Když si odmyslíme nedávnou kontroverzi ohledně rozhodnutí vydat PC verzi Metra Exodus na Epic Games Storu s roční exkluzivitou, jde o hru, která se napříč celou komunitou těší obrovským očekáváním a pozitivním ohlasům, stejně tak jako obav. Vypadá to totiž, že se třetí díl série Metro vydává za hranice nejen moskevského metra a Moskvy samotné, tedy zasazení prvních dvou dílů, ale i svého vlastního formátu. Většinu hry totiž strávíme na povrchu v dosud největších a nejotevřenějších levelech série.
Metro Exodus tak na první pohled vypadá, že se od původní podoby snaží odtrhnout docela špatným směrem, zatímco to, co bylo na předchozích dílech nejlepší, jako je hutná atmosféra nebo survival-hororové prvky, prostě zmizí ve prospěch něčeho jiného. Něčeho nemetrovského. Realita je taková jenom napůl, protože Metro Exodus je v jádru stále tím samým Metrem, které všichni chceme.
- Vychází na: PC (recenzovaná verze), PS4 a Xbox One
- Datum vydání: 15. února 2019
- Žánr: Střílečka z pohledu první osoby
- Česká lokalizace: Ano – titulky
Tichý, mrtvý svět
Po událostech předchozích dvou dílů se Arťom nevzdává naděje ani pocitu, že musí zachránit metro a pozůstatky lidské civilizace v něm. Nechce si ani připustit možnost, že by nakonec musel v úzkých prostorách moskevského podzemí zestárnout a po boku své manželky chcípnout jako krysa zahnaná do kouta. Krysa, která musí do posledních okamžiků své existence bojovat. Když však jednoho krásného dne uslyší přes vysílačku známky okolního života, vydává se na cestu k němu vstříc. Nikdo mu ale tenhle zázrak nevěří, a když několikrát po sobě přijde s prázdnou a jen o vlásek stále živ, mají ho všichni tak akorát za sobeckého idiota, kterého popadlo naprosté šílenství, nezajímá ho, že by po sobě mohl zanechat vdovu a že využívá cenné prostředky místních lékařů kvůli takové pošetilosti. Venku přece čeká jen tichý, mrtvý svět… To ví úplně každý.
Samozřejmě nemusím tajit, že tomu tak ve skutečnosti není a život mimo Moskvu opravdu existuje. Události, které se odehrají mezi úplným začátkem hry a momentem, kdy se dostanete s vaším vlakem Aurora mimo hranice této mrtvé metropole, popisovat nebudu. Můžete se ale těšit na vcelku strhující vývoj, který s představením zajímavých a pamětihodných postav nebude dlouho čekat. Jakmile se hra rozjede, a věřte, že to nebude dlouho trvat, už si vlastně v jejím průběhu nikdy pořádně neoddychnete. Přesně tak, jak je v sérii zvykem. Vaše cesta za nalezením života a případně i nového domova se totiž neobejde bez série mnoha problémů. Nic nejde a nepůjde podle plánů, a tak vás čeká spousta výprav mimo pohodlí vašeho pojízdného, železného „domu”. Výprav nejen na povrchu, ale i v hlubinách Ruska samotného.
Vím, jak se může Metro Exodus na první pohled jevit. Vězte však, že v ruské přírodě nebudete trávit všechen čas. V interiérech i temných a klaustrofobních místech budete celkem často a chybět nebudou třeba ani jeskyně, různé komplexy, případně místa s otevřenou střechou jako třeba základny nebo budovy, kterým prostě chybí poslední patra. Naštěstí se ale nemusíte bát, že ten čas, co teda pobudete v samotné přírodě, bude samá nuda. I tato část si dokáže udržet tu ponurou a hutnou atmosféru a stále máte pocit, že vás něco sleduje. Nedostatek munice a surovin, strach z neznáma i pocit, že na vás může cokoliv kdykoliv vyskočit, vás budou sužovat i nadále.
Ve své podstatě je Metro Exodus stále lineární a příběhově založenou hrou. V tomhle ohledu se nic nezměnilo. Otevřené lokace, které hra nabízí, znamenají vlastně jenom menší počet načítacích obrazovek a více prostoru k vedlejšímu obsahu, nic víc. Pravdou navíc je, že z celkových čtyř lokací (rozdělených do čtyř ročních období) jsou opravdu otevřené jenom první dvě z nich. Pokud se tak bojíte, že se vývojáři z 4A Games pomátli a zahodili všechno, co dělalo Metro Metrem, tak nebojte. V nejhorším případě pro vás budou části mezi jednotlivými misemi něco, co můžete klidně ignorovat a přeskočit. Hra vás nijak nenutí odbočovat od hlavní cesty a jestli chcete, tak stačí prostě chodit od jednoho bodu k druhému, jak vás hra naviguje. V tom lepším případě se bude jednat o zajímavou novinku, která pro vás Metro oživí o něco trochu nového, aniž byste měli pocit, že hrajete úplně jinou hru.
