MMORPG mají v současnosti největší slávu již pravděpodobně za sebou. Každým rokem sice vychází nové a nové tituly, které se snaží zamíchat kartami, ale žádnému se zatím nepodařilo překonat tři stálice tohoto žánru: World of Warcraft, Final Fantasy XIV a The Elder Scrolls Online (dále jen ESO). V závěsu se ještě drží Guild Wars 2. A právě k ESO vychází v pořadí již čtvrtý datadisk, tentokrát nesoucí název Greymoor, který nás zve na mrazivé dobrodružství do Skyrimu – země, kterou fanoušci série, z níž online titul přímo vychází, zcela jistě dobře znají. Vydejme se do zasněžených tunder, strašidelných lesů a komplexních jeskyních systémů a odhalme hrozbu, která svírá Nordy -původní obyvatele Skyrimu, kteří budou i přes svůj tuhý kořínek potřebovat veškerou naši pomoc. Vydejme se do Západního Skyrimu, do místa, ze kterého vás bude mrazit. A to nejen kvůli teplotám pod bodem mrazu.
- Platforma: PC (recenzovaná verze), PlayStation 4, Xbox One
- Datum vydání: 26. 5. 2020 (konzolové verze 9. 6. 2020)
- Výrobce: Zenimax Online Studios
- Vydavatel: Bethesda Softworks
- Žánr: MMORPG
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ano
- Dat ke stažení: 6 GB
- Herní doba: Hlavní příběh – 10 hodin, vedlejší aktivity – 30 a více hodin
- Přístupnost: 18+
- Prodejní verze: krabicová i digitální
- Cena: 1099 – 3 299 Kč na Xzone
Tak trochu jiné MMO
V první řadě bych rád upozornil na to, že ESO v lecčem boří zažité standardy svého žánru. Samozřejmě zde nalezneme systém sbírání zkušeností a zvyšování úrovní, dobrodružné úkoly, několik odlišných povolání (Dragonknight, Templar, Sorcerer, Warden, Necromancer a Nightblade) a tvz. „holy trinity“, tedy rozdělení rolí na tanka, dps a healera. Velmi rozdílný je ale přístup, s jakým k obsahu autoři ze Zenimax Online Studios přistupují. Hra je silně příběhová. Úkoly typu: dones pět kusů dřeva či zabij dvacet tygrů, zde nalezneme naprosto minimálně. To je velmi vítaná změna. Co se týče povolání, zde autoři hráčům ponechávají velikou volnost. Není problémem být mág s obouruční sekerou v těžkém brnění nebo rytíř v lehkém rouchu, léčící své spolubojovníky. Fantazii se meze nekladou. I když zde nalezneme běžné systémy a mechaniky známé z jiných MMO, jakými jsou např. dungeony, battlegroundy, raidy (trialy) či craftovací profese, ESO na vás působí prostě a jednoduše jinak. Pokud jste spíše sólo hráč, nevadí. Nemusíte se vázat na ostatní lidi a obsah, až na výjimky, můžete bez problému projít sami. S tím souvisí jeden menší problém, a to obtížnost hry, která je, obzvláště ve skupinových aktivitách, dělena na normální a veteránskou. Zatímco normální obtížnost mi přijde velmi jednoduchá, u veteránské se často citelně zapotíte. Uvítal bych tedy ještě jednu, nejlépe střední obtížnost.
