Diablo je poražen a duše všech pekelníků jsou bezpečně uzamčeny v mocném kameni, který zbývá dobře ukrýt. Klid je ale daleko, protože na scéně se zjevuje anděl smrti Malthael, který si kámen odnáší neznámo kam, a aby toho nebylo málo, krvelačné stvůry systematicky likvidují celý Westmarsh. Odpočívat se holt bude jindy, teď je potřeba zase jednou zachránit svět a u toho sprovodit ze světa mraky pořádně nažhavených bestií.
Reaper of Souls očekávatelně přidává další Act, v němž se rozvíjí příběh původní hry. K pětici hrdinů přibude nováček – ale rozhodně ne žádný zelenáč – v podobě Crusadera. Maximální úroveň se posouvá na 70, což přináší nové schopnosti a runy; ostatně mnoho z těch stávajících se dočkalo zajímavých změn a jistě vás potěší i rozšíření slotů pro pasivní schopnosti na čtyři. Kováře a klenotníka doplňuje Mystic, u níž můžete měnit vzhled vybavení, ale především si trochu hrát s bonusy, jaké výbava poskytuje. Nejvýznamnější dopad na hru samotnou má ale předělaný systém lootu, nový herní režim a zásadní změny v pojetí obtížností.
Nikoliv s křížkem po funuse
Je toho hodně, až jeden neví, odkud vlastně začít. V každém případě vám nechci kazit zážitky z objevování pátého Actu, proto se mu zde věnovat nebudu – hodnocení si nechám až na recenzi, ale samozřejmě ani tam neprozradím mnoho. Přesto těch novinek zbývá hodně.
Crusader coby nové povolání perfektně zapadá mezi stávající hrdiny. Jeho primárním atributem je Síla a schopnosti jsou poutavým mixem tvrdých úderů nablízko, plošného kosení protivníků na řekněme střední vzdálenost a překvapivé možnosti postavit Crusadera i na boj na dálku, což je popravdě občas až příliš silná kombinace.
Efektní ve spojení s křižáckým vzezřením Crusaderovy výbavy je schopnost třímat obouruční zbraň a ohromný štít současně.
Ve skupině oceníte Crusaderovy schopnosti nalákat na sebe nepřátele, čímž vám poslouží jako tank – byť klasické rozdělení rolí, jaké bývá v MMORPG, ani v Reaper of Souls nenajdete. Efektní ve spojení s křižáckým vzezřením Crusaderovy výbavy je schopnost třímat obouruční zbraň a ohromný štít současně.
Naopak zamrzí, že řada z Crusaderových skillů je v podstatě volnou kopií něčeho, co mají i jiná povolání. Plošný blind má Monk, stejně jako aury, jež lze aktivovat pro dodatečný efekt. Nejvíc invence vývojáři předvedli v kombech schopností, které různě pracují s hodnotou určující, kolik zranění vykryje štít. Jedním úderem si tuto hodnotu vylepšíte, další rána je zase silnější právě s tím, kolik toho umí váš štít.
Bylo by to hezké, kdyby nebylo nejlepší prostě na sedm sekund zastavit na místě všechno ve velkém kruhu a poté to nechat vypařit neuvěřitelně silným paprskem z nebes, který si navíc sám vyhledává cíle. Jestliže Wizard je „skleněný kanón“, pak vhodně postavený Crusader je něco jako „ocelový kanón“. Asi to bude chtít ještě trochu vyvážit.
Na míru každému hrdinovi
S příchodem pátého Actu a s navýšením maximální úrovně vývojářům nezbylo než zcela překopat systém obtížností. Namísto původní čtveřice Normal, Nightmare, Hell, Inferno a rozdrobení do desítky stupňů Monster Power nabízí Reaper of Souls pětici nastavení: Normal, Hard, Expert, Master a Torment. Tyto obtížnosti se odemykají na základě vaší maximální dosažené úrovně, není tedy nutné hru dohrát s každou postavou na všechny obtížnosti – to rozhodně vítám.
Náročnost hry se pak přizpůsobuje úrovni postavy a zvolené obtížnosti, což vám dovoluje zavítat s jakoukoliv postavou kamkoliv a mít hru tak těžkou, jak vám to vyhovuje. Na druhou stranu faktické snížení stupňů obtížnosti nutně vede k tomu, že rozdíly mezi jednotlivými stupni jsou skutečně znát. Může se proto stát, že se na jednu obtížnost budete vcelku nudit, ale ta další bude nad vaše síly.