„Otevřené lokace, které hra nabízí, znamenají vlastně jenom menší počet načítacích obrazovek a více prostoru k vedlejšímu obsahu, nic víc.”
Pokud se rozhodnete od hlavní cesty odbočit a v otevřených lokacích setrvat, pochopíte, že alfou a omegou jejich náplně je průzkum a takové trochu sandboxové hraní. Rozpadlé baráky, vraky lodí, kempy různých banditů a další zajímavá místa mohou totiž schovávat nejen drahocennou munici, materiály, zbraně nebo součástky – které se budou hodit vždy a všude – ale také sběratelské předměty a NPC postavy. Můžete narazit třeba na bandity, kteří o něčem diskutují, nebo hnízdo monster. Nebo i civilisty, k nimž se můžete zachovat, jak uznáte za vhodné. Lze je přepadnout a zabít, což vyústí v negativní morální bod, nebo si poslechnout, co mají na srdci. Svět Metra Exodus prostě žije vlastním životem i mimo příběhové mise a výprava za vyznačené hlavní cesty může vést k mnoha zajímavostem, které by byla škoda ignorovat, ačkoli klidně můžete. Civilisté vám povypráví něco o světě, u banditů můžete najít unikátní vylepšení a u monster zase nějaký předmět (nebo jistou smrt).
Nicméně platí, že jak hlavní, tak vedlejší a nepovinný obsah může mít nějaký dopad na příběh jako takový. Spousta těchto interakcí s ostatními postavami – a obecně styl, jakým hrajete – schovává jistá kontextuální rozhodnutí, což tak ze světa Metra Exodus dělá o to živější, realističtější a uvěřitelnější entitu, kterou je radost objevovat. Některá „rozhodnutí” změní jenom kousek dialogů, jiná dokonce reakce lidí na vás a to může vyústit v zisk pozitivních morálních bodů, což vám pomůže získat lepší konec hry. Když například sídlo s ozbrojenými vojáky, kteří chrání nevinné civilisty, projdete potichu a bez zabíjení, budou ostatní členové vašeho týmu rádi, že jste se nezachovali jako krvelačný bastard, dostanete morální bod a dokonce vám v pozdějších částech hry mohou čas od času připomenout, abyste se stejným způsobem snažili chovat i nadále.
„Rozpadlé baráky, vraky lodí, kempy různých banditů a další zajímavá místa mohou totiž schovávat nejen drahocennou munici, materiály, zbraně nebo součástky – které se budou hodit všude a vždy – ale také sběratelské předměty a NPC postavy.”
Právě postavy a interakce s nimi obecně jsou dle mého jedna z nejsilnějších stránek celé hry. Řada charakterů a především každý člen vlaku Aurora jsou něčím zajímaví a každého si budete pamatovat. Během hraní jsem se občas cítil, jako kdybych hrál post-apokalyptickou verzi Red Dead Redemption 2 a pobíhal v kempu Dutchova, resp. Millerova gangu. S každým, s kým přijdete do kontaktu, působí jednoduše řečeno jako zajímavý člověk, kterého stojí za to vyslechnout. A lepší kompliment kvalitě scénáře a dialogů dát nemohu.
Pomáhá tomu především fakt, že se hra nebojí jednotlivé postavy, i ty nejmenované nebo generické, opravdu vytvářet a nabídnout spousty dialogů tak nějak na první pohled o ničem. Když na někoho ve světě narazíte, může vám začít něco vyprávět; o ostatních postavách, o světě kolem, o svém životě, své minulosti nebo si může jen tak nad něčím povzdychnout. Když se proplížíte do nepřátelského stanoviště, nebudou chybět podobné dialogy – pohled různých banditů nebo pirátů nejen na svět, ale i na své vlastní šéfy, rozkazy, vězně nebo třeba na vás a váš „gang”. A tyto dialogy se mohou měnit právě v závislosti na tom, jak se chováte, jak moc zabíjíte nebo co prostě děláte.
