Má za sebou přes 18 milionů prodaných kopií, dodnes u nás zbožňovaný první díl a celkově trojici titulů, počínaje tím prvním Mafia: The City of Lost Heaven z roku 2002 až po nejrozporuplnější a nejslabší trojku starou jen čtyři léta. Oba zmodernizované a kompletní poslední díly jsou již na trhu a tak ještě zbývá ta poslední nejsladší třešnička na dortu, to nejlepší úvodní dějství, na které se asi všichni těšíme zdaleka nejvíce. Já osobně třeba velmi kvituji, že se hra od našeho skoro dvacet let starého českého originálu důkladně obmění a zvětší, takže se dozajista nebude jednat jen o obyčejné vylepšení grafiky, jak to tak obvykle bývá. Naopak, změny jdou až nebývale do hloubky (na rozdíl od obou následovníků), že v nich v některých případech starou dobrou první Mafii skoro ani nepoznáte.
Jednička znovu
Já zrovínka před pár týdny popáté dohrál originální krabičkovou verzi se třemi disky a ještě poctivým obrázkovým manuálem ve stylu novin Lostheavenský kurýr. Pamatujete? Vzadu pěkně přehledná tabulka s kompletním přehledem ovládání a ve velké černé krabičce od Cenegy také plakátek s mapkou Lost Heaven v měřítku 1:10500 na druhé straně. Jo, před těmi skoro dvaceti léty ještě hry nepřišly o svoji tištěnou duši, jak je tomu dnes! A zatímco jedničku vytvářeli ještě nezávislí Illusion Softworks pod vedením Petra Vochozky z velké části v Brně, dvojka už se dokončovala pod taktovkou 2K v Brně i Praze a trojka vznikala dokonce napříč kontinenty, spoluprací mezi českou a americkou pobočkou, nově pojmenovanou Hangar 13. Hangar 13 má dnes studia v Brně, Praze, anglickém Brightonu a americkém Novatu. Podle všeho na remake jedničky spolupracují všechna čtyři studia.

I když u nás na první Mafii nedá nikdo dopustit, tak ve světě se svého času nedočkala příliš velké marketingové podpory a zatímco třeba v Německu ji zvolili hrou roku, v Americe ji znala mnohem menší skupina hráčů (kteří si ji ale také pochvalovali). Ve stejném roce nicméně vyšla rovnou dvojice do daleko slavnější řady Grand Theft Auto, konkrétně trojka na PC (originál vyšel na PS2 na konci 2001) a Vice City. A z té druhé strany zákona to byl např. výtečný Headhunter, který sice o rok dříve na Dreamcastu ještě zapadl, ale v roce 2002 na mnohem rozšířenější PS2 zaznamenal solidní ohlas. A právě dostat první Mafii znovu do povědomí hráčů, nad to v moderním a současném duchu bez kompromisů daných stářím této hry, chce Hangar 13 s novým vylepšeným vydáním zkraje letošního podzimu.
Proto si původní engine z Mafie III velmi důkladně přizpůsobili (některá zahraniční tištěná média dokonce mluví o tolika úpravách jádra, že jej máme považovat za nový engine), aby nabídli skvělé světelné a částicové efekty na úrovni současné doby (např. mokré ulice Lost Heaven za deště prý podle redaktorů anglického Oficiálního PlayStation magazínu vypadají fantasticky), od píky vymodelovaná vozidla včetně nových motocyklů a s rozšířenou paletou modelů od malých phaetonů až po velké náklaďáky. Originál přitom také běží na interním enginu LS3D přímo od Illusion Softworks. Asi nebudeme daleko od pravdy, když napíšeme, že se na holých základech staré hry vlastně vytváří takřka zbrusu nový titul, jenž si plně zachová snad jen hlavní protagonisty a kostru příběhu podle původního scénáře Dana Vávry. Což ale také může být dvousečná zbraň.

