Už zítra na Steamu v předběžném přístupu vyjde zajímá slovenská budovatelská strategie Workers & Resources: Soviet Republic, o které je povinnost informovat. Vývojáře jsme požádali o přístup, e-mail s klíčem dorazil a nám tak nebrání nic v tom, abychom se na jejich připravovaný kousek podívali.
Trocha dějepisu
Od Sametové revoluce (běda vám, jestli nevíte, co to je) je to už nějaký ten pátek. Tato událost ukončila jednu ne až tak povedenou a celkem dlouhou epochu naší malé země. Mnozí z nás tuto dobu už nezažili, já ji minul o kousek, a tak i přes různé představy jaké to tehdy bylo, nikdo z nás „mladších“ ročníku skutečně nemůže říci, jaké to bylo skutečně žít pod nadvládou KSČ, můžeme si to pouze představovat, anebo poslouchat vyprávění naších otců a dědů.
Pokud vás už omílané historky, jak tohle bylo lepší a tohle zase špatný, nebaví, naši slovenští sousedé ze studia 3DIVISION, sídlící v Košicích, touto dobou pracují na projektu, díky kterému si dokážeme, vzhledem k historickému zasazení a výbornému zpracování, představit, jak se tehdy asi žilo pracujícímu dělníkovy, kterému podle režimu patřilo všechno, ale reálně vlastně nic.
Studio, zaměřené na hry pro PC a konsole, má za sebou již několik menších her, a to jako spoluautor bojového simulátoru Air Confilcts a několika Foosball her. Před několika lety se rozhodli přestat dělat hry pro klasické vydavatele a vydali se směrem nezávislého studia.
Jejich projektem je real-time budovatelská strategie, která 15. března vstupuje do Early Access. Hra má historické zasazení, jak jste už nejspíše pochopili, v období po roce 1960. V tento rok začíná budování vašeho socialistického ráje z pozice „svrchovaného vůdce“, v určitém kusu země, ve kterém vybudujete vlastní republiku a přestavíte pustou, chudou krajinu v industriální a bohatou velmoc.
Jako z historických filmů
Je až neuvěřitelné, jak se vývojářům podařilo vytvořit atmosféru tehdejší doby, a to nejen díky grafickému zpracování, které ji dělá opravdu věrohodně. Při prohlížení jednotlivých obytných budov nelze nevzpomenout na nejbližší sídliště, tvořené z ohavných betonových králikáren, které se dříve tak rády stavěly. Všude přítomný socialismus krásně podtrhuje hudba, která je jak jinak autentická a jakoby vyrvaná z klasických filmů východního bloku sedmdesátých a osmdesátých let.
Vozidlový park působí stejně autentickým dojmem. Pěkně zpracovaná reálná vozidla, která se promenádují po prázdných ulicích lemovanými chodníky s pochodujícími chodci, vypadají prostě dobře, a když vidím starou Škodu S1203 brázdící si to po silnicích malého městečka uprostřed ničeho, opět se mě jímá nostalgie a přemýšlím, kdy jsem naposledy tuhle kulatou krabici viděl na vlastní oči naposledy.
Nelze brát grafické zpracování jednotlivých herních modelů za dokonalé, dost by se toho dalo vytknout, už jen že budovy jsou hlavně jednoduché ploché tvary a detailům evidentně nikdo moc času nevěnoval, ale je to přece jen malé nezávislé studio a především, o kráse tato hra není. Přes to to všechno pořád působí hezky a autenticky.
Samozřejmě to není ani zdaleka vše. Ve hře je už teď zahrnuto velké množství různých vozidel, které lze nakoupit a používat, v rozpětí výroby od roku 1960 až do roku 1990, a to od menších nákladních vozidel, přes autobusy, až po velké vlakové soupravy. Vše autentické a vše moc hezky zpracované. K dispozici jsou i vozidla z opačné strany železné opony, k těm vám však už rubly nepomůžou, k těm jsou už potřeba dolary.
Štěrk – základ všeho
Celou alfou a omegou hry je budování vlastního města, popřípadě měst, po vcelku rozlehlé ploše, budování hospodářství, těžením nerostných surovin, samotnou výrobou a celkově fungováním s omezeným rozpočtem dvou různých měn. Ve hře fungují, dalo by se říci, dvě ekonomiky. Jedna klasická s rubly a ta druhá s dolary, která hraje druhé housle, ale se kterou se dá také slušně fungovat.
Je potřeba budovat chytře a ekonomicky, a stejně tak i utrácet. Každá z budov něco stojí, a to i její provoz. Nelze jen tak vyčerpat základní rozpočet naplácáním nějakých industriálních budov a doufat, že to bude nějak fungovat. Jednotlivé prvky spolupracují a není úplně jednoduché vybudovat něco, co funguje a neprodělává.