Jinými slovy jde ve všech případech o postavy, které si něco prožily a které jsou v reálně působícím světě. A to, že je skoro všechno tohle nepovinné, z toho dělá ještě více fascinující věc. Poslouchat třeba deset minut debatu ostatních členů vlaku Aurora o tom, co mají v plánu, až naše výprava skončí, není vůbec k zahození. Snad jediná věc, která dialogy trochu zhoršuje, je Arťomovo mlčení. Stejně jako v předchozích dílech, ani tentokrát nemluví a dialogy tak mohou výjimečně působit přinejmenším zvláštně a trochu uměle, naštěstí to ale není nikterak vážný problém.
„Hra se nebojí jednotlivé postavy, i ty nejmenované nebo generické, opravdu vytvářet a nabídnout spousty dialogů tak nějak na první pohled o ničem.”
Všeuměl Arťom
Prozkoumávání zcela nepovinných lokací, do kterých vás hra ani příběh netlačí, tak má své výhody hlavně po příběhové stránce. Nechybí ale důvod jejich návštěv i z hlediska samotné hratelnosti. Jak už jsem zmiňoval, najít totiž můžete i munici, zbraně, suroviny, součástky nebo jinou výbavu. V zásadě nic z toho není nutné a třeba munici najdete jednoduše i během příběhových misí, ale nacházení dodatečných zbraní nebo různých vylepšení je vždy v tom nejlepším zájmu hlavně vás samotných.
Ze hry totiž zmizela jakákoliv forma měny, a tudíž i obchodníků. Znamená to tedy, že hledání zbraní je tentokrát skutečně jenom na vás. Naštěstí to není tak hrozné nebo těžké, jak se může na první pohled zdát. Peníze sice zmizely, a tak obstarání výbavy padlo na vaše, resp. Arťomova ramena, ale výměnou za to padl na vaše/jeho ramena také batoh. A ne ledajaký. Tenhle unikátní batoh totiž obsahuje nástroje k výrobě tak nějak všeho. Z nalezených surovin – kovu a chemikálií – si můžete vytvořit lékárničky, filtry, vrhací předměty, chladnou munici (kovové kuličky nebo šipky) nebo za chodu, kdekoliv a kdykoliv, poupravit vaše zbraně. Pokud najdete nové hledí, můžete jej okamžitě namontovat. Když se najednou spustí poplach a nepřátelské stráže se zburcují, můžete si ze zbraně sundat tlumič s noktovizorem a vyměnit ho za delší hlaveň a kolimátor vhodnější na otevřený boj. Postupně si můžete z chudých, špatně ovladatelných a sotva střílejících zbraní vytvořit smrtící nástroje, které vás ochrání jako nic.
Úprava zbraní je rozhodně překvapivě rozsáhlá a skoro každá zbraň jde upravit tak, aby se hodila do jakékoliv situace. Z děsného revolveru s bubínkem na tři náboje můžete vytvořit odstřelovací pušku, pokud na něj dosadíte dlouhou hlaveň a pořádnou optiku. K brokovnicím můžete najít lepší zásobníky a ideálně nějaký zaměřovací laser pro snazší střílení od boku. Fanoušky Sekáče zase potěší lepší grip (rukojeť) a automatický, případně vzduch-nepropouštějící pneumatický systém.
I přesto, že si Arťom na svých cestách poradí docela obstojně jenom se svým batohem, bude se muset čas od času vracet do vlaku Aurora nebo hledat nejrůznější úkryty. Ty totiž nabízí dvě zásadní věci – pracovní stůl a postel.
Stůl vlastně funguje obdobně jako batoh, ale nabízí více funkcí a možností. Mezi jeho přednosti patří hlavně možnost vyrobit si i ostatní typy munice a především vyčistit zbraně. S jejich častým používáním a plahočením se v nehezkých podmínkách (jako je neustálý písek nebo voda) dojde k znečištění, což může nejen vyústit v zasekávání, ale po čase i úplnému zničení.
Druhým zmíněným podnětem, proč se úkryty platí vyhledávat, je postel. Naštěstí ve hře něco jako potřeba spánku není, takže důvod, proč byste postel chtěli, je možnost posunout denní dobu na pravé poledne, nebo půlnoc. Tahle volba především dává průchod vašemu taktizování a vybranému hernímu stylu. Pokud se vyžíváte v akčních soubojích a přestřelkách, tak krásný jasný den, kdy jsou stráže vzhůru, početnější a viditelnější, vám nejspíš přijde vhod. Pokud byste naopak rádi zaútočili potichu, tak pod rouškou tmy je to ideální, avšak pozor na monstra, která vylézají z nor a doupat.