Pod dohledem našinců
Filmové scény ve hře jsou zcela nově natočeny, opět pod vedením režiséra Tomáše Hřebíčka (který měl režii filmových sekvencí na starost u všech tří dílů Mafie, byť u těch novějších měl samozřejmě již k ruce početný tým dalších střihačů a kameramanů) a já jsem velmi zvědavý na ten nový herní obsah, kterým chtějí tvůrci rozšířit některé kapitoly o celé další scény. I proto jsem si nedávno znovu rozjel původní jedničku, na které se zub času podepsal opravdu více než jsem si předtím myslel, nicméně se všemi těmi uživatelskými mody a vylepšeními je to i dnes stále krásný titul jak lusk. Byť s velmi častými pády, protože alespoň z mé zkušenosti nejsou amatérské mody s originální hrou na aktuálních Windows zrovna velcí kamarádi. Podle svých vlastních slov chtějí autoři zachovat tu oceňovanou hratelnost a ducha staré jedničky, jak si ji všichni (ne)pamatujeme, ovšem přizpůsobenou dnešním moderním zvyklostem. Lepší a rozumnější AI, jež se má kupř. reálněji krýt, tu bych moc nerozváděl, protože víme, jak to nakonec obvykle dopadá…
Citelnější jistě bude přesnější ovládání s podstatně menšími lagy ovladače či myši a samozřejmě jsem ohromně zvědavý na nově nahranou orchestrální hudbu u originálu z pera skladatele Vladimíra Šimůnka, kterou tenkrát ve studiu B Národního divadla natáčel Český symfonický orchestr pod taktovkou Adama Klemense. Jedním z přínosů nového enginu má být také daleko výraznější zničitelnost vozidel. Když jsem výše psal o úplně nových hratelných pasážích, mezi ně můžete počítat například části, kdy ve větší míře potkáte častěji i jiné postavy než jen hlavního hrdinu Tommyho Angela, např. jeho pozdější přítelkyni a dceru barmana Luigiho ze Salieriho baru Sáru. Ta navíc dostane podstatně širší part než jen jedinou 7. misi Sára v originálu.

Hlavní linku první Mafie jsem nyní uzavřel za necelých 15 hodin (bez Extrémní jízdy), což ani na dnešní dobu není marný čas. Nová reinkarnace bude o něco delší díky těm přidaným hratelným pasážím, ale trochu se bojím, aby to nebylo ponejvíce prodloužením jízdy, čímž trpí hlavně Mafia II, jíž jsem rozehrál hned po jedničce. Klidně bych se přimlouval za více akce namísto jízdy. Část z nových misí ale tvůrci zakomponovali jako vedlejší úkoly mezi jednotlivými hlavními příběhovými ve stylu tipů na nová auta od Lucase Bertoneho, jak je známe z původní linky, čímž se ta stereotypnost delších přesunů z Malé Itálie do Oak Hillu na druhém kraji mapy alespoň výrazně naruší.
Výhradní singleplayer
V hangáru číslo 13 dokonce zvažovali možnost kooperace do kampaně + nějakou formu kompetitivního multiplayeru, ale nakonec to zavrhli, protože chtějí zachovat Mafii jako především příběhovou hru založenou na vyprávění. No, spíše by to byla velká porce práce navíc… Ostatně žádná ze tří předešlých her oficiální multiplayer nemá, pokud tedy nepočítáme komunitní režimy pro jedničku a dvojku. Jakkoli jsem první Mafii dříve doslova na rukou nosil, nebudeme si mazat med kolem huby, protože při nedávném dohrání mi dost často pila krev. Ty ukrutně zdlouhavé a srandovní pěstní bitky, kdy se nemůžete pořádně trefit do držky, ty jsem ještě přežil, ale střelba a vůbec přestřelky jako takové jsou dnes až směšně zjednodušené a po letech už spíše frustrující. V těchto aspektech jednička zastarala z celé série sama a nejvíc, protože konflikty jsou ve dvojce velmi povedené a zábavné.

