Varování:
Spoilery hry a příběhu: v textu, screenshotech i diskuzi!
I naše původní recenze měla být spoluprací alespoň dvou autorů, ale nakonec se nám nepovedlo získat více, než jednu kopii hry. To se nyní změnilo, když si po vydání další členové redakce hru sehnali sami a jedním dechem ji dohráli.
Nabízíme tedy dojmy dalších tří autorů, kteří se z velké části soustředili na to, co jsme v původní recenzi nemohli kvůli embargu i ochraně čtenářů před spoilery tolik rozebírat: příběh.
Martin Zavřel
Druhý názor: Gabriela Šuterová
The Last of Us Part II je pro mě hrou divokých rozdílů. Je graficky vybroušená do dech beroucích detailů, které místy hraničí s fotorealismem. Krásnému vizuálu zdatně sekunduje neméně povedená audio stránka, ať už se budeme bavit o hudebním podkresu nebo samotných zvucích hry. Solidní hratelnost s nastavitelnou obtížností, kterou bych ráda viděla v budoucnu u více her, upřednostňuje stealth, který je správně napínavý. I díky skvěle zpracované vegetaci, ve které se můžete ukrývat. Level design zase velmi zdařile maskuje linearitu celé hry. Máte pocit, že můžete vlézt do každé budovy a lesy a parky budí zdání mnohem rozsáhlejší herní plochy, než jaká ve skutečnosti je. Spolu s proměnlivostí prostředí i počasí a některými pasážemi, které jsou vysloveně památné (sestup zhrouceným hotelem) je The Last of Us Part II hrou vynikající a právem zasluhující vysokou známku.
Jenže zatímco spoustě lidem přišel i příběh vynikající, mně v ústech zanechal hodně hořkou pachuť. Kde první díl stavěl na postavách, které nebyly etalonem Mirka Dušína, tam druhý díl premisu o lidech, kteří se chovají někdy sobecky a někdy vysloveně špatně, ale stále zůstávají lidmi, láme přes koleno způsobem, který mi přišel laciný a zkrátka na mě nefungoval. Pokud s postavou rozmlátím hlavu nebo podřežu krk desítkám lidských nepřátel, nedokážu jí věřit šok a otřesení po jedné další vraždě. Pokud se postava chová opatrně a obezřetně, nechápu, proč se do zjevného nebezpečí najednou vrhá po hlavě a doslova hlavními dveřmi, kromě toho, že to tak scénárista zrovna potřeboval. Postavy si protiřečí do míry, kdy to místy vypadá, že mají výpadky paměti a místo dobře napsaných vyčnívajících osobností se vývojáři uchylují k laciným trikům. The Last of Us Part II má obdivuhodně nesympatické „hrdiny“, které se snaží prodat třeba i tím, že jedna postava ve hře interaguje se psy pouze pozitivně, zatímco druhá pouze negativně. Ve výsledku jsem ale nesoucítila s nikým z nich a nechtěla za ně hrát.
Cesta o slepé pomstě předávající poselství, že násilí je špatné a pomsta začarovaný kruh, vyznívá do ztracena, když si z něj nevezmou nic ani samy postavy ve hře. Je totiž slušná šance, že hráč už tohle ví a věděl dávno předtím, než ho hra donutila spáchat neskutečná zvěrstva bez možnosti volby, jen aby mu je potom mohla náležitě vyčíst. Navíc aniž by je ale stejným způsobem reflektovala z hlediska postav, které by tohle poučování zjevně potřebovaly nejvíc.
Přesto si myslím, že je The Last of Us Part II hrou velmi dobrou a důležitou pro svůj žánr. Je hrou, o které se dá debatovat dlouho, ať už na ni máte názor jakýkoliv, a navzdory připomínkám jsem ráda, že jsem si ji zahrála. Tohle, spolu se slušnou řádkou dobrých až vysloveně vynikajících vlastností, u mě pořád s přehledem stačí na osmičku.
Hodnocení: 8/10
Třetí názor: Pavel Leňko
Za mě je hodně těžké říct, co konkrétně si myslím o TLOU2. Následující text bude silně subjektivní, a popisuje (Heavy spoilers ahead! pokud nemate dohráno, nepokračujte) moje dojmy ze hry, příběhu a celkového zakončení. Je to desítková hra? Mno, ať si říká na internetu kdo chce co chce, ano, je. Je to dokonalá hra? To bohužel ne. Z hlediska herních mechanik nepřináší prakticky nic nového. Vše už bylo vidět v originále, jen byl přidán „prone“ pohyb, pár nových zbrani, atd.
Proc tedy desítka a ne devítka? Inu, dalo by se za ten ne zrovna originální gameplay odebrat bodík. Nelze se hádat. Ovšem potom je potřeba ho opět vrátit. Pokusím se vysvětlit, proč tomu tak dle mého názoru je. Budu vycházet z toho, ze kdo se dočetl až sem, ten tuto hru (je to ještě vhodné slovo?) dohrál.
Hlavními hrdiny dne jsou ne úplně do očí bijící náznaky. První díl byl pro mne osobně o Joelovi, a jeho přeměně z bezcitného pašeráka v otcovskou figuru, kterou proste nejde nemít rad. A to přestože jsou některé jeho rozhodnutí dost pochybné. A když přijde na týrání Davidových lidožroutů, věřím, že mu každý tento jeho návrat ke „starému Joelovi“ rád odpustil. Osobně jsem od začátku tušil, ze ona propagovaná Pomsta, o které hra má být, bude kvůli Joelovi. Tudíž jeho smrt pro mě nebyla tolik šokující. Co ovsem bylo šokující byl způsob. Ellie, která bezmocně přihlížela brutalizaci, kterou Abby předvedla na jejím defacto otci, tudíž musela zůstat s pořádnou porcí PTSD. Ačkoliv bych rád mluvil o tom, jak byl její následný roadtrip za pomstou plný chemie s její společnicí/milenkou/přítelkyní Dinou, nemůžu. Na rozdíl od první hry, kde bylo potřeba vybudovat vztah mezi postavami, aby k nim hráč cítil náklonnost a fandil jim, a byl tak celkově zapojen do děje, The Last of Us: Part II je hra extrémně odlišná.
