Recenze z hraní PlayStation 3 verze hry
I když ani Rocksteady není jako samostatné studio kdovíjak zkušené, v roce 2009 nastartovalo úspěšnou herní sérii a nastolilo jí precedens, kterým se po přebrání otěží řídí i jeho následovníci z Warner Bros. Games Montreal. Do úvah, jestli původní vývojáři značku nadobro opustili, aby se věnovali něčemu jinému, nebo v tichosti kutí pokračování pro next-gen systémy se pouštět nehodlám, protože to nejlépe ukáže sám čas. Zlaté britské ručičky nicméně svůj talent s Batmanem už prokázaly, ty kanadské však projdou pořádným zatěžkávacím testem poprvé.
„Arkham Origins nabízí hráči pohled na časem méně ošlehaného Bruce Waynea, jehož Batman je v Gotham City zatím prakticky neznámý pojem.“
Arkham Origins přistupuje k novodobému batmanovskému universu tím nejjednodušším možným způsobem. Místo plynulého navázání na události předchozího dílu (Nechávají si snad tato vrátka otevřená u Rocksteady? Ale ne, slíbil jsem přeci, že nebudu spekulovat) se vrací v čase pět let před původní Arkham Asylum a nabízí hráči pohled na časem méně ošlehaného Bruce Waynea, jehož Batman je v Gotham City zatím prakticky neznámý pojem. Zatímco policie o jeho existenci mlží, ti nejdrsnější zloduši světa si už na něj a na finanční odměnu vypsanou na jeho hlavu člověkem zvaným Black Mask brousí zuby. Během Štědrého večera se rozhodne, jestli se z Batmana stane synonymum pro ochránce nevinných a boj se zločinem nebo bude jeho jméno vymazáno z historie dřív, než se do ní stačilo zapsat. Zhltněte pár kousků cukroví a zapijte je posledními doušky svařeného vína, vyrážíme do ulic.
Bez monoklu na oku
Pokud v sérii Arkham nejste nováčky, pak je vám jasné, jaké druhy aktivit vyplní většinu herního času. Z hlediska hratelnosti nepřichází třetí díl s žádnými převratně šokujícími ani šokujícně převratnými inovacemi, které by dosavadní sérii stavěly na hlavu, takže do slušně rozjetého vlaku naskočíte bez sebemenších problémů. V kůži Netopýřího muže tak máte možnost pomáhat policii pročisťovat ulice Gothamu od nebezpečných padouchů – ať už přímo nebo skrze vyšetřování kriminálních případů. Druhá možnost s sebou přináší ohledávání místa činu, odhalování stop a vyvozování neomylných závěrů na úrovni věhlasného Hercula Poirota, ale ve vypiplaném vizuálním stylu moderního seriálového Sherlocka Holmese.
Detektivní režim doznal několika změn, v průběhu vyšetřování se dá díky postupnému získávání nových údajů a informací libovolně převíjet čas dopředu a dozadu a tím se vám celý případ doslova skládá (nebo naopak rozkládá) přímo před očima a Bruce jej pochopitelně podrobně komentuje. Jedná se sice o dost zjednodušenou verzi rekonstrukce událostí, kdy jsou relevantní stopy viditelně znázorněny červenou barvou, ale aspoň to pěkně odsýpá a nemusíte půl hodiny dumat nad tím, jak postupovat.
Temný rytíř povstal
V úplném základu je ovšem Arkham Origins stále především poctivou mlátičkou z pohledu třetí osoby, v níž během jednoho večera srovnáte do latě stovky až tisíce padouchů, jež si budou lízat rány ještě na Nový rok. Šance přitom nejsou na vaší straně, jelikož síly jsou značně nevyrovnané. Často má Batman v jednu chvíli na krku klidně i desítku rváčů a má se tedy co ohánět. A s ním i vaše prsty, které mě spolu s pravým zápěstím bolely po některých delších potyčkách snad ještě víc než při hraní God of War. Ne že by snad k úspěchu v obou titulech stačil prostoduchý button mashing, ale pravdou zůstává, že kdyby Arkham Origins v soubojích občas trochu polevil, vůbec bych mu to neměl za zlé. Přeci jen jsou v Gothamu ty Vánoce, čas klidu a pohody.
