Co vám budu povídat, k survival hrám mám velice ambivalentní vztah. Na jednu stranu se mi častokrát protáčí panenky u toho, když někdo z vývojářů oznámí práce na titulu z tohoto subžánru, avšak na stranu druhou v těchto hrách nakonec strávím obrovské množství času. Subnautica, Raft, The Long Dark, Don’t Starve, DayZ či Rust budiž tomu jasným důkazem. Tento syndrom mě následně potkal i u novinky Valheim od tvůrců ze studia Iron Gate.
První ukázka naprosto odradila, grafická stylizace mi vůbec neimponovala a celkové zaměření titulu mě jednoduše vůbec neoslovilo. Nicméně následoval únor a vydání hry v rámci předběžného přístupu na Steamu. Jednoho chladného večera jsem se začal nudit, tudíž jsem zavítal do virtuálního obchodu s hrami. Oko poměrně logicky padlo právě na Valheim, u něhož mne překvapil velký počet pozitivních recenzí, pročež jsem neváhal a ten směšný poplatek v hodnotě 16,79 eur (zhruba 440 Kč) zaplatil. No a zde začala má pouť plná zábavy.
- Platforma: PC
- Datum vydání: Předběžný přístup 2. února
- Výrobce: Iron Gate
- Žánr: Survival
- Česká lokalizace: Ano (komunitní)
- Multiplayer: Ano
- Přístupnost: 12+
- Doba hraní: Zhruba 80 hodin (na prozkoumání všeho, co aktuálně EA nabízí)
- Cena: 16,79 eur (zhruba 440 Kč) na Steamu
Pět menhirů ve tmě stálo
Přitom to začíná poměrně obyčejně. Vy, jakožto padlý válečník, jste přenesen do desátého světa severské mytologie, jenž se jmenuje stejně jako samotná hra. Ten je takovým očistcem, v němž se to hemží různými nebezpečnými tvory a nepřáteli samotných bohů. Váš úkol je prostý – přinést do tohoto světa nikoliv Dorotu Máchalovou, ale řád. No a jelikož jste sem byli přeneseni pouze v hadrovém hávu, musíte cestu za tímto úkolem začít tím, že si seženete základní zdroje pro přežití.
Vše začíná poměrně obyčejně.
Začnete tak pěstí ničit stromky a sbírat kameny, abyste si vytvořili první ze základních nástrojů, otevírajících další možnosti. Potud tedy nic výjimečného a v podstatě standard, který zná každý hráč, jenž někdy zapnul jakýkoli survival. A kdyby jen přece neznal, tak zde naleznete havrana, který vás provede základními principy. Velice záhy si nicméně začnete všímat několika rozdílností. Jako první vám padne do oka, že se zde vyskytuje seskupení pěti menhirů, na nichž naleznete obrazce různých monster. Zmíněný havran vám doporučí, abyste prozkoumali první z nich, díky čemuž se vám na mapě (která je opravdu obří, procedurálně vygenerována a po více jak 80 hodinách hraní jsme prozkoumali zhruba její třetinu) objeví ukazatel, značící oltář s vaším prvním bossem. Přirozeně je vám ale doporučeno, abyste se nejdříve vhodně vyzbrojili.
Kouzlo je v detailech!
Kvůli tomu se tedy rozhodnete, že začnete zkoumat své další možnosti, kdy během toho usoudíte, že by bylo dobré postavit si nějakou základní chatku, jelikož v noci na vás v místních lesích čeká velká porce naštvaných stvoření. Na začátku vaší výstavby si nejdříve budete říkat, jak je místní systém stavění naprosto nemotorný, nicméně relativně brzy stihne přejít do ruky a vy zjistíte, že nabízí opravdu komplexní možnosti, s nimiž můžete vytvářet zajímavé struktury, kterých je aktuálně již plný internet. Ale ano, své ostré hrany má a opravdu je třeba, aby byl trochu vypilován. Potenciál je tu ale obří.
