Herní Spider-Man, který už od prvních momentů vypadá dobře? Něco takového se stává vážně zřídka. Mluvíme-li hlavně o těch hrách se Spider-Manem, které vznikly v moderní éře videoher – tedy v období na přelomu tisíciletí – tak tou nejoblíbenější byl pravděpodobně Spider-Man 2 z roku 2004. I jiné hry s pavoučím mužem v hlavní roli měly své fanoušky, ale nikdy nešlo o žádnou přelomovou událost, ve které by byl vidět velký rozpočet nebo pořádný čas na vývoj. Tedy až do minulého roku, kdy společnost Sony na E3 oznámila svou verzi Spider-Mana, kterou mají na starost vývojáři z Insomniac Games (Sunset Overdrive, Ratchet & Clank, Spyro).
Sony už dlouhodobě vydává kvalitní tituly, takže mezi lidmi bylo málo pochyb o tom, že bude nový Spider-Man skvělou hrou. A to i přesto, že jsme se až donedávna neměli dostatek informací. To se naštěstí změnilo s vydáním preview v rámci nového čísla amerického časopisu Game Informer, ve kterém měl autor článku možnost se se hrou blíže seznámit.
Informace a obrázky obsažené v tomto článku pocházejí z digitální verze květnového Game Informeru. Zároveň jen upozorňuji, že sekce pod prvním podnadpisem je věnovaná čistě příběhu. Pokud byste o něm tedy rádi věděli co nejméně, můžete sekci rovnou přeskočit.
Tohle není příběh jenom o Spider-Manovi
Hned v úvodu, a to jak originálního článku, tak i hry, se dozvídáme něco, o čem se více či méně mluvilo už předtím. Samotný Spider-Man bude samozřejmě hrát nesmírně důležitou roli, ale spoustu času budeme trávit i mimo oblek, a to v kůži již dospělého, třiadvacetiletého Petera Parkera, který je pavoučím mužem už osm let. Peter bude především bojovat s problémy běžného života, jako jsou vztahy nebo finance.
Úvod hry podle všeho začíná tak, jak by začínal každý den někoho, jako je Peter. Malý byt, ve kterém je bordel s rozházeným oblečením, pár fotek z jeho minulosti nebo jeho tety a strýce, několik novinových výtisků z Daily Bugle (ve kterých jsou například jmenovaní a ukázaní záporáci jako Electro, Scorpion, Rhino nebo Vulture) a samozřejmě nějaké ty návrhy na nové nástroje a zařízení. Na cestě ven si všimne oznámení k vystěhování, ale má na práci důležitější věci, jako je například zastavení Wilsona Fiska, Kingpina. V tom mu bude vypomáhat jeho kamarádka Yuriko Watanabe, šéfka místní policie.
Hned v úvodu vás hra doslova vrhne do vzduchu, kde se naučíte základy pohybu. Po chvilce se přesune na zem, kde na vás zase čeká první souboj. Údajně je ovládání zkrátka naprosto bezproblémové a skvěle to na sebe navazuje – přechod z cut-scény do hry, samotný pohyb, souboje i jednotlivá komba. Peter Parker je Spider-Manem už delší dobu, takže ví, co dokáže, a všechno už zvládá bez větších obtíží.
Úvod hry končí s Fiskem za mřížemi, ale jak už od oznámení víme, na scénu přijde nový záporák. Tím je samozřejmě Mister Negative, Martin Li, se kterým má Peter Parker osobní vztah díky jeho tetičce, která s Lim pracuje v útulku F.E.A.S.T. Tady samozřejmě začíná ten moment, kdy se světy Petera Parkera a Spider-Mana střetnou a vytvoří drtivou kolizi pro „oba hrdiny” tohoto příběhu.