Z příběhového hlediska patří ESO mezi špičku ve svém žánru. Nejedná se sice o příběhy, jaké jsme zažili např. ve třetím Zaklínači, ale v souvislosti s MMO tituly je to stále těžký nadprůměr. Pokud tedy hledáte změnu, rozhodně hru doporučuji alespoň zkusit. Obchodní model je nastaven relativně přívětivě. Základní hru lze pořídit za několik stovek, a to je v porovnání s obsahem, který za tuto cenu dostanete, velmi dobrý poměr „cena/výkon“. Ve hře existuje také klasické měsíční předplatné – ESO Plus. To vám zajistí přístup do veškerého doposud vydaného obsahu (DLC + datadisky), dvě povolání – Warden a Necromancer, se ale odemknou pouze tehdy, pokud trvale vlastníte daný datadisk, případně je lze zakoupit za herní měnu Crowns (v každém měsíci předplatného je obsaženo 1650 Crowns). Ty lze získat buď za reálné peníze, případně od ostatních hráčů za zlaťáky – hlavní platidlo hry. Je záhodno podotknout, že ESO není díky Item shopu tzv. Pay to Win. Nekoupíte si nejlepší výbavu, ale veskrze kosmetické záležitosti, jako např. mounty, skiny či barvičky.
Krom přístupu k obrovskému množství obsahu, je hlavním „tahákem“ předplatného tzv. crafting bag –bezedný inventář na materiály, kterých je ve hře opravdu velké množství. Bez této výhody je správa inventáře o hodně komplikovanější a pokud to se hrou myslíte vážně, crafting bag se dá označit za nutnost. Zde se dá polemizovat nad otázkou, zda se nedostáváme do tzv. šedé zóny. Nicméně chápu, že je potřeba udržovat servery, a to nestojí málo. Bohužel to na kvalitě serverové infrastruktury není poznat. Ale o tom později. Přesuňme se do Západního Skyrimu, kde mrzne až praští a teplé oblečení nebude to jediné, co budete při putování touto krásnou krajinou potřebovat.
Šel Nord, upír a vlkodlak do hospody…
No, tak takto to úplně nebylo…Do Západního Skyrimu jsme povoláni kvůli záhadným událostem, které znervózňují celé jeho obyvatelstvo. Na nebi se začínají objevovat rudé bouře a z hlubokých brlohů vylézají prapodivná a nebezpečná stvoření. Děj se odehrává zhruba 900 let před původními událostmi The Elder Scrolls V: Skyrim z roku 2011. To ovšem neznamená, že nenarazíme na místa, která dobře známe právě ze zmíněného fantasy RPG, které se za posledních devět let stalo prakticky kultovním. Ba naopak. Pokud jste Skyrim hráli více, dýchne na vás vlna nostalgie. Nejvíce pak v hlavním městě Solitude, Morthalu, Labyrinthianu a Dragon Bridge. Musím pochválit temnou a gotickou atmosféru, která je cítit na každém rohu. Vždy jsem měl rád mytologii upírů a vlkodlaků. Tedy snad až na filmovou sérii Stmívání. Temného nádechu si každopádně v datadisku užijeme až až. Na pouti nás bude provázet oblíbená Lyris Titanborne, statná válečnice, které není radno odporovat a sympatický upír Fennorian. Obě postavy jsou dobře napsány a za zhruba deset hodin hlavního příběhu mi přirostly k srdci. Potkáme i staré známé z dřívějších datadisků.
Děj se točí okolo plánů neznámého upírského lorda, který sužuje Skyrim svými nohsledy, mezi kterými najdeme mimo upírů a vlkodlaků také čarodějnice. Zřídlem veškerého zla je jeskynní komplex Blackreach, rozsáhlá a vizuálně velmi povedená zóna, ve které je radost zabloudit. Zpočátku mne hlavní příběh velmi zaujal. První třetina byla sice rozsáhlá a pomalejší, ale dobře objasňovala původ záhady. Střední část byla popravdě nemastná neslaná, což vynahradil akční a napínavý závěr, který byl nicméně na můj vkus poněkud uspěchaný. Ve výsledku se jedná o průměrný příběh, jenž ale díky standardům MMORPG žánru řadím mezi ty lepší. Co mne ale opravdu bavilo, byly vedlejší úkoly. Mnohé byly velmi originální a rozhodně jsem se u nich nenudil. Je jasné, že je jednodušší napsat scénář ke krátkému questu než k celé dějové linii, přesto si jejich tvůrci zaslouží pochvalu. Uvidíme, co si na nás Zenimax přichystá v budoucnu. Greymoor je totiž startovním bodem ročního dobrodružství – The Dark Heart of Skyrim. V létě bychom se měli dočkat nových dungeonů a ke konci roku obsah obohatí DLC s příběhovou zónou.