„S jejich častým používáním a plahočením se v nehezkých podmínkách (jako je neustálý písek nebo voda) dojde k znečištění [zbraní], což může nejen vyústit v zasekávání, ale po čase i úplnému zničení.”
Metro Exodus vám zkrátka umožňuje hrát, prozkoumávat, zajímat se o příběh nebo experimentovat tak moc, nebo tak málo, jak se vám zachce. Můžete se zaměřit čistě na příběh a dostanete tak pravý, nefalšovaný metro-zážitek, na který jste čekali. Můžete se hodiny a hodiny brouzdat v otevřených lokacích a hledat lepší výbavu a nacházet lidi. Můžete si jít zastřílet, hledat sběratelské předměty nebo lepší výbavu. Je to zcela na vás.
Krásy radiace
Série Metro už dlouhodobě patří mezi ty nejambicióznější tituly, pokud jde o audiovizuál, a třetí díl není žádnou výjimkou. Grafika, zvuky, hudba i dabing vyloženě dokonale doplňují úžasný příběh a dialogy, nádherná, tematická prostředí i hratelnost samotnou. Tady opravdu nevím, kde s chválou vůbec začít, protože všechno je na perfektní úrovni.
Dabing, ten ruský i anglický, krásně znázorňuje a vytváří každý charakter a každou postavu; grafika dělá z každé lokace doslova pohlednici, nad kterou nejde neslintat nebo nezírat s otevřenou pusou; zvuky dělají už z tak dobrého pocitu ze střelby vyloženě adrenalinové bomby, díky kterým se cítíte buď jako král celého světa, nebo vám rozum velí se krčit někde v rohu pod návalem nepřátelské palby ze všech stran. A to především díky podpoře prostorového Dolby Atmos. A hudba? Vůbec bych se nezlobil, kdyby byla více pamětihodná, ale jakmile začne hrát, budete si prostě říkat „na tohle se vyplatilo čekat těch šest let.”
Po stránce audiovizuálu opravdu není co vytknout, a to obzvlášť pokud jde o grafiku. Můj počítač už nepatří mezi ty nejnovější kousky a grafická karta GTX 970 s procesorem i5-6400 nejsou zrovna mašinka, která si s Metrem poradí jednoduše. Celou hru jsem tak vlastně strávil s nastavením grafiky na minimum (v průměru se zhruba 50-60 snímky na rozlišení 1440p), a i přesto mohu s čistým svědomím říct, že jde o jednu z těch lépe vypadajících her, co jsem hrál. Obzvlášť nasvícení je v jakémkoliv momentě špičkovou záležitostí. A v takovém případě se dají menší chyby třeba v animacích odpustit, protože jinak jde o neskutečnou podívanou. Viz tyto dva screenshoty vyobrazující jednu scénu z prvního traileru, a to v porovnání na minimální (vlevo) a maximální (vpravo) nastavení.
Poznámka: v pohybu samozřejmě nejsou různé nedostatky převážně toho minimálního nastavení tak do očí bijící.
Více možností, více chyb
Metro Exodus samozřejmě není dokonalou hrou, a co bohužel můj zážitek z ruské krajiny kazilo nejvíce, byly bugy. Obvykle jsem ochotný nějaké chyby odpustit, má je každá hra a většinou jde jenom o nějaké vtipnější nebo ne tak vážné věci. Ale v tomto případě je to těžší, a to ze dvou důvodů. Zaprvé dělá celá hra všechno ostatní na výbornou, takže bugy bolí o to více, a zadruhé mě většina z nich nutila k častému načítání předchozích uložených pozic, čímž výrazně utrpělo tempo a celkové nadšení.