V rámci tohoto tvoření na vás také začnou vyskakovat různé skoro až fascinující detaily, kdy třeba jedním z nich je fakt, že pokud máte uvnitř domu ohniště, tak musíte mít vyřešené větrání, jinak se vám místnost zaplní kouřem a vy se udusíte. Také rozhodně není dobrým nápadem, abyste dřevěné objekty neměli kryté střechou, jinak vám při dešti namoknou a začnou trouchnivět. Logické, kouzelné, avšak ve hrách v podstatě nevídané, tudíž zhruba v této době mě Valheim začal suverénně háčkovat.
Postupně na vás začnou vyskakovat různé fascinující detaily.
Během výstavby svého sídla si ještě všimnete, že vaše zdraví nikdy neklesne pod 25 bodů (tedy pokud nedostanete kyjem po hlavě). Nebojte se, to není žádný bug, to je mechanika. Na rozdíl od dalších survivalů zde totiž nejste vyloženě nuceni do toho, abyste neustále jedli (žízeň je zde eliminována kompletně), takže pokud děláte nějakou nenáročnou aktivitu, nemusíte to vůbec řešit. Jídlo však budete potřebovat ve chvíli, kdy se pustíte do soubojů (ty jsou v podstatě primitivní, ale funkční), jelikož snězené pochutiny určují vaše maximální zdraví i výdrž, která zde ubíhá až nebezpečně rychle. Tento systém funguje perfektně, není otravný a přesně takhle by to mělo být v ostatních hrách tohoto subžánru. Nesmírně navíc kvituji, že rozbité nástroje si zcela bezplatně můžete opravit u ponku či kovárny, což opět zamezuje nepříjemné frustraci ze stále se rozbíjejících věcí, kterou moc dobře známe odjinud.
Pořád je co dělat
Každopádně po nějaké době stavění, sběru surovin a craftění si konečně usmyslíte, že byste mohli vyrazit na onoho bosse. Boj to je poměrně tuhý, ale nic, co by se nedalo zvládnout. Po otření zpoceného čela posbíráte vypadlé suroviny a najednou zjistíte, že se vám odemknulo mnoho dalších možností a mechanik. A právě postupné dávkování možností je něco, v čem titul naprosto exceluje. Dokud totiž nevyčerpáte obsah, který vám předběžný přístup nabízí, tak stále budete mít před sebou jasně vytyčený cíl, jenž chcete splnit, čímž se posunete o přesně takový kus dál, který vám nabídne akurátní porci potřebné motivace pro pokračování ve hraní. Každá z aktuálně pěti nabízených kompletně implementovaných lokací pak přináší svá jasná specifika, jako je podoba prostředí či nepřátelé, což představuje vždy úplně novou výzvu (třeba takoví Fulingové vás budou strašit i ve snu). No a samozřejmě je naprosto skvělé, že svět si musíte poctivě prohledat, přičemž si zahrajete na kartografa, který do své mapy manuálně zanáší značky již objevených a prohledaných lokací.
Hra exceluje v postupném dávkování herních možností.
Pokud ovšem hrajete sólo, tak je váš zážitek z putování místním světem pouze poloviční. Titul totiž podporuje kooperaci až deseti hráčů na jednom světě (hostem je vždy jeden z nich), kdy právě hraní s kamarády posouvá zábavu o několik úrovní dál. Navíc se můžete vrhnout i do PvP, kdy lze vytvořit dva týmy, které budou stát proti sobě, tudíž se mohou předhánět v tom, kdo jako první porazí bosse, případně na sebe lze provádět nájezdy.
Ono je to hezké?
Velice příjemně jsem byl nakonec překvapen i audiovizuálem. Grafická stylizace se mi po několika odehraných hodinách začala ve skutečnosti docela líbit, kdy se jí nemůže upřít schopnost vytvářet různé malebné výhledy. Po čase se navíc neubráníte pobrukování místních leitmotivů, jenž jsou spojené s jednotlivými částmi mapy (osobně preferuji vítězoslavnou znělku pro oceán). Poměrně překvapivý je také technický stav. Ve skutečnosti si neuvědomuji, jestli jsem během svého hraní narazil na nějaký bug, což vzhledem k tomu, že se jedná o early access, považují za opravdu fascinující. Každopádně z pohledu optimalizace ještě vývojáři mají na čem zapracovat, jelikož pády snímkovací frekvence jsou v podstatě na denním pořádku i se silnějším PC. Ale není to zase nic drastického.