Což je vlastně všechno, co zatím o příběhu hry víme. Peter pracuje jako vědec ve společnosti, jejíž jméno vývojáři nechtějí prozradit, má problémy s financemi, se svým romantickým životem a je to prostě takovej ten nemotornej geek, jakým Peter vždy je. Po boku má svou tetu, v průběhu hry pozná Milese Moralese a je v kontaktu i s Harrym Osbornem a Harryho otcem, který se snaží být znovuzvolen starostou města. Mary Jane je také podle všeho hratelnou postavou (a ví, že Peter je Spider-Man). V New Yorku lze přitom narazit i na věž Avengerů, Strangovu Sanctum Sanctorum nebo Black Pantherovu ambasádu Wakandy.
Premisa hlavního příběhu tedy zní určitě zajímavě. A protože má Mister Negative větší a větší ambice, které městu škodí, Spider-Man bude muset něco udělat. I přesto, že je Martin Li ten nejhodnější člověk, kterého Peter Parker zná. Příběh se přitom má odehrávat v průběhu několik týdnů.
Spider-Man, Spider-Man, does whatever Batman can…
Už od začátku bylo cítit, že se vývojáři hry inspirovali soubojovým systémem populární série Batman: Arkham od Rocksteady. Což je samozřejmě dobře, protože takový systém se ke hře, jakou je právě Spider-Man, hodí, což dokazují i samotné dojmy autora článku.
Ty ovšem nejdou tak do detailů a neprozrazují nic zvlášť nového nebo něco, co bychom nedokázali z videí posoudit sami. Pohyb mezi budovami je rychlý, adrenalinový a snadný na ovládání, souboje jsou záživné, plné různých možností od kombinování útoků po využívání gadgetů či prostředí, a všechno to vypadá a běží krásně (na klasické PS4 i PS4 Pro při 30 snímcích za sekundu). Pomocí R2 se můžete zhoupnout, s L3 se ve vzduchu zase „ponoříte” a naberete rychlost a kdykoliv můžete stisknout křížek, čímž vystřelíte druhou pavučinu, která změní vaši trajektorii. A to i na rozích budov. R3 vám zase dovolí skenovat prostředí, čímž odhalíte různé předměty a aktivity.
Samotné souboje přitom budou zaměřeny hlavně na kombinování útoků a využívání prostředí. Pokud si v nich navíc povedete dostatečně dobře, budete mít možnost využít okamžité takedowny, které jsou podle všeho výborně naaminované. Focus Meter, po jehož naplnění můžete tyto speciální útoky udělat, lze ovšem využít i pro uzdravení.
V článku jsou ale zmíněny přeci jen zajímavější věci, které se týkají samotné hratelnosti a atmosféry. Jak se zdá, samotné město bude svou vlastní postavou. Můžete se zhoupnout z jedné budovy na druhou, nebo můžete seskočit na ulici. Někteří lidé už si vás po těch letech ani nevšímají, jiní na vás fanouškovsky hulákají, další skupina se s vámi chce například vyfotit, což můžete a nemusíte. Můžete zajít do parku a zkusit basket, pózovat na lidi a pak se zase vyšvihnout do vzduchu. Zároveň jsme se ale dozvěděli, že to vypadá, že až na určité příběhové momenty se nebude ve hře měnit herní doba a budeme poskakovat za slunečního svitu. Ani Andrew Reiner si tím ale není stoprocentně jistý.
Titul má svůj levelovací systém, který funguje tak jako v každé jiné hře. S dostatečným množstvím nasbíraných zkušeností získáte novou úroveň, za kterou si můžete odemknout nějaké vylepšení, jako je například větší rychlost, a určitě není od věci i něco jako více zdraví, silnější údery a podobně. Hra navíc obsahuje rychlý přesun, který funguje podobně jako například v Deus Ex: Mankind Divided, kdy musíte najít vstup do metra a během načítání vás čekají různé mini-cutscény.
