Tohle vypadá spíš jako launch titul pro PS5, než jako hra na PS4, napadlo mě během úvodních minut RE3. Ačkoliv již loňský remake dvojky vypadal naprosto parádně, od první chvíle až do konce RE3 jsem opakovaně žasl, o kolik vývojáři ještě posunuli a vylepšili grafiku, animace a celkovou prezentaci hry, včetně citelně modernějších dialogů a lepších hereckých výkonů. Strhující úvodní sekvence hry navíc parádně zvládá přechody bez loadingů, což byl také jeden z důvodů, proč jsem si říkal „super, tak takhle budou fungovat všechny hry na nových konzolích“.
Výsledkem je mnohem filmovější a modernější zážitek, který mi v těch nejlepších momentech připomínal The Last Of Us nebo Uncharted, ačkoliv Resident samozřejmě nadále místy sklouzává k citelné béčkovosti některých žánrových klišé. Po nedávných informacích o krátkosti hry jsem měl obavy, aby to vůbec stálo za to – ale teď, když už to mám za sebou, mohu s naprosto klidným svědomím prohlásit: ačkoliv to není dlouhá jízda, rozhodně za to stojí.
- Platforma: PS4 (recenzovaná verze) PC, X1
- Datum vydání: 3. 4. 2020
- Výrobce: Capcom (Japonsko)
- Žánr: Survival horor
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ano (1 v 4 Resistance mód)
- Dat ke stažení: 25 GB
- Herní doba: 6+ hodin
- Přístupnost: 18+
- Prodejní verze: krabicová i digitální
- Cena: 1.599,- Kč (Xzone)
Tentokrát v ulicích
Zatímco loňská dvojka se odehrávala z drtivé většiny uvnitř budov a vaše postavy byly nezkušení nováčci, trojka se z velké části odehrává „na čerstvém vzduchu“ v ulicích města a vaše postavy budou elitní veteráni, z nichž minimálně jeden již má dokonce rozsáhlé zkušenosti s monstry z předchozího incidentu v horách. Jelikož děj navíc začíná ještě před událostmi druhého dílu, uvidíte mnohem víc z té paniky a zkázy v ulicích, než město postupně utichne a pohasne. Je to parádní atmosféra a opakovaně jsem si vzpomněl na (nepřekonanou) úvodní sekvenci The Last Of Us.
Ačkoliv vaší hlavní postavou je Jill Valentine, přeživší členka elitní policejní jednotky z prvního dílu, nečekejte, že hrou projdete jako nějaký sebevědomý Rambo. Jill je sice zkušená a silná, ale i na ni je tady toho občas příliš a má problémy se vyrovnat s rozsahem zkázy (v tomto moderním remake mnohem drsněji a realističtěji vyobrazené, než v původním RE3 z devadesátých let). To se samozřejmě ještě drasticky zhorší, když do města dorazí zbrusu nový prototyp biozbraně – nezničitelný a nezastavitelný Nemesis, schopný kromě jiného používat střelné zbraně. Nemesis má přitom výslovně zadaný úkol najít a zlikvidovat nepohodlné svědky z policejní jednotky STARS, do které patří i Jill.
Uvidíte víc paniky a zkázy v ulicích, než město postupně utichne a pohasne.
Tentokrát tedy nečekejte příliš mnoho dojemných pasáží s civilisty, většina postav v bitvě o Raccoon City jsou žoldáci a policisté, kteří řeší situaci okolo sebe jako válečnou zónu. Přestože by ale mohlo hrozit nebezpečí, že kvůli tomu bude hra mnohem víc akční a mnohem méně strašidelná, Capcom tohle dokázal většinu času parádně ukočírovat, takže navzdory rozsáhlejšímu arzenálu a větším počtům nepřátel si hra většinu času udržuje svoji napínavou atmosféru plíživé hrůzy, kterou jsme si tak zamilovali u loňské dvojky. Čest výjimkám samozřejmě, protože čas od času se odehraje nějaká ta divočejší akce, většinou v rámci boje s jedním z mnoha bossů.