Jde totiž opačným směrem. Joelova brutální smrt zanechala Ellie rozbitou. Pryč je usměvavá teenagerka. Nahradila ji odhodlaná, zlomená ženská, která postupem času ztrácí zábrany, a hlavně ohledy vůči přátelům. Zatímco první díl popisoval cestu Joela z temnoty ke světlu, díl druhý popisuje cestu Ellie směrem opačným. Spousta lidi má samozřejmě hromadu výhrad. Zničili jim oblíbenou postavu, špatne psaní, slabý příběh… pokud někdo očekával jen další roadtrip se šťastným koncem, asi bude zklamán.
Ellie postupně (s menší pomocí od Tommyho a Jesseho) odrovná všechny členy party kromě Abby. A je to právě její předposlední cíl – těhotná Mel – který úžasně ukáže moment, kdy si Ellie uvědomí, že se z ní stalo monstrum. Takto nějak bych si to představoval. Zvracení, zvýšený tep, dušení. A jsou to její přátelé, kdo ji z toho dostanou. Bohužel, než stihnou opustit pomstu, pomsta přijde k nim.
A v ten okamžik nastupuje hra za Abby. Ze startu mi přišlo jako dost pochybná volba, dat v daný okamžik hru za Abby, protože ta postava mi, jako ostatním, přišla nechutná, hnusná, zlá. Ovšem tvůrci to opět nepodcenili. Místo půlhodinové epizodky máme prakticky stejně dlouhý nášup, jako za Ellie. Dozvíme se, kdo je Abby, proč udělala co udělala, jaka je v soukromí, jaký je její každodenní život a vztahy. A ať se mi to líbilo nebo nelíbilo, že „zabij tu svini, Ellie“ se stalo „doufám, že obě nějak přežijí“. Co udělala bylo špatné. Velmi špatné. Ovšem ne nepochopitelné. A právě její pocit viny, i když ho nechtěla přiznat, byl pak hnacím motorem pro záchranu Leva (nebo Lily, chcete-li).
Konfrontace Ellie a Abby v divadle je pak jen vyvrcholení výborného scénáře, kdy je Ellie, všemi favorizovaná hrdinka, vlastně Boss. Z pohledu Abbie totiž Ellie není nic než masový vrah, který jí vyvraždil všechny přátele, její „rodinu“ . I přesto jsem každou ránu, kterou jsem jí za Abby udělil, následoval „notak Ellie, bojuj sakra!“ myšlenkou. Celou dobu jsem proste doufal, ze ani jedna z nich se do té pomsty nepotopí úplně. Ellie nakonec získala svou šanci na farmě, kterou už na začátku zmínila Dině jako „sen“. A Abby zase převzala Owenův cil.
V tomto okamžiku mohla zčernat obrazovka a mohly se rozjet titulky.
Ovsem autoři ještě neřekli poslední slovo. Ellie se její PTSD dále zhoršovalo, má panické záchvaty, a proto je opět velmi uveřitelné, když utrápená, umučená Ellie zkusí poslední stéblo naděje, a to výlet na jih, zkusit najít Abby. Zde bych asi vytkl trošku chování Tommyho, který mi vždy přišel celkem rozumný a čekal bych od něj pochopení, nebo dokonce přání, aby Ellie zůstala doma s novou rodinou. Ale to už odbočuji.
Situace Abby se razantně změnila, a i když se ji Ellie vydala „ukončit“, pořád jsem doufal, že Ellie jen potřebuje nějaký pocit zadostiučinění, nějaký konec celé situace, za jejích vlastních podmínek. A tak když Abby zachránila zuboženou i s Lev, tak jsem si říkal, ze už to bude snad všecko v pořádku. Inu, nakonec to ze sebe musela dostat agresivitou. Ale byla to právě vzpomínka na poslední okamžik klidu a míru s Joelem, který její transformaci v opravdové monstrum zvrátil. A za to (a následující scénu na verandě) si právě Naughty Dog zaslouží onu 10/10 známku.
Že napříč všem těm věcem, co Ellie dělá, pořád doufáte, že nepropadne. Pořád jí fandíte, pořád doufáte. A ani ta Abby, která se změnila v rodičovskou postavu, pro Lev už naráz nevypadá tak zle. A pomsta? Pomsta Ellie sice stála hodně, ale ne úplně vše.
Nejsmutnější okamžik ve hře pro mě ale byl nejspíš celkem nečekaný. Ano, dialog na verandě byl tzv. „tearjerker“, ale mnohem větší dopad na mě měla jiná scéna. Ellie, která se vrátila na prázdnou farmu, kde na ni Dina a JJ už nečeká, najde ve své místnosti kytaru, jen aby zjistila, ze kvůli pomstě a svým volbám už nemůže zahrát Future Days, skladbu která pro ni byla tolik důležitá.
Tudíž ne. Hra to není dokonalá, ale emocionální dospělost a uvěřitelnost příběhu, propracovanost ústředních postav a filozofická témata, se kterými se v teto hře bojuje, prostě zaslouží 10. Chápu ale, že pro někoho může být to, co se děje na obrazovce, trochu přes čáru. Je to podobná situace jako například s filmem Logan. Kvality mu upřít nejdou, ovšem není zdaleka pro každého, a ne každý zvládne sledovat to, co se děje jejich oblíbené postavě. Dovedu si tudíž představit ze se najde větší množství hráčů, kteří prostě v některých případech hru prostě vypnou aby si odpočinuli, případně její dohrání zavrhnou úplně. Není to jednoduchá (není myšleno obtížnost) záležitost určená k odreagování. Je to temná, depresivní sonda do života v postapo světě a dá se říct, že je to celé o tom, jak „málo“ stačí k téměř úplnému zlomení člověka a zničení jeho lidskosti.
V úvodu článku jsem zmínil, jestli je Hra ještě ten správný výraz. Dle mého názoru už snad ani není. O filmu podobných kvalit a obsahu už by se mluvilo jako o umění. Zde je to nejspíš opravdu na místě. A pokud se někdo pozastavuje či dokonce nadává, že Abby není ideálem krásy ale hora svalů, nebo že Lev je transsexuál… Inu, je mi takových docela líto.