Bugy jako zaseknutí se nepřátel ve zdech nebo nějaké chyby v animacích se dají přežít. Bohužel jsem měl to „štěstí”, abych během mého hraní narazil na mnohem větší záležitosti. Třeba to, že mé vrhnuté nože nebo střely prostě prolétly nepřítelem, a tudíž jsem zasáhl zeď, což hned stráže zburcovalo. Nebo levitující nepřátelé, které jsem tedy nemohl zblízka zabít a všimli si mě. A co třeba, když se mi v první misi hry zasekla NPC postava, tudíž jsem nemohl postoupit dál a musel celou misi restartovat? Nebo když na mě začali útočit civilisté, protože jsem je vyprovokoval, zatímco jsem byl asi sto metrů od nich a bojoval s mutantem? Nebo co když jsem jednou šel na místo, kde mě hra ještě nečekala, já objevil postavu, se kterou jsem ještě neměl mluvit, a ta ke mě hovořila způsobem, jako bych přeskočil snad půlku celé mise? Nechyběly ani chyby se zvukem, které vyřešilo opětovné načtení uložené pozice, a nevyhnul jsem se ani několik pádům hry. Několik hodin před vydáním této recenze jsem se navíc chtěl ještě na něco podívat a hra mi zcela náhodně oznámila, že moje uložená pozice – z kompletně dohrané hry – byla poškozena, a tak teď nemám vůbec nic. A výčet tím bohužel nekončí.
Na druhou stranu mě těší říct, že tohle je se přehledem to nejhorší na celé hře. Tohle a nastavení grafiky u PC verze, které je tak oholené na kost, až je to vyloženě urážející. Až na teselaci, Hairworks od Nvidie, kvalitu stínování, anizotropní filtrování a kvantitu motion bluru (rozmazání pohybu) nenajdete v nastavení nic jiného než několik přednastavení, u kterých ani nevíte, co vlastně zapínají nebo mění. Nic jako kvalitu textur, dohlednost, post-processing efekty, anti-aliasing nebo motion blur (jmenovitě jeho vypnutí nebo zapnutí, ne jenom kvantitu) si prostě samostatně nenastavíte. Což je jedním slovem neomluvitelné.
Rusko – náš mrazivý, nebezpečný, bandity a monstry plný stát
Metro Exodus je oproti předešlým dílům trochu jiné. Klaustrofobní tunely moskevského metra zmizely a byly nahrazeny otevřenými, ale podobně nebezpečnými lokacemi v ruské přírodě, i spoustou interiérů. Nedostatek munice a zásob tentokrát nevyřeší obchodníci, nýbrž craftování a průzkum různých lokací, v nichž může číhat všechno možné.
Masivního zlepšení se dočkaly i příběh (snad jenom škoda mírně uspěchaného konce), vyprávění, postavy a scénář obecně, stejně tak audiovizuál. Třetí díl dělá hodně věcí stejně, něco nově a jinak, ale všechno mnohem lépe. Označit ho tak za ten nejlepší díl Metra není vůbec mimo mísu. A vlastně, proč to neudělat… Metro Exodus je nejlepší díl Metra. Opravdu jenom škoda těch bugů (ten poškozený save mě obzvlášť naštval) a mizerného nastavení grafiky u PC verze. Kromě toho jde ale o každým koutem vynikající pokračování, které je pro fanoušky série naprostou povinností.
Hru předobjednáte na Xzone.cz a GameExpres.sk.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2018.
Recenze
Metro Exodus
Pro mě osobně je Metro Exodus s přehledem tím nejlepším Metrem. Klaustrofobní a hororové prostory moskevského metra sice nahradily převážně otevřenější a dýchatelnější lokace ruské divočiny, ale i ty si stále zachovávají hutnou, melancholickou a mrazivou atmosféru. Potěší také mnohem lepší postavy a příběh, zajímavější a různorodější mise a funkčnější herní mechaniky. Vadit tak mohou převážně jenom bugy.
Líbí se nám
- hlavní příběh, postavy a dialogy
- audiovizuál, který je na naprosto dokonalé úrovni ve všech ohledech
- mechaniky craftování a survival prvky celkově
- svoboda - styl hraní i tempo je zcela na vás
- „otevřené světy” překypují životem a příběhy, zatímco lineární mise nabízí starou známou školu
Vadí nám
- velké bugy, které jsou bohužel dostatečně časté, aby opravdu vadily
- skoro až urážející nastavení grafiky u PC verze
Tak mám dohráno. Bohužel špatný konec ale co už. Ani v Last Light jsem nedostal dobrý mám pocit.
Za mě se jedná o kvalitní hru. Bohužel to kazili hlavně dvě věci a to ovladatelnost a řada větších či menších chyb. Naštěstí se mi nestalo nic závratného.