Co se týče aktivit, tak až na jednu, které se budeme věnovat za chvíli, zůstává vše při starém. Opět se vydáme do delves, group dungeonů a budeme zápolit s novými world bossy. Novinkou jsou tzv. Harrowstorms. Již zmíněné krvavě rudé bouře jsou velmi podobné Dolmenům. Jedná se o world event, na který je možné čas od času narazit při putování po Skyrimu a v útrobách Blackreach. Úkolem je likvidace vln nepřátel a následně bosse. K pokoření Harrowstorms je zapotřebí většího počtu dobrodruhů, sami si opravdu neškrtnete. Vizuálně se jedná o pastvu pro oči, odměny jsou ale neadekvátní vynaloženému úsilí. Nový trial (raid): Kyne´s Aegis, určený pro dvanáct hráčů, nás zavede na ostrov, kde budeme bránit obyvatele před nájezdem přímořských obrů a utkáme se se třemi originálně navrženými bossy. Z trialu čiší vikingská atmosféra, což je za mě jednoznačné plus.
Indiana Jonesem v Tamrielu? Žádný problém…
Velkou novinkou v ESO je Antiquities systém, tedy hledání a vykopávání starožitností. Pokud hádáte, že se autoři nechali inspirovat archeologií z World of Warcraft, hádáte správně. Zenimax nicméně dovedl myšlenku téměř k dokonalosti. Nejedná se pouze o bezduché následování směrovky a následnou extrakci artefaktu, nýbrž o komplexní proces, který sestává z několika úkonů. Nejdříve je nutné získat vodítko. Ta se dělí na čtyři různé rarity, známé z většiny MMO titulů – neobvyklou, vzácnou, epickou a legendární. Stopy – vodítka, tzv. leads, lze získat různě, během plnění většiny aktivit. Padají například z bossů, truhel či náhodných nepřátel. Po získání vodítka jej musíme dešifrovat, k čemuž slouží minihra, jejíž obtížnost se s danou raritou stupňuje. Ve zkratce se jedná o logické propojování různorodých symbolů. Jakmile je vodítko rozluštěno, můžeme se vydat na samotné místo vykopávek. Jeho nalezení nám usnadní artefakt, který ukazuje směr, a dostaneme jej od spolku archeologů, sídlících ve městě Solitude.
Jakmile dorazíme k nalezišti, začíná další minihra. K postupnému odkrývání nánosu kamení a hlíny nám poslouží několik dovedností, které si během archeologické kariéry odemykáme za pomoci dovednostních bodů. Dá se tedy říci, že čím více času do archeologie vložíme, tím lépe se nám budou artefakty získávat. Odměnou jsou různorodé předměty. Od vybavení a nábytku pro náš vlastní dům (ano, v ESO můžete vlastnit některé z mnoha dostupných obydlí), přes kosmetické vychytávky až po nové legendární kousky výbavy, které znatelně mění herní styl (jedná se například o prsten, který zrychlí váš běh o 45% atd.).
