Herní žánr hack-and-slash v průběhu let vymezila řada různých titulů. Nejvýrazněji se na něm pravděpodobně podepsalo Diablo, které hned po svém vydání ukázalo, jakým směrem se bude tento typ her ubírat. Prakticky se z něj stala legenda. Druhému dílu se dařilo podobně jako jeho kultovnímu předchůdci. Zvrat nastal až po vydání posledního zástupce slavné série. Diablo 3 se od svých starších bratří odlišovalo v mnoha ohledech, změnila se hratelnost, třídy i atmosféra. Odkaz prvních dvou dílů se až na pár detailů zcela vypařil. Fanoušci čekající na duchovního následovníka původní dvojice byli zklamáni. Nastalou situaci bravurně využilo nezávislé studio Crate Entertainment, jenž zhrzeným hráčům dalo možnost podpořit v Kickstarterové kampani jejich temnou steampunkovou diablovku Grim Dawn.
Zahrání na fanouškovskou notu se vývojářům z Crate Entertainment povedlo na jedničku. V uspořádané Kickstarterové kampani si projekt na svou realizaci získal úctyhodných 537 tisíc dolarů. Následující vývoj byl díky obětavé komunitě a pečlivé práci autorů víceméně bezproblémový. Early Access fázi si hra též odbyla bez většího povyku. Po šesti letech usilovné práce tu máme konečně finální verzi Grim Dawn, která by na herním trhu měla zastoupit roli dlouho očekávaného duchovního nástupce původního Diabla či Titan Questu. Povede se jí to?
Nerovný souboj
Temnotou zalité steampunkové univerzum Grim Dawn je ve válce. V nerovném konfliktu proti sobě stojí lidé a prastará rasa Aetherials, která chce převzít kontrolu nad světem. Hru paradoxně začínáte v těle posedlém jedním ze zástupců spektrálního rodu, kterého se obyvatelé městečka Ďáblova Křižovatka snaží zlikvidovat prostřednictvím staré dobré oprátky. Na jejich smůlu v průběhu věšení duch opustí tělo a nechá jim jen pomalu umírajícího člověka. Reakce osadníků je naštěstí dostatečně rychlá na to, aby pověšeného nebožáka zachránili ze spárů smrti, krátkému bezvědomí se ale nevyhne.
Hlavní hrdina hned po probuzení zjistí, že si toho ze své minulosti moc nepamatuje, posednutí duchem ho prakticky osvobodilo od jeho předchozího života. Díky tomu je z něj minimálně na začátku ideální postava pro vaše dobrodružství. Jediný závazek, který nyní má, je dluh vůči lidem, kteří ho zachránili ze spárů zlého ducha. Boj za záchranu zbytků lidstva může začít.
„Vedlejší úkoly a hlavní dějová linie společně s temnou atmosférou a propracovanými lokacemi tvoří zajímavý celek.“
Elementární příběh je hodně kvalitně vystavěn. Mimo něj vám Grim Dawn nabídne také řadu vedlejších aktivit. V průběhu kampaně budete čistit znesvěcené svatyně, navyšovat reputace, opravovat mosty do nových lokací a plnit sekundární úkoly, jež před vás, krom cíle, postaví také možnost volby. Rozhodnutí jsou v této hře celkem dobře promyšlená, většinou ale nemají globální význam. Ovlivňovat bude převážně životy jednotlivců, kteří nejsou schopni rozseknout svůj gordický uzel.
Vedlejší úkoly a hlavní dějová linie společně s temnou atmosférou a propracovanými lokacemi tvoří zajímavý celek, který dokáže upoutat hráčovu pozornost. Audiovizuální stránka by se dala označit za nadprůměr, vedle konkurence se Grim Dawn rozhodně nemusí za nic stydět. Možná by se dalo říct, že některé nedávno vydané tituly v tomto směru dokonce převyšuje.
Náročná volba
Na začátku hry nemá vaše postava definovanou profesi. V praxi je to jen obyčejný válečník bez výrazných dovedností či vlastností. Herní třídu si navolíte až po získání první úrovně. Na výběr máte šest typů povolání. Zvolit si můžete vojáka, zloděje, šamana, demoličního experta, okultistu a arcanistu. Po dosažení desátého levelu je možné otevřít druhý obor. Zkombinovat se mezi sebou dají všechny již zmíněné zaměření. Každý mix má svou osobitou hratelnost. Celkem si můžete namíchat 30 alternativních specializací, prostor v recenzi dáme ale jen základní formě, která vždy disponuje vlastní paletou atributů.
Voják se například orientuje na boj s jednoruční zbraní a štítem, jeho největší výhodou v boji je vysoká odolnost a výdrž. Díky svým dovednostem je schopen zadržet bez problému i větší skupiny nepřátel. Jeho opakem je zloděj, který moc zásahů nevydrží. Při likvidaci monster je ale rychlejší a efektivnější než jeho předchůdce. Souboj v jeho podání většinou netrvá déle než pár sekund. Poslední třídou zaměřenou na kontaktní boj je šaman, jenž kombinuje obouruční zbraně s přírodními kouzly.