Hodnocení: 10/10
Čtvrtý názor: Jakub Marušák
Do hraní TLoU2 jsem vstupoval bez znalosti jakýchkoliv spoilerů. Je až k neuvěření, že v roce 2020, kdy je internet i na toustovači se mi to nějakým zázrakem podařilo, ale bylo tomu tak. Neměl jsem tak příběh vyzrazen dubnovými leaky, či různými verzemi trailerů. Jedinou známou konstantou bylo, že se bude jednat o brutální revenge story v hlavní roli s dospělou Ellie. Nebylo těžké dát si dohromady dvě a dvě a zkusit si představit, která událost v jejím životě by vyprodukovala grimasu v obličeji na krabičce se hrou.
Tento okamžik nastává v příběhu velmi záhy a podobně jako spousta dalších přichází brutálně, rychle a šokově. I když hra velmi jasně telegrafuje, co se chystá, přiznám, že po této scéně jsem si musel dát rychlou pauzu a chvilku to vstřebat. Tvůrcům se podařilo prodat mi koncept hrdinčiny zlosti, frustrace a touhy po pomstě. Zabít je. Všechny do jednoho. Následujících dvanáct hodin jsem pak strávil v kůži Ellie, odhodlaný zlikvidovat skupinu, která jí způsobila toto příkoří. Tři herní dny jsem strávil cestováním po městské džungli a rozséváním smrti všem, kteří se mi postavili do cesty. Tento příběh však z nenadání skončí, či se spíše pozastaví, a hráče čeká další pořádná rána do břicha. Hra za Abby, nejvyšší zlo v očích Ellie a hlavní cíl její pomsty.
Příběh se vrátí v čase o tři dny zpět do doby, kdy Ellie přijíždí do Seattlu vykonat svou pomstu a nikdo zatím netuší, co ho čeká. Z počátku bylo hrát za Abby celkem složité. Proč by mě měl zajímat příběh někoho, kdo až do této chvíle byl vykreslován jako největší záporák? Postupem času (hrou za Abby strávíte zhruba polovinu hrací doby) však začnete zjišťovat, že události a motivace jednotlivých postav nejsou černobílé jako v pohádce. Abby je zajímavou paralelou k Ellie. Podobně jako ona (i když z odlišných důvodů) se nachází spíše na okraji společnosti, ve které žije. Stejně jako ona je hnaná kupředu touhou po pomstě, ale zároveň má i morální kompas. Jak jsem se opatrně začal sžívat s Abby (a jejími obřími pažemi; choke me Abby <3), jejím pohledem na celý příběh a motivací k hrůznému činu na počátku hry, probíhal ve mně vnitřní boj. Nebylo úplně jasné, která strana konfliktu je v právu a komu fandit. Bylo mi jasné, že tento příběh neskončí happy endem. Ačkoliv mi žádná z vedlejších postav kolem Abby nepřirostla k srdci, bylo zajímavé sledovat je z jiné perspektivy, než měla během krátké chvíle Ellie. Obzvlášť zákeřné bylo od tvůrců přidání možnosti hrát si v hlavní základně se psy (každý z nich byl navíc i pojmenován). Srdce mi povyskočilo do krku, když jsem si uvědomil, co jsem ještě pár hodin zpět s pálkou v ruce byl nucen udělat v kůži Ellie, abych přežil. Příběh Abby je zarámován do událostí války dvou frakcí o kontrolu nad městem a teprve postupně do něj začíná zasahovat Ellie. Vyvrcholení jejich rivality je však spektakulární a (první) finální zápas byl něčím, na co dlouho nezapomenu.
Poučen nihilismem světa TLoU pro mě paradoxně nejvíc stresující situace nastala při epilogu. Celou dobu jsem se modlil, aby tvůrci nepřišli s nějakou deus ex machina mechanikou, která by otevřela vrátka třetím dílu (a zároveň zbytečně uvrhla sérii do nekonečného cyklu odplaty a zmaru ala The Walking Dead). Překvapením pak pro mě bylo, že po epilogu na hráče čeká ještě celá další kapitola, odehrávající se na velmi unikátním místě. Finální (tentokrát už opravdu) zápas a jeho rozuzlení je rozhodně něčím, co bude fanoušky rozdělovat. Pro mě to však bylo logické zakončení cesty a proměny dvou postav sžíraných touhou po pomstě. Hra končí na podobně hořkosladké notě jako první díl a jsem velmi zvědav kam (a jestli) se tvůrci vydají příště.
Příběh hry není radostný, nemá šťastný konec a nemá jasně rozlišené zlo a dobro. Hra je brutální a smrt přichází rychle a často zbytečně. Pokud tato témata nemáte rádi a hry jsou pro vás spíš forma úniku před drsnou realitou, tato hra pravděpodobně nebude pro vás. Scénáristicky se však jedná o vysoce kvalitní počin, který v myslích těch, jež se ho rozhodli podstoupit zůstane na dlouhá léta. Nejedná se nejspíš o nejpřelomovější hru všech dob, ale rozhodně jde o jednu z nejzásadnějších her této generace konzolí. A proto si zaslouží i absolutní známku.
Hodnocení: 10/10
Pátý (bonusový) názor: čtenář AsuraCzech
Zrovna jsem to asi před hodinou dohrál, bylo potřeba to vstřebat a pokud jde o příběh, tak tohle hold není asi pro každého ale u mě brnkal přesně na ty správné struny. Pěkně si v trailerech s hráči pohráli, když to vypadalo že Joela bude ve hře El doprovázet. Právě proto mě překvapilo, to, co jsem od oznámení čekal a vlastně i v prvním traileru bylo naznačeno. Jak tak čtu, spoustu lidí štve jak umřel, nejspíš každý by mu přál nějakou hrdinskou a epickou smrt, no bohužel, tady se jede krutou pravdu, násilná smrt jen málokdy hezká, důstojná, nebo epická, ne je ošklivá, odporná a bolí. K Abby jsem okamžitě zahořel nenávistí, takže stejně jako ke každému z vlků, opravdu jsem cítil zadostiučinění, u zabití Nory, však jsou to svině co nastražili past a chladně okamžitě kohokoliv zabijí. (Scéna s koněm.)