V Adventure máte odemknuty všechny waypointy, ale neřešíte žádný příběh. Namísto toho je v každém Actu několik míst, kde musíte splnit určitý úkol.
Díky přepracování obtížnosti skvěle funguje i nový herní režim Adventure. Kampaň jste už třeba dohráli mnohokrát a procházet ji pořád znova je otravné, přitom hra by vás stále bavila – a k tomu je ideální právě Adventure. Máte odemknuty všechny waypointy, ale neřešíte žádný příběh. Namísto toho je v každém Actu několik míst, kde musíte splnit určitý úkol. Jakmile splníte všechny úkoly v daném Actu, dostanete příjemnou odměnu (zkušenosti, zlaťáky, nová herní měna, několik předmětů). Úkoly zpravidla zahrnují zabití nějakého silného monstra a určitého počtu jeho pohůnků, ale občas máte třeba najít nějaký dungeon a v něm absolvovat určitý event.
Občas se také dostanete ke kamenům, pomocí nichž můžete otevřít Nephalem Rift. Jde o sérii nahodných lokací z některého z Actů, kde zabíjíte potvory tak dlouho, dokud se neobjeví boss. Jakmile zvládnete i jeho, odměna je vaše. I zde dostáváte trošku nové herní měny, kterou utrácíte za absolutně náhodné předměty. Většinou jsou k ničemu, ale nostalgická připomínka gamblení v Diablu II je příjemná.
Nejlepší na celém Adventure je, že se hodí pro postavy na jakékoliv úrovni. Osobně si dovedu představit, že až Reaper of Souls vyjde, budu Crusadera levelovat právě v Adventure namísto klasické kampaně, kterou jsem už viděl mockrát.
Levelujte s chutí
Když jsme u toho levelování, i k němu si Blizzard připravil řadu změn. Předně se zvedá maximální úroveň z 60. na 70., ale nebojte, o pracně nasbírané Paragon úrovně nepřijdete. Naopak to s nimi bude jiné a mnohem zajímavější. Paragon levely se nyní vztahují na všechny postavy na účtu, takže všichni vaši dobrodruzi dostanou takový Paragon level, jaký má vaše nejvymazlenější postava. Nadto mizí maximální dosažitelná Paragon úroveň, takže můžete bonusy sbírat dosyta.
Jeden Paragon level se rovná jednomu bodu, který si můžete přihodit do jednoho z atributů v jedné ze čtyř kategorií.
A aby to byla větší zábava, jeden Paragon level se rovná jednomu bodu, který si můžete přihodit do jednoho z atributů v jedné ze čtyř kategorií. Ty se jmenují Core, Offense, Defense a Utility a zahrnují to, co byste čekali. V Core jsou základní atributy, v Offense třeba šance na kritický zásah, v Defense například počet životů či Resist All a na Utility zbyly věci jako Magic Find. Rozdělení bodů je jen na vás, může být (pochopitelně) pro každou postavu jiné a příjemným bonusem je možnost body kdykoliv přerozdělit podobně snadno, jako si měníte schopnosti a runy.
Pryč s aukcí, sem s lootem
Asi nejdiskutovanějším aspektem Diabla III je nacházení předmětů a s tím související vliv aukce na celou hru. Aukci v Diablu III považuji za největší fail Blizzardu, na kterém je špatně jednoduše úplně všechno. Na aukci můžete za minimální náklady sehnat výbavu daleko přesahující kvalitu věcí, které na své úrovni nacházíte nebo můžete vyrobit. To se ze hry, která je postavena na nacházení rozličných předmětů, odebírá základní pilíř, což má na zábavnost hraní zcela destruktivní účinky.
S přáteli jsme to vyřešili jednoduše tak, že jsme se dohodli na hraní společně a bez využívání aukce – bylo neuvěřitelné, jak zábavnou hrou najednou třetí Diablo bylo. Blizzard konečně pochopil, že peníze má z hráčů tahat jinak než provizemi z transakcí na části aukce, kde se obchoduje se skutečnou měnou, a tak celou aukci zruší. To s sebou nese nutné změny v systému lootu a craftění.