Nejdříve jsem si myslel, že mne putování napříč celým Tamrielem z důvodu hledání artefaktů nebude vůbec bavit. Ó, jak jsem se pletl. Ve výsledku jsem strávil zhruba patnáct hodin pouhým hledáním vodítek a další tři kopáním, a to jen proto, abych si mohl zkompletovat velmi pěkného mounta. Je to grind, ale je zábavný. Rozhodně tvoří velkou část nového herního obsahu a mě tak ve výsledku ani nemrzí například absence nového povolání. Hledáním starožitností si lze navíc také dobře vydělat. Když to vše shrnu, jedná se o nabídku, která se neodmítá…
Upír po faceliftu
Možnost stát se upírem provází sérii The Elder Scrolls již dlouhá léta a rozhodně se jedná o zábavný prvek. Hráči ESO si na jeho herní formu nicméně stěžovali, a tak nyní, s vydáním Greymooru, došlo na její kompletní předělání, tedy jakýsi re-VAMP (haha). První změnou je úprava systému „krmení“. Upír je závislý na krvi, to dá přeci rozum. Před faceliftem se upírská kletba prohlubovala v závislosti na čase stráveném bez potřebné potravy. Vrcholného stádia vampirismu bylo tedy možné docílit velmi pasivně. To se nyní mění. Abychom se mohli stát čím dál vyšším upírem a získat tak silnější dovednosti, musíme dodržovat zásady zdravé stravy. Jinými slovy, hltat krev po litrech. Pokud se dlouho nekrmíme, stupeň vampirismu se naopak sníží. Pokud tedy chcete být pravým Edwardem Cullenem, víte, co máte dělat.
Ačkoliv na nových úrovních upírství získáme silnější ability, nic není zadarmo. Cenou za členství v krvežíznivém spolku je například pomalejší regenerace zdraví, větší inkasované poškození ohněm či vyšší cena za používaní jiných než upírských dovedností. Některé ze skillů mohou neblaze působit na vaše okolí, a je tak více než možné, že se dostanete do křížku se zákonem. Některé herní postavy se vás budou bát a odmítnou vám například opravit či prodat vybavení. To vše produkuje perfektní imersivní atmosféru. Abych si nového upíra vyzkoušel, rozhodl jsem se raději založit novou postavu. Pár zlaťáků sice mám, ale nerad bych o ně přišel při nočních toulkách mezi nic netušícími vesničany. Časem se ukáže, nakolik byl celý revamp dobrým tahem.
Technický stav hry aneb šíp v koleni
Prozatím jsem datadisk veskrze chválil, ale jak už to tak bývá, většina věcí není ideálních. Technický stav The Elder Scrolls Online není v pořádku. Evropské servery se potýkají s vysokou odezvou, a to nezávisle na poskytovateli internetu. První dva dny po vydání Greymooru byla hra prakticky nehratelná. Při startu nového obsahu v online hrách se s tímto jevem setkáváme až na výjimky téměř vždy, ale dva dny jsou přeci jen poněkud přes čáru. Bohužel se tomu tak děje při každém startu nové ESO kapitoly (datadisku), a to již roky. Vysoký ping je přítomen i mimo čas, kdy vychází nový obsah, o to více je to zarážející. Takový problém by se měl opravdu řešit přednostně a troufám si tvrdit, že by to hráči uvítali více než změnu vampirismu.
Problémem je také optimalizace. Hra často běží daleko lépe na pět let starém počítači než na aktuálních sestavách za 30 tisíc a více korun. Tvůrci se sice již delší dobu dušují, že na optimalizaci pracují, ale výsledek se zatím bohužel nedostavil. Výkon v MMORPG hrách je tématem sám o sobě. Jádrem pudla bývají většinou jednovláknové schopnosti procesoru (čím více GHz na jednom jádru máme, tím více snímků za sekundu budeme v MMORPG mít). Grafická karta hraje až druhé housle. Důležitým faktorem je také herní engine, ale to už zabrušuji do jiné problematiky. Faktem jednoznačně je, že by hra měla běžet lépe, obzvláště na novém hardwaru. Na konzolích, hlavně na základním PlayStationu 4 a Xboxu One, je situace ještě horší.