Obrovským problémem Mafie I je absence jakéhokoliv krycího mechanismu a na jediný použitelný poklek navíc musíte trvale držet klávesu či tlačítko na ovladači, což je zhusta nepohodlné. A jelikož vaše čára života není zrovna moc dlouhá, zdravíčko se samo nedoplní a v misích najdete tak jednu jedinou lékárničku, musíte po úrovni buď běhat jako splašení, nebo extrémně přesně mířit, protože jinak to do vás hned naperou a do konce mise se nedoplazíte. Však jsem tu finální 20. misi Smrt umění v galerii dělal snad celé odpoledne, protože proti obrovské přesile přesně mířících gangsterů musíte mít dobrého pamatováka a velmi klidnou ruku. O příšerné detekci střel zpoza překážek ani nemluvě. Přitom mi kdysi rozhodně nepřišlo, že by první Mafia byla nějak extra obtížná! Asi jak člověk stárne a zvyká si na stále lepší komfort současných her, tak mu už reflexy neslouží jako dříve.
Dovedu si tak živě představit, že za staré konstelace soubojů v Mafii I by novinka byla pro mnoho hráčů naprosto nehratelná. A proto se dočkáme zcela nového systému jak bitek na blízko, tak hlavně na dálku, kdy už nebude chybět tolik spásný úkryt. Ostatně obojí ve druhé Mafii funguje opravdu dobře, takže něco na ten způsob by mi v nové jedničce určitě bodlo. Jako základ pro systém útoků a krytů ovšem tvůrci použili nikoli dvojku, ale třetí Mafii. A tak velmi podobně ze trojky a dvojky definitivka Mafie I přebere dva volitelné režimy jízdy: arkádový a simulační podobný tomu v originálu, včetně přihlédnutí k hmotnosti jednotlivých vozidel, na které budou působit silnější odstředivé síly než dříve. A některé jistě potěší i ponechaná možnost manuálního řazení, kterou nabízí i originál, zatímco ve dvojce byla manuální převodovka vypuštěna.

Co se ale zřejmě výrazně nezmění, to budou výkony původních slabých vozů ve hře, z nichž velká většina v novém podání přejede i do nové edice. Ta ukrutně pomalá Fordova téčka, co se v tunelu na Centrální ostrov rozjela na drtivou šedesátku, aby se ve stoupačkách na milionářský Oak Hill skoro zastavila, ta budou s takřka stejnými výkony i v novém vydání, protože tvůrci při únicích před policií chtějí, abyste byli nuceni přesednout do jiných vozů. Agresivita i výskyt policie navíc půjde přizpůsobit. Na druhou stranu nám v tom zase pomůže mnohem hustější výskyt vozidel jak na silnicích, tak i na parkovištích. Pamatujete na to věčně prázdné velké parkoviště mezi radnicí a policejní stanicí na jihu Centrálního ostrova (poblíž nalodění na parník ze skvělé 14. úrovně Všechno nejlepší), které působilo dost opuštěně, přitom do mrakodrapů vůkol musely zákonitě přijíždět stovky kancelářských krys? Taková prázdnota bude naštěstí již minulostí.
A co s tím prokletým závodem?
Jednu úpravu tvůrci prostě museli nebo musí udělat, i kdyby za to měly trakaře padat. Ten mnohými proklínaný automobilový závod na okruhu u pobřeží Svatého Petra za průmyslovou čtvrtí. Nyní jsem závod vyhrál na čtvrtý pokus, kdy jsem ale dva pokusy ztratil jen na tom, že jsem se stále ohlížel zpět na ty drtivé bouračky, co jednoduchá AI jezdců za mnou vyváděla, řehtal jsem se u toho jak poník na jablko a vždy to napálil do svodidel. Pozdější patch pak přece jen zavedl několik obtížností tohoto závodu, ale já jsem s ním nikdy neměl žádné potíže a moc jsem nechápal, jak se na něm mohl vůbec někdo zaseknout. Takže obtížnost tohoto závodu bude zřejmě nižší než v originálu, který po nářcích dostal záplatu s volitelnou obtížností a jestli si to dobře vybavuji, tak i s možností jej úplně přeskočit.