Jenže nic není černobílé, a každá strana má dvě mince a o tom vlastně je celá hra, i když nám ze začátku tvrdí že hnacím motorem je pomsta, zde bych řekla ano i ne, touha po postě je spíš počáteční rozbuška, pro mě na konci spíš nakonec snaha El dokázat, že Jeolovi odpustila. Aspoň podle mě o tom ten flashback je, kvůli pomstě ztratila všechno, po čem toužila, a právě odpuštění je to, co Abb zachránilo…
Že, si za Abby zahraju ještě jednou, jsem měl podezření už od začátku, když jsem za ní hrál v prologu, leč jsem z počátku k ní cítil zášť, tak v tom nám ukážou že Abby byla hnána stejnou motivací jako El, (zde je bohužel potíž, že člověk má hlubší pouto k Joelovi) Náhle člověk zjišťuje, že WLF nejsou o tolik odlišní od komunity z Jacksonu, že vlastně proti návštěvníkům by ani nepřátelští nebyly ale El tam prostě přišla v době, kdy celé město je ve válce dvou frakcí. Hráči jsou tentokrát demonizováni zjizvení, jenže jak se říká, nachytej mě jednou, hamba ti, nachytej mě podruhé…
Toho si je ale Niel dobře vědom, takže to nijak nepřehání, a rychle ukáže, že i fanatická sekta není tak černobílá…
Nechuť k Abb pomalu opadala, naopak si získala moje sympatie, hráč pomalu zjišťuje, že WLF pro ní byla možnost pro pomstu které zasvětila život, získat výcvik, zbraně, s nadějí, že dřív nebo později se jí naskytne příležitost. Proto mají u mě tvůrci plus, že Abb vypadá přesně tak jak vypadá, protože jak i ve flashbacku se dovíme, cvičení a tréning je pro ni skoro vším, aby byla připravená (a teď je otázka, jsem jedinej komu přišlo, že už v Kalifornii když hledá tu skrýš světlonošů a tedy ještě před uvězněním, je méně svalnatá? musím si to ověřit ale byl by to opravdu pěkný detail) Pro mě osobě se nakonec stala ale Abb postava, se kterou jsem dovedl sympatizovat, cítil jsem k ní lítost stejně jako k El, protože ona prostě žádnej chladnokrevnej psychopat není, a stejně právě nakonec kvůli svojí pomstě přišla o ty, které měla ráda.
Potom je tady ta všemi nenáviděná agitka Upřímně, nepřijde mi, hádám že nejvíc v žaludku musí některým ležet Levi, jako transgender, a leč to bude znít divně, pro mě tohle přesně byl bod do černého. Protože nějak jsem stále spekuloval, co je tím důvodem že je chtějí zabít, proč? Nejprve jsem očekával nějaké to klišé ve stylu, že on bude další imunní, nebo v tom stylu, o to víc mě překvapil pravý důvod, který prostě působí uvěřitelně ale byl něco, co jsem nečekal, něco nového. A o tom to je především, postavy nejsou jen homosexuál, svalnatá ženská, holka, co si myslí že je kluk, ne, tohle ty postavy nedefinuje, je to jejich součástí, a všechno tohle ale jsou ve službách příběhu. Proto, pro mě osobně se o žádnou propagandu nejedná ani v nejmenším. Je to jen příběh, který bere i témata která by před pár lety v západních hrách byla skoro nemyslitelná a nebojí se je použít.
TLoU2 se mi dostal hodně pod kůži, a jen co si oddechnu, vydám se na tu pouť znovu, jen jak to vypadá, není to příběh pro každého.
Může mi někdo vysvětlit, proč Gabriela Šuterová to vidí tak, jak by to měl vidět každý? Když to vemu, že ona to vidí špatně, tak jaktože to na ni tak působilo? Čím je jiná? Co má za sebou, že to chápe tak, jak by to každý měl chápat?
Je to k zamyšlení po těch všech 10 všude…
každého názor jak to vstřebá… proč by to měl vidět každý? myslím že tato hra měla způsobit kontroverze a je jasný že to každý vidí jinak a otázka tedy na tebe… proč by měl mít každý jeden (podle tebe správný) názor ?
Tak jsem včera hru dohrál a dovolím se také napsat svůj názor. První díl pro mě byl po Zaklínačovi 3 nejlepší hrou. Od vydání remasteru na PS4 jsem ji hrál asi 5x, naposled teď před vydáním Part II. Abych nebyl předpojatý, nečetl jsem od podzimu žádné články a drby o hře. Moc jsem se těšil na pokračování cesty Ellie a Joela a představoval si, že spolu zase projdeme kus světa a příběh bude směřovat k nalezení vakcíny apod. Také mě hodně zajímalo, jak se vyvine vztah hlavních hrdinů po tom, až se Ellie dozví, co udělal Joel v nemocnici u Světlonošů.
Musím říct, že mi u čtení vašeho hodnocení naskočila husí kůže.
Popsal jste dost přesně pocity, které jsem u hraní měl i já.
„Tvrdá srážka s realitou“ je opravdu výstižné.
Děkuji za působivé shrnutí.
Super, také jsem rád za pohled. Je možné, že to tak mělo více lidí (kromě recenzenta)? Protože ve mně to žádné emoce nevzbudilo, protože to nedávalo smysl. Pokud to někdo měl jinak, tak pak to chápu. Drsný střet s realitou? To by libovolná postava umřela asi do dvou hodin v té válce. Hero styl, kdy jeden člověk zlikviduje stovky ostatních, není střet s realitou. Proto to nemůže nikdy dávat smysl. Ta jejich hloupá rozhodnutí také ne. Je to válka, je potřeba přesně počítat, jinak je člověk rychle mrtvý.
Neuražte se prosím, ale to jsem vůbec nemyslel a je vidět, že jste opravdu nepochopil podstatu příběhu. Včera jsem pročítal spoustu českých, německých i anglicky psaných diskuzí ke hře. Celkem pěkně to napsala
Jinak PS4 Pro dostalo pěkně zabrat. Celou dobu hraní jel větrák na plno, opravdu rachot :-).
VK: hezky napsáno!
Super, díky za info. Tak je to tak, jak jsem to chápal, že komu se to líbí, tak to chápe velmi podivně. Logicky to smysl nedává, ale pokud si v tom člověk najde to, co chtěli říct, tak to může být OK.