To mi připomíná dnes již legendární hlášku a meme z původního Skyrimu: „I used to be an adventurer like you, then I took an arrow in the knee.“ (Ve volném překladu: „Býval jsem dobrodruhem, stejně jako ty, ale pak jsem dostal šípem do kolene.“). Abych to vysvětlil, ESO je aktuálně velmi dobrou hrou, kterou sráží převážně technické problémy, které jsou oním pomyslným šípem, hluboko zanořeným do vitálně důležitého orgánu celého titulu. Například chybějící textury terénu prostě nejsou to pravé ořechové. Doufám, že práce na optimalizaci autoři nevzdají a putování po Tamrielu se obejde bez zbytečných obtíží…
Čarovné fantastično
Za téměř dvě dekády hraní MMORPG titulů jsem si dokázal vytvořit velmi dobrý obrázek. Tisíce hodin strávených v roztodivných fantasy světech, tisíce hodin vylepšování postav, stovky hodin raidingu…I po tak dlouhé době je to stále můj nejoblíbenější herní žánr a jímá mne smutek z toho, že aktuálně stagnuje. Pokusy o inovaci jsou, ale až na malé výjimky se jedná o selhání. The Elder Scrolls Online na mne ale působí zvláštním dojmem. Díky originálně nastavenému systému vybavení, kdy se nemusíte po každé aktualizaci a novém obsahu hnát za lepšími statistikami, je mi umožněno naplno se ponořit do tohoto kouzelného a velice rozsáhlého universa. Hra má také nesmírný RP (Role-Playing) potenciál, který je dle mého názoru hráči velmi opomíjen. Nejednou jsem po nocích hrál v některém z krásně provedených městkých hostinců na loutnu a vydělal si tak na nový kousek vybavení.
Dokonce i během psaní recenze jsem se těšil, až se večer podívám do pošty a zjistím, jestli jsem ve hře něco prodal a mohu si tak koupit další nemovitost. Rozhodně ale nečekejte, že vás hra bude vodit za ručičku. Je to jedno z nejkomplexnějších MMORPG, které jsem měl tu možnost hrát, a i po letech (s pauzami) mám stále co objevovat. Když dáte ale ESO šanci, nebudete litovat. Sami budete strůjcem svého osudu a dobrodružství. Koneckonců je to sandbox, obrovské herní pískoviště, které může na první dojem odradit. Můžete být zmateni a chvíli tápat, ale když vás chytne, stanou se z něj písky tekuté . A ty vás jen tak nepustí…
The Elder Scrolls Online: Greymoor zakoupíte na Xzone.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex 2020.
Pokud vás The Elder Scrolls Online: Greymoor zaujal a rádi byste našli další dobrodruhy pro společné hraní, neváhejte a přidejte se do naší guildy – Strážci Tamrielu. Poradíme, pomůžeme a určitě se vám u nás bude líbit. Pro více informací navštivte guildovní Discord.
Recenze
The Elder Scrolls Online: Greymoor
The Elder Scrolls Online je jiné, v mnoha ohledech skvělé MMORPG, které ve svém žánru těží převážně z nadprůměrného příběhu a obrovské porce obsahu. Expanze Greymoor přidává dvě naprosto nádherné zóny, zábavný systém sběru starožitností a předělaný vampirismus. I když se říká, že méně je někdy více, zde to neplatí. Obsah je rozsahem a typem velmi podobný předchozím datadiskům, což ale není vůbec na škodu. To vše bohužel sráží relativně závažné technické problémy a slabší hlavní dějová linie. Když ale dáte Greymooru a obzvláště celému ESO šanci, je velmi pravděpodobné, že své investice nebudete litovat.