V hratelnosti je hezky zapracovaný mechanismus takzvané samostatnosti. Není třeba za silnici utratit majlant, tou lepší možností je nejdříve vybudovat lom, poté zpracování kamene, kancelář se stroji, továrnu na asfalt, nechat si dovézt živici a vlastním asfaltem a stroji si silnici vybudovat sám. Budovaní vlastními silami jsou ty klíčové věci, díky kterým město dokáže dlouhodobě přežít a možná dokonce i vydělat prodejem nějakých přebytků.
Chopte se nástrojů, soudruzi
I sebelepší a sebebohatší vůdce nedokáže vybudovat prosperující hospodářství bez lidí. Lidé mají své potřeby a o ty je potřeba se starat. Je třeba je nakrmit, poskytnout jim zábavu, kulturu, nějaké ty volnočasové aktivity a nechat je se jít občerstvit několika litry alkoholu v nejbližší hospodě. Lze se na ně taky, jak se říká, vybodnout, pak ale nebudou mít žádné zábrany vzít kramle. Občané se ve městech rodí a následně vzdělávají, lze je do nich i naverbovat, ovšem za nemalý obnos, samozřejmě také umírají a jak jsem už zmínil, když budou nespokojení, tak emigrují za lepším.
Nejspíše někam na západ, kdo ví
Komunisté neměli moc v lásce náboženství, jenže lidé ho chtějí a také potřebují. K výběru jsou tak prozatím dvě verze hracích ploch. Jedna už s menšími městy, malou infrastrukturou a sem tam s nějakým kostelem, který bohužel nelze vyvlastnit. Anebo trochu hardcore verze, ve které není nic, ale jakože vůbec nic, a protože se v letech po roce 1968 moc kostely nestavěly, nelze je postavit ani teď a v tom případě jsou lidi nespokojení pořád a také pořád rádi zdrhají.
Souhrn
První samostatný projekt a hned pořádné sousto, které se zatím ubírá velice pěkným směrem. Grafické zpracování povedené, stejně tak i hudba a celková atmosféra. Obsahově je toho přehršel, což slibuje zábavu na spoustu hodin, stejně tak, díky komplikovanosti některých mechanik, vyplouvá na povrch obava, zda to vývojáři vše zvládnou. K doladění je toho opravdu hodně a ke spuštění předběžného přístupu jsou to v době psaní mých řádků dva týdny, ve hře je ale stále poměrně hodně fatálních bugů a několik prvků potřebuje hodně pozornosti. Troufám si říct, že pokud studio práce dotáhne do konce, budeme moci tenhle kousek jednou považovat za klasiky, jako je dnes Transport Tycoon a podobné skvosty.
Workers & Resources: Soviet Republic zůstane v předběžném přístupu alespoň 1 až 2 roky. Pokud bude dostatečný zájem hráčů, může se vývoj protáhnout. Jak se sluší a patří, ve hře jsou české titulky.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2019+.
Bohužel jsem je nikde nenašel, jestli těmi českými titulky náhodou nemyslíte slovenské.
Sice v dobe psani to bylo dva tydny jen mi tam chhybi ze to vychazi zitra ve 15 do predbezneho pristupu….
V článku je to uvedeno hned v prvním odstavci:
Už zítra na Steamu v předběžném přístupu vyjde zajímá slovenská budovatelská strategie Workers & Resources: Soviet Republic
Vypadá to zajímavě! Jen nechápu, proč lezou všichni těm Rusákům do prdele? Měli udělat třeba staré Československo…
ono to v podstate aj stare ceskoslovensko je, minimalne vozovy park je ceskoslovensky, niektore budovy su cisto ceskoslovenke, a vola sa to soviet republic, co neni rusko
tak ono československo bylo defakto součástí sovětského svazu. Sovětský svaz neznamená nutně rusko.
Československo bylo součást východního bloku nikoliv Sovětského svazu. Sovětský Svaz byla země, né uskupení národů
Defakto nebylo. Sovetsky svaz byla zkratka pro SSSR. Kde ve stavu byly napr. Belorusko, Ukrajina, Estolsko Lotysko Litva Uzbekistan a neni treba dal pokracovat, ale Ceskoslovensko nebo Madarsko tam fakt nebylo.
Nie je to nutne zo Sovietského zväzu. Vozidlá sú tam z viacerých krajín východného bloku a zopár budov ako napr. Biely dom z Koších, sú len z Československa. A to že je v mene sovietská republika neznamená rusko pretože samotný Sovietský zväz sa skladal zo Ruskej sovietskej socialistickej republiky, Ukrajinskej sovietskej socialistickej republiky,… A začiatkom minulého storočia sa komunistické krajiny nazývali sovietské napr.: Maďarská sovietká republika ( komunisti za zmocnili vlády len na zopár mesiacov počas vojny s Československom, Rumunskom a budúcou Juhosláviou), Bavorská sovietská republika, Čínska sovietská republika… Takže podľa mňa tu nikto nelezie do prdele Rusákom. Je to iba simulátor krajiny z východného bloku.
