Tak tu konečně máme Dex. Po deseti měsících v Early Accessu a dvou a půl letech vývoje vydali vývojáři z české společnosti Dreadlocks své dílo. To ve fázi předběžného přístupu vypadalo velmi nadějně. Jak se ale akčnímu kyberpunkovému 2D RPG Dex daří krátce po vydání, povedl se tvůrcům porod bez komplikací, anebo je jejich projekt postižen stejně jako řada dalších Early Access her?
Nepříjemné probuzení
Začátek v roli mladé augmentované dívky Dex není zrovna ideální. Místo budíku vás totiž z postele zvedne umělá inteligence, která se připojila na váš čip. Mimo to vás informuje o tom, že po vás jde skupina ozbrojenců. Je tedy nutné rychle vypadnout a najít pomoc. AI vás pošle do jednoho z barů, kde vás barman Decker ihned pošle dozadu. Po chvíli dorazíte k zvláštním dveřím, jejichž obyvatelem je hacker Tony, který naučí vaší postavu, jak se má pohybovat v kyberprostoru. Tak nějak začíná vydařený příběh plný intrik, konspirací a zamotaných zápletek. Harbor Prime čeká jen na vás.
Hlavní linie je vydařená, mimo ní jsou tu ale i hodně povedené vedlejší úkoly, které dokáží díky rozhodnutím a volbám krásně zaujmout hráčovu pozornost. Některé z nich jsou dokonce zajímavě rozvětveny, takže se vám jednoduchý questík může pěkně natáhnout. Od raněného policisty se například můžete dostat až na loď, která bude obsahovat odkaz na místo, jenž vám bude dozajista všem dobře známé.
„Před vstupem do IT světa si musíte hlídat dostatek energie, jinak vás tento výlet bude stát život.“
Vedlejší aktivity a příběh jsou vydařeně podtrženy atmosférou města, ve kterém se odehrávají. Harbor Primo do sebe plně nasálo kyberpunk, po kterém hráči Dex tak touží. Jednotlivé ulice a místa mají naprosto jedinečný design. Mimo to tu máme ještě řadu zajímavých charakterů, které dokáží upoutat pozornost jak svým vzhledem, tak i dabingem. Aby toho Dex neměl málo, nabízí povedený soundtrack provázející vás na každém kroku při toulkách městem. Celkový zážitek se v tomto směru povedl tvůrcům na jedničku.
Úspěšné plnění úkolů, otevírání datových čipů a likvidace nepřátel vám, kromě určitého uspokojení, přináší i zkušenostní body. Vylepšování hlavního charakteru prostě nesmí chybět v žádném kvalitním RPG. Vývoj jako takový je tu na skromné úrovni. Po získání nové úrovně můžete dovednostní bodíky zainvestovat do jedné z osmi dovedností. Dex vám nabídne odolnost, pěstní souboje, palné zbraně, hacking, páčení zámků, charisma, směna a AR hacking. První čtyři uvedené můžete posunout o šest stupňů, na posledním z nich vás samozřejmě čeká sladká odměna v podobě něčeho skutečně speciálního. Zbylé dovednosti posunete jen o dva a nejsou až tak oslnivé jako předchozí zmíněné, i přesto ale nabízí různá ulehčení při průchodu světem, ve kterém se Dex odehrává.
Tělo si žádá upgrade
Augmentace v Dex hrají zásadní roli. V některých úkolech se bez nich prakticky neobejdete. Po jejich nákupu a následné montáži totiž získáte odolnost vůči elektřině či plynu. Mimo to jsou tu i vylepšení, která zvyšují vaší sílu, zrak a odolnost. Jelikož vaše postava z neznámých důvodů nemůže používat zbraně na kontaktní boj, je dobré upravit své ruce, aby působily větší zranění. Na svém těle můžete mít maximálně osm zlepšováků. Nejvíce jsem byl asi zaujat augmentací, která umožňovala postupnou regeneraci těla mojí postavičky. Díky tomu se stala prakticky nesmrtelnou, protože zranění se jí vždy zahojila velmi rychle. Příjemnou dovedností je i levitace, ale tu už musíte získat sami.
Naštěstí je absence kontaktních zbraní mírně vynahrazena za pomoci pušek a pistolí. Ty jsou na dálku stejně efektivní jako vylepšené pěsti. Když se vám podaří kritický zásah, jejich oblíbenost u vás dozajista značně vzroste. Osobně jsem je ale používal jen při likvidaci věží, lidské a robotí protivníky jsem raději drtil v pěstech mé modrovlasé děvy.