Během hraní máte v levém horním rohu minimapu, která ukazuje silnici a vedlejší aktivity, které můžete dělat, a je jich údajně vážně spousta. Jednou takovou je nalezení Peterových starých batohů, které někam přilepil. Batohy přitom budou obsahovat i různé audionahrávky, které prozradí Spider-Manův příběh z jeho minulosti. Čas od času můžete narazit i na náhodné zločiny, jako je třeba loupež v obchůdku nebo honička. Můžete se pokusit zločin zastavit, nebo si ho můžete nevšímat. Ve hře není žádný údaj nebo měřič, který hodnotí, jak vás má město rádo, takže je zastavovat skutečně nemusíte. Nečekejte tedy nic na způsob karmy ze série InFamous.
Další zmíněnou aktivitou jsou výzvy Taskmastera, za jejichž splnění získáte craftovací součástky. Jak se zdá, crafting bude hrát ve hře důležitou roli a budeme ho moci využívat na vytváření nových gadgetů a obleků, kterých má být hned několik. Dočkat se máme například nejen toho klasického kostýmu, ale i Spider-Punka, noirové verze, jeho zápasnického obleku a spousty dalších. Většina z nich má navíc nabídnout unikátní schopnost (zmíněn byl například Area of Damage útok s kytarou – ale jak to má fungovat, vážně netuším). Pokud jde o samotné gadgety, tak v článku se mluví například o klasických pavučinách, trip wire na steatlh, web bomb na boj proti skupině a Spider-Drone, který vám bude vypomáhat střílením vlastních pavučin. Je ale zajímavé, že zrovna oblek Spider-Punk (a dva další, které zatím nebyly odhaleny) a Spider-Drone byly oznámeny jako předobjednávkové bonusy.
Podle všeho je ale potřeba s různými nástroji nakládat opatrně, a to především proto, že jich nemáte nekonečno. Klasické fackování nepřátel hezky zblízka je samozřejmě hlavním útokem, ale nepřátelé vám to dají pěkně sežrat. Budete muset dobře uskakovat a využívat nové taktiky proti novým a novým nepřátelům, kteří se objeví. Jde například o nepřátele se štíty, kteří umí blokovat Spider-Manovy údery, nebo raketometčíky, kteří když vás zasáhnou, tak to zabolí.
A co dál?
Během včerejšího oznámení data vydání došlo také k oznámení dvou edic a předobjednávkových bonusů, o kterých jsem krátce psal o pár odstavců výše. Mnozí si určitě všimli, že součástí obou edic je i The City That Never Sleeps. Což je ve skutečnosti jenom takový hezčí název pro Season Pass. Každý z dodatečných balíčků nabídne nového záporáka, příběh, mise, výzvy a obleky. Prvním dodatečným obsahem má být The Heist, který se zaměří na Black Cat v muzeu. Více informací ale nevíme, ani kolik bude dodatečný obsah stát.
Čím více se přiblíží datum vydání hry (7. září), tím více informací se budeme dozvídat. Už teď je ale jasné, že Spider-Man bude trhákem a hrou se Spider-Manem, na kterou se čekalo velmi dlouho dobu. Nejde tedy jinak, než sdílet závěrečná slova Andrewa Reinera z Game Informeru: „Insomniac Games jsou odhodlaní udělat pro Spider-Mana to, co v Rocksteady udělali pro Batmana.”
Spider-Man vyjde 7. září 2018 exkluzivně na PlayStation 4 a PlayStation 4 Pro. Hru předobjednáte v obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.
Zajímalo by mě – čistě teoreticky – když by byl bundle PS4 Pro konzole a Spider-Mana s Digital Deluxe, jestli by byl součástí i pre-order bonus… Nevíte prosím někdo, jak to je?
Předobjednávkové bonusy v těchto bundlech bývají
Díky za info.
Predobjednano edice se steelbookem a cekam na dalsi info
Collector’s edice předobjednána, do toho půjdu přes mrtvoly za jakoukoliv cenu pro mě jedna ze dvou nejočekávanějších her tohoto roku a navíc jsem velký fanda Marvel, takže není co řešit, navíc to podle všeho co jsem viděl vypadá nadupaně
Kolektorku jsem si musel předobjednat. Ještě by se hodila nějaká kvalitní hra s TMNT a budu docela spokojený.