Také jsem čekl hromadu rozborů, abych si byl jistý, co si kdo myslel. Je to fajn.
Nevím, jestli pro většinu, ale prostě pro hodně lidí je to pouze zklamání z té neschopnosti autorů. Těžko říct, jak moc velká skupina fanoušků to je a zároveň tedy nevím, jestli hra je vlastně úspěšná.
Nadpis by měl být :
TLOU2: tentýž druhý i třetí názor a další, aby se neřeklo se bude trochu lišit.
zda se ze hrat za lesbu je urcitym nevyzralym individuim proti srsti.. jim podobni by nemeli hrat ani strilecky.. tem lidem chybi nadhled.. bohuzel, deti (((:
prijde mi to tak no… ocividne je pritomnost LGBTQ postav (ikdyz jsou rozumne zakomponovany do pribehu a zadnou agitku tam jejich sexualita netlaci) automaticky katastrofa.
A co teprve svalnata zenska, no to je pro nektery ocividne vec co vyvolava davivej efekt.
jo, hodne to souvisi s vyvojovou psychologii a oni na to zkratka nejsou pripraveni.. mozna maji problem s vlastni sexualitou.. jinak si to nedovedu dost dobre vysvetlit
ja bych spis rekl ze proste ne kazdej je na to dost vyzralej. netroufam si rict, jakej je tu vekovej prumer, ale u nekterych bych odhadoval ze bude vek nizsi. tam je pak pochopitelny, jaky maji nazory. U ostatnich jen nechapave kroutim hlavou
Ah, point proven. Diky
Zdejším ubrekánkům ta hra nedá spát a to je dobře. Co teprv ty prodeje Nikdo to nedokáže zastavit
Nechtěla by jste si slečno Šuterová založit vlastní stránku nebo blog? Trochu mě tu nudí to plýtvání desítkami co se tu rozhazují jako bombóny v Neverlandu. Vy k tomu očividně přistupujete střízlivě a s rozumem. Nechcete tu psát všechno? Ostatním nechte střílečky, mmo a karetní hry.
Když zrovna ty střílečky mě fakt baví, o ty bych se připravit nenechala Jinak samozřejmě moc děkuju za kompliment, cením si toho, ale zbytek redakce rozhodně odvádí solidní práci, o tom svědčí i to, že Martin chtěl vydat a vydal tenhle článek. Třeba se teď s nimi na hodnocení neshodujete, ale u dalších recenzí to může být zase úplně jinak
Hele a nebyla náhodou Abby pohublejší, jak zmiňuje slečna z bonusový recenze, kvůli tomu, že se pomalu měnila na houbozombie? Vždyť ji Elie přeci kousla ne? I ti vězni na konci přeci říkali, že je přivázaná dole na kůlu a že byla pokousaná.
Ellie nemůže nikoho nakazit, není přenašeč. A mám dojem, že o pokousání tam nebylo ani slovo, jen, že se pokoušela uniknout a za to se jí dostalo kůlu.
Ne, Abby nepokousali, vězni mluvili o El která je infikovaná kvůli tomu hryznutí, Abby se jen pokoušela utéct a proto jí tam přivázali, a pohublá je z důvodu několika měsíců v otroctví.
A nejsem slečna
Šmarjá sorry. Jsem se nějak přehlíd
Pohoda, není to popravdě poprvé, že mě někdo měl za slečnu, ten nick k tomu asi svádí ale tak nějak po těch letech už ho nehodlám měnit
Jó, a jó. Oni říkali „Je pokousaná“ a já si to vztáhnul na Abby. Holt titulky. Ne vždycky člověk chytí úplně všechno a správně
Jinak tady je krásný obrázek toho, co za lidi za hrou stojí. Voice actor trans osoby.
tak i herec Leva je trans no. Navic to asi nebude nejostrejsi nuz v kuchyni. Co uz. Jak jsem uz psal, ve hre to bylo zmineno jen okrajove, a jeho identita se tam nijak dal nerozebirala. Proc v tom hateri vidi agitku opravdu nechapu.
A to se fakt nepocitam do SJW/Woke kultury
navic nikdo si pred 7mi lety nerval vlasy vzteky, kdyz v prvnim TLOU ukazali lesbickou holku a gay chlapa, ale dneska tam date Trans, a vsici jsou hned agresivni. neuveritelny
Hlavně, přišlo mi, že je to tam opravdu pro potřebu příběhu a vyprávění, ne proto aby tam prostě měli trans postavu a mohli tak jet propagandu. Jako sám jsem na SJW dost alergický, stačí se opravdu podívat co provádí s Marvel superhero komiksy, kde opravdu je to problém a ty postavy prostě nejsou víc než jen gay, lesba, tarns v trikotu, je to jejich stěžejní bod který je definuje a snad jako by tohle bylo to,co z nich dělá hrdiny což je prostě špatně dovolil bych odkaz na Avery Brookse který to prostě vystihl skvěle
https://youtu.be/u-5KSdpfWcI?t=30
jop, Marvel je bohuzel ukazkovej priklad SJW/PC agitky.
Marvel je ještě v pohodě to spíš DC trpělo na SJW viz. Dreamer,Fatal Furies,Birds of Prey
Tak zrovna v tomhle si ani jedna strana nemá co vyčítat, New Warriors, Darkveil, to co předvádí se She-Hulk, Marvels Voice, Marvel drží nad vodou co se plášťenek týče jen Immortal Hulk jinak je to dost na pováženou. Jako na jednu stranu díky bohu za MCU, které se divím, že funguje jak funguje a nepředvádí to co na stránkách, u DC zase naštěstí jsou animáky, a teď dost lidí vychvaluje Stargirl.
Hra je bezkonkurencni pecka. To, ze nekdo infantilne, homofobne nemuze vstrebat, ze je Ellie lesba, coz bylo jasne uz v DLC je jeho vada a ze se pribeh nebude odvijet od hejterskych predstav jenom dobre.
Mluvíš z cesty, beto
Příběhovky by měla hodnotit Gabriela Šuterová, protože objektivně posuzuje samotnou hru,
a ne názor co by měl film dostat a co si zaslouží (0/10 i 10/10 jsou mimo, hra od právníků měla hodiny hluchých míst ale i své kvality).