Technický stav je překvapivý.
Jsem proto opravdu nesmírně překvapen z toho, jak moc návykový titul se z Valheimu vyklubal. Za své peníze i v aktuálním stavu dostanete obrovskou porci zábavy, která se do vás postupně zahryzne a jen tak nepustí. Proto ke hře pravděpodobně neexistují výstižnější slova, než které pronesl můj kamarád při hraní: „Ty v*le, vyplázl jsem za to čtyři stovky a bavím se u toho královsky. Kam se hrabe AAA produkce! Šup sem s dalšími updaty.“.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex 2020.
Není to trošku opožděný ? Dělat po měsíci vydání Dojmy z hraní ?? Já mám hru přes 14 dní dohranou a teď na mě vyskočí článek Dojmy z hraní, jako kdybych si to chtěl po měsíci rozmyslet a hru třeba vrátit nebo po X článků s recenzemi narazil na tenhle a říct si, jo teď si ji koupím. Nebo proč ty články jsou tak opožděné ??
Počkám si na Frozenheim
Docela by mě zajímalo těch „X článků s recenzemi“.
Žádný profesionální magazín na světě recenzi nevydal, protože hra je v režimu Early Access.
Jinak uznávám, že dojmy z ní jsme mohli mít dříve, ale pořád ještě se myslím najde dost lidí, kteří Valheim doteď nezkusili, uvažují o něm a ocení další pohled na věc.
Jinak u recenzí velkých titulů si naopak zakládáme na tom, že je máme jako jedni z prvních, v termínu embarga, tedy ve stejný den, jako velká světová média.
Ahoj mam 100+ hodin nahráno, všech 5 bossů zničených kombinace 3jidel 280hp a čekám na další obsah. Hra je opravdu dobrá. Super je též to že se svojí postavou můžeš chodit na jake servery chces a tak treba pomáhat v jiných světech kamarádům, když už nemáš co dělat.
Fuj to je ale ošklivý
Jop, ve Valheimu jsem už taky strávil skoro 40 hodin, ale celkem jsem to prosvištěl a už mi zbývá poslední boss. Je to dřina, obzvlášť teď v biomu Plains, občas grind, ale s pomocí pár módů si to hraní můžete zpříjemnit.
Musím ale říct, že jak jsem se dostal do biomu Mountain, začal jsem pociťovat, že tahle část hry už není tak propracovaná. Samozřejmě hra je v EA, takže ji to nemám za zlé, ale zase tak „kompletní“, jak mnozí říkají, není.
Topka, a za 20$ je to steal.
Mimochodem, 3. března autoři uvedli metu 5 miliónů hrajicích hráčů a nějaké ty další vavříny:
Spend more than 15,000 years playing Valheim
Watch more than 35 million hours of gameplay Twitch
Pushed us to number 39 in the best user reviewed games on Steam of all time
Made our five-person strong team excited to come to work (virtually) each and every single day (that’s one person per million sales, by the way!)
10x podtrhuji celý (skvělý) text a dodávám samožerské: „já to říkal od začátku, vy malověrní!“
K Valheim jsem se dostal ihned, ale u mě je to jasné, já pixel art miluji, mám rád vše, co smrdí vikingy (a je dost zajímavé, že tahle tématika se VELMI daří zpracovávat – viz totální klenot Expedition Viking) a survival je zde nastaven naprosto skvěle (a v textu je PŘESNĚ vypíchnuto, proč). Žádné naprosto otravné požírání tun žrádla a hektolitrů vody za jeden denní cyklus. Bravo. EA se v tomto případě rovná třem plným hrám od jiných studií. Ano, tak dobře na tom Valheim je již v aktuální fázi. A čeština bude komunitní, takže tady „není o čem“. Jeden z horkých kandidátů na hru roku 2021.