Líbí se nám
- Vizuál dvou nových zón
- Mrazivá gotická atmosféra
- Zábavný systém sběru starožitností
- Nostalgie spojená se Skyrimem
- Pestré vedlejší úkoly
- Pocit opravdového dobrodružství
Vadí nám
- Vážné technické problémy
- Pouze průměrný hlavní příběh
- Odměny z Harrowstorms nejsou lukrativní
- Přílišná komplexnost pro nové hráče - nedostatečný tutorial
Taky vyzkouším na ps4 store je za 200kč i s prvním datadiskem a předplatné se neplatí pokuď vím nebo se to tam nepíše
recenze super miluju upiry a vlkodlaky takže se snad k tomu datadisku prokoušu
Přeji mnoho hodin zábavy
Zajímavé ale třeba Black Desert Online (BDO) je o dost živější a lepší než vámi uvedené tituly… Hráči v dnešní době preferují „character creation“, grafiku a gameplay co bude svižný jako u NieR Automata což drtivá většina MMORPG postrádá… Když člověk má grindit XP a peníze desítky hodin tak koukat na vyblité WoW nebo zápasit s problémy ESO či FFIV tak se na to raději vykašlou nebo zahrajou BDO… Mě osobně musí oslovit rychlost boje a pokud postava je pomalá a nemotorná jako u WoW nebo ESO tak mě hra nebaví ikdyž miluji MMORPG… Navíc BDO koupím jednou a mám ho a nemusím si nic předplácet což je vlastně jeden z mnoha důvodu proč MMORPG mimo Asii umírají…
Hmmm pomalej a nemotornej kombat v Eso, to stě asi zkoušel jinou hru než o které se píše. Pac jak PvE (endgame) tak PvP je hodně svižný.
asi tusim jak to mysli, ten combat je v bdo fakt akcnejsi
hlavne tam te hra primo navadi do komb, v esu nejsou ty synergie na prvni pohled videt a da se to hrat i bez nich, aka casual friendly pristup. v podstate eso doplaci na to same co u me potopilo wow – zjednodusime pristup k endgame masam … akorat nastesti jeste porad zadny trial finder v esu nemame
(dystak pardon za tykani swene ale uz se nejaky patek zname :D)
BDO mě přestalo bavit po pár minutách. Vizuál a tvorba postavy jsou paráda, ale ta hra mi přišla prázdná, taková klasická rubačka. Každý očekává od mmo něco jiného.
Hlavne BDO je pay2win. Ja se radeji hru hrat naucim, nez abych si platila ze me nikdo nemuze zabit. V tomhle smyslu je BDM (ano, ta sranda na mobilu) lepsi nez pc verze. Ta se totiz skutecne priplacet nemusi. Pouze toho obsahu tam jeste neni tolik, nicmene co tyden nahazuji update s necim novym. Jako tez jsem zvazovala ci by BDO nestalo za zminku v uvodu mezi tou svatou trojici, jenze pak by tam musel psat lajnu, aion, s&b, … protoze ty vsechny jsou v podstate jedno a to same… akorat ze ten aion se mozna bez placeni narozdil od bdo hrat i dal…. – a dalsi zasadni rozdil je v tom, ze zminene tituly v uvodu rozhodne nejsou grind (ff tedy nevim, to jediny sem nehrala). bdo je grind jaky sem nikde jinde nezazila a grind u me neni synonymum pro pojem zabava.
Za mě taky. BDO je strašně nudná hra.
Na ESO se mi líbí, že level design dává smysl, na rozdíl od všech MMO, které znám.
Akorat jsme si v utery s kamosem rikali ze potrebujeme pauzu od World of Warships a dali bysme nejaky MMO, ve stredu jsme koupili zakladni TESO a jak zacla v prvni vesnici hrat ta hudba z Morrowindu, uplne ve me zamrazilo uzasem. Tesime se co ve hre bude dal a rozhodne zakoupime datace.