Atmosféra by se dala krájet. Grafika i ozvučení perfektní. Otevřené lokace jsou nádherné a plné detailů, jen by mohli lépe odměňovat pečlivé prozkoumávání, ačkoliv nějaký systém tu je. Příběh se mi líbil a i když je občas trošku táhlí (i díky otevřeným lokacím) tak umí zaujmout. Dabing super. Dialogy a celková mimika nejsou nejlepší, ale přijdou mi relativně v pohodě. Animace občas haprují, ale jinak v pohodě. Střelba klasicky podařená. S tím že je tu nový systém úpravy zbraní, jenž rozhodně musím pochválit. Je pro mě těžké říci jestli je to lepší než předešlé díly. Jak stanice metra tak i ty otevřenější lokace měli něco do sebe.
8/10
Tak na DVD pc krabicovky prej není ani hra. Asi tam je jen Epic launcher či co a pak stejně celou hru musíte stáhnout. Začínají mě tak srát že to snad nekoupím ani za rok na Steamu.
Ano..je tam sice disk,ale po vložení a spuštění ti najede prohlížeč s EPic Storem,kde zadáš klíč a stáhneš 50GB
FAIL Jak Prase
Žádný preload,disk k hovnu .Já měl zrušit tu předobjednávku a počkat ten rok 
a to nemluvím o to,že jejich servery jsou k hovnu,jelikož se mi hra stahuje rychlostí celých 150kb/s
Mě v tom Metro Exodu strašně moc vadí, jak postavy mezi sebou mluví, myslím tím, začně mluvit postava A, pauza, promluví postava B, pauza atd atd. Úplně to podkopává ten super dabing a atmosféru, navíc ta jejich mimika a mrtvé oči a celkově ty animace no nevím, moc mě to nebralo. Za druhé, pokud neumíte rusky, uteče vám hodně vtipů, kvůli překladu, který překládá ten základ, ale ne třeba nějaké ty hlášky a další drobnosti, prostě to není ono.
Kua jdu spat. Cekal jsem na launch metro ex a doted to nenabidlo ke stazeni. Pritom cas v rusku byl jeste o cca hodinu a pul pozdeji. Mel jsem na strankach odpocet a vubec nic :-). Rusaci to maji na haku. Jako vsechno. Kdyby se to dalo aspon predinstalovat. Ach jo. Scel jsem jeste zablikat na mouseho. No jeste nic juro. Udelej se zatim treba nad steelbookem :-)))
Některý recenzent dá kvůli bugům dva body z deseti, jiný je velkoryse přehlédne. Obojí je pro mě extrém. Ale recenze je skutečně subjektiviní. Za sebe tu hru zkusím, až opustí onu vnucenou platformu, takže chyby už budou snad dávno opravený
Tvůrcům Metra strašně fandím a jejich předchozí hry žeru.
U tohoto dílu ale zůstanu radši opatrný a s koupí počkám až po opravě těch největších chyb. Co jsem zatím slyšel je jich dost a to jsou obvykle recenzenti ještě mírný. Naposled vzpomínám na Kingdom Come s patchem 1.6 a pořád chyby jako kráva kvůli kterým nešlo dohrát několik vedlejšáků a o optimalizaci radši pomlčím. Hru jsem teď dohrál a už to bylo mnohem lepší, co se bugů týče a byl jsem moc spokojenej. Teď si už bugama nechci kazit herní zážitek. Jak je možný, že je někdo schopnej vydat tak dobrou hru v tak mizernym stavu?
Zatim nejhorší optimalizaci, co jsem za svůj život viděl měla rovněž česká hra, ArmA 2 a nezlepšilo se to ani po hromadě updatů a kompem s daleko většíma grádama než byla doporučená sestava.
Abych řekl pravdu, tak nějak jsem tušil, že tato hra rozdělí lidi na dva tábory.. Z mého pohledu je 9/10 dle obsahu recenze nadsazené, ale respektuji autorův názor a myslím, že by to měla udělat většina diskutujících.. cca za měsíc se ukáže jaká vlastně hra je .. nicméně aktuální situace pro mě znamená zrušení předobjednávky…
Někdo na to může koukat tak, že je to „zase jen další střílečka a zase to samý“, jiní, jako třeba já, na to zase můžou koukat „díky bohu, že to je to samý, na tohle jsem čekal šest let, na další Metro“. Číslo nevyjadřuje hodnocení hry, ale nadšení ze hry, takhle to vždycky bylo. A já jsem ze hry nadšenej, i přes ty chyby, O to víc jsem nadšenej, když se vážně ukázalo, že to není nějakej open-world paskvil bez atmosféry
Tomu rozumím, komentář není nic proti.. a souhlasím, každý od toho čeká něco jiného a hlavně ne každý asi chápe o čem ta hra je.. jinak sorry za neznalost, já to bral jako hodnocení a ne nadšenost.. asi počkám na nějakou akci ale. Zahrát určitě chci, ale co jsem četl, tak ty chyby jsou kolikrát fakt hrozný (porodní bolesti no).. jsem zvědavej na prodejnost v prním týdnu..
