Gamescom umožňuje hráčům a novinářům vyzkoušet nespočet připravovaných titulů. Část vývojářů a vydavatelů však své tituly prezentuje formou hands-off ukázek. V praxi to funguje tak, že přímo na showflooru nebo v uzavřené byznys části usednou pozvaní hosté do jedné z vytvořených místností, kde následně vývojáři prezentují svůj titul. V některých případech může jít o předem nahranou ukázku, kterou pouze přítomní zástupci studia doprovodí komentářem. Jindy jde o exkluzivní gameplay, kdy před vámi vývojáři titul hraní na živo.
Autoři pro ukázku vybrali kategorii německých super sedanů.
Právě tímto způsobem Microsoft přímo na showflooru ukazoval chystaný nový díl závodní série Forza Motorsport. Zástupci studia nás usadili do neveliké místnosti pro zhruba 20 návštěvníků, které kromě loga hry dominovala velká obrazovka. Po krátkém přivítání zástupci studia Turn 10 přešli k samotné živé ukázce z hraní. Jelikož se Gamescom odehrává v německém Kolíně nad Rýnem, tak autoři pro ukázku vybrali takzvanou kategorii německých super sedanů, jejíž součástí jsou modely automobilek jako Audi, BMW nebo Mercedes. Vývojář, který se ujal gamepadu pohotově zvolil BMW M5 a následně přešel k volbě okruhů. Zde jsme se vydali za hranice Německa a vydali se do italského prosluněného Mugella.
Na první pohled nešlo o nijak specifický závod. Vývojáři naopak chtěli ukázat tradiční klání na tři kola ve dne a za pěkného počasí. Zkrátka ten typ závodu, kterých v rámci kariérního režimu nebe online multiplayeru absolvujete stovky. Ještě před samotným startem závodu autoři upozornili na jednu ze zajímavých novinek. Před startem každého závodu budete moci absolvovat volný trénink, kde si osaháte konkrétní auto i okruh. Tuto část vývojáři z časových důvodů rychle přeskočili. Následovalo vysvětlení další nové mechaniky v podobě výběru startovní pozice. Pokud si před závodem příliš nevěříte, tak je možné klidně odstartovat z čela startovního roštu. V takovém případě však za závod dostanete menší odměnu. Pokud naopak zvolíte pozice ze zadní části roštu, tak vás kromě vypjatějších soubojů s dalšími jezdci čeká o poznání vyšší přísun financí a zkušenostních bodů.
Po této části konečně došlo ke startu závodu, který krom jiného naplno ukázal, jak nová Forza ve skutečnosti vypadá. Nebudu vás dlouho napínat a rovnou řeknu, že vypadá výborně. Začít bych mohl u detailních modelů jednotlivých aut, pokračovat u okolí jednotlivých tratí a skončit u propracovaného nasvícení a odlesků, které dokáží nesmírně detailně od karoserií jednotlivých aut odrážet okolní objekty. Zatímco propracované odlesky a modely aut by se daly považovat za samozřejmost, tak právě zpracování okolního prostředí odhaluje jeden z rozdílů oproti konkurenci. Jedná se totiž o jeden ze slabších článků konkurenčního Gran Turisma 7 i titulů od studia Milestone. V nové Forze Motorsport máte opravdu pocit, že závodní okruh není pouze prázdným místem, kde se prohání 20 aut. Kromě detailnějších objektů okolo trati dělají hlavní dojem početné zástupy přihlížejících diváků na tribunách.
Ačkoli toho pochopitelně z jednoho tříkolového závodu nešlo vystudovat příliš, tak jedna důležitá vlastnost ano. Už v různých oficiálních materiálech vývojáři vyzdvihovali přepracované chování umělé inteligence. Podobné tvrzení před vydáním ale nejsou výjimečné a automaticky neznamenají, že dojde k opravdu výrazné změně, což potvrdila řada her v minulosti. V případě nové Forzy však bylo už po prvním kole dobře patrné, že počítačem ovládání protivníci rozhodně pouze nejezdí ve „vláčku za sebou, ale svádí mezi sebou i s vámi vypjaté souboje, jejíž výsledkem jsou kontakty a výlety mimo trať. V některých momentech to dokonce působilo tak, jako by mezi sebou závodili živí hráči.
Vývojáři navíc upozornili na to, že se bude chování umělá inteligence díky strojovému učení postupně vyvíjet. Rubber bandingu a dalším prvkům umělého ovlivňování závodu se však autoři důsledně brání. V průběhu prezentace nové Forzy Motorsport byly velmi dobře patrné vysoké produkční hodnoty, rozpočet i zkušenosti a dobrý technický základ studia Turn 10. Už nyní je zřejmé, že konkurenční Gran Turismo 7 čeká první vážnější soupeř. Forza Motorsport má ale oproti Gran Turismu výraznou výhodu v tom, že nezamíří na minulou generaci konzolí. Forza Motorsport vychází 10. října na PC (Steam) a Xbox Series X/S.
Tak konkurence Gran Turismo 7 to nikdy nebude.. pokud hry nevychází na stejné paltformě, tak nemůže být řeč o nějaké konkurenci.. my, co máme PS5/PS4, tak jezdíme GT7, Xkaři jezdí Forzu.. výhodou forzy je, že to půjde hrát na PCčku, výhodou GT7, že to jde hrát ve VR.
GT zas nikdy nebude konkurencí pro ACC, které je i na PS
Není lepšího ježdění, bohužel jen GT3 a 4
Danieli, vysvětli mi, prosím, tuto větu z předposledního odstavce, četl jsem jí opakovaně a nepřišel jsem na význam. Buď řádil šotek a nebo jen já mám dlouhé vedení:
„V případě nové Forzy však bylo už po prvním kole dobře patrné, že počítačem ovládání protivníci dělají chyby a svádí živé mezi sebou i s vámi živé souboje končí.“
To zní spíš jako ty japonské simulátory rande než jako závodní hra.
Jinak díky moc za pěkně sepsané dojmy, sám se na hru těším.
V první řadě děkuji za pochvalu a upozornění. Zmíněnou větu jsem upravil, aby byla lépe pochopitelná. Jde o to, že ve většině závodních her AI pouze krouží a do soubojů mezi sebou se příliš nezapojuje. U některých her je naopak až příliš agresivní. U Forzy bylo naproti tomu znát, že počítačem ovládaní protivníci reflektují hráčovu pozici na trati (zbytečně do něj nenaráží a pod.), ale zároveň dokážou svádět souboje mezi sebou. V prezentované ukázce například došlo bez mého přičínění hned v první zatáčce k viditelně náhodnému kontaktu několika aut a promíchání pořadí. Uvidíme, jak moc se takové situace promítnou do celé hry, ale zatím na mě závody působí nesmírně živě, zábavně a nepředvídatelně.