No tak ty máš dost, sorry ale takovouhle tupost by nevypotil ani google v offline režimu.
Píšeš: Maďarská sovietká republika ( komunisti za zmocnili vlády len na zopár mesiacov počas vojny s Československom, Rumunskom a budúcou Juhosláviou), Bavorská sovietská republika, Čínska sovietská republika… tak tohle si vytisknu a zarámuju, to je blábol století.
Buď si to vygůgli, nebo se nauč číst.
Sovětský svaz neměl ani s jednou zemí co píšeš nic společného, teda až na vzdálený politický vliv(kromě Bavorska, to jsi úplně mimo). Asi jsi chtěl místo sovětská napsat socialistická, to by dávalo větší smysl.
Jinak abych předešel dohadům, ano zažil jsem tu dobu a v listopadu 1989 jsem se osobně zůčastnil demonstrací takže jsem to zažil a ne jen si o tom něco blbě přečetl…
Sovietská som tam napísal schválne a nemyslel som socialistická. A ako som písal v prvom komentári sovietská republika nemusí znamenať Sovietsky zväz. Áno pôvod slova pochádza zo Sovietského zväzu. Soviet ako rada. Preto napríklad Slovenská Sovietská republika mala aj názov Slovenská republika rád.
Napísal som to lebo čerpám informácie z anglických zdrojov, lebo ich je viac a sú rozsiahlejšie a keď si dáš do google alebo youtubu Hungarian soviet republic tak to nájde práve ten štát ktorý som myslel. Pretože v angličtine existolvala Hungarian Soviet Republic, Bavarian Soviet Republic a Chineese Soviet Republic. Áno to čo si písal že Sovietský zväz nemal s nimi nič spoločné je pravda. Ale aj v slovenčine sa používal názov Slovenská Sovietská republika.
Možno že v slovenčine sa tieto termíny až tak nepoužívajú, ale názov hry je v angličtine a tam to dáva zmysel.
Ale aby som sa vrátil k môjmu pôvodnému komentáru, Soviet republic nemusí znamenať že je to zo Sovietskeho zväzu. A tým pádom si nemyslím že autor lezie do prdele rusom. Pre Groo, rešpektujem vás že ste sa zúčastnili demonštrácií a máte môj obdiv. Je pravda že možno som niečo zle prečítal, nehovorím že nie a tak tu dám aj zdroje aby ste si overili pravosť.
Názvy po Slovensky. : https://sk.wikipedia.org/wiki/Slovensk%C3%A1_republika_r%C3%A1d
https://sk.wikipedia.org/wiki/Ma%C4%8Farsk%C3%A1_republika_r%C3%A1d
http://www.kroky.eu/2014/06/20/ked-bol-presov-hlavnym-mestom-sovietskeho-slovenska/
https://www.tyzden.sk/casopis/4733/na-ceste-k-cervenemu-slovensku/
Angličtina :https://en.wikipedia.org/wiki/Hungarian_Soviet_Republic
https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_Soviet_Republic
https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_Soviet_Republic
https://en.wikipedia.org/wiki/Slovak_Soviet_Republic
Áno dal som väčšinu wikipédie ale keď ich dáte do googlu vybehnú tam ďalšie články ktoré používajú tento termín.
Tak si zkus přečíst kdy vznikl a kdy zanikl ten tvůj blábol a pochopíš, že se není o čem bavit.
Bože můj, to je teda materiál tenhle člověk…
Jáááááj. Další geopolitický znalec S tvým názorem by si klidně mohl u kažné druhé hry kostatovat: „Proč lezou všichni těm Amíkům do…?“ Nikdo nikomu nikam neleze. Kažný inteligentní člověk si dokáže vybrat mezi tím množstvím her, které zahlcují trh. A nikdo také nikomu žádnou hru hrát nenutí. Já tady vidím super titul od bratrů Slováků. A dovolím si napsat, jen tak dál malá herní vývojářská studia, jen tak dál. A když bude to studio z našich a tím myslím i slovenských končin, tím lépe.
Já myslím, že to právě cílí pro lidi co tu éru zažili, mě jako ročníku 80 se to dost líbí, protože jsem ty auta, techniku a cokoliv ještě zažil. Navíc v komunistickém bloku to bylo tak, že každá země dělala něco a mezi sebou si to sdíleli. My třeba střední/lehké mašiny, tatrovky atd… rusové zase težké elektrické mašiny(sergeje) a tak. Takže to bylo promíchané a tím je ta cílová skupina poměrně velká.