Původní hra sice v misích nabídla různou denní dobu a počasí, ale vždy bylo vše pouze přednastavené v rámci jedné úrovně. Nyní se doba i počasí mají měnit častěji (možná i dynamicky), protože tvůrci mluví o tom, „že změnu doby sami pocítíte”. Hodně jsem zvědavý na asi nejvíce atmosférickou 9. misi Výlet do přírody, v níž jste vyjeli v ukrutné noční bouřce na zdánlivě opuštěnou až hororově působící farmu, kam jste zajeli převážet kořalku. Pak se to všechno totálně zvrtlo a ještě jste zachraňovali kůži Samovi, vzpomínáte? Parádní mise, od níž navíc poldové dostali výkonnější vozy než osmičku úkolů předtím, takže se jim obtížněji zdrhalo.
Však když se tvůrců zahraniční novináři ptají na jejich nejoblíbenější misi, většina odvětí právě tu noční výpravu za město, která přetéká atmosférou již ve starém originálu. A co teprve ve zcela novém grafickém podání? Jo jo, my se už nemůžeme dočkat, ostatně všechny disky staré jedničky jsem kvůli definitivce ostentativně vyhodil a nechal si jen návod s mapičkou, abych mohl na podzim porovnávat ovládání, protože jsem přesvědčen, že už se k té staré a vrásčité bábě nevrátím. Přece jen její vnučka, která se snad narodí ještě letos (prosím již žádné odklady!), bude, věřím, daleko krásnější. Ostatně ve třináctém hangáru mají po prázdné trojce a po ne zcela odladěných definitivkách mladších dílů co napravovat.
Mám pre autora jedinú radu – git gud. Stará Máfka je skvelá taká ako je. Prešiel som ju minulý týždeň po asi miliónkrát a nemal som problém s žiadnou misiou. Ale nečudujem sa, že casual player rozmaznaný novými titulmi ju nevie doceniť. A som presvedčený, že napriek remasteru si ju zahrám ešte aj po miliónjeden krát.
Ta hra vypada naprosto bozsky 🤩🤩 a navic bez vavry a jeho kecu. To je sen!🖤
:D… Taky jsem na jednu stranu rád že si nebude tahat triko jak moc je dobrej ale na druhou stranu to chtějí rozšiřovat a v dnešní době kdy se leze do zadku hlasitým menšinám nevím jak to bude vypadat.
Já to koupil jen na porovnání města ve kterém znám každý kout ale jestli to fakt masivně podělají tak to budu muset hrát ožralej abych to dorazil.
Asi v Definitive Edition neuvidíme černochy jen jako obsluhu benzínek a řidiče tramvají..
Je uvidíš pouze terminátorským viděním.
Zrovínka:D
Můžete mi místo smazání zprávy vysvětlit, proč mám ban na ip a mažete mi další zprávy??
Konečně se vám povedlo zeptat bez urážek.
Pár dní zpátky se nám v redakčním emailu nahromadilo takové množství čtenáři nahlášených příspěvků lidí, kteří měli potřebu spamovat všechny diskuze o TLOU2 všemožnými posměšky a útoky na fanoušky nebo redakci, že jsme na jejich základě udělili několik (tuším pět) dočasných banů.
Reagovali jsme tak na přání čtenářů a hodně jsme to diskutovali, než jsme k tomu přistoupili.
No to je sice hezký, ale já bych rád věděl, co tak moc proti pravidlům jsem napsal já…
Co je urazlive pro jednoho nemusi byt urazlive pro druheho. Zalezi kam az jsou mantinely nastaveny. KAZDOPADNE, mam takovy pocit, ze v cenzure si tady nekdo libuje a nez aby za to schytaval kritiku tak vinu svali na ctenare. To jsme to teda dopracovali.
Kdokoliv mě zná z reálného života nebo alespoň sledoval můj přístup poslední rok zde tak moc dobře ví, že cenzuru nesnáším a preferuji zdravou diskuzi.
Je ale rozdíl mezi cenzurou a moderováním.