Jo shipo, souhlas. A za mně to nejvíce objektivně taky měla Gabriela Šuterová.
Jsem jediný, kdo po hraní části za Abby začal Ellie nenávidět a viděl v ní magora, co mu totálně přeskočilo? Hlavně po té scéně, kdy totálně nelogicky zabije tu těhotnou ženu a Abyna přítele (scéna kdy mu do rány v krku strčí pistoli a chce po něm aby mluvil, je jen důkaz toho, jak je mimo) A konečný souboj u lodi jsem prostě přestal hrát a asi 5x jsem se nechal od Abby zabít, protože jsem si řikal, že takhle to má skončit? Naštěstí to dopadlo jak to dopadlo a Ellie si u mě maličko šplhla, ale stejně mám radši Ebby, byla lidštější a pomáhala, Ellie rozsévala jen smrt a zkázu a to je ten důvod proč o všechno a o všechny přišla + jako bonus ty dva prsty!
mno o tom celej ten „spatnej“ pribeh byl. Z celkem nevinne Ellie udelala brutalizace Joela proste bezcitnou bestii, ktera postupne ztracela svou lidskost. A stalo ji skoro vsechno co mela, aby si to uvedomila a na konci prestala.
Proste tady asi NaughtyDog sel zpusobem vypraveni moc dopredu, moc odvazne.., a spousta hracu se holt nedokaze srovnat s tim, ze se jejich oblibena postava nechova uplne kladne.
A smrt Joela (ta brutalita te smrti) tam neni jen pro shock value, ta smrt musela byt takova, aby vnitrne tu Ellie tak otrasla, ze proste prestala brat ohledy a sla jen po te pomste. plus teda Abby sice byla nakonec ok postava, ale za cely to utrpeni ktery Ellie ma (ma dost hardcore PTSD) ve finale muze ona. Takze je jasny ze Ellie vidi jedinej zpusob jak se toho PTSD zbavit v tom, ze odrovna Abby.
Ten pribeh mi prijde ze psali s pritomnosti psychologa.
Mluvíte mi z duše s tím co píšete naprosto souhlasím, ALE kdo zabil Abby tátu a proč? Joel a jen kvuli tomu že měl rád malou holku, jejíž smrt by zachránila svět před nemocí? Ono to zase tak jednoduché není a to se mi na tom příběhu hrozně líbí, že je zatraceně složitý najít v něm to dobrý…Ale za mě to Abby ustála líp teda Jinak ten mínus vám musel dát někdo kdo má PTSD kvůli tomu že to nehrál
Diky
a minuska me nejak moc netankujou
U me to porad vyhrava Ellie, je to absolutne famozne napsana tragicka postava.
Osobne jsem rad ze to dopadlo jak to dopadlo, a zaverecna cast hry dala Abby dostatecne brutalni „trest“ za jeji prohresky (krome teda toho, ze ted musi zit celej zivot s tim, ze jeji rozhodnuti a drive za pomstou ji stal celou jeji „rodinu“)
Tak nezabila jí nelogicky, hlavně ona si v první řadě ani nevšimla že je těhotná, v druhé, stále to byl jeden z vlků co byl přítomen u vraždy Joela a potom ta situace se prostě vyhrotila. Ono, celkově ani na El bych nekoukal jako na vraždící monstrum, je potřeba to brát v kontextu jak ona vnímala WLF, každý střet s nimi byl prostě agrese z jejich strany (scéna s koněm) takže se moc nelišili na první pohled třeba od těch, co chtěli v jedničce je chtěli vlákat do pasti když jeli v autě.
ona ji hlavne zabila az pote co na ni Mel zautocila
Já mám takový pocit, že pan Zavřel je zarytý životní optimista, který ve všem vidí jen to pozitivní.
Myslím že z jeho recenzí to přímo čiší, ať se podívám na poslední Ghost Recon, Death Stranding, apod.. což ale samozřejmě není na škodu, protože recenzent by měl hodnotit subjektivně, jen je asi lepší mít při čtení recenze toto na paměti.
Jinak co se týče TLOU II, tak za mne ta hra definovala a vlastně krásně zakončila tuto generaci konzolí, těžko už ji něco překoná, když tu máme téměř za rohem nastupující generaci her.
Ať co se týče gameplaye, grafiky, příběhu, vše je dotaženo a hlavně promyšleno na maximum, pochopte že za každou herní sekvencí je rozhodnutí desítek lidí kteří se snaží vytvořit nejlepší herní požitek. Jen je třeba se oprostit od masy, která si vytvořila vlastní názor již od úniků před vydáním, a to je chtě nechtě, aniž by si to připouštěli, ovlivňuje při výsledném pocitu ze hry.
Já bych neřekl zrovna že o tom rozhoduje desítky lidí když půlka lidi co na tom dělala skončila nebo je druckmann vyhodil o tom co ve hře je rozhoduje hodně málo lidí proto se vždy najde někdo komu se hra nelíbí protože hra je dělána podle někoho A na hře je to vidět když dobře koukáš (jenom spousta lidí si myslí že jde o to že Ellie je lezba ale to nikomu nevadí těch věcí je tam asi 20 co jsem já našel a klidně ti je vypíšu jinak ještě je tu Ghoust hra na kterou spousta lidí čeká víc jak na tlou2 protože je to open world na ostrově v období samurajů a i když to graficky TLOU2 nedá tak vším ostatním může , hudbou asi taky ne XD ale gameplay bude zajímavější
vypis tech 20 veci pls.
Na začátku omluva bílého může kterému se nelíbí že je Ellie lesba a klasicky se ji omlouvá, pak je ve hře obchod pro lesby myslím tu někdo psal ten jsem neviděl , máš tam trans charakter , abyyna sex scéna kde se do sebe pustí a skončí to sexem , ten Židovský kostel kde Dina mluví o tom co se dělo ve 2 světové židům atd že na konci hry jsou všichni mrtví krom lesby , nabušené ženské a trans , každá bílá normal postava tam byla zabitá a že 3 nové postavy jsou všechno Asiati a jedna z nich si zabije matku a je z toho zdrcená a dělají z ní celou hru chudinku ,pak že Druckmann je ve hře a klidně tam plive na Joelovu mrtvolu a dělá ze sebe hrozného frajera
jo takze tys to nehral. Tak to je pak celkem jasny no…
Starej Cracker John (cti „redneck“) je vylitej a sprostej no. Kdybys to dohral, vedel bys presne co se ten vecer stalo.