Teď tu budu asi v menšině (možná úplně sám), ale z trailerů a gameplayů mě hra tolik neoslovila. Tím nechci říct, že hra nevypadá dobře, vypadá to super na to, že na tom pracuje jen pár lidí, ale zkrátka jsem v tom neviděl nic tak super a jsem překvapen jakou oblibu si to získalo. Hádám, že tohle se musí zahrát. Není to poprvé co čtu pozitivní dojmy s tím, že dotyčný byl poněkud ze začátku skeptický.
yop, taky se mi hra z ukázek vůbec nelíbila, ale kámoši mě přesvědčili.
No a teď s odstupem času, můžu s klidným svědomím říct, že to bylo nejlíp utracených 500Kč za hodně dlouhou dobu.
Já si to koupil protože pořádně není co hrát, postavil jsem si barák, odehrál jsem 14 hodin, zabil jednoho bose a jinak se ještě nikam neposunul. V druhé části mapy nemohu udělat krok aby se na mě neseběhlo deset trpaslíků a staminu mám jako astmatik takže pro každých pět kroků v před udělám čtyři zpátky.
Všude je to zatraceně daleko, loď se táhne více než týden před výplatou a záplava enemáků je až absurdní a prý podle jejich wiki to že jim člověk ničí spawny nic neřeší. K tomu ještě ty stupidní úskoky na pravém tlačítku + mezerník nebo tak nějak ale i tak mě to celkem baví.
Na skřítky malý tip. Pokud držíte v ruce louč. Nebudou útočit s jen běhat okolo, bojí se ohně
Na staminu mrkvova polévka (potřeba již mít kotlík) a obecně kombinovat co nejvíc sytá jídla. Zkus třeba grilovaný ocas a pečeně maso plus med. Další sousto potom sníst hned jak to začne v rohu blikat.
Za sebe musím říct, že mě žádná hra takhle nechytla už hodně dlouho a to vůbec nejsem fanda survival žánru, tady tohle ale jde hrát při sledování třeba fotbalu. Zkrátka dělám min náročnou aktivitu, třeba jen kacim a sazim stromy nebo mrkev :). Vždycky je v té hře co dělat ať už máte více nebo méně času.
.
Dám ještě jeden tip. Hrajeme to ve dvou, někdy ve třech. Pokud třeba hlavní „host serveru nemá čas. Dá se celkem jednoduše poslat váš svět kamarádovi a ten může pokračovat i bez vás. My si to takhle hazeme na cloud… Super věc a času zabere minimum
Jo oheň ale funguje jen na ty dva největší slabka a díky tomu že to mám zaspamované jejich spawnerama tak tam běhá v podstatě každý typ skřítka. Jo já všechno kombinuju a život mi vyšplhá až třeba na osmdesát ale jakmile je chlad a prší tak je to idle hra pro surfování na netu než se to vybere. Tam se nedá nic dělat. jedno máchnutí kopím a šestina staminy pryč a v dešti a zimě se ten dílek obnovuje týden. A to ani nemluvím o těžbě mědi. Teď jsem to zkusil a musel jsem si aktivovat schopnost Eikthyra jinak bych tam byl do důchodu. Když teď vidím jaký je to grind jen pro to abych si postavil pec a huť tak mě přechází chuť.
Tak to bych si asi být vámi radši pořídil server.
Nějakou starou mašinu co by u někoho jela 24/7. A jak je to s lootem? Je sdílený nebo každý má třeba v nějakém dungeonu nebo truhle vlastní? Protože shánět deset jader čehosi abych si mohl postavit huť a pec bude šíleně zbytečný žrout času. A co když umřu dřív než stihnu sebrat svoje věci? Přijdu o to jako třeba o duše v soulsech nebo budu mít na mapě dva náhrobky? A k čemu je na mapě ikonka ohniště v neprozkoumané části mapy? Jendu mám i mimo svět tak ta asi bude pro příběhové finále.