Ta kolektorka má stát 4 tisíce? to je trochu moc za 20 cm sošku, která má celkem malou sběratelskou hodnotu. Není náhodou 150$ jen 3 tisíce?
V USA není u hry započítaná daň (sales tax), ta se počítá až podle státu, ve kterém daná osoba bydlí, což není víc jak 10 % v Louisianě. Nicméně $150 to stojí tam, otázka je, kolik to stojí v Evropě… Je to předobjednávková cena, třeba ještě o něco klesne. Ve Velké Británii CE stojí GBP130, ale v Portugalsku jsem ji viděl za €160, což jsou rovné čtyři tisíce.
Tak i když to vezmu podle konkurence takovéhle věci jsem kupoval od 2 500 – 3000. Za 4000 to je slušnej skok.
Je to pálka, zatím jsem na netu těch sběratelek moc neviděl, takže uvidíme…
Ten Spideyho hlas je strašný. Já chci ten z toho na PS1
Parádní preview. Konečně se k nám dostane nová superhero hra. A zrovna na toho Spidermana se nejde netěšit. Z mládí asi jeden z mých nejvíce oblíbených.
No ackoliv Spider-Man nikdy nebyl muj top ze sveta Marvelu, tak posledni film a tahle hra to zacinaji pomalu ale jiste menit
Mazane, to bude awesom spidey jako prase! :3 Peterovi je 23, heh tak to si myslim budem rozumet :] a od sberatelky me neodradi zadna castka… to vsechno co uz vime, tvl, to je pohadka, splneny sen :3 *_* <3
Jo,slintam
Na E3 ju ešte zviditeľní a potom…Shut up and take my money !!!!
Začíná mě to celkem lákat.
Na Xzone už je k předobjednání limitka se steelem a artbookem, kdyby někdo chtěl.
Ta Speciálka asi nemá Digital Deluxe obsah, co?
Bohužel ne. Jen steelbook, artbook a nějaká samolepka. Ale časem se to ještě může změnit.
Jedna z her, kterou určitě pořídím jakmile si pořídím Playstation, ale spíš až na PS5. Pokud teda bude kompatibilita.
Kdyby ta sběratelka nebyla za 4K, tak nad ní vážně přemýšlím :/
Díky jejich přepočtu by mohla sběratelka stát 4.499 Kč na PS Store. Na Store je jeden americký dolar třicet korun (což je svinstvo).
Tomu se říká marže. Bohužel se pak ty ceny mnohdy dost liší. A to ještě, že tam nejde dát clo.
Dost nepěkně to překvapilo. Doufal jsem v cenu do nějakých 3.200,- a osobně jsem nikdy nedal za CE víc. Takže D-Deluxe.
Ne, tomu se říká DPH
Digital Deluxe máš v Německu (a nejspíš i dalších zemích Eurozóny) za €79,99 (včetně DPH). U nás ji máš za 2.399 Kč. Rozdíl dvou procent v sazbě DPH / USt v tomto případě rozhodně nedělá necelých 400 Kč. V Sony by měli buď přepočítat několik let starý kurz, anebo ho nepřepočítávat vůbec a platili bychom v eurech podle kurzu buď PayPalu nebo banky. Otázka je, podle koho se opravdu řídí cena…
Standartní edice stojí €69,99 s USt ($59,99 bez sales tax) a u nás 1.799 Kč s DPH, což je vlastně v pořádku z pohledu eura (kurz 25,70 Kč/€1) ale pak přijde Digital Deluxe (€79,99, $79,99 bez ST, 2.399 Kč) a ta v přepočtu má kurz 29,99 Kč/€1 – aby byly dva různé kurzy na stejnou hru jen s jiným množstvím obsahu je blbost.
Takže se řídíme podle US dolaru s kurzem 30 Kč/$1, což je naprostá čórka (jak z pražské směnárny v centru) a daň není tím ovlivňovacím faktorem, protože jinak by německá cena Digital Deluxe musela být také vyšší o tu daň, navíc vím, že nominální cena DLC je stejná u eura i u dolaru.