Pokud někdo spamuje všechny diskuze o jednom tématu desítkami komentářů, vysvětlujícími všem okolo jak jsou hloupí, nemůže se divit, že ho potom ti lidé nahlásí.
Celkově pokud jde o moderování, zkušenější kolegové mi radili, že jsem příliš benevolentní a výsledek je potom na úkor kvality diskuzí.
Zkoušíme to tedy jinak a uvidíme, zda bude tahle cesta lepší.
Zing má stovky tisíc čtenářů měsíčně, jestliže cena za klidnější diskuze je dočasný ban pěti z nich, přijde mi to přijatelné.
Pokud je to skutecne takhle tak souhlasim. Jak uz jsem psal v jinem komentari, nesleduji vsechny diskuze takze nemam takovy prehled jako redakce. Zaroven se taky omlouvam pokud muj komentar vyznel prilis ostre, ale skutecne to tak na me zapusobilo.
Děkuji.
Je mi jasné, že nikdy nebudou spokojení všichni, ale opravdu se snažíme brát v potaz všechny názory i možnosti. Upřímně doufám, že se situace během pár týdnů uklidní a všechny bany budeme moci zase zrušit.
Do té doby ale musíme být o něco přísnější, kromě jiného i proto, abychom vůbec stíhali tvořit nějaké články místo neustálého hašení požárů v diskuzích.
Diskuze jsou pro mě jeden z nejdůležitějších nástrojů komunikace se čtenáři a opravdu mi záleží na tom, aby fungovaly zdravě a příjemně pro všechny (nebo alespoň většinu).
Tak to Malašník asi hodně znásilňoval report button.
Můžete sem prosím vypsat kdo teda dostal banána?
Předpokládám, že jedním z nich je i výše zmíněný, jinak by to zase dost hraničilo s kamenováním pouze jedné určité skupiny. Jinak s tím banováním souhlasím, jakékoliv urážení mazat, a pokud se to bude opakovat, rovnou ban. 
Nebudu na nikoho ukazovat prstem.
Pokud má někdo individuální problém, vždycky se může ozvat na emailovou adresu redakce a probereme to v klidu mimo veřejnou diskuzi.
Diskuze jsem nespamoval a nikoho jsem vulgárně neurážel, takže, proč mám ban?
Bohužel ve skutečnosti jste ty diskuze spamoval dost na to, aby vás ostatní nahlásili.
Pokud vím, tak jedinej, kdo trochu víc spamoval diskuze byl uživatel pepa. Pokud napsání pár zpráv s názorem znamená spam, tak už tu radši nikdy nic psát nebudu.
A ohledně nahlašování. Doslova si tu můžu vybrat uživatele a klikat na vlaječku u každýho postu. Dostane pak dotyčnej taky ban? A pořád bych chtěl vidět to moje údajný spamování diskuze.
Však říkám, že Malašník znásilňoval report button.
Jako není to moc dobré řešení, sundáme palce dolu, a uživatelé začnou mačkat vlaječku. 
Reportů se sešlo víc od různých uživatelů a měly poctivě vyplněná textová pole s vysvětlením.
Reporty bez vysvětlení většinou ignorujeme.
A konkrétní příklad toho, že jsem údajně spamoval můžu dostat?
Podívejte se na ty články a spočítejte si svoje příspěvky, porovnejte je s ostatními, zamyslete se nad jejich hodnotou/stylem.
Cituji z jednoho z nich: „Tebe by mělo Sony platit, pak bys byl aspoň placenej blb, takhle si jenom k smíchu“.
A začínáte spamovat i tohle vlákno, tak pokud to opravdu potřebujete dále rozebírat, napište nám prosím na redakční email a budeme to řešit individuálně.
Ano, reakce na komentář Malasnikova, nevidím na něm nic špatnýho vzhledem k tomu, jakým stylem to napsal on. Nevím, jakou baštu míru a přátelství ze zdejších diskuzí chcete udělat, ale pokud vám moje požadování vysvětlení neoprávněnýho banu přijde jako spam, tak jste to dopracovali výborně (mimochodem stačilo mi odpovědět hned v prvním vašem příspěvku). Dál to řešit vážně nepotřebuju.