Ten „druckman je ve hre a plive na joelovu mrtvolu“ je Manny, mexikanec. Aspon si to zahraj, nebo si to video teda na youtube pust prosimte… Kazda normalni bila postava neni mrtva, ani zdaleka. Trans postava mi sice taky zvedla oci v sloup, nicmene krome toho ze se zmini ze je trans se to tam uz dal vubec neresi, neprobiraji to tema nijak do hloubky, atp. takze odpusteno. Co je presne spatne na te Abby sex scene ? Prisla mi relativne normalni v ten danej moment. Owen a Abby sou ex, maj nejaky ty zbytkovy pocity, a holt vypjata agresivni scena vyvrcholila v tvrdsim sexu. Neni to neuveritelna ani nevkusna vec. Synagoga mi az tak otravna neprisla, abych pravdu rekl. A spis nez WW2 tam popisovala Dina co a jak mela behem jejiho pre-Jackson zivota.
Lidi by si fakt meli min delat nazory na zaklade hater postu na internetu… Uz existuje 11h TLOU2 movie na youtubu, tak si pust aspon to
Já to dohrál ale víš na hard 22h ale ty věci tam jsou a tvrdit že ne je hloupost když je tam nevidíš XD
A když ti Druckmann řekne že se chovají s úctou k Joelovi a pak jeho avatar plive na jeho mrtvolu to zastaneš jak povĕz mi a koukat na sex svalnaté ženské je fakt nádhera asi se ti líbí XD hlavně že řekli že Ellie sex scénu nemůžou dát protože lidi nejsou zvyklí na lesby ale tohle tam nacpou
Jakej jeho avatar? Manny? Toho hral (dabing i mocap) Alejandro Edda – muzes si i pogooglit jak ten borec vypada… Prekvapive jako Manny.
Druckmann ve hre vubec nevystupuje. Taky sem na netu tudle kravinu cetl no
Koukat na sex svalnate zenske… to je to co sis z te sceny odnesl? Inu asi to nebude hra pro tebe no.
Btw, k tomu trans tematu – cely to bylo zmineny v jednom relativne kratkym dialogu behem gameplaye. A dal se o tom nemluvilo.
To uz spis cekam ze BLM se oprou do tvurcu, protoze jedinej pojmenovanej cernoch ve hre je „zlej“ zaporak (Isaac)
Tak do tohodle okamžiku jsem tě bral vážně, Neil Druckmann ve hře sice je ale ne jako postava, ale jako jeden z hrdinů na těch kartičkách co El sbírá
tak ty karticky sem sice sbiral, ale nekoukal se na ne to je pravda
Já reagoval na Martina, občas na zingu mi to řazení reakcí přijde dost zavádějící.
Tak pro mě byly kartičky povinnost, jako pro fanouška superhero žánru
pro prvni playthrough mi prijde sbirani collectibles jako rusivej elemnt co kazi pacing. ale je to nastesti velmi nepovinne.
Tak všechny jsem je nenašel, jen při hledání zásob a průzkumu na ně člověk dost často narazí.
Je ani vsechny najit nejde pokud vyloženĕ nehraješ na easy abys mohl projít každou budovu a otevřít šuplík navíc jich tam je strašně moc to samé dopisy milion dopisů které si musíš furt číst a najít aspoň 4 abys pochopil o co šlo a pak ještě mince jako kdo v postapo bude hledat mince nebo kartičky v 1 komiksy ok bylo jich 13 ale hledat 50 kartiček nebudu (no ale pravĕ Many vypadá jako Druckmann chápete XD
Černochů ve hře je hafo sám jich zabiješ asi 50 XD plus tam máš Noru a vůdce vlků a boss fight s Abby ve vesnici je taky s černým nevím jak můžeš tvrdit že je tam jen 1 zlej LOL
A ta scéna sex s Abby mi přijde odporná zaprve není hezká a za druhé člověk co rozbil hlavu někomu koho jsem měl rád a pak mám koukat na její sex jako fuck this shit raději bych koukal na hentaii XDDD
aha takže dost jak seriál živý mrtvý kde mě nejvíc irituje Alpha
mel ses radsi koukat na hentai
Mám skoro dohráno a upřímně jsem zatím pořád nepochopil proč je kolem hry takový humbuk. Pořád čekám až mi ten zážitek zkazí slabý příběh, nebo nějaká progresivní gendrová politika, ale světe div se, po 21 odehraných hodinách pořád nic.
Hratelnostně hra staví na prvním dílu, ale stealth, soubojový systém, prostředí a AI nepřátel jsou značně vylepšené. Ellie je menší a křehčí než Joel, a to se na hratelnosti hodně projevuje, obzvlášť pokud hrajete na vyšší obtížnost. V prvním díle jsem hrál stealth, ale i na Survival jsem po odhalení dokázal nepřátele bez větších problémů umlátit. Ve dvojce to tak není, Ellie v šarvátce tři velká chlapiska jen tak nepřepere, nejlepší strategie je utéct a zabíjet ze zálohy. Pokud už se do šarvátky dostanete, tak je lepší mít u sebe mačetu, nebo sekeru. S tupými předměty Ellie tak dobrá není, prostě nemá stejnou sílu jako Joel. Upřímně jsem se ještě v žádně hře necítil tak zranitelný a neutíkal před nepřáteli „like a little bitch,“ tak jako v TLOU2. Noční boje se Scars považuju za jeden z nejlepších herních zážitků vůbec.