Batman má jakožto správný miliardář pochopitelně po ruce také bohatou zásobu všemožných hi-tech udělátek. Některá z nich vlastní hned od začátku (vystřelovací hák, výbušný gel), jiná získává, jak postupuje příběhem (rukavice s elektřinou či detonátor, který soupeře na malou chvíli vyřadí z boje). Právě tyto hračky představují ozvláštnění při soubojích, které si zakládají nejen na rychlých prstech, ale i správném využívání pomůcek a samozřejmě troše té taktiky. No jen si zkuste naběhnout do místnosti plné kriminálníků a tupě mlátit do jednoho tlačítka, uvidíme, jak dlouho vám to vydrží. Ze začátku vám takový přístup možná ještě projde, ale jak stoupá počet útočníků, zvyšuje se jejich odolnost a zlepšuje arzenál, záhy zjišťujete, že Batman není jediným, kdo umí rozdávat tvrdé rány.
„Postupně je potřeba přistupovat k fyzickým kontaktům jinak, obezřetněji, protože několik dobře mířených zásahů brokovnicí znamená pro Batmana rychlou smrt.“
Právě díky výbavě a výzbroji protivníků je postupně potřeba přistupovat k fyzickým kontaktům jinak, obezřetněji, protože několik dobře mířených zásahů brokovnicí znamená pro Batmana rychlou smrt. Já si opět nejvíc smlsnul na pasážích vybízejících k odlehčené variaci na stealth. Odlehčené proto, že hra je v tomto ohledu dost benevolentní, takže nemusíte nijak výrazně studovat rutinu nepřátel ani být při plížení na milimetr přesní. Snad jen by mohl být hlavní hrdina viditelný na více než pár metrů (případně by při krčení za bednami mohl jeho pozici prozradit plášť poletující ve větru). Stále totiž vypadá dost hloupě, když v dobře osvětlené místnosti zlikvidujete jednoho padoucha, pak se necháte vystřelit do výšky, kde se můžete zvesela pohupovat doslova pár metrů nad hlavami jeho živých parťáků, ale žádný z nich si vás nevšimne. Sice jsou zalarmovaní a ví o vás – ba co víc, někdy se dokonce navzájem upozorňují, že využíváte vyvýšených plošin – ale v drtivé většině případů vám nehrozí žádné nebezpečí, dokud o sobě nedáte sami vědět.
Rolničky, kam se podíváš
Co by to bylo za hru s Netopýřím mužem, kdyby v ní chyběla různorodá sebranka notoricky známých i ne až tak slavných padouchů z jeho komiksového světa. Nechybí tu Tučňák, Bane či v trailerech nadužívaný Deathstroke. S většinou z nich si to jednorázově rozdáte pěkně mano-a-mano, ale pak je tu takový Joker se svými psychopatickými sklony a destruktivní náturou, který přináší chaos a rozsévá v Gothamu zkázu postupně. Právě s jeho příchodem na scénu nastává ta správná legrace a na atmosféře je ihned patrný odklon od lehce temného ladění ke komiksovosti. A změna je to rozhodně příjemná.