Stále platí, že většina nalezených věcí vám bude k ničemu, ale jistý posun jsem přeci jen vnímal. U několika postav zabralo velmi málo času, než jsem se dostal k několika novým užitečným předmětům, což je přesně to, co od hry tohoto typu čekám. Legendary předměty padaly skoro až moc často, nicméně chválihodně se v podstatě vždy hodily. Příjemný posun je i u vyrábění předmětů, kde je vidět snaha, aby atributy nebyly vybrány zcela náhodně, ale znamenaly přínos pro povolání, s nímž nový kus výbavy tvoříte.
Na drobné změny s předměty potom slouží nové NPC Mystic. Díky ní můžete jeden atribut na zbrani zčásti vyměnit za jiný, případně upravit vzhled předmětu. Kdo zná Reforge a Transmogrification z World of Warcraft, bude u Mystic jako doma.
Reaper of Souls přinese i drobné změny, nebo spíš zjednodušení. Lektvary se smrsknou do jediného typu, který instantně vyléčí 60 % zdraví postavy – proč ne. Suroviny na výrobu výbavy už nemají stupně odvíjející se od obtížnosti, ale je jich hrstka druhů podle kvality věci, ze které jste je vytáhli. A pozor, nově má smysl sbírat a rozbíjet i obyčejné, nemagické věci. Přibyl nový gem, diamant, který skýtá zajímavé bonusy jako Resist All nebo Magic Find.
Bylo na čase
Na rovinu musím říct, že beta Reaper of Souls mi vlila do žil novou chuť vrátit se k Diablu, oprášit znuděné hrdiny a zase je vytáhnout z tepla putyky do zatuchlých kobek plných pekelníků. Všechno, na co jsem u původní hry nadával, se nějakým způsobem změnilo, a zatím si troufám říct, že k lepšímu. Nadto přišly i novinky v oblastech, kde jsem je nečekal, ale kde potěšily.
Crusader na mě zatím působí poněkud neoriginálně a mám dojem, že by mu prospěl decentní nerf.
Paradoxně největší výtky mám k novému povolaní. Crusader na mě zatím působí poněkud neoriginálně a mám dojem, že by mu prospěl decentní nerf. Kupodivu i přesto se mi za něj hrálo naprosto parádně, mix schopností – byť vesměs nenápadně porůznu vykradených z jiných povolání – funguje báječně a variabilita v buildech je po desítkách hodin s poněkud přímočarým Monkem jako hojivý balzám.
Ještě jeden otazník ale visí nad dopadem zrušení aukce. Myslím si, že chuť hráčů po nejlepších předmětech jen tak nezmizí a obchodovat – i za skutečné peníze – se bude stále. Aukce ve hře tomu aspoň dávala nějaký řád, živelnost šedého trhu by mohla být na škodu.
V každém případě i ze současného pohledu je Diablo III výbornou hrou, na druhou stranu Blizzard opravdu řadu věcí zpackal. Reaper of Souls nicméně zatím vypadá na podařený reparát.
neviem stale to nieje ono, radsej si nainstalujem Diablo II LOD s nejakym modom Median XL napr….
Vypadá to zajímavě. Budu kupovat na PS4, tak jsem zvědav, jak se s tím poperou.
tak jsem dostal pozvanku taky. . uz instalujuu! :
Doufám že snížej počet zlaťáků co bude padat z monster, protože když zmizí auction house, tak ty obrovské sumy co z monster padají, zbudou akorát na opravy, příp. vylepšování zbraní. Takhle by to aspoň nutilo hráče méně umírat a hrát o trochu strategičtěji. Jinak se na to moc těším.
Diablo forever!
Uz aby to vyslo kruci.
problem je v tom, ze demona nemuzes zabit, muzes maximalne uveznit jeho dusi, ktera skonci v soul stone, takze prakticky muzou ty bosse recyklovat do nekonecna
Zorkki: skoro ses trefil, anděla.
Nejdřív byl zabit Diablo, teď zničíme smrt. Co chtěj dát jako dalšího bosse aby se jim vyrovnal? Boha?
nechapu zapor "šedé ekonomiky vzniklé zavřením aukce" …copak uz neni equip a goldy BoA ?
Doufám, že se to objeví i na PS3
Zvýšení maximálního levelu je slušný vytrolení těch, kteří si nakoupili nejlepší gear za reálný peníze, teď jim ten gear bude docela k ničemu.