„Harbor Primo do sebe plně nasálo kyberpunk, po kterém hráči Dex tolik touží.“
Zbraně a výbavu jako takovou budete využívat především k likvidaci protivníků, kteří vám půjdou nesmlouvavě po krku. Většinu počátečních nepřátel budou tvořit augmentovaní pankáči a jiné oběti ulice, které si jen touží přivydělat na cizí smrti. Gangy a menší uskupení plně ovládají spodní patra Harbor Prime. O něco těžším oříškem pro vás budou členové ochranek a policejního sboru. Jejich výbava a odolnost je přeci jen o něco lepší než předměty, které u sebe nosí pouliční lůza. Hodně nepříjemnou překážkou na vaší cestě budou rozhodně geneticky upravení jedinci, ale to, jak na ně vyzrát, musíte zjistit už sami.
Jeden z prvků, který chyběl v Early Access verzi, byl hacking. Ten Dex dostal v plné míře až po vydání. Hackování počítačů probíhá v arkádovém zobrazení; létáte s malou lodí, likvidujete různé zásadní body. Ty jsou bráněny za pomoci věží, virů a dalších obranných mechanizmů. Nejlépe působí asi obří turbíny, které si vás podobně, jako černé díry, přitahují do svého dosahu. Stejně jako hacking funguje i deaktivace kamer a obraných věžiček, ta ale probíhá v otevřeném světě. Nevýhodou je omezený čas, který na danou akci máte. Když váš avatar zemře, dostanete do mozku celkem slušnou ránu, jenž vás může přivést i na pokraj smrti. Před vstupem do IT světa si tedy vždy musíte hlídat, abyste měli dostatek energie, jinak vás tento výlet bude stát život.
Chvíle vzteku
Dex obsahuje řadu chyb bugů a jiných nedostatků. Do určité míry se dá říct, že tvůrci vydání uspěchali. Absence menu, pokažené deníky, podivné animace stealthu a další menší nedodělky by se daly prominout. Problémové pozice, které vám prakticky při smrti ukradnou i hodinu vašeho času, jsou ale neodpustitelné. Savy zde totiž prakticky fungují jen na začátku úrovně, tím pádem hru ukládáte tak, že přebíháte z jedné lokace do druhé. V určité části Dex se ale stane, že projdete celkem náročný level a následně ještě pár dalších místností a zemřete. Přechod do dalšího komplexu se vám ale z neznámých důvodů neuloží, tím pádem můžete jít pěkně od začátku předchozí mise. Což dokáže slušně vytočit i klidnou mysl, jako je ta má. Herní doba je zřejmě krásně natažena, hlavně díky tomuto bugu.
Když plně opomenu bugy, je tu ještě jeden aspekt, který prozatím může některé hráče odradit od prodeje. I přesto, že se jedná o českou hru, plně postrádá lokalizaci, kterou by od ní většina vnitrozemských hráčů rozhodně očekávala. Ta však dorazí pravděpodobně až za měsíc. Jelikož Dex obsahuje skutečně slušné množství textů, bude pro hráče, kteří neumí moc dobře jazyk, lepší vyčkat na lokalizaci, bez ní by si hru totiž asi moc neužili.
Trocha zbrklosti nakonec
Na závěr se dá říct, že se Dexu čas v Early Accessu celkem vyplatil. Kdyby tam ale zůstal kapánek déle, možná by z něj vyšel bez porodních potíží, které hráče občas zvednou ze židlí. Přesto se ale jedná o kvalitní RPG se zajímavým příběhem, perfektní atmosférou a řadou poutavých vedlejších úkolů. Je to prostě hra, co dokáže zaujmout hráčovu pozornost na řadu hodin. Jestli se autorům podaří chyby plně odstranit, bude mít Dex dozajista šanci získat jednu z prestižních indie cen, které se pro tento rok budou rozdávat. To, jestli se ale tak stane, bude jen na tvůrcích a spokojené komunitě.
Dex vyšlo 7. května 2015 a koupíte ho na Steamu za 19,99€ (do 14. května za 17,99€).
Recenze
Dex – český kyberpunk v akci
Vydání Dex působí trošku uspěchaně. Hra má ale i přesto velkou šanci na to oslovit řady milovníků RPG žánru, kteří touží po dílech, jenž zasahují do ne až tak vzdálené budoucnosti. Až na pár výraznějších nedostatků mohu tento titul bez problému doporučit všem, kteří hledají kvalitní příběh a kyberpunkovou atmosféru.
Líbí se nám
- dabing
- příběh
- vedlejší úkoly
- vydařená atmosféra
- povedený soundtrack
Vadí nám
- absence menu
- bugy
- že není možné používat kontaktní zbraně
- lokační savy, které občas nefungují
Marek_Tvrdy: Dneska se běžně platí za přístup do betatestování s výsostným právem koupit si výsledný produkt za plnou cenu …. , že já se nedal na dělání her …to není možné v žádném jiném odvětví.