Bolest ve tváři
Jednou z věcí, které mne po celou dobu hraní opakovaně ohromovaly, byly naprosto vynikající modely postavy a špičková animace emocí v jejich obličejích. Obzvláště Jill se úžasným způsobem potácí na hraně zuřivosti a zoufalosti, takže v mnoha detailních záběrech žasnete nad tou paletou výrazů, kdy sténá bolestí ale zároveň se zatnutými zuby dále bojuje o přežití. Díky skvělému výběru herečky (Julia Voth) k tomu můžete přidat také solidní herecký projev a je těžké hrdinku si neoblíbit. Obzvláště když místo přeci jen poněkud naivních a zastaralých hlášek z originálu má nyní mnohem přirozenější a modernější, ale stejně odhodlané a naštvané repliky.
Vynikající grafika a animace postav ale nedominuje jen parádním filmovým sekvencím, vaše postava úplně stejně působivě a „živě“ vypadá během samotného hraní. Nejvíce si toho asi všimnete, když budete zranění a Jill bude nejen „tradičně“ pokulhávat (a držet zbraně jednou rukou, jako jsme to viděli třeba v Max Payne 3), ale navíc se bude kousat do rtů a projevovat svou bolest také v obličeji přímo během gameplay. Normálně bych nestrávil tolik času povídáním o těchto detailech v recenzi, ale zpracování postav v této hře je opravdu něco výjimečného. Samozřejmě tomu pomáhá, že hra na PS4 Pro běží plynule a hladce, kromě hrstky výjimek s LOD procesy (zvyšování a snižování detailů podle vzdálenosti) – jednu za čas se stane, že se kvůli tomu trhne animace nepřítele v dálce, ale to je všechno.
Zpracování postav v této hře je opravdu něco výjimečného.
Carlos, žoldák Umbrelly a vaše druhá hratelná postava, je sice podstatně méně komplexní a nemá ani tolik prostoru/času ve hře, nicméně i jeho motivace a postupná proměna osobnosti mi přišly moderní, uvěřitelné a kvalitní. Ve hře je i několik zloduchů, kteří jsou poněkud karikaturní, ale také jim bylo napsáno pár zbrusu nových dialogů, díky kterým jsou zajímavější a uvěřitelnější, než dříve. Celkově parádní dojem z příběhu podporuje kromě postav a hereckých výkonů také naprosto úžasná hudba, která mi přišla o mnoho úrovní lepší než v loňské dvojce a místy mi díky odvážným kombinacím efektů a elektroniky se silnými orchestrálními melodiemi přišla vyloženě průlomová. Tenhle soundtrack budu poslouchat hodně dlouho.
Pokračování nebo DLC?
V některých konkurenčních recenzích jsem zaregistroval názor, že s ohledem na krátkost hry (zhruba šest hodin na průchod) a velkou podobnost loňské dvojce měl Capcom tuhle hru vydat jako DLC za nižší cenu. Ačkoliv rozumím těm argumentům a je bez diskuze, že jde o jednu z nejkratších her za plnou cenu, ohromující výprava a kvalita mi přijdou jako dostatečné argumenty pro samostatnost tohoto kousku. Navíc je ve hře celá plejáda věcí k odemykaní, od kostýmů nebo nekonečné munice až po zcela unikátní zbraně. Rozhodně tedy stojí za to dát si to znovu nebo třeba na vyšší obtížnost. Nečekejte ale druhou kampaň jako ve dvojce nebo rozhodování a nelinární pasáže, jako ve trojce z roku 1999. Uvidíme, jakou životnost bude mít přibalený multiplayer (dojmy z něj najdete zde).
Nemohu ale popřít, že pokud jste hráli loňskou dvojku, není toho moc, co bych vám o trojce mohl vyprávět nebo vysvětlovat. Drtivá většina věcí funguje stejně nebo velmi podobně. Novinkou je samozřejmě Nemesis, ale i on sám je vlastně „vylepšenou“ verzí Mr. X z dvojky. Proti němu je ale mnohem rychlejší a vybavenější, takže jsem z bojů s ním měl podstatně větší nervy – alespoň z těch „náhodných“ během průchodu ulicemi. Kromě toho si s ním samozřejmě užijete i nějakou tu speciální „arénu“, která mi přišla parádní, kromě jiného hlavně díky zpracování monstra a jeho postupným proměnám, které si mne po rozpačitých dojmech z artworků naprosto získaly.