„S trochou nadsázky se dá říct, že jste do jisté míry zodpovědní za Batmanovu morálku, protože se zločinem v ulicích můžete v rámci nepovinných misí buďto bojovat nebo se na to zvysoka vykašlat.“
Samotný Gotham pak vyloženě dýchá duchem Vánoc, cesty jsou zabaleny do sněhové peřiny, tváře bičuje sněhová vánice, domy zkrášluje vánoční výzdoba a v nočních ulicích zatím úspěšně kvete kriminální život. S trochou nadsázky se dá říct, že jste do jisté míry zodpovědní za Batmanovu morálku, protože se zločinem v ulicích můžete v rámci nepovinných misí buďto bojovat nebo se na to zvysoka vykašlat. Autoři ovšem přikládají vedlejším aktivitám stejnou nebo možná ještě větší důležitost než hlavní příběhové lince, která ostatně představuje pouze zhruba čtvrtinu veškerého herního obsahu. Většina postranních úkolů má přitom daleko k něčemu, co byste nazvali bezduchou vatou.
Když například chcete v jednotlivých městských oblastech deaktivovat blokovací signál z vysílacích věží, abyste mohli do lokací rychle cestovat ve svém vzdušném vozítku, nejprve je třeba přijít na způsob, jak se do věže dostat. Tento způsob se přitom liší místo od místa, a tak se ani takováto na první pohled nezáživná činnost nestihne stát nudnou rutinou. K tomu si přičtěte například již zmiňované kriminální případy, kterých je celkem 9 a jsou opravdu zajímavé nebo Batmanovu bizarní procházku po říši divů a hned je vám jasné, že svůj nový virtuální domov netřeba opouštět ani dlouho poté co se prokoušete na konec příběhu.
Lepšímu vychutnání Arkham Origins bohužel zabraňují bugy. Někdy se jedná o nicotné mušky jako nevhodně umístěné načítání během videosekvence nebo uprostřed animace pohybu (doprovázené škubáním), jindy o masařky komplikující hraní. Kvůli jedné chybě jsem byl například ponechán napospas osudu, takže jsem tápal „prázdnou“ mapou bez jakéhokoliv zobrazujícího se úkolu a nebýt YouTube, pravděpodobně zmateně bloudím městem ještě teď. Doufejme, že tvůrci tyto nedodělky co nejdříve odstraní a umožní hráčům užít si hru, tak jak byla původně zamýšlena. Co na tom, že se jedná o nejslabší Arkham titul, pořád je to parádní akčně-detektivní jízda, kterou byste si neměli nechat ujít.
Doporučujeme vám si přečíst náš speciál Kdo je kdo v Batman: Arkham Origins?
Recenze
Batman: Arkham Origins – Je to pták? Je to letadlo? Je to… netopýr
Pokud vás Batmanův svět ještě neomrzel a nevadí vám recyklování starých nápadů, pak si s Arkham Origins užijete mnoho příjemných chvil. Pokud se vám začíná už trochu zajídat a recyklování vám vadí, užijete si i tak. Jen trochu míň.
Líbí se nám
- dobře napsané a zahrané postavy
- vánoční atmosféra spojená s chaosem v ulicích
- plynulost soubojů a komb
- využití města
Vadí nám
- zkraje zdlouhavý přesun po městě
- občasné problémy s plynulostí
- bugy
Hodně se mi líbily morální dilemata Batmana. Někde v polovině si to ale srovná a už jedeme na té staré, známé vlně potírání zločinu. Joker samozřejmě nejlepší a některé Hádankářovy zkoušky jsou docela drsně obtížné. Po technické stránce hry je docela dobrá grafika, zvuk i dabing, ale obsahuje docela dost bugů např. po úspěšném souboji se Světluškou mi uprostřed videa s Gordonem hra zahlásila mise neúspěšná a hodila mě zpět do boje se Světluškou. Někdy vypadne zvuk či se bugne interakce.
CZconnor: píšu že jsou stejné takže nejsou výzvou to znamená automaticky že jsou lehčí, protože už víme jak na ně. To že vypadají jako krabičky a ne otazníky nemění nic na tom že postup jak je získat je u většiny stejný jako u předchozích dílů.
ShaunHastings:
Prave ze naopak. Jsou uplne jine. Jsou lehčí, a to o dost. V predchozich dilech to bylo tezsi.