„Systém reputace a znesvářených frakcí vytváří ze světa Grim Dawn místo, které dokáže fungovat i bez vaší přítomnosti. Univerzum díky tomu působí živě a nenudí jako v jiných pasivněji laděných titulech.“
Opakem těchto tří povolání jsou třídy zaměřené na boj zpovzdálí. Prvním zástupcem střeleckého trojlístku je okultista, který na bojišti rozsévá smrt a zkázu skrz démonické stvůry a morová kouzla. Podobně laděný je i arcanista, jeho magie má ale o něco světlejší formu. Namísto monster mu v poli pomáhají nespoutané elementy. Závěrečným lovcem příšer je demoliční expert, exceluje v užívání dlouhých pušek a výbušnin. Osobně jsem si nejvíce zamiloval černokněžníka, který účinně kombinuje schopnosti okultisty a arcanisty. Tváří v tvář hordám nepřátel to byl pro mě ideální charakter.
Při průchodu hrou nebudete vaší postavu definovat jen za pomoci dovednostních bodů, kromě nich jí bude možné určovat i základní atributy a hvězdná znamení. Ano, slyšíte správně, Grim Dawn vám dá k dispozici samotné hvězdy, jejich sílu budete čerpat při boji proti nepřátelům. Dovednosti nabídnuté hvězdami mají jak pasivní, tak i aktivní nádech. Zajímavé je, že aktivním schopnostem navyšujete za pomoci likvidace protivníků úrovně, tím pádem jejich síla neustále roste.
Nepřátelé plní zášti
Kouzla a fígle, které vám dají hvězdy, nejsou naštěstí vaše jediné zbraně proti silám zla. Do rukou se vám dostanou různé typy mečů, seker, štítů, pistolí a pušek. Paleta předmětů je v Grim Dawn rozmanitá, postavy nejsou limitované volbou povoláním, takže si na ně můžete nasadit, co uznáte za vhodné. Hodně se mi líbí také fakt, že věci padají z nepřátel, kteří je na sobě skutečně nosí a používají. Zbytky duchů kupříkladu obsahují spirituální kuše, kladiva a samozřejmě ektoplazmu, kterou je následně možné aplikovat při výrobě nového vybavení. Vytvořit či rozložit můžete prakticky cokoliv. Systém craftingu je v Grim Dawn skutečně propracovaný, málokteré čistokrevné RPG by se mu v tomto směru mohlo rovnat.
„Grim Dawn má o něco pomalejší tempo než jeho vrstevníci, zběsilé klikání vám tu k úspěchu rozhodně nepomůže.“
Paleta nepřátel je též pestrá. Řady vašich protivníků tvoří nemrtví, skřeti, obři, trollové, harpie a mnoho jiných monster. Každý soupeř má originální vzhled a schopnosti. Mimo to, se všichni vaši soci shlukují do frakčních uskupení, v kterých společně se svými soukmenovci bojují proti ostatním rasám. Nejhůř jsou na tom pravděpodobně nemrtví, které nemá rád nikdo. Primárním cílem všech je samozřejmě váš hrdina, který si u jednotlivých klanů vytváří reputaci. Čím hůř na tom jeho pověst je, tím zajímavější jednotky se proti němu na bojišti postaví. Systém reputace a znesvářených frakcí vytváří ze světa Grim Dawn místo, které dokáže fungovat i bez vaší přítomnosti. Univerzum díky tomu působí živě a nenudí jako v jiných pasivněji laděných titulech.
Grim Dawn má o něco pomalejší tempo než jeho vrstevníci, náročnost celku je též o něco vyšší. Hra by se do jisté míry dala přirovnat k Dark Souls, často tu budete umírat a sbírat své zkušenosti ze země. Nepřátelé jsou silní a odolní, bossové vyžadují neustálý pohyb a užívání taktiky. Zběsilé klikání vám k úspěchu rozhodně nepomůže. Pokud bych měl Grim Dawn něco vytknout, byl by to pohyb monster, který je omezen na určitý prostor. Pokud ho nepřátelé překročí, rychle se vrací na místo svého zrodu. Na bugy jsem v tomto projektu narazil minimálně.
Vítězství Early Accessu
Hra už v předběžném přístupu krásně ukázala, že spolupráce hráčů s tvůrci může při správném uchopení celku jen prospět. Až na pár menších bugů a tápající AI se Grim Dawn skutečně povedl. Finální verze disponuje zajímavým příběhem, temnou atmosférou a povedeným vývojem postav. Celku se dá vytknout skutečně minimum. Do jisté míry by se dalo říct, že se jedná o nejvýraznější nezávislou diablovku na trhu. Pokud vás už nebaví nové Diablo a nemáte do čeho píchnout, Grim Dawn je pro vás to pravé ořechové.