Já to taky nebral útočně
Jinak pokud jde o číslo, spousta lidí to bere jako takový definitivní, ne-li rovnou objektivní hodnocení hry. Ale je to opravdu jenom třetina recenze, která se určitě nedá s dalšíma třetinama (tzn. textem a výpisem plus/mínus) nijak srovnávat ani zaměňovat. Jinak ten, kdo počká, určitě nijak trpět nebude. Stejně jako u každý hry, ne všechno je třeba mít hned 
jasný rozumím
.. jak říkáš
.. stejně se znám, že to asi do akce ani nevydržím.. ještě že má PS PRO jen 1 TB (člověk musí přemýšlet jestli další hru vůbec má kam dát, když jich má X rozehraných
)
jo a díky za recenzi, ať je to jakkoliv .. příjde mi, že dnešní doba je jen o kritice
Jen pro pořádek uvádím, že recenzi jsem přečetl celou a pěkně v klidu.
Hodnocení 9/10 neodpovídá recenzi. Jak může ta hra dostat 9 bodů, když je tam odstavec o tom, jak bugy hru a zážitek vyložené ničí? O poškozeném savu ani nemluvím. Před asi měsícem se psalo, že hra je hotová, tak co ten měsíc vývojáři dělali? Asi už jen chlastali. Každá hra má bez milosti dostat za takové bugy body dolů nehledě na to, jestli je jinak dobrá nebo ne. Za mě po přečtení recenze 7/10.
P. S.: Těch 1440p je opravdu úlet.
měsíc pracovali na day one patchi, takže tam dost možná většina chyb nebude, Tak to chodí u většiny her dnes. Doufám že víš, že redaktoři dostávají jiné verze v podstatě. A vzhledem k tomu, že je to jediná výtka ( i když velká ano ), za tři body dolů to podle mě není, ale nehrál jsem zatím tak nevím, zítra se uvidí
To už si vážně lidi budou stěžovat aji na rozlišení kdo si jaké nastaví ? Když mezi full hd a 1440p dělalo rozdíl jen 10 fps jak autor uvádí tak nevím proč by si nemohl nastavit takové rozlišení. Pokud by to jelo tady kolem 30 fps tak bych to chápal ale 50-60 je dostačující pro SP hru.
Na časovou exkluzivitu v podstatě kašlu, protože tohle si stejně chci zahrát na plné detaily až si koupím 7nm architekturu od Nvidie, což nebude dřív jak 2020, takže snad to pak rovnou koupím na Steamu.
Jinak je to zajímavé, že zde je dost bugů a přesto hra dostala 9 kdežto Kingdome Come za to všude schytával 7dmičky.
Přečti si obě recenze, KCD mělo i jiné problémy. Takhle to nejde srovnávat.
Asi Miky budete muset přejít na hodnocení Doporučuji/Nedoporučuji, aby se tu lidi nehádali.
To nemáme v plánu. Ale opravdu mě mrzí, co někteří píšou.
Já vím, to byla nadsázka. A stejně by se hádali, i tak.
Nechápu jak sem můžeš tahat ten hnůj jménem KC,když ta hra vyšla tak byla nehratelná a na konzole nehratelná pořád je…
Nerad bych presel k jinemu tematu, ale KC:D v dobe vydani na PC bylo naprosto v pohode hratelne a mel jsem problem v podstate dohrat jen jeden jediny vedlejsi Quest. Tot moje zkusenost
V roku 2020 na Steame už opravenú verziu. Číňanom údaje nedám – áno to sú Tencent a nepodporím podrazy vydavateľa 3 týždne pred vydaním a ani takéto nezmyselné časové exkluzivity.
Tak sem procetl vic recenzi, no moje dojmy.
Hre ublizil ten semi openworld kterej do hry nesedne(cehoz sem se bal) ale je jeste navic blbe udelanej.
Bugy glitche, to snad opravi patch. Nekdo je z grafiky nadsene, nekomu uz tak supr neprijde, pri prozkoumavani zastaraly textury, modely, toporny animace postav a obliceju.
Pribeh bude asi slusnej a gunplay je perfektni, coz je pro me v zasade duvod si hru zahrat. Obcas chovani postav pry nedava smysl.