Tak do třetice všeho stejného. Alespoň tak to vidím já. Dost mě potěšil příběh který je podle mě velmi slušný a nebýt jeho tak by hra nepřinesla nic nového. Co se týče hratelnosti tak ta je pořád na solidní úrovni a baví, ale pokud by chtěli tvůrci další díl měli by s tím něco udělat. Co mě nejvíce zklamalo byly Enigmovy hádanky jsou úplně stejné jak v předchozím dílů takže nepředstavují žádnou výzvu.
Ještě bych do mínusů dopsal omezení řešení hádanek na jedno. Dneska mě to docela naštvalo. Snažil jsem se dostat do věže na Amusement mile. Asi půl hodiny jsem nad tím dumal, až mě napadlo tam zkusit doletět pomocí "air divu" z protější budovy. Asi na 15. pokus se mi to povedlo. Ale… dveře do věže byly zamčený. Tak mi to nedalo a kouknul jsem se na youtube, jak se tam dostat. A dostanu se tam až když budu mít nějakou bombičku, kterou hodím do vody a přeplavím se na tom tím tunelem, kterým jsem já tak pracně proletěl.
Vím že rocksteady pracovalo i na AC. Ale já se bavila o pro mě nejlepším a nejhorším díle. AC mě taky moc nebavilo. Ale myslím si, že kdyby ten origins dělalo znovu rocksteady bylo by to o něčem jiném a ne podobné jako AC. Warner bros jen okopčil AC nic víc.
CZconnor: Dobře ale to bylo odůvodněno tím že Arkham city bylo v AC vězení, t AO bylo město obydlené, je pravda že kdyby tam dali nějaký to auto a civilistu, tak by se nic nestalo. Nejže tomu studiu prostě chybí zkušenosti, vzát to co vytvořili jiní a udělat jiný příběh není velké umění.
Aveline: Rockstedy maká na next-gen titulu s batmanem
Souhlasím s tím te AA má nejlepší atmošku a nemůže za to jen Scarecrow. AC to také dělal výborně, hlavně ty halucinace a mindfuck scény, vedlejší ůkoly a vůbec.
Aveline:
I Rocksteady udelalo AC bez civilistu. Takze to nesvadejme na WB.
CZconnor: Každému se líbí něco jíného. Já jsem rači pro uzavřenější svět jako např. u prvního dílu. Tady mi ten svět příjde zbytečně velký. Jen to zdržuje, při přelétávání z jednoho konce mapy na druhý. Příjde mi to jako by chtěli vývojáří tím přeletáváním prodloužit délku, už tak krátkého příběhu. Jedna mise na jednom konci mapy a zápětí na to další mise na druhem konci mapy hahahah.
Svět je detailní to ano, ale to je vše. Pusto prázdný svě bez lídí. A oni se ti vyvojáří vymlouvají na období vánoc. Ať jdou někam! ! ! 

Mělo by si to zase vzít pod svá křídla studio rocksteady.
CZconnor: Nejspíš má na mysli to, že Batman Arkham Asylum byl temnější než BAC a BAO. Arkham City a Arkham Origins mají spíš takovou "Hello, madafakas… Batman is here! " atmosféru. Částečně za to může i odstranění Scarecrowa.
Aveline:
.
Tak v tom s tebou nesouhlasim
Tohle je nejlepsi dil. Je vetsi nez AC a Asylum dohromady. Asylum je takovy prototyp.
Pro mě nejhorší díl série. Batman arkham asylum, byl jednoznačně nejlepší díl.
Ardis: Někde v nákupním centru by měl být kočárek s nějakým rádiem. Musíš jít k němu a pak se a ní setkáš.
Ardis:
Zvlastni…
Ono to ani neni fight, ale spis to jsou takove ukoly s ni. Jeste jsem je nedohral, tak nevim, co s ni bude na konci.
Czconnor: Fakt?
Já už mám Batmana se všemi vedlejšáky (kromě Enigmy – Riddlera) dohraného a neměl jsem jí tam.