Svým spamováním negativních komentářů jste byl tak pověstný, že o vás lidé začali psát jako o vzorovém příkladu tohoto úkazu.
Je mi líto, ale je to tak a v nějaké chvíli už toho prostě bylo dost.
Hele mě palce dolu nevadili. Alespoň bylo vidět kolik jsi rozbrečel uplakánků. Tohle jejich smazání mi přijde jako komunistická cenzura jednoho správného názoru protože pokud máš jiný než ten náš tak ho prostě najevo nedáš. Což bylo nejspíš i to za co týpek nahoře dostal banána. Nějakému děcku pomluvil hru nad kterou si po večerech popotahuje za ocásek hlavně proto že hra není na xboxu což mu pomáhá s jeho komplexem a klidně to tak hodnotí desítkou s řádnou dávkou ignorace. Každopádně je dobré vidět že to nahlášení funguje. Asi si tím přidělali spoustu práce. Asi taky občas vyzkouším.
Takže tě uplakánci nahlásili že jsi nedal 30/10 nebo se vysmál redakci že oni ano.
O tom, jak byl ten závod těžkej, čtu každou chvíli. Jo, taky sem ho párkrát opakoval, ale v tý hře sou daleko větší sračky
.
Co ti tam dělalo problémy? Já celou hru jednou prošel se 100% zdraví bez lékárniček. Né že by mě nikdy netrefili to ne. Ale když se někdo trefil tak jsem to restartoval.
Jo byla doba kdy jsem neměl do čeho píchnout no… 
No, když sme u toho, já se s klávesnicí a myší moc nekamarádím :D, ale mam na mysli hlavně třeba tu misi v garážích, kterou sem opakoval asi 10x, protože ten kokot Sam vždycky vyběhl doprostřed mezi všechny nepřátele. Takže v posledním patře, kde já a Paulie sme měli vždycky nejmíň 80 životů, tak Sam měl nejvíc 12, a když s těma 12 vyběhl mezi 5 týpků s thompsonama, tak to vzalo rychlej konec.
Ale to je docela fuk, pointa byla v tom, že ten závod neni těžkej. Pokud si pamatuju, tak má i nastavitelnou obtížnost, ne?
Jo tak tohle jsem nějak vytěsnil no.
Super když se jeden z nich sekl u auta co se chystalo vybuchnout a ještě do něj stříleli protože za ním viděli nepřítele a nebo jsem mezi auta hodil granát a on se tam šel podívat co jsem to vlastně zahodil.
Ale pořád je to lepší než když je postava pro nepřítele neviditelná i když se o ní zasekne. Snad to tak neudělají v remaku
To chápu, taky bych to rád vytěsnil. Ještě mi to připomnělo ve většině případech buď málo, nebo nelogicky rozmístěný checkpointy. Třeba ty garáže sem musel vždycky vylízt znova, pak byla ještě cutscéna a až pak byl ten střet.
. Jednou sem se myslim odpálil sám, protože sem ještě nevěděl, jak v mafii granáty fungujou a hodil sem ho hned před sebe, ale za to sem samozřejmě naštvanej nebyl
.
. Třeba v last of us to je, jak říkáš, že to nemáš rád. Párkrát se mi to stalo a mrzí mě to, ale dokud nebude umělá inteligence dokonalá, tak to radši překousnu, než aby mi to furt srala. Víc mě štve, že ve stealth pasážích ty postavy moc nepomáhaj. Maximálně sejmou občas toho posledního. Kdyby se ty parťáci víc angažovali, určitě by to hodně potlačilo i tyhle směšný případy neviditelnosti.
Tak to se mi naštěstí nestalo, ale umim si to přesně představit
Já radši, když sou neviditelný. Takhle, obojí mě štve úplně stejně, ale když mi to ta postava kazí a já to musim opakovat, tak mě to sere furt dokola
Já mam ve hrách nejradši takovou tu iluzi, že nejseš jedinej kokot, co odvádí nějakou práci, což musí bejt těžký vybalancovat a moc her to nemá tak, jak mi to vyhovuje.