Co se příběhu týče, tak je to klasické „revenge story.“ Zápletka je podobně jako v jedničce docela jednoduchá, ale výborně napsaná. Upřímně mi to hodně připomíná příběh Spec Ops: The Line, který, myslím, patří ve hrách k těm nejlepším. Tolstoj, ani Dostojevskij to rozhodně není, ale pořád je to lépe napsaný příběh, než má valná většina her. Atmosférou mi hra hodně připomíná nejlepší momenty z The Walking Dead: není to naštěstí takové melodrama jako posledních pár (vlastně už hodně) sérií. S kritikou příběhu, že hlavní hrdinka brutálně odpraví desítky postav a pak je otřesena jednou konkrétní vraždou, úplně nesouhlasím. Samozřejmě, je to trochu divný, ale je to hra. Vývojáři museli najít nějaký balanc mezi hratelnotí a příběhem. Nathan Drake v sérii Uncharted taky postřílel stovky a stovky nepřátel a nezdálo se mi, že by to na něj nějak doléhalo.
Po technické stránce je hra na absolutní špici. Realističtější grafiku a herecké výkony a zvuk byste dnes hledali jen hodně těžko. Obzvlášť motion capture je o generaci dál, než zbytek konkurence.
Za mě jasný kandidát na hru roku a hru generace.
Jako sorry ale hra generace je u mě GoW4 protože to má všechno co tlou2 ale lepší příběh navíc to bude trilogie je vidět že jsi neměl žádnej vztah k Joelovi ani k Ellie když ti nevadí jak dopadne na konci kde ji nic nezbyde ale někdo má rád tenhle typ příběhu no ale nikdo kdo miluje 1 ho mít rád nemůže a uncharted 4 se natočí kolem zabíjení jako Tlou2 si pleteš žánr to je jako říct proč nejsem otřesenej ze zabíjení hub v Mariovi
Na tvůj koment mohu napsat jenom to ,že muže. Jednička byla boží a dvojka je ještě o fous lepší 😉
Ještě mě zarazila jedna věc o které nikdo nemluví a to je stealth já nevím jak ostatní ale hrál jsem na hard a skoro všude jsem se musel prostřílel protože ať se vydám jakoukoliv cestou vždycky někdo někde byl a když ho zabiju potichu během chvíle tam šel někdo další se podívat a v podstatě mě hned našli když jsem neměl cihlu a další problém jsou psi 1 odlaákam sejdu schody v domě a je tam další a nemám jak ho odlákat takže mě zase našli hned ,na druhou stranu jsem měl vždy dost munice i věci že je všechny v klidu zabijete i na hard obtížnosti ale v tlou1 byl ten stealth lepší mi přijde protože tady skoro nefunguje nebo je hold těžší to hrát tímto stylem ve 2 (A další věc je podoba s walking dead kdo si všiml že je tam Eugene a to zabití Joela je jako Negan a Glen protože Negana má teď každej rád a to bysme měli mít u Abby taky že jo po tom co za ni hrajete XD a Negana taky ušetřili na konci jako Abby čím víc o tom přemýšlím tím víc mi to tak přijde protože Glena měl taky každej rád jako Joela a byli tam lidi co prostě chtěli zabít Negane a pak to neudělali i když jim zabil přátelé rodinu náhoda nemyslím si
Jinak co, myslíte že bude nějaký DLC nebo spin-off jako u Učka? Jako bral bych ho hned, třeba cesta Abby ke světlonošům by mohla být zajímavá, přitom noční můry z toho co prožila? Myslím že DLC bude ale za Jesseho nebo Tommyho.
Tam svĕtlonoši nejsou to byla jen past těch lovců lidi ne ? Však je hned chytli co vylezli z budovi protože použila rádio navíc ji říkají aby šla ke kulaté budově kde právě jsou ti lovci
Počkat, je to možný, budu si to muset ověřit při druhém hraní možná mi to uniklo, i když se mi to nezdálo, zase že by se tam dostali tak rychle?
Jako taky jsi mě dostal a nejsem si jistej ale myslím si to protože tam v rádiu říká ať jdou ke kulaté budově navíc si myslím že když tam mají základnu lovci že tam svĕtlonoši nikdy nebyli ale fakt si nejsem jistej hold uvidíme taky plánuju hrát znova ale až budu mít ps5 a 4k tv
Světlonoši to fakt byli, to jak vypadá to hlavní menu po dohrání hry, značí tu lokaci kterou říkali ve vysílačce, takže Abby a Lev tom dorazili. Pozná se to podle té budovy vzadu. Nemám teď po ruce zdroj ale když šoupnete do googlu TLOU2 ending explained, tak jeden z prvních članků to vysvětluje
Jo tak máš pravdu no já si to spletl kvůli tomu že obojí byli kulaté budovy XD jen doufám že to neznačí 3 díl se svĕtlonoši xd
Nene tak to opravdu neni, taky jsem si to myslel ale zvedavost me privedla k opaku koukni na Gamesradar, hezky to tam sepsali
Mě by se mnohem víc líbila na konci obrazovka té farmy ale prostě celá ta hra fandí víc Abby než Ellie bohužel
Good, good, díky, toho jsem si nevšiml, popravdě jsem hru hned po titulkách vypnul, až dneska chci mrknout na modely a arty.
Fireflies jsou na ostrove, uplne jinde. Ti otrokari byli jen „smula“
pane zavřel, tady je jakákoli diskuze marná, hráči hru CHTĚJÍ nenávidět, většina z nich ji ani nehrála, ani nečetla jiný názor než ten od Gabriely. Osobně se hrou čekám na ps5, nahlédl jsem na leaknuté spoilery protože mi to nedalo, a příběh se mi jevil jako hodně originální a odvážný. Hned jsem si vzpomněl na The Place Beyond the Pines.
Problém vidím, že stěžejní body příběhu zredukované na pár vět nikdy neposkytnou plný autory zamýšlený zážitek, stejně tak zevrubné analýzy ani desetihodinové sestříhané cutscény na youtubu, hru si hráč musí v první řadě zahrát aby mohl soudit kvality díla, nic menšího mi vůči autorům nepřipadá fér.
Sám víš minimum, ale už víš, že hráči chtějí hru nenávidět, jasný
Tak to se mýlíš já jsem jeden z mála co to překousl a dohrál a furt nevím jak Druckmann po Tlou1 mohl udělat tohle ale už když jsem hrál za Abby sem si říkal že to možná dokoukám na youtube ale kvůli konci jsem to dojel i kvůli super boss fightu v nemocnici a spousta lidí je jako já a spousta jich má opačný názor ale určo to nejsou všichni co hru nehráli jak ty říkáš zvlášť když si hru koupilo už tolik lidí