Celkove pro me asi trochu zklamani, urcite je to fajn hra ale cekal sem vic. Na druhou stranu uz podle gameplayu bylo videt ze nic prelomovyho se nechysta.
Kingdom Come recenze – 7/10 kvůli bugům, které vadí v herním zážitku, mohla by to být 9/10
Metro Exodus recenze – 9/10 bugy, které vadí v herním zážitku.
Tak to by Metro podle Zingu jednou mohlo dostat 11/10, ne?
Jste fakt umělci, možná byste měli ty hodnocení zahodit.
Když už chceš srovnávat, tak ve své době bylo Kingdom Come hodně, ale hodně zabugované. Já měl před vydáním PS4 verzi a ta se okamžiky nedala vůbec hrát, mizely třeba textury. Tohle u Metra Exodus není. Ano, pár věcí naštve, ale není to tak jak u Kingdom Come.
My jsme možná umělci, zato ignorování všech ostatních důvodů, proč si obě hry odnesly takové hodnocení, jaké si odnesly, to už je vyloženě talent.
Takže je to vlastně nesrovnatelný, ale vy to stejně dáváte na stejnou škálu, najednou „velké bugy“ u jedné hry neznamená to samé u druhé hry. Přestaňte se vymlouvat na špatný formulace. Jak už tu bylo zmiňovaný, vykašlete se na číselný hodnocení, když hry jsou na základě nich nesrovnatelný.
Ty pořád jen bugy, bugy, ale co ty další nedostatky u KCD? Špatná umělá inteligence, nedotažené animace a opravdu příšerná optimalizace – to prostě ignoruješ? Já hrál KCD před vydáním na PS4 Pro a propadal jsem se texturama, jiné textury blikaly a celkově se to nedalo pořádně hrát, respektive ten zážitek opravdu hodně zarušovaly. Metro Exodus jsem hrál pár hodin a kromě menších bugů jsem na nic závažného nenarazil.
Nejsou bugy jako bugy, to vás ve škole neučili, pane hmmm? A pak, a to hlavně, nejsou jenom bugy, hry se hodnotí i podle jiných kritérií.
takze exodus nema graficke pokrocile nastaveni jo ….. abych stahl stiny a tim ziskal dost vykonu navic a textury nechal na max a pekne si to odladil podle sebe,, snad pujde v neakem souboru *.cfg to neak pomenit . no to sou dobri sasci
Přesně
Recenzujete hru na pc na minimum detaily, a jako tresnicka v uplne zbytecnym rozliseni 1440p, nato nemam moc slov.
Jinak Metro bude podle ohlasu prumerna fps se slusnym pribehem a super grafikou. Zvlast na pc na max nastaveni
Každý si snad nastaví hru tak, aby mu to vyhovovalo. Tobě taky nikdo nekecá do toho, hraješ-li hry na ultra detaily v rozlišení 640*480.
Jo 970 je urcite karta na 1440p, proste tohle je mimo.
Nedělá mi problém hrát v 1080p, ale když jsem zjistil, že rozdíl ve výkonu zase nebyl takovej, aby si to snížení rozlišení obhájilo, tak jsem nechal vyšší rozlišení. Buď můžu hrát na 1440p/low, nebo 1080p/low, rozdíl v fps v těch nejhorších momentech (který byly jenom výjimečně a/nebo na pár vteřin/při určitým úhlu) 10fps, v průměru maximálně 5, jinak – většinu – skoro nic. Tak co bys v mojí asi zvolil?
Vyhledej na Googlu: „gtx 970 1440p“ a podívej se laskavě na jakýkoli benchmark.
Prosimte neztrapnuj se. Nevim proc mas tady v diskuzich potrebu furt na vsechny reagovat, me to vubec nezajima, tvuj nazor.
Ja mam 1060 ktera dava o zhruba 7-10 fps vic nez 970 a v zivote by me nenapadlo na ni hrat v 1440p, protoze ta karta nato neni delana, tim bych to uzavrel
To je mi jasný, že tě nezajímá skutečnost, když jsi sem přišel jenom shodit recenzi a recenzovanou hru. Co by koho napadlo, nebo nenapadlo, je pak čistě otázka mozkové kapacity, která dost ovlivňuje způsob uvažování.
Moc se na tu to hru těším ,predchozi dily sou moje srdcovka jen mám obavy z toho open worldu aby to nebylo jak u metal gear solid. První az 4.díl naprostá bomba a metal gear 5 udělali open world a ubec me to nebavilo.