Jo tak ve stealth pasážíš to tu neviditelnost chce. A samozřejmě to chce i slušnou AI né tu mafiaánskou
A v TLoU ti společník klidně přejde před enemákem co ho nevidí a to taky není dobrý. Nebo se o něj doslova zasekne.
Když už tak Salvatora… počkej tady/pojď – to je ideální.
Jo, jo, celá ta část druhýho odstavce až do konce odstavce byla směřovaná k TLoU. Mě to vadí i ve stealth pasážích. Já to hrál na normal a i tak to občas byla fuška, vyhnout se nepřátelům. Takže když se ten parťák za 1. vždycky drží kousek za mnou a za 2. nikoho nezabíjí, tak je nevyhnutelný, aby někdy prostě na toho nepřítele narazil. V takovejch situacích bych ale byl radši, kdyby si buď počkal, než projde, nebo ho zabil. Nebo by si ze sebe aspoň mohli udělat srandu a hodit tam nějakou hlášku, když tohle nastane
. Ale to sem hodně odbočil, celej komentář o TLoU
.
“
A zatímco jedničku vytvářeli ještě svobodní Illusion Softworks pod vedením Petra Vochozky v Brně, všechny moderní reinkarnace již vznikaly v kalifornském studiu Hangar 13 v Novatu, kde ale stále pracují čeští vývojáři včetně několika veteránů z první Mafie, kteří sem přešli z různých československých poboček 2K Games.
“
LEŽ
https://en.wikipedia.org/wiki/2K_Czech
https://en.wikipedia.org/wiki/Hangar_13_(company)
Mafia II byla vytvořena studiem IllusionSoftworks, které bylo v průběhu vývoje odkoupeno a přejmenováno na 2KCzech. Oproti tomu studio Hangar 13 bylo založeno nezávisle a pouze do něj byly převedeny zbytky 2KCzech.
“
I když u nás na první Mafii nedá nikdo dopustit, tak ve světě již dávno zešedla a mezi starými gangsterkami by ji pamatoval jen málokdo.
“
LEŽ
https://www.metacritic.com/game/pc/mafia
Recenzenti celosvětově: 88/100
Hráči celosvětově: 9.1/10
“
Citelnější jistě bude přesnější ovládání s podstatně menšími lagy ovladače či myši…
“
Hrál jsem Mafii před cca před dvěma lety na myši+klávesnici. Nepostřehl jsem žádnou zpožděnou odezvu.
“
…a samozřejmě jsem ohromně zvědavý na nově nahranou orchestrální hudbu u originálu z pera skladatele Vladimíra Šimůnka, kterou tenkrát ve studiu B Národního divadla natáčel Český symfonický orchestr pod taktovkou Adama Klemense
“
https://www.reddit.com/r/MafiaTheGame/comments/hik31a/mafia_definitive_edition_official_playstation/
Soundtrack je kompletně nový. Z původního zůstala ikonická původní melodie.
“
Ty ukrutně zdlouhavé a srandovní pěstní bitky, kdy se nemůžete pořádně trefit do držky…
“
Tlačítkem pro přikrčení se dá vyhnut většině úderů, tuším kromě spodního háku (nepamatuji si přesně). NPC postavy tuto mechaniku občas používají. Hráč by měl taky, pokud samozřejmě nehraje způsobem „mlátím do ovladače/myši jako orangutan a doufám že mám dostatek HP“.
“
…ale střelba a vůbec přestřelky jako takové jsou dnes až směšně zjednodušené a po letech už spíše frustrující. V těchto aspektech jednička zastarala z celé série sama a nejvíc, protože konflikty jsou ve dvojce velmi povedené a zábavné.
Obrovským problémem Mafie I je absence jakéhokoliv krycího mechanismu a na jediný použitelný poklek navíc musíte trvale držet klávesu či tlačítko na ovladači, což je zhusta nepohodlné.