Většina věcí funguje stejně nebo podobně jako v loňské dvojce.
Hodně se mluvilo o tom, jak velkou roli ve hře hraje nová mechanika „úhybu“, ale přestože jsem ji samozřejmě musel využívat, nepřišlo mi, že by nějak zásadně měnila pocit z hratelnosti. Většina trojky se nese ve velmi podobném duchu dvojce, tzn. že opatrně našlapujete potemnělým prostředím a s obavami vyhlížíte další přepadení, zatímco v duchu počítáte zbývající náboje. Zatímco souboje s bossy mi přišly působivé i zábavné, nejslabším místem hry pro mne byla pasáž, kde se postavy zabarikádují v malé budově a musí ubránit okna i dveře před nájezdy monster. Zde bylo kromě jiného vidět, že na podobné skopičiny není engine optimalizovaný a nehezky mizely mrtvé postavy ze země přímo před mýma očima. Celkově jsem ale hru dohrál jedním dechem a byl jsem většinu času příjemně překvapený nebo přímo ohromený. Upřímně doufám, že se dočkáme několika pořádných DLC, protože k téhle hře se rozhodně chci vracet. Mimochodem, příběh se opakovaně odkazuje na čtverku – moc by mne zajímalo, zda je to čistě pro zachování/vylepšení kontinuity série… nebo nás čeká i remake citelně odlišného (a dle mnohých nejlepšího) čtvrtého dílu.
Recenze
Resident Evil 3
Fanoušci loňského remake dvojky se budou okamžitě cítit jako doma - od atmosféry po hratelnost nebo ovládání. Přesto ale hra dokáže čas od času překvapit i ohromit, jelikož její příběh i prezentace je citelně velkolepější, ambicióznější a modernější. Ano, je to krátké, ale rozhodně to stojí za to.
Líbí se nám
- Ohromující výprava
- Modernizace příběhu
- Ověřená hratelnost ze dvojky
- Jill jako hrdinka
- Úžasná hudba
- Proměny Nemesis
Vadí nám
- Krátká kampaň
- Zbytečná akční pasáž s "hordou"
- Velká podobnost minulé hře
odehrano na 100% a spokojenost, re3 1999 je za mne nejlepsi dil a tohle se s nim deli o prvni pricku, BEST
Tak mám dohráno a za mě spokojenost! (7-10H). Další kvalitní remake a těším se na příští!
Nutno podotknout že originál jsem podobně jako u dvojky nikdy nehrál, jen sledoval z videí.
Já se bavil od začátku do konce. Hratelnost podobně jako u remaku dvojky parádní.
Konečně jsem si mohl prožít parádní příběh Jill a Carlose.
Grafika opět na úrovni, zvuky a atmosféra též.
Hrál jsem to stejně jako u RE2R hned zprvu na hardcore a nelituji. Parádní zážitek!
Akčnější hratelnost mi sedla a já s radostí kosil všechno co se hnulo, občas i nehnulo.
Náboje mi vždy vystačili, ale nikdy jsem jich neměl tolik že jsem je neměl kam dávat.
Je to spíše akční horror nežli survival, já to tak beru a změna se mi líbí!
Nemesis byl opravdu strašlivý, silný, rychlí a nevyzpytatelný.
Ať už v soubojích, honičkách nebo skrIptovaných pasážích.
Prostředí se mi též líbilo, včetně nových typů nepřátel. A pasáže za Carlose skvěle doplňovali Jill.
Neříkám že vše bylo perfektní, ale rozhodně se jedná o kvalitní hru a za mě se i za těch 60 euro vyplatí. Resident Evil byl vždy kratší (snad až na RE4) a byl hlavně o znovuhratelnosti.
Multiplayer jsem zatím nehrál avšak rád vyzkouším. Vypadá docela zajímavě.
Ale hlavně se těším na opakovaný hraní, ať už z bonusy nebo těžší obtížností.
Chápu jisté rozhořčení dlouholetých fanoušků, ale i přes vystřižené lokace a nepřátelé se jedná o kvalitní kousek. Avšak není to mistrovský kousek kterým byla předělávka dvojky.
Za mě 8/10. (Dvojka je za mě 9-10 hra).
STAAAARS.