Corvus: To je pěkné no. Ale jak říká pan Tvrdý měli to vydat hotové. Lidi co za to dají peníze nejsou testeři. I když já už si jako tester začínám u tech indie připadat protože tak jedna z 20 – 30 her je skutečně při vydání hotová
Re: Corvus – paráda, další bugfixy. S hodnocením počkám na českou verzi. Zatím je to pořád betaverze. Mimochodem betatestovat hru mají lidi, co opravdu chtějí, a ne ti, co zaplatili hodně peněz. Jako profesionální tester a test manager tohle považuji za nejhorší věc, která se tu objevila díky komunitou sponzorovaných projektů.
Tak ještě včera vyšel solidní patch, který opravuje mnou zmiňovaný bug s rozlišením a inventářem:
– A fix for the save game bug which used to occur around the middle of the game (as well as other possible occurrences, eg. Eclipse) .
– A fix for the bug which caused the “Stop the TruBody Gang” quest to be unfinishable.
– A fix for the bug which caused Ellie to not give away her keycard.
– New default controls for both keyboard and gamepad, as well as key remapping options.
– Fixes to several gamepad issues (related to inventory and quick item slots) .
– Additional tooltips, tutorial tips and quest log hints.
– Updated Help screen.
– Fixed inventory layout for all resolutions.
– A new tutorial section detailing the different features of the game.
– Multiple other small fixes.
Čili ještě české lokalizace a je to za 9/10
Corvus: A teď si představ že je tam lokace u té se ti to uloží a pak 1-3 hodiny nic a pak najednou smrt a jedeš od znova. To je moment k popukání Celkově jsou tam místa kde by to chtělo ne jen ten lokační save.
No, tak jsem si to ještě hned ověřil a skutečně hra zatím ukládá POUZE na začátku úrovně… Nicméně přechodů (= savů) je tam požehnaně, ale i tak je hodně blbý, že se to neuloží kde člověk chce.
Corvus: No jejich funkce stejně jako fungování deníku nebylo zrovna ideální.
ThainDegu: Jo, chtělo to tak měsíc ještě ladit detaily. takže tobě také poznámky k předmětům dělaly paseku? Docela mě to mrzí. Zrovna tohle bych rád aby fungovalo Když už se s tím někdo kreslil.
fallanga: Na jejím začátku. Mě se to celkově načítalo vždy na začátku lokace, nikdy v moment který jsem uložil. Ukládání mě hlavně zlobilo u konce kde mají tvůrci jeden hodně výrazný bug. Jinak jsem se s uložením jako takovým po čase neak srovnal.
Corvus: Jde o to že kdyby třeba počkali do toho června tak bychom měli hotovou hru která by možná dosáhla i na 9. S fonty jsem problém neměl. Poznámky atd dělaly trošku paseku ale to beru jako takový menší nedostatek. Na Dexu je stále ještě hodně práce ale chyby jako takové až na pár detailů nejsou extrémní no
falanga: Já jsem taktéž tuhle pasáž v recenzi nepochopil… Když někde uložím, tak se mi načte DEX na daném místě… Takže nechápu.
Jsem trochu zmaten tím ukládáním. Dex jsem rozehrál, ale řekl jsem si, že počkám na češtinu, takže jsem ještě neměl šanci umřít, ale hru jsem si normálně pomocí F5 uložil a když si ji teda loadnu, tak kde se objevím?
Btw… skvělá recenze.
Zaplatil jsem docela dost peněz na Kickstarteru a bohužel stále nejsem s výsledkem spokojen. Tak snad to do vydání české verze poladí.
No a jinak snad jen k bugům: Mě osobně se dějí dvě věci. Jednak když si nastavím velikost fontu např. na normal, tak se vrací stále zpět na large. To je jedna věc a druhá: v inventáři, když si chci přečíst něco o předmětu, tak vidím vpravo dole text, ale zvětšený obrázek předmětu již ne. Jako kdyby se hra nevešla na displej. Zvláštní. Co se týče ZVÝRAZNĚNÉ poznámky o češtině tak bude začátkem června cz patch, takže si hru užijí i neangličtináři. Hru bych ještě drobet dopekl, je škoda těch několika much.
Hraju DEXe už nějaký ten den, v early acces jsem ji měl asi rok a nemůžu si hru vynachválit. Od nádherné grafiky (na které jsem prakticky vyrostl) , přes kvalitní dabing, velice příjemnou hudbu, až po tematické zasazení hry. Sice mám digitálku, ale rozhodně hodlám pořídit v červnu krabici od Playmana (pokud vše dopadne) . Opravdu doufám, že se povede vydat nějaká pěkná polo-sběratelská edice. Pro mě byl DEX spolu s Kingdom Come, nejsledovanější český projekt posledních let.
Na to, že se jedná o český indie titul, za kterým stojí jen pár lidí mi hra přijde super je potřeba podporovat místní vydavatele