“
Strafování za rohy zdí anebo manuální zaklekávání za nízkými překážkami jsou možná zastaralé, ale jinak zcela normálně využitelné herní mechaniky.
Mafia II má střelecké souboje naprosto triviální – v misích mají nepřátelské NPC postavy natvrdo naskriptováno, do kterých coverpointů se mají postavit. V daných coverpointech pak až na pár skriptovaných repozicí už zůstávají napořád a vykládnějí se pořád stejným směrem. Přestřelky se tak zvrhávají v primitivní terčovou střelnici.
“
O příšerné detekci střel zpoza překážek ani nemluvě.
“
Myslíte předpokládám tu příšernou detekci střel v Mafii II, kde je možno se postavit k rohu dvou zdí takovým způsobem, kdy se špička hlavně od držené zbraně viditelně prolíná do textury zdi; pak v této pozici natočit kameru tak, aby zaměřovací kříž protnul nepřítele (který je z pohledu hlavní postavy evidentně za rohem a hlavní postava navíc míří svou zbraní na 100% rovnou do zdi) a následně tohoto nepřítele bez potíží skrz tu zeď zastřelit?
“
Nyní se doba i počasí mají měnit častěji (možná i dynamicky), protože tvůrci mluví o tom, „že změnu doby sami pocítíte”.
“
https://www.reddit.com/r/MafiaTheGame/comments/hik31a/mafia_definitive_edition_official_playstation/
„You feel that time is moving forward, you can interact with other story characters, they’re commenting on the metastories, you’re hearing little anecdotes and seeing moments of the gang’s life.“
Tzn. tvůrci asi mají na mysli, že je možno skrz různé drobnosti lépe vnímat plynutí příběhu. Pravděpodobně jsou tím míněny výše zmíněné reakce postav na příběhové dění a jejich poznámky a anekdoty „ze života mafiána“.
V době prací na jedničce měli Illusion do 2K setsakra daleko. Pleteš si číslovky. A reinkarnacemi samo myslím aktuální reedice. Zešednutím mám zase na mysli povědomí, nikoli recenze. Od kolegů novinářů vím, že když se cizinců na E3 a GC zeptali na gangsterku z té doby, každý si vybavil akorát GTA, Mafii nikdo. A o detekci u dvojky nikde nic nepíšu.
Vzdyt se to neda cist…
Já to přečetl.
Co to je za článek? Čtu to podruhé a nerozumím tomu.
To zní jak wishlist na základě toho co bylo ve hře z roku 2002 .
A co jízda a extrémní jízda? Ví se něco?
Tu bych viděl na DLC. Aby tam bylo něco negativního
O té jsem nikde nenašel ani slovo. Moc v ní nevěřím.
Kdo neodjel závod nezasloužil si právo pokračovat.
Dneska jak se hry nehrajou samy tak to děcka prostě nebaví. Což vysvětluje popularitu streamů.
Každopádně 18 milionů kopií je dobré číslo. Jedenáct kousků z nich mám já 
„Kdo neodjel závod nezasloužil si právo pokračovat.“
Jedenáct? Tos kupoval na váhu nebo co?
To ne. 5X na steamu (1,2,3, 2 Remaster a 1 Definite) a zbytek v krabičkách ve sbírce. I když vlastně trojka je aktivovaná na steamu tak deset. Né jedenáct.
Přijde mi, že několik věcí si protiřečí s tím, co už bylo řečeno v OPM UK, hlavně ta hratelná Sára a střídání dne a noci.
Koukám ještě na časovou posloupnost zdrojů, z nichž jsem čerpal a ta Sára byla na začátku roku v OXM. Nyní poslední rozhovory už uvádějí, že dostane daleko více prostoru než v orig., ale o hraní už nic. A o změně denní doby psali i tom OPSM: In the original it was pretty much the same every time you went there. So now we evolve it over the course of time. You feel that time is moving forward. Takže něco na ten způsob by tam asi mělo být.
Netýkalo se to ovšem Salieriho baru?
https://ctrlv.cz/IMED