Dohrany a za me super. Ikdyz to byl takovej nevyvazenej divnobrouk. Treba hospital byla pasaz, kde jsem si cvachtal a byl jsem unesenej. Ale ty akcni pasaze to trochu strhavaly dolu. Mapa byla vetsi. Ale design uz nebyl tak dobrej jako ve dvojce – kde mapy byly dohromady mensi, ale diky survivalu to vyslo na delsi dobu. Byl to vic koridor nez genialni propletenej design dvojky. Ale na tu meli predpokladam mnohem vic casu. Ale tech penez nelituju. Rad je podporim. Jen vic takovych her.
Jinak docela zajimavej pocin je odemykani zbrani z bodu za achievementy. Dost podobnej system jako Uncharted. Jen je tam prilis vsechno drahy.
Dohráno ale zážitek to byl narozdíl od remake dvojky divný. Stále se ve hře hr… hr… spěchalo, člověk prostředí ve hře moc neprozkoumával ani neprožíval, protože na něj jednoduše nemohlo pořádně zapůsobit, když bylo mnoho věcí zážitkově spíše jako hratelná cutscéna. Velmi oblíbené části z originálu jako byl nostalgicky residentovsky působící kostel s hodinovou věží byl vystřižen, park taktéž, vrány, klasičtí obrovití pavoucí či boss fight s červem. Člověk by čekal, že ho čeká více když to dělali celé znova a ono toho je podstatně méně. Herní doba mi vyšla nastejno, s tím problém nemám. Pro mě je prostě ten obsah a herní průchod jakousi nenaplněnou a neuspokojenou radostí z očekávání. Před měsícem jsem si prošel 3x originál kvůli připomenutí (různé obtížnosti a jiné volby) a tak jak jsem se bavil, jsem se zde bavit nemohl. Tenhle remake za mě rozhodně svého předchůdce nepřekonal a ani se mu nevyrovnal. Vše sice vypadá moc pekně ale co se hraní týče, tak to je jen prostřílet si cestu vpřed. Nějaké šetření nábojů nebo probíhání, na to tato hra designovaná není a to je velká škoda protože se to promítne na znovuhratelnosti, ke které po dohrání nějak ani nevidím motivaci. Jít vpřed a jen střílet aniž by se řešil nějaký plán, kudy projít, co si s sebou vzít do inventáře a tak, mi nepřipadá jako ta pravá residentovská klasika. Vidím to na průměrnou známku nebo lehký nadprůměr díky vizuální stránce, dobrému soundtracku hlavně v závěrečných titulkách ta nostalgická melodie a celkem fungující boss fighty. Super to ale rozhodně za mě není.
Osobne premňa sklamanie. Po skutočne vydarenom Remaku druhého dielu som čakal niečo iné… Pripadá mi to hrozne moc orezané… Chýbajú tu tie najlepšie pasáže rovnako ako možnosť ovplyvnenia deja na základe mojích rozhodnutí… Pre mňa ako Fantastického fandu je to rana pod pás. K nemesisovy sa radšej vyjadrovať nebudem. Rozhodne sa nejedná o REMAKE v tom pravóm slova zmysle. Vydarený vizuál to u mňa nrvyžehlil 6/10
Tohle byl první Resident Evil co jsem kdy hrál, a byl jsem dost zklamaný…hra je neskutečně krátká což mě dost překvapilo když je to jen o SP – 6 hodin ? To jako vážně ?. Spousta věcí chybí co byla v původní verzi z roku raz dva. Animace jsou někdy dost podivné – obličej Jill když jí impregnuje jistá příšerka byla opravdu vtipná. Střílení taky není nic extra, puzzle jsou dost jednoduché. Cenovka 60 euro mi nějak nesedí. Asi si spíš počkám na rule 34
Pěkně napsaná recenze, akorát hlavní představitelka Jill Valentine tentokrát nebyla modelována podle Julie Voth. Pro tenhle remake hlavní hrdinku ztvárnila Sasha Zotova.
… a pro Carlose nasli predlohu u Sagvana Tofiho vz.82
Sagvan Tofi by se nenechal od Jill tak odbýt s „osobním prostorem“
Viz..
https://youtu.be/37kwj3Ohvyc?t=108
Hra na pět hodin,žádná lokalizace…počkám si a hra mě vyjde na 0 kč 🤣🖕
HRDINO!