Hru sice vlastním ale moc jsem nehrál, proto hr čas je svině
tak musím uznat že na to jaký měla hra porodní bolesti s ez ní vyklubala celkem solidní mmo, tak třeba se k tomu někdy dostanu ale člověka odradí cena dlc, když to stojí jak nová hra, to si myslím mohli odpustit mít tak vysokou cenu když tam je ještě to předplatné 
Nápodobně, hrál jsem betu a po nějakých 3 hodinách jsem to znechuceně vypl a odinstaloval
ale po vydání summersetu (2 datadisk) jsem to koupil a přesně jak píšeš stalo se z toho solidní mmo, ta cena DLC je dle mě ok (kolem 350 kč to myslím vychází? spíš je problém že jich je strašně moc tak že to máš hned třeba 5000 kdyby si chtěl kopit všechny, já to řeším 3 měsíčním předplatným když mám náladu hrát (+ za to předplatné mám +-5000 crowns a když to neutratím za nějaký item v crown shopu tak za to pak kupuji ty DLC)
Tak jsem se musel mrknout na ceny, a koukám, že je dobré rozlišovat expanze a dlc, s tím že jsem narážel na expanze, jenž mají při vydání cenu 40e což není málo. Kolik stojí dlc nevím, na steamu je nenabízí, tak ty jsou asi ve hře nebo v rámci toho plus? Ale chápu že nějak tu hru živit musí a zadarmo ani kuře nehrabe, když zrušili ten měsíční poplatek kterej tam byl při vydání
Ano DLC jsou v rámci hry za crowns (herní měna za real cash) ale nejvíc se vyplatí to předplatné jelikož v tom máš vše (i expanze které nejsou aktuální – greymoor)
Opravdu chapter- dlc Greymoor v předplatném nemáš :).To tam bude až vyjde další chapter dlc a to bude někdy na konci roku :). Nebo na nový rok.
Ta cena je celkem odpovidajici. 40e za novy chapter, 70e za base game+vsechny chaptery. Kdyz si kupuje clovek wow tak ma 40e za novy dlc (bez kteryho to narozdil od esa nema vubec smysl hrat) pokud nema predchozi a kupuje to komplet, necha na tom 90-130e a jako bonus musi jeste solit pausal za mesic… uznavam ze za technicky stav esa jsou ty ceny za chaptery neadekvatni, ale pokud se daji stranou, tak jsou vice nez tak akorat. navic nejhur je na tom evropsky server, protoze narozdil od te americke komorni vyberovky je pro cely svet. staci hrat na americkem a pulka problemu se stavem hry odpadne. ping je sice vyssi ale paradoxne se hra chova lip nez kdyz to hraje na serveru, ktery ma coby kamenem dohodil. na EU uz hram nejaky rok, tak se mi znovu zacinat nechce, ale kdybych mela, tak uz bych se mozna dvakrat rozmyslela ci nehrat radeji na NA. asi jediny duvod proc tam nejit, ze guilda je na EU … a nez me tu nekteri ukamenuji ze srovnava eso a wow, tedy nesrovnatelne, prosim, vzpomente si, ze wow uz spada pod activision, tudiz ten servis a hra dostala takovy downgrade, ze uz to srovnatelne je
Nemáš pravdu u wow ti stačí koupit poslední expanzi zbytek je v ceně.
Technické problémy má ESO odjakživa (PS4). Řada z nich opravdu nejsou malými problémy, nad kterými by člověk jen máchnul rukou.
Hra je sice zábavná, návyková, nabízí spoustu možností a vylepšování postav k dokonalosti, nicméně bez předplatného to nic příjemného není. Tahle hra má sama o sobě tolik nepříjemností, které člověku krátí život a čas, že nutí lidi platit za příjemnější prožitek z hraní, jenže v konečném důsledku je to pak ještě horší, když to člověk začne brát opravdu vážně. Že to nedává smysl? Ale jo
Open your eyes and face the reality.
Nejlepši je tu hru vůbec nehrát a začít žít. :)))
A nebo hrát něco jiného
Toť vše, gl. @_@
Jediná opravdu zásadní výhoda předplatného je „crafting bag.“ Bez něj je správa inventáře časově velmi náročná. Těch pár eur ale není nic, co by pracující člověk či student na brigádě nezvládl. Každopádně souhlasím s tím, že jsou MMORPG hry extrémní žrout času, který lze využít lépe.
