Když byla na akci Opening Night Live roku 2019 oznámena 4X tahová strategie Humankind, měl jsem značné pochybnosti. Na první pohled vypadal titul jako dokonalá kopie konkurenční Civilizace VI. Následně jsem ale zjistil, že za hrou stojí již poměrně zkušení vývojáři z Amplitude Studios, kteří mají na kontě hry jako Endless Space či Endless Legend. A postupem času, jak jsme se začali o hře dozvídat více informací, se mi Humankind začalo čím dál tím víc zamlouvat. Přece jen série Civilizace momentálně žádnou konkurenci nemá a rozhodně by jí nějaká prospěla. A Humankind, jak se v dnešním preview dozvíte, k tomu má dobře našlápnuto.
Hru jsem si vyzkoušel v rámci beta testu s názvem „Lucy“, který je dostupný až do 28. prosince pro všechny, kteří si Humankind předobjednali. Mohl jsem odehrát celkem 150 tahů a k dispozici byly 4 éry. Jaké jsou tedy mé dojmy?
Hned po spuštění se nevyhnete pocitu, že zkrátka hrajete něco, co se opravdu velmi silně Civilizací inspiruje. Během hraní ale postupně začnete zjišťovat, že se obě hry hned v několika věcech poměrně zásadně liší. Na začátku hry si nevybíráte národ, jak jste z Civilizace zvyklí. Automaticky dostanete jakýsi univerzální kočovný kmen, který je stejný pro vás i soupeře. Celá éra pravěku je v podstatě jen o prozkoumávání a hledání předmětů, abyste se posunuli do další éry. V pravěku navíc ani nejde zakládat města nebo zkoumat technologie. Můžete zakládat pouze jednoduchý tábor, který vám zajistí to, že budete vlastnit dané území.
Teprve v éře starověku se hra pořádně rozjede. Můžete vylepšit své tábory na města a začít tak výzkum. Strom technologií je velmi podobný jako v Civilizaci, tady však nefunguje jako prostředek pro posouvání do nové éry. Můžete mít klidně vyzkoumané technologie ze středověku, přestože jste stále ve starověku. Posun do nové éry totiž nastane pouze tehdy, když nasbíráte určitý počet hvězdiček. Ty získáváte za různé věci: Počet obyvatel ve vašich městech, počet postavených čtvrtí ve vašem městě, ale i třeba počet vyzkoumaných technologií.
Čím se Humankind asi nejvíc odlišuje od konkurence, jsou národy. Jak už jsem zmínil, začínáte s univerzálním kočovným kmenem, na začátku každé éry si ale můžete vybrat národ z dané doby, za který chcete hrát. Není to tedy jako v Civilizaci, kde kvůli výběru národu hned na začátku vznikají zajímavé situace, například že ve starověku hrajete za Theodora Roosevelta, který má na sobě oblečení z 20. století. V Humankind můžete národy kombinovat. Zatímco ve starověku si zvolíte třeba Egypt, v klasické éře si můžete vybrat třeba Římany. Existuje nespočet možných kombinací, které v této hře můžete vytvořit, což značně zvyšuje znovuhratelnost. Míšení kultur se navíc projeví i ve vašich městěch a vzhledu vašich budov.
Když už je řeč o městech, chvilku se u nich zastavme. Starání se o ně je totiž velmi důležitá část hry. V jednotlivých městech můžete klasicky stavět budovy, městské čtvrtě, divy světa a nechybí ani trénink různých bojových jednotek. Tady se hra od Civilizace příliš neliší, když už je však řeč o bojových jednotkách, měli bychom se podívat na souboj. Nečekal jsem to, ale tady je Humankind propracovanější než Civilizace. Bitvy se totiž neodehrávají jako součást klasického tahu. Pokud se rozhodnete do bitvy vstoupit, dostanete možnost rozmístit všechny své dostupné jednotky na nejbližší políčka a následně začne samotná bitva. Během ní můžete táhnout celkem pětkrát, přičemž se po každém pohybu střídáte se soupeřem. Pokud jde o velkou bitvu, ve které je několik jednotek a nepovede se ji dokončit v rámci jednoho tahu, bude pokračovat v tom dalším. Musím říct, že se mi toto zpracování bitev velmi líbilo a rozhodně jsem si tak souboje užíval mnohem víc než v Civilizaci.
Naopak prozkoumávání mapy je dle mého lépe zpracováno u konkurence. Zde mi přišel kontinent velmi malý a tím, že zabírání území funguje jinak než v Civilizaci, máte šanci postavit 2 nebo 3 města a končíte, protože zbytek už mezitím zabrali soupeři. Pokud chcete být mírumilovní, tak tímto budete velmi omezení. A že je cesta pacifismu opravdu jednoduchá. Ani jsem se snažil a prakticky se všemi národy, které jsem během hraní potkal, jsem vytvořil alianci. Podotýkám, že jsem hrál na normální úroveň obtížnosti a přece jen jsem tak diplomatickou část čekal o něco náročnější.
Pochválit však musím náhodné eventy, které pravidelně během hraní dostáváte. Jsou rozhodně zajímavé a více vtáhnou do hry. Na výběr je vždy několik možností, jak danou situaci vyřešit, přičemž volba zde může mít i následky do budoucna.
Rád bych se pověnoval také dalším aspektům Humankind, jako je náboženství a schvalování zákonů, to jsou ale věci, které za 150 tahů nedostanete možnost příliš prozkoumat a budeme si tak muset počkat na další demo, případně na samotnou plnou verzi.
Ve výsledku jsem byl ale z ukázky nadšený. Co se na první pohled zdálo klonem Civilizace, je nakonec poměrně inovativní hra, které této značce může dost dobře konkurovat. Nepochybně jsou tu aspekty, na které se musí vývojáři zaměřit, jako je již zmíněné prozkoumávání, diplomacie a také občasné glitche. Vývojáři však mají k dispozici ještě několik měsíců, vydání je stanoveno na 22. dubna. A pokud do té doby Humankind ještě vylepší, máme se na co těšit.
Mĕ by zajimalo co se stalo s warhammer total war 3 xd už je to docela doba
Do Total War: Warhammer II má dorazit ještě jedno DLC, takže bych očekával oznámení třetího dílu až potom. Tipoval bych to na konec března, kdy byl v roce 2017 oznámen druhý díl, takže uvidíme
Díky za obsáhlou preview, začínám se na tu hru těšit víc a víc 👍
Vypadá to zajímavě, škoda, že se to zřejmě nechystá i na Playstation.
Kdo si počká, ten se třeba i jednou dočká 😉