Grim Dawn koupíte na Steamu za 24,99€. Pokud si hru koupíte, můžete si stáhnout češtinu.
Recenze
Grim Dawn – diablovka na úrovni
Grim Dawn je nezávislá diablovka, která má na rozdíl od konkurence co nabídnout. Hledáte-li vyladěnou izometrickou výzvu s temnou atmosférou a neotřelým příběhem, rozhodně se na tento osobitý projekt podívejte. Možná je to titul právě pro vás.
Líbí se nám
- příběh a vedlejší aktivity
- vývoj postav
- temná atmosféra
- propracované lokace
- systém reputace
- pestrá paleta nepřátel a předmětu
- na diablovku vyladěný crafting
Vadí nám
- menší bugy
- omezený pohyb nepřátel
Viděl jsem jeden gameplay z bety a vypadá to božsky. Ta customizace postav je prostě neodolatelná.
Momentálně dohrávám PoE: White March 2 ale určitě vyzkouším, díky za recenzi!
ThainDegu: upgrade planuju ale az na nej budou penize zatim si musim vystacit s tim co je, ale je to stejne vtipny ze zaklinac nebo falout 4 me jeli kolem 20fps celkem stabilne a nektery hry delaji strasny propady, obcas me priapda ze to dela spatny vyuziti technologii ktery novy grafiky proste prerazi hrubym vykonem ale grafika ktera uz je starsi tak tyhle bugy vnima mnohem vic prootze to muze bejt hur podporovana technologie ze kterou se v ty dobe mohlo teprve experimentovat nebo na starsi grafiku nvidia neudelala v mym pripade optimalizaci
Beeda2004: Asi to už bude chtít udělat menší upgrade PC, osobně jsem neměl za celou hru propad.
Jinak ty akty mi přišli viceméně vyvážené každý měl určité typy bossů a tajných chodeb. Oproti třeba Victor Vranovi mi celek přišel daleko výraznější a hlavně ve všech směrech pestřejší.
Phenonmen: Základním kamenem celého příměru je samozřejmě fakt že oba tituly patří do stejného žánru. Někomu se líbí tempo Diabla někomu zas Grim Dawn, hry jsou vždy o určité míře subjektivity.
Tohle mi příjde jako špatný vtip . V pekle asi mrzne že to někdo vůbec zkouší přirovnat k diablu 3
Mě to taky tak skvělé a pestre nepřipadá, hru jsem hrála od early accessu a vůbec mě teda nezaujala, ale hru jsem nevracela
Me to teda moc pestry nepripada co se tyce nepratel tak je jich tam asi 20 ktery se neustale opakujou, crafting je fajn i kdyz krome run neni potreba protoze z potvor padaji lepsi a lepsi item treba 5 levelu nic a pak najednou neco co me zvedne dps o 80.
Mam starsi pc, ale i tak mel sem lokace kde bylo kolem 80fps a nekde jak byly traviny tak to bylo schopny spadnout i na 23.
Pribeh je fajn i mapy akorat me pripada jak kdyby ten prvni akt (prava strana mapy byla mnohem lip udelana co se tyce eventu tajnych mist atd. . ta leva strana me pripadala takova prazdna bylo tam sice vic rozmanitejsi co se tyce vzhledu map, ale na drouhou stranu me to priadlo takovy nevyplneny.
Nevim osobne jak velky je studio co zustalo po tvorbe titan questu, ale pro me osobne je to jen reskin enginu do jiny hry kterej na to jak je obsahlej trval dost dlouho, ale jak rikam nevim kolik na tom delalo lidi oproti prvni hre, za me osobne je to spis 7/10.
Hra je to dobra ale nicim extra nevynika oproti predchozimu dilu.
Mr. Lolendo: Jo tak v EA verzi to mohl být problém teď to drží stabilní fps.
To: ThainDegu
On byl hlavně vždy problém na začátku v té vesnici kde je ten velkej portál. Tam se to sekalo každému.
Mr. Lolendo: Hra mi jela stabilně bez propadů takže už je to pravděpodobně lepší.
Jak je to s plynulostí hry? Pořád se to seká i na GTX Titan X ?
Tuto hru hraji už od předběžného přístupu, kdy byl ve hře jen první act s Wardenem a do té doby hra prošla neskutečným vývojem a je to pecka…kam se hrabe Diablo 3. Za mě 9/10.
Nad touto hrou som rozmýšlal – a po recenzii som už rozhodnutý, že pôjdem do toho. Dík za skvelú recenziu.
Teda Ondro, ty i hra jste překvapily.
A ještě to má češtinu, to je pěkný.
Objevil jsem to před několika týdny a jen jsem čekal, až to vyjde z early access, abych mohl zahrát. Dobré zprávy!