Nemá další výhodou je otevření dlc která ač nerad říkám, dlc nabízí dneska v podstatě nejlepší BIS eq ESU. Ale i tak i jen zakladní hra + Morrowind je na 100 hodin zábavy mnohdy víc. A samozřejmě se vyplatí pak koupit aspon jeden měsíc ESO+ a eq si nahuntit
Hru sem zkoušel a můžu říct že mě absolutně nechytla, ztráta času, nedoporučuji ztrata času…
Kolik hodin jste odehrál? Ne každému tento žánr sedne…
Hra je fajn zato táto posledná zberatelka kandiduje na odpad roka.Otrasná soška……steelbook s mincami a papierová mapa s predplatným……za 130 e resp 117 e u mimozemšťana.Typická Bethesda….
Musím souhlasit, že se soška příliš nepovedla. Alespoň mohli přibalit barvičky a štětec
Uznávám že soška je hůře zpracovaná (barva) ale materiál na první pohled a i na hmat působí kvalitně nehledě na to že je to „plast“ ale jinak cenově je to dle mě ok (60€ hra, 11€ předplatné a zbytek +- 60€ za sošku + steelbook s mincemi.
Achjo, další takovej.. DPS není role, DPS je jednotka, damage per second, role je DS = damage dealer ..
A DK, Sorcka, atp. není žádný povolání, ale rasa.. v ESO je to ještě doplněno classou – nord, orc, atp.
Tak zde si dovolím nesouhlasit. Tzv. holy trinity je klasika MMORPG žánru. DPS je často bráno jako Damage Dealer (ano je to jednotka, ale každému to dojde), healer a tank. Například ve World of Warcraft se s pojmem DD nesetkáte. Netřeba puntičkařit, každý to chápe. A Dragonknight, Sorcerer atd., jsou povolaní, nikoliv rasa…
něco málo sem už nahrál a je to super MMO
Souhlasím. Vždy je ale co zlepšovat
Žádné technické problémy tam nejsou. Je to skvělé a obrovské DLCčko na týdny pařby. Určitě bych ohodnotil vyšším hodnocením..
Technické problémy ve hře opravdu jsou. Pokud vám hra ale běží dobře, tím lépe pro vás. Já je popsal na základě nejen zážitků svých, ale i mnoha členů guildy. Co se týče herní doby, tak záleží na tom, kolik hodin denně hrajete. Během recenze jsem v Západním Skyrimu strávil zhruba 45 hodin a až na některé achievementy a pár vedlejších úkolů mám hotovo. Samozřejmě jsou tu aktivity, které můžete opakovat a herní doba se tak prodlouží. Hodnocení 7/10 značí dle mého názoru stále nadprůměrnou hru. K recenzím se vždy snažím stavět upřímně a bez předsudků.
Za mě osobně mám na ESO 500 hodin a jediný významný problém, který se mi opakuje je to mizení textur země + klasické problémy při vydání nového obsahu (datadisků) ale jinak ping mám stabilně kolem 70ms a hra mi na 2070 a i5-9600K jede OK
Díky za pěknou recenzi. Dlouho už pokukuju po ESO a jednou jsem už malém koupil. Ale recenze mě docela namotivovala 😉 Takže vyzkouším.
Díky za pochvalu. Určitě hru zkuste. Základní verze bez datadisků je velmi levná záležitost (cca 300 Kč)
Myslím že k základní verzi je dnes už i jeden datadisk (Morrowind)
Ano. Nejsem si ale jist, jestli je tomu tak u všech prodejců.
Hrát přes Steam nebo Bethesda launcher? Jsou v něčem nějaké výhody?
Používám klasický herní client, ale je to ve výsledku jedno.
ideal přímo launcher z jejich webu nebo steam ale občas se stava že po updatu se nedá přes steam lognout