Tak to nehrej když tě to tak sere.
Co se to stalo? Nemám pocit, že by se dřív o warezu na Zingu tolik mluvilo.
Normies….
Na Steamu za 700,- myslím že optimální cena.
Možno hneď na štart. U mňa sa takéto 4 – 6 hodinové hry pohybujú v záujme jednociferných cien (v eurách).
Ono pořád lepší 6+ hodiná kvalitní hra než 20ti hodinová nuda viz Unch4 u které jsem se modlil ať už to skončí.
Jak 700 Kč na Steamu??? Já tam tedy vidím cenovku 59,99€ (1653,024 Kč).
700 kdyz to koupis na steamu pres ruskou VPN
????? xD solidní prasárna to kupovat přes RU VPN za polovic jak nějakej bolševik xDDD
řekl pirát
Pořád lepší , než hry krást jako ty, dobytku jeden. Tím, že koupíš hru v jiném regionu se ničeho nedopouštíš, jen nepodporuješ neskutečnou marži EU a alespoň trochu vyrovnáš deficit průměrného platu např v Německu a u nás. Ale když hru ukradneš jako ty, tak jsi obyčejný zloděj.
Jop v Ruském Steamu 25€
všechny novinky maximální cena.
až moc podobnost předchozímu dílu… :/
A co čekáš? Hrál jsi vůbec původní RE2 a RE3 díly ?
ne xD jen RE2 remejček pěkně
kolem RE3 je tolik hypu, že jsem čekal trochu něco jinyho než RE2 v jiným kabátě :/
já ano. Pointa??
Pointa u cipa?
Až moc podobnost předchozímu dílu? A co jsi čekal? Že to bude najednou simulátor farmaření?
Spoiler!
Prej je začátek hry FPS jak sedmička.
Je, ale asi minutu jako intro, zadna tragedie
Počkám na slevu, dvojku jsem koupil za 600 Kč, za tohle víc nedám.
Všetky postavy sú v pohode len ten Carlos je des, stále si nemôžem zvyknúť. Keby mu dajú ulízané vlasy tak by to bolo ok.
1600 za pár hodin? Trošku přepal
Záleží taky na tom, jak moc se chytne ten multiplayer.
Nicméně jako fanoušek jsem pořízení hry (mám objednanou dokonce sběratelku) nelitoval.
Je to opravdu parádní jízda.
Třeba Max Payne 3 byl svého času podobně krátký, ale dodnes na něj vzpomínám.
A tu sběratelku máte z Česka nebo z ciziny?? Protože já na ni stále čekám a nic
Mám ji objednanou v Česku, ale taky ji ještě nemám
A z jaké stránky?? 😱
Ona ta hra má být v prodeji až od zítra, takže zatím je všechno v pořádku…
Jinak hry nakupuji už dlouhé roky u Xzone
Moje babička říkávala „koho chleba jíš… toho píseň zpívej“ moudrá žena.
Taky velice rád nakupuji na Xzone ale ty jsem kontaktoval a dostal jsem info, že sběratelku mít nebudou 😱 .. proto jsem se ptal, kde jste ji sehnal, protože jsem ji chtěl taky.
da se koupit i levnej sem predobjednal za 1100
Odkdy se kvalita hry určuje její délkou ? Více pruhů, více Adidas ?
Ahoj,
Jakožto „kolega“ redaktor ti to rád vysvětlím. Co vím, když se hodnotí hry, tak (stejně jako například ve škole) rozhoduje hned několik aspektů, jako například hratelnost, grafika a právě i délka. Já osobně délku neřeším, ale je to jen na každém redaktorovi jak to pojme a co udělí za známku, v tomto případě si myslím, že Martin se toho zhostil skvěle a recenze je dobrá.
S pozdravem,
Adam
jaké tam sou kostýmy odemknutelný jako v původní trojce?
Ano, kromě jiného tam jsou kostýmy z původní trojky z roku 1999 (v moderní grafice).
Hádám že pokud jde o ten dodatečný obsah, můžeme čekat velmi podobnou nadílku jako u dvojky.
Tak na pc si díky módům můžeš stahnout mraky kostýmů.
Draper: Jono, obrovská výhoda PC verze