboje, budete skákat štěstím do vzduchu. Anebo taky ne, protože si budete muset před dalším soubojem zafačovat krvácející rány a z nalezeného haraburdí zkusit vyrobit nějakou tu smrtící věcičku. Ohledně craftování samotného však kromě několika náznaků, že bude hrát velkou roli, nic odhaleno nebylo.
Spekulace i po zahrání
Stejně tak nebylo příliš rozebráno ani další ovlivňování vztahů mezi frakcemi (údajně by se však mělo dát rozhodovat, pro koho budete pracovat a tím poměrně solidně utvářet herní svět, stejně jako ovlivnit příběhovou linku) nebo detaily ohledně závodění (k těm se podle všeho dostanete až později ve hře a půjde jen o zpestření jinak akční hratelnosti). I tak se z RAGE stává titul, který by žádný hráč neměl minout a hlavně neměl v říjnu zapomenout koupit – neopakovatelná atmosféra zničené Země (pro pozorné hráče ukrývá spoustu narážek a příběhových odhalení) a nádherné scenérie (podle některých trochu zničené nízkým rozlišením textur na konzolích) spolu s výbornou hratelností za to stojí, no ne?
PŘESNĚ
fak narez kupuju az to vyjde
tahle hra na mě začíná dělat větší a větší dojem, protože normáním RPG (alespoň pro mě) ztrácí v akčnosti za FPS poměrně dost, ale zase mají jiné výhody, kombinace (pokud se zdaří) je velice, ale velice dobrý nápad
Ja by som sa kvalít enginu nebál, býva to Carmackova silná parketa. Predpokladám, že na FPS-ku to bude vysoko variabilná a zábavná hra. Ja ju pasujem medzi kandidátov na ocenenie roka.
Na to ze je to ID, kde skoro kazda hra byla technicky velmi pokrokova, tak nic moc todle to. . Ale neni se cemu divit, musime brat ohled na konzole, ze? : -/ Jinak ale moje jedna z dlouhodobe ocekavanych her
ehm a co gt5 ?
Jazdá Určitě kupuji
ten ješte nevyšel ale je jasný že U3 předvede nejhezčí hru na týhle genereci konzolí
A Uncharted 3.
tak K3 nebo infamous 2 je top po grafice
Co jsem koukal, tak nejlépe vypadá Killzone 3 A Rage na tom tak dobře není. Ale co se týče ostatních věcí, je na špici
Fajn, už mlčím…
tady [ odkaz ]
To mi řekni kdy…
al-muhamban: naposled to říkal sám John Carmack