Zezačátku je to celkem náročný a grind a té staminy moc není (sbírej maliny a borůvky na džem, ten jsem používal dlouhou dobu). Doporučuju si stavět domečky, kdekoliv něco najdeš, třeba měď. Hoď si tam ohniště a vždycky se tam vracej, když ti dojde buff pohodlí, ten totiž zvyšuje regeneraci staminy a násobič zkušeností. Bez Eikthyra ani krok, 60% je dost. Nejlépe si prostě udělej novou základnu v každém biomu, protože by ses jinak nachodil. Ingoty a rudu nelze přenášet přes portály, tak měj pevné nervy nebo si prostě stáhni mód, který to umožňuje.
Kopí je na hovno, nemá dosah jaký by mělo mít. Zůstaň u sekyry a štítu a nauč se parry.
To ohniště sis na tu mapku musel dát sám. Když otevřeš mapu, vpravo máš ikony (dům, ohniště, tečka, kladivo, něco jako portál) to jsou ikony, které si sám můžeš dávat na mapu a označovat si místa. Vybereš ikonu, klikneš někde na mapu (jednou nebo dvojklik) a můžeš k tomu dopsat název místa. Ikonu smažeš pravým tlačítkem myši. Myslím, že levým se dá přeškrtnout. (Jakože si třeba tam už byl, jeskyně prozkoumaná)
Inventář se ukládá zvlášť. To znamená, že kdybych já si naházel do inventáře dřevo, zbraně a suroviny , odlogoval se ze svého světa a šel k tobě, tak ti tam ty věci přenesu.
Zabere to cca 2 minuty než to na cloud nahraji.
S jádrama Surtlinga nemáme problém, těch pohřebních komnat. Loot z dungeonu je sdílený, prostě co tam je, to tam je. V biomu černého lesa je jich ale spousta(poslouchej vrány, plus v bažinách jsou už i mobové , z kterých to padá. Jinak měď a cín těžím v pohodě sám. Choď za dne, těch pár mobů co doleze, pobiju. Nemáme to extra daleko od domova a už jsme našli tradera, který prodává pásek na váhu 450, taky dost pomůže. Mimochodem, teď jsme se dostali k železu a toho je na vše potřeba daleko víc než bronzu.
Dedikovaný server mne taky napadl, ale zrovna oba děláme 12ky a každý jinak, takže tohle řešení nám stačí
Pokud umřeš a umřeš třeba znovu, než si pro ty věci dojdeš, tak se nic neděje. Těch náhrobků můžeš mít kolik chceš ve světě. Jen ti zmizí značka, proto si udělej vlastní
Ikonka ohniště v neprozkoumané části ? Tuhle ikonku si levým tlačítkem, označuješ sám, neudělal si to omylem? Boss se ti označí na mapě vždy, když v daném biomu najdeš runový kámen, který to odhaluje. Včera jsme odhalili lokaci Bonemasse ( 3. boss). Já po 60 h.
Nejseš vůbec fanda survivalu, ale baví tě to co vystihuje valnou většinu survival her, kde si volíš jestli budeš tvořit něco co vyžaduje plné soustředění, nebo jen farmit stromy na základnu. Ono tak nějak obecně se hrajou survivaly lépe ve více lidech..
Ale jinak je fajn že si ktomu příšel na chuť, to je dobře.
Pravděpodobně to je na mne: Valheim mi právě příjde tak nějak jiný, než ostatní. Co jsem zkoušel: Rust, Stranded Deep, Green Hell, DayZ. Byť je to trošku drsnější subžánr survivalu Má dost přívětivé mechaniky, když si chceš jen tak v klídku budovat. Nemusíš dokolečka řešit vybavení apod. Jak říkám sleduji u toho fotbal nebo poslouchám podcasty, u jiné hry na to není prostor, tady v pohodě. Naposledy jsem aktivně takhle hrál před 10 lety minecraft, když jsem po operaci nohou musel několik dní ležet v posteli s nohama v sádře. Taky díky tomu utekl ten den lépe. Vlastně teď je to podobné akorát Covid… Když nejsem v práci, na zahradě nebo na procházce, tak ve Valheimu. Za tu cenu opravdu nelituji ani centu